|

تتر در سراشیبی سقوط؛ کدام ارز دیجیتال، جایگزین مناسبی برای تتر است؟

فریز (مسدود) شدن دارایی‌های تتر باعث شده تا بسیاری از کاربران ایرانی برای تبدیل تتر به ارزهای دیجیتال دیگر، تلاش کنند.

لینک کوتاه کپی شد

تحریم کاربران ایران از سوی ایالات متحده، وارد مرحله‌ی جدیدی شده و تتر به عنوان سومین ارز دیجیتال برتر جهان از نظر ارزش بازار، در وضعیت عجیبی قرار گرفته است. با توجه به ماهیت متمرکز بودن تتر، آیا عرضه‌کنندگان این استیبل کوین می‌توانند سرمایه کاربران کشورهای تحریم شده، مثل ایران را فریز کنند یا خیر؟

image_35548b0243b07c2c9cc16d4532b55a4629a5f8ad

پس از اعمال محدودیت‌های مختلف در مورد فعالیت کاربران ایرانی از سوی صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی مانند بایننس، پلونیکس و بیترکس، این‌بار تحریم بیش از بیش، کیف پول و دارایی‌های رمزارزی کاربران ایرانی را تهدید می‌کند. شرکت سایفرتریس که یکی از بازوهای امنیت داخلی ایالات متحده محسوب می‌شود به تازگی خبر از پیگیری و رهگیری آدرس کیف پول‌های دیجیتال بیت کوین مربوط به کاربران ایرانی داده بود و اخیراً نیز سازمان فرادولتی FATF که استانداردهای مبارزه با جرائم مالی را طراحی و ترویج می‌کند، ایران و کره‌ی شمالی را در لیست سیاه خود قرار داده است.

قرار است این سازمان شیوه‌نامه‌ی جدیدی را تدوین کند که در این صورت تمام کشورهای عضو کارگروه ویژه اقدام مالی، مجبور به اجرای این موارد و پیروی از آن هستند. از سوی دیگر، وزارت خزانه داری آمریکا هم از شرکت‌های فعال در زمینه ارزهای دیجیتال خواسته تا بیشتر از قبل بر تراکنش‌های این بازار نظارت کنند و مانع دور زدن تحریم‌ها توسط کشورهایی مثل ایران شوند. اخباری که زیاد برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران ارزهای دیجیتال در ایران جالب نبوده است. چرا که امکان مسدود شدن دارایی‌های تتر کاربران ایرانی، رنگ و بوی بیشتری به خود گرفته است.

تتر در سراشیبی سقوط!

از چند هفته‌ی گذشته که اخباری مبنی بر فریز (مسدود) شدن دارایی‌های کاربران ایرانی در کیف پول و صرافی‌های خارجی افزایش یافته است، نگرانی معامله‌گران ایرانی در این بین بیشتر شده است. در کد منبع قرارداد هوشمند رمزارز تتر (Tether)، تابعی به نام «addBlackList» وجود دارد که با استفاده از این تابع، می‌توان آدرس‌های مشخصی را مسدود و به لیست سیاه اضافه کرد.

این قابلیت به شرکت تتر اجازه می‌دهد تا بتواند در صورت لزوم، آدرس‌های کاربران را به‌سادگی مسدود کند. برای تتر فرقی نمی‌کند که سرمایه‌ی خود را در کیف پول شخصی یا صرافی ذخیره کنید، چرا که می‌تواند هر آدرسی را مسدود کند. این به معنای فریز شدن دارایی‌های تتر شما حتی در کیف پول شخصی‌تان است. این موضوع باعث شده است تا بسیاری از کاربران ایرانی برای تبدیل تتر به سایر ارزهای دیجیتال دیگر، تلاش کنند. تا به امروز بیش از 500 آدرس تتر در شبکه‌های بلاکچین مختلف بلوکه شده‌اند؛ این در حالی است که تا یک ماه پیش، نصف این عدد در لیست سیاه شرکت تتر دیده می‌شد!

دور زدن تحریم‌ ارزهای دیجیتال در ایران، ماموریت ممکن یا غیرممکن؟!

استفاده‌ی ایرانی‌ها از صرافی‌ها و کسب‌وکارهای ارز دیجیتال خارجی که ‌به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند به کشورهای تحت تحریم آمریکا مانند ایران و کره‌ی شمالی، خدمات نمی‌دهند، شبیه حرکت روی لبه‌ی تیغ است. چرا که با یک خطای کوچک در زمان انجام معاملات و یا دریافت سرویس‌ها، ممکن است اتفاق خطرناکی رخ دهد.

حتی اگر بسیاری از صرافی‌ها و شرکت‌های خارجی مثل بایننس و تتر، در پشت پرده به انجام معامله با ایرانی‌ها علاقه‌مند باشند؛ قوانین مالی کشورها و مسائلی همچون FATF، این مجموعه‌ها را تحت فشار خواهد گذاشت تا از ارائه خدمات به کاربران کشورهای تحت تحریم، جلوگیری کنند!

در صورت مشخص شدن آدرس کیف پول تتر کاربران ایرانی به‌وسیله‌ی شرکت تتر، به احتمال زیاد کاربران با مسدود و فریز شدن دارایی‌های تتر خود روبه‌رو خواهند شد. این رخداد به‌خصوص برای تجار و بازرگانان ایرانی که از تتر به‌عنوان روش پرداخت برای معاملات بین‌المللی خود استفاده‌ می‌کنند، بسیار ناخوشایندتر است. بنابراین پیشنهاد بسیاری از کارشناسان عدم استفاده از خدمات صرافی‌های خارجی و تتر در معاملات است. اما این سوال مطرح می‌شود که جایگزین صرافی‌های خارجی و ارز دیجیتال تتر چیست؟

جایگزین تتر کدام ارز دیجیتال است؟

مهم‌ترین ویژگی استیبل کوین‌هایی مانند تتر، ثابت بودن قیمت بوده که باعث جذابیت آن‌ها در مبادلات شده است. ارز دیجیتالی با قیمت دائمی یک دلار، گزینه‌ی بسیار مناسبی برای خرید و تبدیل به سایر ارزهای دیجیتال است. اما تا به امروز که خطری در زمینه مسدود شدن دارایی کیف پول‌های ایرانی وجود نداشته است، بسیاری از کاربران ایرانی در حال تحقیق برای پیدا کردن جایگزین مناسب تتر هستند.

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که استیبل کوین‌های الگوریتمی مثل ارز دیجیتال دای (DAI)، به احتمال زیاد، جایگزین مناسبی برای تتر هستند. چرا که رمزارز دای (DAI)، ماهیتی غیرمتمرکز دارد و در بسیاری از صرافی‌های ایرانی، همچون صرافی بیت پین پذیرفته شده و قابل معامله است.

ارز دیجیتال دای، در صرافی بیت پین به نشانی Bitpin.ir قابل معامله است.

دای (DAI) یک الگوریتم پایدار و غیرمتمرکز است که توسط شرکت MakerDAO و بر اساس یک پروتکل منبع باز و مبتنی بر اتریوم ایجادشده است. هدف اصلی از طراحی ارز دیجیتال دای حفظ نسبت دقیق و یک‌به‌یک با دلار آمریکا است. به بیان ساده‌تر:

image_4668554b77ed26192d31c6ae6affa3717e5a6512

می‌توان گفت دای به واسطه‌ی ویژگی‌ها و مزایایی که دارد، جایگزین مناسبی برای تتر است. ارز دیجیتال دای که در دو شبکه‌ی اتریوم و BEP-20 می‌باشد، به بازار خرید و فروش بیت پین اضافه شده است. صرافی بیت پین در راستای جلب رضایت کاربران و حمایت از معامله‌گران ایرانی، ارز دیجیتال دای را به پلتفرم خرید و فروش حرفه‌ای خود اضافه کرده است. شما در بازار حرفه‌ای بیت پین به خرید دای بپردازید.

آیا ارز دیجیتال دای (DAI) مثل تتر قابل تحریم است؟

همان‌طور که گفتیم، توکن دای یک مکانیسم پولی ثابت و توزیع شده در جهان است و به‌صورت خودکار، ارزش خود را تنظیم می‌کند. دای را می‌توانید به‌عنوان یک ابزار پرداخت بین‌الملی به‌کار ببرید. چرا که هیچ کشور، سازمان و یا شرکتی نمی‌توانند آن را کنترل و دارایی‌ها را در کیف پول، فریز کنند. احتمال تحریم دای با توجه به نوع پروژه‌ی آن، بسیار کم است.

دای (DAI) چه مزیتی نسبت به تتر دارد؟

تتر و دای، هر دو ارز دیجیتال باثبات یا به‌اصطلاح، استیبل کوین هستند و همیشه قیمتی برابر با یک دلار آمریکا دارند. تنها تفاوت این دو رمزارز، در نحوه‌ی کنترل و اداره‌ی آن‌ها است. تتر با پشتوانه شرکت تتر اداره می‌شود که این روزها، کاربران ایرانی را در لیست تحریم قرار داده است! اگر شرکت تتر روزی منحل شود، دیگر تتر هیچ ارزشی در دنیا نخواهد داشت. اما توکن دای (DAI) به علت غیرمتمرکز بودن، عملکردی به‌طور کامل متفاوتی دارد و به هیچ کشور یا ارگانی وصل نیست.

موضوع بعدی در نوع قرارداد استیبل کوین‌ها است. همان‌طور که در ابتدای این نوشتار گفتیم، کمتر کسی اطلاع دارد که در قراردادهای هوشمند تتر، امکان مسدود و فریز کردن تترها در تمامی شبکه‌های مختلف بلاکچینی پیش‌بینی شده است و این یک نکته‌ی منفی بزرگ برای این رمزارز است. این در حالی است که توکن دای (DAI) به‌دلیل غیرمتمرکز بودن، ماهیتی کاملا شفاف دارد و همین باعث آرامش خاطر کاربران ایرانی در انجام معاملات کریپتویی شده است.

اگر در کیف پول خود تتر را به‌ عنوان یک ارز دیجیتال دارید، توصیه می‌کنیم با انتقال به بیت پین و تبدیل تتر به دای، احتمال و ریسک مسدود شدن دارایی‌های خود را کاهش دهید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها