|

راه اندازی یک استارتاپ — 8 گام مهم برای شروع یک کسب و کار موفق

چگونه یک استارتاپ موفق راه اندازی کنیم؟

برای راه اندازی استارتاپ ها قوانین خیلی پیچیده‌ای پیش روی شما نیست! تنها باید با از افراد متخصص در موقعیت‌های مناسب استفاده کنید.

لینک کوتاه کپی شد

کافیست نگاهی به کسب‌وکارهای راه‌اندازی شده بیاندازید؛ متوجه می‌شوید در این مسیر بیش از هر زمان دیگری راه اندازی یک استارتاپ در میان اقشار جامعه طرفدار پیدا کرده است. محال است پای صحبت جوانان و افراد کارآفرین بنشینید و صحبتی از راه اندازی یک استارتاپ به میان نیاید. تقریبا هر کسی میل دارد با راه اندازی استارتاپ بخشی از نیاز جامعه را برطرف سازد و از طرفی پولی هم به جیب بزند. اصلا ماهیت استارتاپ همین است.

برای راه اندازی استارتاپ ها قوانین خیلی پیچیده‌ای پیش روی شما نیست! تنها باید با افراد متخصص و با دانش هم صحبت و همکار شوید و از آنها در موقعیت‌های مناسب استفاده کنید. امروزه انواع بسیار متفاوتی از استارتاپ وجود دارد که در بخش بخش جامعه قابل مشاهده است. اگر ایده‌ای در سر دارید و آن را برای اجرایی شدن مناسب میدانید؛ توصیه ما این است که مجموعه آموزش راه اندازی کسب و کار و استارتاپ را بررسی کرده و آنها را مطالعه کنید. این آموزش‌ها در ابتدا به شما می‌آموزد که برای راه اندازی یک کسب‌وکار، خصوصا یک استارتاپ چه مراحلی را باید طی کنید و اصلا در این مسیر به چه دانش و تخصص‌هایی نیاز دارید.

با این حال در ادامه این مقاله قصد داریم توضیحات کامل‌تری را در خصوص اهمیت راه اندازی یک استارتاپ و مواردی که در این راه باید مورد توجه قرار گیرد؛ توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

استارتاپ چیست؟

استارتاپ را باید یک نوع سرمایه‌گذاری آن هم به شکل کارآفرینی بدانید. در این نوع سرمایه‌گذاری یک شرکت نوپا ایده‌ای جدید را مطرح می‌کند. براساس گفته استیو بلنک، پروفسور دانشگاه استنفورد؛ استارتاپ یک سازمان است که با هدف کشف یک مدل کسب‌وکار تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر، راه‌اندازی می‌شود. هر چند تعریف‌های بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد، اما نقطه اشتراک تمامی تعاریف موجود؛ دارا بودن یک ایده خلاقانه و جدید در فعالیت‌هاست. این ایده‌ها دقیقا به نیازمندی‌های عموم مردم توجه می‌کند و آنها را هدف قرار می‌دهد تا با ارائه یک خدمت و یا یک محصول جدید و با کمک تکنولوژی‌های معرفی شده؛ به سرعت آنها را رشد دهد!

استارتاپ چیست؟

یک کسب‌وکار به دلیل اینکه یک نوع مدل کسب وکار به حساب می آید، از عمر طولانی برخوردار نیست و معمولا طی مدت چند سال یا مسیر موفقیت را می‌پیمایند و یا با اتمام بودجه، با شکست مواجه می‌شود. حواستان باشد استارتاپ‌ها در شروع فعالیت خود هیچ نیازی به طی کردن مراحل قانونی نظیر ثبت شرکت ندارند و آنها میتوانند در هر جا با هر تعداد بنیان‌گذار، فعالیت‌شان را آغاز کنند. میزان بودجه‌ای هم که برای راه‌اندازی استارتاپ‌ها نیاز است؛ بسیار کم و محدود بوده و اگر بتوانید ایده‌ای واقعا جذاب و بکر ارائه دهید؛ مورد حمایت سرمایه‌گذاران قرار خواهید گرفت. البته مدیریت این ایده و استارتاپ بسیار حائز اهمیت است. از همین‌رو توصیه داریم به آموزش مدیریت سری بزنید. در این آموزش مدیریت تمام آن چیزی که در این راه به آن احتیاج دارید؛ شرح داده شده است. هیچگاه بدون این دانش به عرصه مدیریت ورود نکنید. مدیریت هیچگاه کار آسانی نبوده؛ یک اشتباه کوچک شما در جایگاه مدیر میتواند استارتاپ را به سمت نابودی سوق دهد.

آیا ایده استارتاپی دارم؟

براساس تعریفی که از استارتاپ مطرح شد؛ هر ایده‌ای که بتواند خدمات، محصولات و بهبودی را در مقوله خرید و فروش به وجود آورد، استارتاپ نامیده می‌شود. امروزه قوانین بسیار ساده‌ای مشمول حال استارتاپی‌ها می‌شود و هر گروه و شخص و سازمانی میتواند بر روی ایده‌های جذاب سرمایه‌گذاری کند.

بطور عمومی مهم‌ترین عاملی که در استارتاپ‌های امروزی دیده می‌شود و به نوعی آن را پایه‌گذاری می‌کند؛ استفاده از بستر اینترنت و فضای مجازی است. علاوه بر این؛ باید از همفکری افراد باتجربه و بادانش و باسابقه کمک بگیرید تا ایده شما پخته‌تر شده و به یک کسب‌وکار موفق تبدیل شود.

مراحل راه اندازی یک استارتاپ

حال درخصوص ایده و چگونگی سیستم استارتاپ ها میدانید؛ اما آیا آگاهید که چطور میتوان یک استارتاپ را راه اندازی کرد؟ خب در این مسئله که شما باید تدوین استراتژی کسب‌ و کار را بدانید هیچگونه شکی وجود ندارد! و برای یادگیری این مسئله میتوانید به آموزش استراتژی کسب و کار ارائه شده در فرادرس سری بزنید. اما مسئله اینجاست؛ باید قبل از هر چیزی مراحل راه اندازی یک استارتاپ را بشناسید تا در طول مسیر هیچگونه ابهامی برای شما به وجود نیاید.

این مراحل عبارتند از:

مرحله اول: ایده پردازی

ایده‌پردازی مهم‌ترین عنصر در شکل‌گیری یک استارتاپ است! وقتی به شما میگویند استارتاپی راه‌اندازی شده؛ چه چیزی در ذهن‌تان شکل میگیرد؟ مطمئنا اولین چیزی که میپرسید این است؛ «ایده استارتاپ چیست؟» در واقع مفهوم استارتاپ از ایده می‌آید.

یک ایده نو و بکر؛ اجازه شکل‌گیری یک کسب‌وکار خلاقانه و جدید را صادر می‌کند. جالب اینجاست؛ برای راه‌اندازی یک استارتاپ، هیچ نیازی به ایده‌های سنگین و پیچیده نیست! حتی نیازی به هزینه‌های سرسام‌آور هم ندارید! ایده شما میتواند بسیار ساده و نیازهای زندگی روزمره مردم را شامل شود. پس خیلی بر روی اینکه ایده‌ای پیچیده و متفاوت ارائه دهید؛ متمرکز نشوید. گاهی ساده‌ترین ایده‌ها، تفاوت‌ها را رقم میزنند.

ایده پردازی یک استارتاپ

مرحله دوم: تعیین نقشه راه

دومین گام در راه‌اندازی یک استارتاپ، تحقق بخشیدن به ایده اولیه است. درواقع در این مرحله باید شما نقشه راه رسیدن به هدف را مشخص نمائید. منظور این است که تعیین کنید؛ در نقطه شروع باید چه کاری انجام دهید؛ چه مسیر را بپیمائید و در نهایت به چه نقطه‌ای برسید! حتی مشخص کردن اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در این مرحله الزامی است.

اینکه در شروع راه یک ایده خام داشته باشید؛ امری کاملا ضرروی‌ست. اما بدون نقشه راه حتما به بی‌راهه خواهید رفت. برای اینکه در طراحی نقشه راه موفق عمل کنید باید تحقیقات گسترده‌ای انجام دهید. تحقیقاتی که در خصوص محصول شما و روش‌های بازاریابی موجود است! خب در این مرحله یکی از بهترین اقداماتی که برای دریافت بازخورد میتوانید داشته باشید؛ پرسش از دوستان و اقوام و آشنایان است. مطمئنا پس از دریافت این بازخوردها در طراحی نقشه راه موفق‌تر عمل خواهید کرد. در این آموزش مدیریت بازاریابی به شما می‌آموزد که کدام روش بازاریابی برای استارتاپ‌ شما مناسب است و اصلا در چه زمانی بازاریابی را آغاز کنید.

مرحله سوم: ثبت ایده و ادعای مالکیت

مرحله سوم از راه اندازی یک استارتاپ بسیار حائز اهمیت است. در این مرحله شما باید ایده‌تان را به ثبت برسانید تا بتوانید بر روی آن ادعای مالکیت داشته باشید. اگر این ایده تکراری و برگرفته از شرکت‌ها و کسب‌وکارهای ملی و بین‌المللی باشد؛ خب خیلی کار سختی پیش روی شما نیست و برای ثبت آن مراحل دشوار و پیچیده‌ای را طی نخواهید کرد. اما در بسیاری از مواقع؛ زمانی که صحبت از ایده‌های نو و خلاقانه به میان می‌آید و هیچ نمونه‌ای از آن در سطح ملی و بین‌المللی وجود ندارد، باید اقدامات اولیه‌ ثبت ایده و مالکیت انجام شود.

مرحله چهارم: طراحی بیزینس پلن

پس از تحقیقات گسترده‌ای که در خصوص ایده استارتاپی‌تان انجام می‌دهید و طراحی نقشه راه، به یکی از مهم‌ترین مباحث در راه اندازی یک استارتاپ یعنی طراحی بیزینس پلن میرسیم. در این پلن شما باید ابتدا نقاط ضعف و قدرت خود را مشخص کنید و حتی مشکلات احتمالی که ممکن است در آینده گریبانگیر شما شود را هم بشناسید. این طراحی کمک می‌کند تا میزان موفقیت و سودآوری‌تان را تخمین بزنید. چگونگی نگارش بیزینس پلن را میدانید؟

بیزینس پلن یک استارتاپ

معمولا تمامی افراد فعال در حوزه استارتاپ میدانند که برای موفقیت خصوصا برای کسب و کاری که در بستر اینترنت راه‌اندازی کرده‌اند؛ حضور یک فرد فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ و بهره‌گیری از دانش او الزامی‌ست. چنین فردی با دانش خود به شما میگوید از چه استراتژی‌هایی استفاده کنید؛ به بررسی و آنالیز رقبا پرداخته و حتی نقاط ضعف و قدرت را شناسایی می‌کند! به این ترتیب افراد زودتر از آن چیزی که فکرش را می‌کنند به هدف خود میرسند.

البته بسیاری از افراد و سرمایه‌گذاران تمایلی به صرف هزینه‌های سنگین برای جذب یک دیجیتال مارکتر ندارند. از همین‌رو بهترین گزینه‌ای که پیش روی آنها قرار دارد؛ شرکت در دوره‌ها و مطالعه آموزش دیجیتال مارکتینگ است.

مرحله پنجم: نمونه اولیه تهیه کنید

خب ایده‌های کاملا متفاوتی میتواند در قالب یک استارتاپ تعریف شده و در مسیر راه‌اندازی و شکل‌گیری قرار گیرد. برخی از این ایده‌ها کاملا خدماتی بوده و ساخت یک نمونه اولیه از آن هیچ نیازی نیست. اما برخی دیگر به یک نمونه آزمایشگاهی نیاز دارند تا مورد بررسی قرار گرفته و میزان استقبال مردم از آنها ارزیابی شود.

پس از ارزیابی میزان استقبال مردم از نمونه اولیه؛ حال نوبت آن رسیده که نمونه اولیه‌تان را در اختیار جامعه هدف قرار دهید. به این ترتیب جامعه هدف شما توسعه پیدا می‌کند.

مرحله ششم: ثبت ایده و محصول

خب، حال شما ایده‌تان به ثبت رسیده و حتی نمونه‌ای از آن را در اختیار جامعه هدف قرار داده‌اید. اما تمامی این ادعا به هیچ عنوان محصولات بدست آمده از ایده را شامل نمی‌شود. حتی این امکان وجود دارد که افراد سودجو اقدام به تولید محصولات مشابه با ویژگی‌های بهتر کنند. حال برای اینکه گرفتار سودجویان نشوید؛ نه تنها ایده؛ محصول خود را هم باید به ثبت برسانید و اطمینان حاصل کنید که هیچ شخص دیگری نمیتواند به بهره‌برداری از محصول شما بپردازد.

مرحله هفتم: پیدا کردن سرمایه گذار

از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین مراحلی که در راه اندازی یک استارتاپ وجود دارد؛ پیدا کردن سرمایه گذار است. سرمایه‌گذاری که بتواند ریسک موجود درخصوص یک ایده استارتاپی را بپذیرد. هر چند استارتاپ ها همیشه با ایده‌های نو و جدید آغاز نمی‌شوند و این امکان وجود دارد که ایده‌های تکراری در کشورهای مختلف پیاده‌سازی شوند؛ اما بهرحال یک سرمایه‌گذار باید ریسک موجود در این کار را بپذیرد.

در این مرحله افراد باید بتوانند به خوبی خود را پرزنت کنند و یک طرح توجیهی عالی داشته باشند. البته ارائه یک محتوای عالی برای جذب سرمایه‌گذار بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در این مسیر سپری کردن دوره آموزش بازاریابی محتوا بسیار نتیجه‌بخش است.

سرمایه گذاری روی یک استارتاپ

مرحله هشتم: تیم سازی

اخرین مرحله از راه اندازی یک استارتاپ؛ تیم سازی است. هیچگاه افراد نمیتوانند به تنهایی یک کسب و کار را پیش ببرند. از همین‌رو تقسیم وظایف امری ضروری‌ست و این مسئله بدون تیم سازی محقق نخواهد شد. البته برای رسیدن به چنین خواسته‌ای باید فرهنگ تیم‌سازی را به خوبی در شرکت نهادینه کرد. آموزش مدیریت تبلیغات و برند کمک می‌کند تا بدانید یک برند باید چه رفتارهای سازمانی داشته باشد و اصلا چطور از طریق تبلیغات خود را به جایگاه بالایی برساند تا افراد متخصص و باتجربه خواهان همکاری باشند!

چرا یک استارتاپ شکست می‌خورد؟

خب براساس آمار منتشر شده؛ چیزی حدود 95درصد استارتاپ‌ها بدون اینکه موفقیتی را حاصل کنند؛ شکست خورده و مسیر متفاوتی را طی می‌کنند. اما دلایلی وجود دارد که توجه به آنها میتواند دلایل این شکست را برای شما آشکار سازد:

  • عدم توجه به نیاز بازار
  • بودجه بندی نامناسب
  • عدم آشنایی به تیم سازی و جمع آوری افرادی که تخصصشان با اهداف شرکت مغایرت دارد.
  • خارج شدن از کورس رقابت
  • قیمت گذاری اشتباه
  • عدم طراحی بیزینس پلن
  • توجه نکردن به نظرات مشتری
  • بازاریابی ضعیف

خب دلایل بسیار زیادی برای شکست یک استارتاپ وجود دارد که در این بخش به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره کردیم. حواستان باشد این روزها در دنیای شلوغی زندگی میکنیم. دنیایی که به عصر ارتباطات معروف است و میتواند در کسری از ثانیه نیازهای ما را برآورده کند و در کسری از ثانیه ما را از اخبار روز دنیا مطلع سازد. پس به هیچ عنوان بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را نادیده نگیرید. حتی اگر این روش از بازاریابی را نمی‌شناسید حتما با مشاهده آموزش مدیریت شبکه های اجتماعی فرادرس دید وسیعی نسبت به این موضوع پیدا خواهید کرد و می‌بینید که در این دنیای متفاوت چه اقداماتی میتواند تفاوت ها را رقم بزند و استارتاپ شما را به موفقیت نزدیک کند.

با این تفاسیر؛ اگر فکر می‌کنید برای راه اندازی یک استارتاپ آماده‌اید؛ دست دست نکنید. ممکن است همین الان فردی دیگر ایده شما به ذهنش رسیده باشد و در حال برنامه ریزی برای محقق کردن آن باشد! 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها