|

اهمیت شستشوی فرش با ماشین آلات اتوماتیک

فرش و قالی از وسایل ضروری و مهم برای همه خانواده های ایرانی به شمار می رود. به همین ترتیب شستشوی فرش هم برای ایرانی ها اهمیت ویژه ای دارد.…

لینک کوتاه کپی شد

قالیشویی و ضرورت توجه به نوع شستشوی فرش

قالی و قالیشویی یکی از دغدغه های خانواده های ایرانی بخصوص در شب های عید و قبل سال نو است. اینکه می گوییم دغدغه، چون پیدا کردن شرکتی متبحر و همچنین استفاده از ماشین آلات و به طور کلی روش شستشوی آنها، کمی می تواند سخت باشد. البته اگر تجربه استفاده از خدمات شستن قالی در سال های گذشته را داشته باشید و از آن هم راضی بوده باشید، دغدغه مند نیستید اما فرض کنید محله یا شهر خود را عوض کرده اید و تجربه قبلی هم در زمینه کیفیت کار قالیشویی‌های محل جدید ندارید، آنوقت است که اولین سوالی که در ذهن شما برای شستن فرش و قالی هایتان پیش خواهد آمد این است که: کدام قالیشویی و چه روش شستشویی بهتر است؟

قالی شویی

قالیشویی

شستن قالی ها با دست یا با کمک ماشین آلات اتوماتیک؟ کدام بهتر است؟

جواب این سوال به نوع فرشی که به شرکتهای شستشو می سپارید و همچنین مهارت آن شرکت در شستشو هم بستگی دارد.

مثلا اینکه قالیشویی مورد نظر شما از چه نوع ماشین آلاتی برای مراحل شستشو استفاده می کند و یا فرش شما دستی و نفیس و قدیمی است یا از نظر سنی جوانتر بوده و تاروپود محکمی دارد؟ یا شرکت از چه مواد شوینده ای استفاده می کند؟

ما در حالت کلی به شما این پیشنهاد را می دهیم که اگر بهترین شرکت را برای شستن فرشهایتان انتخاب کنید به خودی خود بقیه مسائل هم برطرف خواهند شد. زیرا مسئولان آن قالیشویی با توجه به تجربه و سابقه ای که در این زمینه دارند، مسلما می توانند به راحتی بهترین نوع شستشو را برای فرش های شما انتخاب کنند.

مزیت های استفاده از ماشین های اتوماتیک در شستن قالی ها

اگر فرش‌تان خیلی قدیمی و دارای سن بالایی نیست، شما می توانید با خیال راحت شستن آن را به ماشین های تمام اتوماتیکی که در قالیشویی‌های مدرن وجود دارند، بسپارید.

این دستگاهها با کمک صنعت و تکنولوژی طراحی و ساخته شده اند و هم می توانند سرعت کار را بالاتر ببرند و هم شستشوها را یکدست تر انجام دهند. این ماشین ها می توانند از جهت های مختلف کثیفی و گردوغبار را از فرش ها بزدایند و نتیجه کار بهتر و دلچسب تر شود.

معمولا در ماشین های تمام اتوماتیک شستشوی فرش، فرش را به داخل ماشین هدایت کرده و اپراتور ماشین، مواد شوینده ای که مناسب حال آن قالی است را انتخاب نموده و آن ماده شوینده هم به طور اتوماتیک روی فرش به شکلی یک دست پخش خواهد شد.

قالی

قالیشویی

با انتخاب برنامه مورد نظر توسط اپراتور، فرش شسته شده و با برس های مخصوصی که در داخل دستگاه تعبیه شده اند به خوبی گردوخاک‌گیری شده و با کمک فشار قوی آب آبکشی می شوند. نوع برس ها و میزان نفوذ آنها به داخل تاروپود فرش و گرفتن کامل آلودگی و کثیفی، کار را روانتر پیش برده و در نهایت هم درخشندگی بیشتری را نصیب فرش خواهد کرد. در انتها هم فرش آبکشی شده و تا حدود زیادی آبگیری شده و به شکل لوله شده به بیرون از ماشین هدایت خواهد شد. برای خشک کردن فرش هم زمان کمتری نیاز است و به جای پهن کردن در نور خورشید، با کمک گرمخانه های مخصوص در دمای استاندارد می توان فرش را در مدت کوتاهی خشک کرد.

همانطور که گفتیم برای فرش های دستبافت و قدیمی روش شستن دستی بهتر است اما به طور کلی وقتی پای دستگاههای اتوماتیک به میان می آید و نیروی انسانی کمتر می شود، مسلما نتیجه کار بهتر خواهد بود و اشتباه هم کمتر اتفاق خواهد افتاد. مثلا دیگر به دلایل مختلف پارگی فرش و له شدگی تاروپود قالی را نمی‌بینیم(اتفاقاتی که ممکن است در اثر خطای انسانی رخ دهند)

ماشین ها به دلیل قدرت بالاتر، شستشوی بهتر و عمیق تری را می توانند انجام دهند و لکه بری های عمیقی را می توانند به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

مزیت مهم و اثرگذار دیگر در استفاده از ماشین های قالیشویی این است که در مصرف آب به شکل ویژه ای صرفه جویی خواهد شد. چیزی که کشور ما امروز از هر چیز دیگری به آن نیازمند است.

انواع ماشین های اتوماتیک در فرآیند شستن فرش

 بد نیست بدانید که ممکن است بعضی شرکت ها به شما اعلام کنند که نحوه شستشوی آنها با ماشین است. اما منظور از این ماشین، همیشه ماشین های تمام اتوماتیک نیست!

به طور کلی دستگاههای قالیشویی می توانند از نوع:

دستی و تمام اتوماتیک باشند.

دستگاه دستی

از این دستگاهها برای فرش های دستبافت استفاده می شود زیرا نحوه کار آنها ضربه ای است و هدایت و انجام مراحل شستشوی این دستگاه توسط اپراتورها انجام می شود.

دستگاه تمام اتوماتیک

این ماشین ها از صفر تا 100 شستشو را بدون دخالت دست انجام داده، کیفیت کار بالایی دارند، سرعت عمل خوبی هم داشته و سروصدا هم تولید نمی کنند. دستگاههای اتوماتیک خود به دو نوع ریلی و میزی تقسیم می شوند.

تفاوت این دو دستگاه در حرکت فرش است. در نوع میزی دستگاه ثابت است و فرش حرکت می کند و شسته می شود اما در در نوع ریلی این فرش است که ثابت مانده و دستگاه مراحل شستشو را که5 مرحله می باشد روی آن به انجام می رساند.

انواع ماشین هایی که در قالیشویی مورد استفاده قرار می گیرند

علاوه بر دستگاههای شستشو دهنده قالی که در قسمت های قبل از آنها نام بردیم، دستگاههای دیگری هم در قالیشویی‌ها وجود دارند که هرکدام وظایف خاصی را انجام می دهند. از جمله آنها:

دستگاه آبگیر

دستگاه گردگیر و خاک گیر

دستگاه ترولی که وظیفه جابه‌جایی فرش را بر عهده دارد.

فرش

قالیشویی

سخن پایانی

در هر استان و شهرستانی که ساکن هستید به طور حتم قالیشویی‌های باتجربه ای در محل سکونت شما پیدا می شوند که با کمک دستگاههای تمام اتوماتیک و دستی می توانند فرش و قالیچه های شما را به نحو احسن شستشو دهند. اگر ساکن کرجید فرقی ندارد در کدام منطقه این کلانشهر زندگی می کنید، قالیشویی گوهردشت، قالیشویی عظیمیه، قالیشویی ماهدشت و صدها قالیشویی دیگر را می توانید با کمی پیگیری پیدا کنید و با توجه به تجربه و نیاز خود یکی از آنها را انتخاب نمایید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها