|

عمل جراحی بیماریهای نشیمنگاهی چه خطراتی دارد؟

بیماری های نشیمنگاهی شامل شقاق مقعدی، کیست مویی، بواسیر و زگیل تناسلی است که معمولا با درد و سوزش غیر قابل تحمل و گاهی خونریزی همراه است.

لینک کوتاه کپی شد

متاسفانه بیماری های نشیمنگاهی امروزه تبدیل به یکی از دغدغه های بزرگ افراد در تمامی گروه های سنی زنان و مردان شده است. این بیماری ها در دسته شقاق مقعدی، کیست مویی، بواسیر یا هموروئید، فیستول و زگیل تناسلی جای دارند. افراد مبتلا به این بیماری ها به دلیل درد و سوزش غیر قابل تحمل و از طرفی دیگر به خاطر برخی علائم خطرناک مانند خونریزی، سریعا برای درمان بیماری خود اقدام می کنند. 

درمان عارضه های نشیمنگاهی به طور کلی به دو روش جراحی و غیرجراحی تقسیم بندی می شود. روش های جراحی شامل عمل جراحی سنتی و درمان با لیزر می باشند. که در گذشته بیشتر از روش سنتی استفاده می شده است و امروزه به دلیل معایب آن؛ پزشکان از لیزر درمانی استفاده می کنند.

در این مقاله قصد داریم شما را با معایب عمل جراحی سنتی هر یک از بیماریهای نشیمنگاهی آشنا کنیم.

خطرات درمان شقاق به روش جراحی

طی عمل جراحی شقاق به روش سنتی پزشک با استفاده از تیغ جراحی ممکن است لبه های زخم را ببرد یا چند زخم کوچک ایجاد کند تا اسپاسم یا همان فشار وارد شده به مقعد از بین رفته و زخم شروع به ترمیم کند. به نقل از cliniczarei.com : این جراحی به عنوان آخرین راه برای درمان این بیماری صورت می گیرد یعنی اگر سایر درمان ها مثل استفاده از رژیم غذایی پرفیبر، مصرف نرم کننده های مدفوع، بوتاکس و … پاسخگوی درمان نباشد، درمان شقاق با جراحی اسفنکتروتومی صورت می پذیرد.

امروزه جدید ترین روش درمان شقاق با جراحی اشعه لیزر است که طی نیم ساعت به صورت سرپایی انجام گرفته و زخم را جوش می دهد. پس از درمان با لیزر احتمال هرگونه عفونت وجود ندارد.

بیماری شقاق چیست؟

شقاق مقعدی یا فیشر آنال که یکی از انواع زخم های مقعدی می باشد، یکی از بیماریهای بسیار دردناک است که معمولا به صورت عمودی در داخل رکتوم یا خارج از آن ایجاد می شود. این عارضه یکی از شایع ترین علائم یبوست است.

از آنجا که بیماری شقاق مقعدی بسیار رایج است، بعضی از افراد هر چند وقت یک بار به آن دچار می شوند. این زخم گاهی به خودی از بین می رود ولی اگر فردی دچار یبوست مزمن باشد شکاف شقاق در داخل کانال رکتوم ایجاد می شود و بسیار دردناک است.

image_7c8f31f57081e07a6b6156ea9ff2ebdc3900eadd

خطرات عمل جراحی کیست مویی

افرادی که در طول روز زمان زیادی را می نشینند، در معرض ابتلا به بیماری کیست مویی قرار دارند. عمل جراحی کیست مویی به دو روش باز و بسته انجام می شود. 

در عمل باز دکتر کیست را تراشیده و محل خالی شده را با گاز استریل پر کرده و پانسمان می کند. یکی از عوارض یا خطرات رایج این روش این است که ممکن است ناحیه گود شده عفونت کند یا بیماری برگردد که عود بیماری در برخی از افراد اتفاق می افتد.

جراحی بسته به این صورت است که قسمت عفونی تخلیه شده بخیه می خورد و بنا به تشخیص پزشک ممکن است به پانسمان نیاز داشته باشد. اگرچه خطرات بسته نسبت به باز کمتر است ولی باز هم احتمال عفونت زخم در صورت عدم رسیدگی وجود دارد.

ایمن ترین روش جراحی برای عمل کیست مویی لیزر CO2 است که هر گونه عفونت را سوزانده و از بین می برد. این روش نیاز به پانسمان ندارد و عفونت هم نمی کند.

بیماری کیست مویی چیست؟

به گزارش از کلینیک اچ پی وی؛ کیست مویی یا سینوس پیلونیدال که در انگلیسی با نام Pilonidal cyst شناخته می شود، یکی از شایع ترین بیماری های نشیمنگاهی در بین جوانان، افراد مسن و به خصوص مردان است. که در اثر برگشتن مو به داخل پوست و رشد آن اتفاق می افتد. اگر کیست مویی درمان نشده باقی بماند، عفونت ایجاد شده و در موارد بسیار حاد می تواند وارد جریان خون شود. این عارضه در هر قسمتی از پوست می تواند اتفاق بیفتد ولی شایع ترین آن از نوع مقعدی یا همان پایین کمر می باشد. خوشبختانه امروزه با وجود درمان کیست مویی با لیزر؛ هیچ نگرانی در رابطه با این بیماری وجود ندارد چون به صورت قطعی عفونت را از بین می برد.

image_7d325c191570494f98691e3146236d561dab1c5d

خطرات عمل جراحی بواسیر

متاسفانه افراد زیادی از این بیماری رنج می برند و هموروئید چه از نوع داخلی یا گونه خارجی باشد، امروزه با دو روش جراحی سنتی و عمل با لیزر قابل برداشتن است. در عمل جراحی هموروئید پزشک با تیغ جراحی بواسیر باد کرده را برش زده و بر می دارد. بیماران بعد از عمل درد بسیار زیادی دارند و معمولا به سختی می نشینند. یکی از خطرات رایجی که پس از عمل بیماران به آن دچار می شوند، تنگی سوراخ مقعد است.

بیماری بواسیر چیست؟

طبق آمار بواسیر یا هموروئید شایع ترین بیماری نشیمنگاهی است که معمولا از هر دو نفر یکی از آنها به آن مبتلا می شود. خود بیماری در حقیقت سیاهرگ ها متورم مقعد است که در داخل رکتوم یا خارج از آن باد می کنند و بالشتک هایی به نام عارضه هموروئید را به وجود می آورند. بهترین روش درمان بواسیر نیز لیزر است.

خطرات درمان فیستول با جراحی

فیستول یکی از آن بیماری های عفونی است که در صورت عدم درمان میتواند بسیار دردسر ساز باشد. طی عمل جراحی فیستول مسیر عفونت برش خورده و چرک آن تخلیه می شود. سپس باز گذاشته می شود تا خودش به مرور ترمیم پیدا کند. این همان یکی از روشهای درمان فیستول است که احتمال عود بالایی دارد.

از طرفی دیگر از آنجا که هر دو طرف فیستول برش می خورد برخی از افراد دچار بی اختیاری در دفع و گاز روده می شوند.

بیماری فیستول مقعدی چیست؟

فیستول مقعدی یک تونل کوچک است که دارای دو دهانه یکی داخل رکتوم و دیگری بر روی باسن می باشد. سوراخ خروجی فیستول اکثرا در نزدیک مقعد باز می شود و ترشحات لزجی به رنگ سفید دارد. این عارضه بنا به دلایل خاصی ایجاد می شود از جمله کثیفی مقعد، بیماری های التهابی روده مانند کرون، عمل جراحی در ناحیه لگن، پرتو درمانی سرطان و...

خطرات عمل جراحی زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی اغلب اذیت کننده نیستند ولی در صورتی که توسط لباس زیر تنگ یا عوامل دیگر تحریک شوند، می توانند دردسر ساز باشند. از آنجا که این زائده ها حتی در صورت تماس نواحی تناسلی با یکدیگر منتقل می شوند، حتما باید درمان شوند ولی روش درمانی که انتخاب می شود، اهمیت بسیاری دارد. برای درمان زگیل تناسلی سه روش کرایو، عمل جراحی (بریدن یا سوزاندن) و لیزر تراپی در دسترس است.

عمل جراحی زگیل های تناسلی اکثرا خونریزی دارد و باید تا چند وقت محل پانسمان شود. از طرفی دیگر تا زمان بهبودی کامل نمی توان به زخم دست زد چون امکان انتقال ویروس به آن ناحیه از بدن که تماس دارد منتقل می شود.

بیماری زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی زائده های گوشتی هستند که در به شکل اسکین تگ در ناحیه تناسلی و مخاط دهان ایجاد می شوند. این زائده ها ویروسی بوده و در صورت تماس ناحیه تناسلی دو شخص با یکدیگر به راحتی منتقل می شوند. علت اصلی ابتلا به زگیل تناسلی ویروس اچ پی وی می باشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها