|

دولت، لایحه رتبه بندی را یک لایحه تحمیلی از سوی دولت قبل می‌داند

رتبه بندی معلمان

دولت سیزدهم لایحه رتبه بندی معلمان را مانند یکسری از برنامه‌ها و لایحه‌های دولت گذشته تحمیلی می‌داند.

لینک کوتاه کپی شد

در شهریور امسال، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه اجرای رتبه‌بندی متناظر با هیات علمی، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و ظاهرا شدنی نیست، از تغییر شکل رتبه‌بندی خبر داد. در این مدت ارقام دیگری مانند ۸۰ هزار میلیارد یا ۶۰ هزار میلیاردی نیز عنوان شده است. مثلا در شهریور امسال، رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ اعلام کرد که «اجرایی شدن رتبه بندی معلمــان نیازمنــد بودجه‌ای ۶۰ هزار میلیاردی است.»

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از آرمان ملی، اما در همان روزها، حاجی بابایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش و رئیس فعلی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد: «کسی گفته است رتبه بندی معلمان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد! معنی این حرف یعنی اینکه میانگین حقوق معلمان ۳۰ میلیون تومان می‌شود. این عددها را از کجا می‌آورند؟!» ولی خود معلمان بر این باورند که با مبلغی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز می‌توان این طرح به مرحله اجرا برسد.

دولت این لایحه را یک لایحه تحمیلی از سوی دولت قبل می‌داند

رتبه بندی معلمان یا رقابت سیاسی درباره این ابهامات، یک کارشناس آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار «آرمان ملی» باور دارد: «این اعداد و ارقام، برای دور زدن و بیرون انداختن توپی است که از دولت قبل به زمین دولت سیزدهم انداخته شده، چون بار مالی ۲۰۰ هزار میلیاردی بر دوش دولتی که تازه شروع کرده، یک شوخی است. آن‌طور که محمدرضا نیک‌نژاد می‌گوید: «طی چند روز اخیر که لایحه رتبه بندی معلمان داغ بوده و قرار شد که روز گذشته برای رای گیری به صحن محلس برود، هنوز ابهامات زیادی از سوی معلمان مطرح بود. آنچه که مسلم است، دولت این لایحه را یک لایحه تحمیلی از سوی دولت قبل می‌داند و هرچند که رئیس جمهور باور دارد این رتبه‌بندی، حق معلمان است، اما مانند یکسری از برنامه‌ها و لایحه‌های دولت گذشته، آن را تحمیلی می‌داند.

متاسفانه موضوع رتبه بندی معلمان به یک رقابت سیاسی میان حامیان دولت قبل و دولت جدید تبدیل شده است. آقای رئیسی زمانی‌ که رئیس جمهور کشورمان شدند، یکسری قول‌ها در ارتباط با معلمان دادند که آنها حقوق‌شان کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد و… اما رفتار دولتمردان، مسئولان سازمان برنامه و بودجه و برخی از نمایندگان مجلس نشان می‌دهد که خیلی موافق تصویب این لایحه نیستند. اصلی‌ترین دلیل این ادعا ارقام نجومی است که توسط نمایندگان مجلس و برخی از مسئولان سازمان برنامه و بودجه به میان می‌آید و همان‌طور که آقای حاجی بابایی نیز گفته است: معلوم نیست که این عددها را از کجا می‌آورند؟! در حالی‌که از سال گذشته که ۲۵‌ هزار میلیارد و امسال حداکثر ۳۰ هزار میلیارد تومان (البته با توجه به تغییرات شاید کمی بیشتر) می‌توان این لایحه را به‌ بهترین شکل اجرا کرد.

در دولت قبل این لایحه با اصرار همین نمایندگان مجلس یازدهم، بار مالی آن افزایش پیدا کرد که بار بیشتر بر دوش دولت بگذارند، اما زرنگی دولت دوازدهم در آخرین روزهای فعالیت خود، سبب شد که تصویب این لایحه برای دولت سیزدهم به‌ یادگار گذاشته شود که حالا همان افزایش بار مالی، سبب شده دولت قادر به‌اجرای آن نباشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • عباس‌صالحی ارسالی در

    بنظرم بهتر است دولت بدلیل تحمیلی بودن رتبه‌بندی از طرف دولت قبلی که بیش‌از ده‌سال از اجرای آن می‌گذرد تمام همکاران فرهنگی اینجانب را اخراج بفرمایید تا از سختی تامین بودجه‌ی آن خلاص و راحت گردید!!!! ...بهتر نیست؟

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها