|

آخرین خبرها از رتبه بندی معلمان؛ بررسی لایحه در انتظار دستور قالیباف

رتبه بندی معلمان

نماینده مجلس گفت: بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در انتظار دستور قالیباف است و به احتمال زیاد تا دو هفته آینده در دستور کار مجلس قرار می گیرد.

لینک کوتاه کپی شد

بررسی لایحه رتبه بندی معلمان هفته گذشته در کمیسیون آموزش به پایان رسید و به صحن مجلس ارجاع شد. با این حال بررسی این لایحه در دستور این هفته صحن علنی مجلس نیست.

حجت الاسلام محمد تقی نقدعلی نماینده مجلس با اشاره به این که بررسی لایحه رتبه بندی فرهنگیان در کمیسیون به پایان رسیده گفت: لایحه با دستور رئیس مجلس در صحن علنی بررسی می‌شود. همچنین به گفته او به احتمال زیاد این لایحه تا دو هفته آینده در دستور کار صحن علنی قرار می ‌گیرد.

همسان سازی یا رتبه بندی؟

 پس از اصلاح جدید لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون آموزش و توضیحات رئیس این کمیسیون درباره افزایش حقوق ها و میزان حداقل حقوق ها معلمان به نتیجه رسیده اند که با اجرای رتبه بندی فرهنگیان، اکثر معلمان در رتبه های یک و دو و نهایت سه قرار خواهند گرفت و میانگین افزایش ها همان ۳۰ تا ۳۵ درصد خواهد بود. بر همین اساس آنها معتقدند  چنین افزایشی تاثیری در معیشت آنها نخواهد داشت و بهتر است دولت همسان سازی حقوق معلمان با کارکنان دولت را در دستور کار خود قرار دهد.

اکثر فرهنگیان در کدام رتبه قرار می گیرند؟

 لایحه رتبه بندی معلمان به زودی در صحن مجلس بررسی خواهد شد. بررسی این لایحه دو روز پیش در کمیسیون اجتماعی به پایان رسید. پس از آن منادی رئیس کمیسیون آموزش از افزایش بین 25 تا 75 درصدی حقوق معلمان خبر داد. به طوری که برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم 25 درصد، مربی معلم 45 درصد، استادیار معلم 60 درصد، دانشیار معلم 70 درصد و استاد معلم 75 درصد افزایش حقوق اعمال می شود. اما معلمان می گویند با توضیحاتی که منادی داده است همترازی با ۸۰ درصد حداقل حقوق بعد اعمال درصد ها خواهد بود که عملا تمام معلمان کف حقوقی اعلام شده را  رد می کنند. به طوری که شاید در سال اول برای نو معلمان کمی خوب به نظر بیاد اما بعد از دو سال بی اثر می شود.

با توجه به این توضیحات رتبه ۴ و ۵ شامل هر معلمی نخواهد شد و دقیقا مثل طرح دولت نهایت ۱۰ درصد  افزایش حقوق حتی کمتر شامل این رتبه ها شوند که آن هم قطعا با شرایط خاص مثل داشتن دکتری و مدیریت و ....خواهد بود. همچنین  اکثر معلمان در رتبه های یک و دو نهایت سه قرار خواهند گرفت که میانگین افزایش ها همان ۳۰ تا ۳۵ درصد خواهد بود. معلمان می گویند اجرای رتبه بندی فرهنگیان به هیچ وجه مشکلات معیشتی معلمان را حل نخواهد کرد.

 پاسخ به ابهاماتی درباره کف حقوق فرهنگیان در رتبه بندی معلمان

در رتبه بندی معلمان ابتدا همه با توجه به امتیازاتشان در رتبه های پنج گانه قرار می گیرند و از درصدی افزایش بهره مند خواهند شد؛ اما در ادامه برای کف حقوق و تازه استخدام هایی که غالبا در رتبه آموزشیار مربی قرار میگیرند و شامل ۲۵ درصد افزایش حقوق می شوند امتیاز دیگری نیز وجود دارد تحت عنوان همسان سازی ۸۰ درصدی با کف حقوق هیئت علمی ها. به این‌صورت اگر با افزایش ۲۵ درصدی حقوق آنهایی که لیسانس دارند به ۵۹۰۰ یا آنهایی که ارشد دارند به ۶۹۰۰ نرسد، در بندی تحت عنوان تفاوت تطبیق این تفاوت جبران‌ خواهد شد. به عبارتی در هر صورت حداقل حقوق معلم با مدرک‌ کارشناسی ۵۹۰۰ و با مدرک‌ کارشناسی ارشد نیز ۶۹۰۰ می‌شود.

 نحوه اختصاص رتبه ها و میزان افزایش حقوق در رتبه بندی معلمان

لایحه رتبه بندی معلمان پس از بررسی در کمیسیون آموزش به صحن علنی مجلس ارجاع شد و به نظر می رسد به زودی در صحن مورد بررسی قرار گیرد. در این میان اما امروز منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس توضیحاتی درباره نحوه قرار گرفتن فرهنگیان در رتبه ها و میزان افزایش هر رتبه در رتبه بندی فرهنگیان ارائه کرد.به گفته او تشخیص قرار گیری در هر رتبه با هیئت ممیزه استان است. به طوری که ممکن است معلمی با ۲۰ سال سابقه در رتبه ۲  با مربی قرار بگیرد. افزایش حقوق معلمان بین 25 تا 75 درصد خواهد بود.

 افزایش تحقق میزان بودجه آموزش و پرورش با اجرای رتبه بندی معلمان

علیرضا منادی عصر امروز در بیست و سومین جشنواره تقدیر از خیرین مدرسه ساز استان، اظهار داشت: یکی از اولویت های کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس توجه ویژه به هنرستان ها و مدارس فنی و حرفه ای است. نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس  خاطر نشان کرد: در بودجه بندی عنایت خاصی به این مدارس داشته ایم، البته اگر کمک خیرین نباشد در پیشبرد این هدف ناکام می مانیم.

وی با انتقاد از این که امسال میزان بودجه آموزش و پرورش 13/5 درصد بود که تنها 8/3 درصد آن محقق شده است، ادامه داد: امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید تمامی این بودجه تحقق پیدا کند.رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، خاطرنشان ساخت: رتبه بندی معلمان یکی از اولویت هایی است که باید آن را با دقت دنبال کنیم و خوشبختانه با روی کار آمدن دولت جدید توجهات ویژه ای به آن می شود.وی ادامه داد: این کار علاوه بر این که باعث افزایش حقوق معلمان می شود، می تواند معلمان خوب و دلسوز را غربال کند و کیفیت آموزش را ارتقاء دهد.

منادی با بیان این که در حال حاضر دولت با اختصاص 25 هزار میلیارد تومان برای اجرای لایحه رتبه بندی معلمان موافقت کرده است، اذعان داشت: اگر این مبلغ را نیز لحاظ کنیم میزان تحقق بودجه به 12/8 درصد می رسد و بازهم فاصله زیادی تا تحقق 13/5 درصد دارد. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با بررسی هایی که کمیسیون آموزش مجلس انجام داده است، روزهای آینده امیدوارم در صحن علنی مجلس لایحه را طرح و تصویب کنیم.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها