|

کسب و کارهای موفق در ایران — رمز موفقیت این مجموعه ها چیست؟

رمز و راز کسب و کارهای موفق در ایران

تاکنون کسب‌وکاری را راه‌اندازی کرده‌اید؟ اصلا فکر چنین اقدامی را در ذهن دارید؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا رمز و رازهای یک کسب و کار…

لینک کوتاه کپی شد

راه اندازی کسب و کارهای موفق در ایران و چه کشورهای پیشرفته؛ بسیار سخت بوده و مسیر دشواری دارد. اما داستان‌هایی که در پس رسیدن به موفقیت نهفته، نه تنها شنیدنی بلکه بسیار هم آموزندست. به همین دلیل است که اگر از کسب بپرسید؛ کسب‌وکارهای موفق در ایران کدام‌اند، پاسخ‌های متفاوتی را دریافت می‌کنید. هر چند که متداول‌ترین معیاری که برای سنجش موفقیت در نظر گرفته می‌شود؛ میزان درآمدی‌ست که آن کار به جیب صاحبان کسب‌وکار واریز می‌کند.

اما به طور علمی‌تر؛ یک کسب‌ و کار زمانی به موفقیت می‌رسد که محصول یا خدمتی با بالاترین میزان کیفیت را ارائه دهد. مشتریانی وفادار به دست آورد. آگاهی از برند و فعالیت‌های اجتماعی متناسبی داشته باشد و نسبت به رقبا و حتی کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک دیگر؛ یک وجه تمایز قابل لمس داشته باشد.

تاکنون کسب‌وکاری را راه‌اندازی کرده‌اید؟ اصلا فکر چنین اقدامی را در ذهن دارید؟ باید بدانید راه‌اندازی کسب‌وکار نیازمند آموزش است. اینکه در هر قدم چه اقداماتی را باید صورت داد و یا اینکه در صورت مواجه با چالش‌ها چطور با آن برخورد کرد! بدون آموزش و آشنایی قبلی حتما از ادامه مسیر انصراف خواهید داد. اگر میخواهید چنین اتفاقی را تجربه نکنید؛ توصیه ما این است؛ سری به آموزش راه اندازی کسب و کار و استارتاپ بزنید. این آموزش هر آن چیزی که برای راه اندازی یک کسب و کار موفق در ایران به آن احتیاج دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

از طرفی در ادامه این مقاله میخواهیم برخی از موفق‌ترین کسب‌وکارهای ایرانی را معرفی کنیم. پس همراه ما باشید تا شاید داستان‌های آنان، چراغ راه شما باشد.

شروع یک کسب و کار از کجاست؟

خب برای شروع و راه‌اندازی کسب و کارهای موفق در ایران باید از کجا شروع کنیم؟ خب اول از همه باید بگوییم؛ پایه‌ریزی یک کسب‌وکار موفق در ایران بسیار سخت است. صاحبان کسب‌وکارها به هیچ عنوان به سادگی در چنین جایگاهی قرار نگرفته‌اند. براساس آمار تنها 5 درصد کسب‌وکارهای نوپا و کوچک میتوانند 10 سال دوام آورند و به نتیجه مدنظر برسند. محقق خواستن اهداف نیز حاصل تلاش و برنامه‌ریزی‌های مداوم و البته صحیح، آن هم نه فقط در ابتدای مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار، بلکه در طول فعالیت آنهاست. درواقع باید در زمان درست از تکنولوژی استفاده کنند و خلاقیت و نوآوری‌هایشان را در جای درست بکار گیرند!

چه بسا که بسیاری از صاحبان شرکت‌ها، لحظات مهم زندگی‌شان را فدای کارشان کرده‌اند. باید به آنها احترام گذاشت! حال میدانید از کجا باید شروع کرد. اما یک کسب‌وکار موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

شروع یک کسب و کار موفق

معیارهای شناسایی یک کسب و کار موفق

این مسئله در ایران بسیار رایج است؛ اینکه کسب‌وکاری را راه‌اندازی کرده و مقدار زیادی سرمایه پشت آن باشد. همین الان میتوان حدس زد چه چیزی در ذهن شماست؛ شک و تردید!

فارغ از تمامی اقداماتی که در این مسیر انجام گرفته؛ اعم از تحقیقات بازار، امکان‌سنجی، بکارگیری نیروهای متخصص و باتجربه و... باز هم همه چیز در هاله‌ای ابهام قرار دارد و گویی که صاحب شرکت در لبه پرتگاه قرار گرفته است.

چه بسیار استارتاپ‌هایی که در همین ابتدای کار پرت شده و نابود شده‌اند. اینجاست که مدیریت استرس و حتی مدیریت ایده و کارکنان اهمیت پیدا می‌کند. اصلا آموزش مدیریت با همین هدف طراحی شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. در این مجموعه آموزش شما نه تنها مبانی چگونگی مدیریت سرمایه‎‌گذاری را می‌آموزید بلکه با چگونگی طراحی شغل هر فرد در سازمان و طبقه‌بندی و ارزشیابی آنها نیز آشنا خواهید شد. توصیه داریم سری به این مجموعه آموزش بزنید.

البته اگر به حوزه کسب‌وکارهای آنلاین ورود کنید کار شما بسیار راحت‌تر خواهد بود. زیرا ابزارهایی وجود دارد که به شما امکان ارزیابی فعالیت‌ها را می‌دهد و تا حدودی شما را از لبه پرتگاه دور نگه میدارد. البته در این مسیر باید نسبت به مفاهیم دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید. خوشبختانه  با ارائه آموزش دیجیتال مارکتینگ این فرصت را داده تا دانش‌تان را در این زمینه بهبود ببخشید.

اما بیایید معیارهای یک کسب‌وکار موفق را بشناسیم:

ایده کسب‌وکار

ایده یک کسب‌وکار را باید نطفه آن بدانید. ماهیت یک کسب‌وکار دقیقا به واسطه ایده آن شکل میگیرد. هر چند ایده به تنهایی نمیتواند سرنوشت‌ساز باشد و باید عوامل دیگری نظیر برنامه‌ریزی، عوامل فکری، مالی و... را دخیل دانست.

با این حال؛ یک ایده خوب در نتیجه فعالیت یک تیم فوق‌العاده خلاق و قدرت بالای آنها در مشاهده‌گری و تحلیل بدست آمده است. ایده کسب‌وکار را باید همچون تیری بدانید که از کمان رها شده و خواهان رسیدن به سیبل است. یک ایده خوب نیاز مخاطب را می‌بیند و با تحقیق و تفکر به جا، آن را برطرف میسازد.

ایده یک کسب و کار موفق

تیم مناسب

اگر تیم مناسبی برای پیاده‌سازی ایده‌تان ندارید؛ محکوم به شکست هستید. ایده‌های ناب و درخشان بسیاری وجود داشته که به تدریج رنگ باخته و خامی خود را آشکار ساخته است. اما برخی از ایده‌ها چنان می‌درخشند که براقیت‌شان چشم را اذیت می‌کند. اما مشکل اینجاست که هیچ تیم اجرایی مناسبی برای پیاده‌سازی این ایده وجود ندارد.

افراد زیادی با تضمین موفقیت و پیاده‌سازی ایده وارد میدان می‌شوند اما در نهایت تاوان کارشان، شکست در بازار است. اگر میخواهید جزء کسب‌وکارهای موفق در ایران از شما نام برده شود؛ در انتخاب تیم، بی‌نهایت دقت کنید.

شناخت مخاطب

باید مخاطب را بشناسید تا بدانید چه چیزی میخواهد و چطور باید نیازهای آنان را برطرف کنید. باید تمام تلاش خود را بکار گیرید تا محصولات و خدمات باکیفیتی را ارائه دهید. از طرفی میزان تقاضا متناسب با میزان ارائه، افزایش پیدا خواهد کرد.

این مسئله تاثیر بسزایی در موفقیت و درآمدزایی دارد.

مواجه با بهانه ها

کنار گذاشتن ترس و بهانه یکی از معیارهای موفقیت در کسب‌وکار است. شاید رئیس بودن ترسناک باشد و حتی بسیاری از صاحبان شرکت‌ها از خطرات آن واهمه داشته باشند؛ اما باید ترس‌ها و بهانه‌ها را شناسایی کرده و آنها را برطرف سازید. این ترس‌ها همچون یک سرعت گیر برای رسیدن به موفقیت می مانند.

به هیچ عنوان از انجام کارهای جدید نترسید؛ اگر راه حل و ایده شما برای بهتر شدن اوضاع کسب‌وکارتان مناسب است، آن را پیاده‌سازی کنید! البته در این راستا داشتن یک استراتژی واحد برای کسب‌وکار بسیار نتیجه بخش خواهد بود. آموزش استراتژی کسب و کار فرادرس در این مسیر کمک می‌کند تا بدانید؛ چطور به تجزیه و تحلیل رقبا پرداخته، مدل‌های جدید رقابت را میشناسید؛ چطور از روش‌های نوآوری و رقابت استفاده کنید، و اصلا چطور فرآیند اجرا و پیچیدگی‌های آن را بدور از ترس‌ها و بهانه‌هایش ساده سازید.

توصیه ما این است به صفحه این آموزش کاربردی سر بزنید.

ساده کار کنید

برای اینکه در میان رقبا قد علم کرده و به عنوان یک کسب و کار موفق در ایران شناخته شوید؛ باید دست به انجام کاری متفاوت بزنید. حواستان باشد منظور متفاوت است نه پیچیده! این روزها با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته راهکارهای ساده بسیار زیادی برای حل مشکلات وجود دارد. همواره به نوآوری و خلاقیت خود ایمان داشته باشید. نیازی نیست دوباره چرخ را اختراع کنید؛ شاید با یک تغییر ساده تمام آن چیزی که میخواهید حل شود.

اینجاست که مدیریت کسب‌ و کار معنا پیدا می‌کند. در آموزش مدیریت کسب و کار شما می‌آموزید برای رسیدن به موفقیت چطور نقشه‌ بریزید، چطور وظایف را تعیین کنید و اصلا چطور با طراحی فرآیندها مسیر رسیدن به هدف را محقق سازید. فکر می‌کنید زمان راه‌اندازی کسب و کار فرا رسیده؟

موفقیت در کسب و کار

در ادامه برخی از موفق‌ترین کسب‌وکارهای ایرانی را معرفی خواهیم کرد.

برترین کسب و کارهای ایرانی

بیایید با چند نمونه از موفق‌ترین کسب و کارهای ایرانی آشنا شوید.

*زالی

برند زالی را می‌شناسید؟ خب زالی یک شرکت لبنیات سنتی است. این شرکت را به هیچ عنوان نمیتوان هم رده با برندهای معروف همچون چوپان، پگاه، دامداران و کاله دانست. اما با این حال؛ با وجود گذشت چندین سال از تاسیس این شرکت، زالی همچنان در یک محصول خود درخشان عمل می‌کند. «دوغ زالی» تقریبا در تمامی رستوران‌ها و سوپرمارکت‌ها توزیع می‌شود و طرفداران خود را دارد. اصلی‌ترین دلیل این اتفاق هم به ترکیب و مزه بسیار خاص آن برمیگردد.

فکر می‌کنید چه عواملی در موفقیت زالی نقش داشته است؟ مسلما نمیتوان کیفیت را تنها راز موفقیت زالی دانست. در این میان نباید از سیستم توزیع بسیار مناسب و همچنین توانایی و نوآوری تیم در خلق یک محصول جدید غافل شد.

*اکبر جوجه

اکبر جوجه به مک دونالد ایرانی معروف است. اینکه یک فرد در دهه‌های قبل،یک غذای خاص را معرفی کند، به هیچ عنوان اتفاق عجیبی نیست. اما مسئله قابل تامل اینجاست که در ایران توانسته یک تجارت قابل قبول برای خود دست‌وپا کند.

در کشور ایران با وجود مشکلاتی که در استانداردسازی وجود دارد؛ اکبر جوجه توانسته یک استاندارد بسیار عالی را برای ارائه غذا در تمامی شعبات به وجود آورد و حتی صیانت حقوقی از محصولش را صورت دهد. نکته قابل توجه درخصوص رستوران اکبر جوجه به محل قرارگیری شعبات آن برمیگردد. درواقع شما اکبر جوجه را تقریبا در کنار جاده‌ها میبینید! جاده‌هایی که هزینه تهیه مکان به شدت پایین است؛ اما رفت‌وآمد مردم بالاست! در واقع؛ مردم در اتوبان‌ها برای رفع گرسنگی خود، اکبر جوجه را انتخاب مناسب‌تری نسبت به رستوران‌های بی‌کیفیت سرراهی میدانند.

*دیجی کالا

دیگر کسی در ایران نمانده که آوازه دیجی کالا را نشنیده باشد. غولی که از همان ابتدا و از زمانی که بسیار کوچک بود، تولید محتوا را آغاز کرد تا امروز که به چنین جایگاهی رسیده، همچنان تولید محتوا را ادامه می‌دهد. درواقع دیجیکالا نشان داد جایگاه تولید محتوا و بازاریابی محتوا چقدر بالاست. اگر میخواهید بازاریابی محتوایی را شروع کنید؛ همین الان به آموزش بازاریابی محتوا فرادرس مراجعه کنید تا شما را برای حضور در بازار داغ تولید محتوا آماده کند.

دیجی کالا نمونه از یک کسب و کار موفق

درواقع دیجیکالا در ابتدا فقط قرار بود یک سایت برای نقد و بررسی لپ‌تاپ و موبایل باشد. اما تولید محتوای آن آنقدر قوی پیش رفت که کاربران زیادی جذب آن شدند! درواقع دیجیکالا باید اوج گیری خود را مدیون عوامل بیرونی بداند. زیرا دقیقا زمانی ظهور کرد که آمازون هیچ جایگاهی در ایران نداشت و دیجیکالا با تلاش خود توانست نقش آمازون را در ایران ایفا کند. و شرایط خرید آنلاین را به مخاطبین ایرانی فراهم آورد.

*نوتلا بار

نوتلا بار را می‌شناسید؟ برندی که اسمش بارها تغییر کرد اما همچنان مردم آن را با نام اولیه‌اش می‌شناسند. این روزها شعبات آن در تمامی شهرهای ایران راه‌اندازی شده است. این برند هر چند شروع دیوار‌وار و شکوهمندی داشت اما دیری نگذشت که یک سقوط آزاد را تجربه کرد. شاید چون هیچ مزیت رقابتی نداشت!

درواقع زمانی که قیمت معجون ویتامینه‌ها در شهرها 8هزار تومان قیمت داشت؛ میکس نوتلا با قیمت 12هزار تومان ارائه شد. کاملا مشخص بود که مردم هرچقدر به برندهای جدید و امتحان طعم‌های جدید علاقمند باشند اما در نهایت دودوتا چهارتا کرده و هیجان خود را خاموش می‌کنند.

نوتلا بار کاملا یک نمونه عبرت‌اموز برای آن دسته از برندهایی‌ست که در ابتدا با یک استقبال کوکورانه از مردم مواجه می‌شوند و این اتفاق را موفقیت میپندارند. اما به مرور از صفحه کسب‌وکار محو می‌شوند.

*مستر تیستر

مستر تیستر این روزها توانسته برند خود را بسازد! او رویای خوردن هر روزه غذاهای پرچرب و کالری را داشت. مستر تیستر در حال حاضر توانسته برندی را برای خود بسازد که حتی از نام واقعی‌اش معروف‌تر است. میتوان متوجه شد که او در برندسازی بسیار موفق عمل کرده و حتی از بسیاری از شرکت‌های تبلیغاتی موفق‌تر بوده است.

او کارش را زمانی آغاز کرد که مراجعه به رستوران‌ها و امتحان غذای آنها چندان باب نبود! او این کار را آغاز کرد و انجامش مصر بود تا اینکه امروز امپراطوری خود را بنا کرده است و حتی در کشورهای اطراف نیز نامی برای خود دست‌وپا کرده است. توصیه ما این است اگر میخواهید برندسازی موفقی داشته باشید؛ آموزش مدیریت تبلیغات و برند فرادرس را بگذرانید. این آموزش به شما می‌گوید چطور برندسازی را در جهت درست انجام دهید و اصلا چطور از طریق تبلیغات مشتریانی وفادار را برای خود بیابید.

مسترتیستر نمونه یک کسب و کار موفق

*لست سکند

لست سکند را می‌شناسید؟ یکی از معتبرترین و معروف‌ترین سایت گردشگری در ایران که توانسته گوی سبقت را از رقبا برباید. در دنیای امروز Crowdsourcing از اهمیت بالایی برخوردار است و لست سکند توانسته این ایده را به خوبی پیاده‌سازی کند. درواقع در این کسب‌وکار، مخاطبان هستند که فعالیت می‌کنند.

در لست سکند همواره محتوایی تحت عنوان «سفرنامه» منتشر می‌شود. سفرنامه دقیقا توسط مخاطبین به صورت داوطلبانه آماده می‌شود و چه بسا که ترافیک زیادی را برای آنان فراهم می‌آورد. در این محتوا مخاطبین از تجربیات سفر خود میگویند و حتی در کامنت‌ها به گفتگو میپردازند.

البته سایت نیز مسابقاتی را در نظر گرفته و جوایزی را اهدا می‌کند. اینها عاملی هستند تا مخاطبین برای تهیه و ارسال سفرنامه ترغیب شوند. تاکنون در این سایت فعالیت داشته‌اید؟

کلام آخر در خصوص کسب و کارهای موفق در ایران

کسب‌ و کارهای موفق در ایران همواره نه تنها یک ایده بسیار ناب را ارائه می‌دهند؟ بلکه به خوبی آموخته‌اند چطور باید آن را مدیریت کنند و اصلا چطور در فضای مجازی یک جو را راه‌اندازی کنند. اگر هنوز در مدیریت شبکه های اجتماعی با مشکل مواجه هستید؛ توصیه ما این است که حتما سری به آموزش مدیریت شبکه های اجتماعی فرادرس بزنید. در این مجموعه آموزش به شما آموخته می شود که چطور مخاطب را جذب کنید؛ چطور آنها را ترغیب کنید و اصلا چطور با آنها صحبت کنید که همواره به شما وفادار بمانند. البته در این مسیر آموزش مدیریت بازاریابی نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

اگر میخواهید جزء کسب و کارهای موفق در ایران باشید؛ از تجربیات و اقدامات کسب و کارهای موفق و فعال در ایران عبرت بگیرید. چالش‌هایی که تجربه کرده‌اند و روش استفاده برای برطرف کردن آن چالش را بشناسید و بطور کلی هیچگاه از تلاش دست برندارید!

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها