|

ورود به رشته گرافیک چه شرایطی دارد؟

شرایط ورود به رشته گرافیک

گرافیک رشته خلاقیت است تا از این طریق خالق طرح‌ها و ایده‌های هیجان‌انگیز باشید. برای اینکه در رابطه با این رشته بیشتر بدانید با ما باشید.

لینک کوتاه کپی شد

رشته گرافیک را باید از جمله رشته‌های پرطرفدار و بسیار جذاب دانشگاه‌ هنر بدانید که هر ساله دانشجویان زیادی برای پذیرش در آن به رقابت با یکدیگر میپردازند. گرافیک نوعی بکارگیری رنگ و نمادهاست. رشته‌ای پر از خلاقیت و نوآوری که نه تنها در دانشگاه، بلکه هنرستان‌ها هم هرساله پذیرای دانش‌آموزان علاقمند به آن هستند. چند نفر از مطالعه معادلات سخت ریاضی و فیزیک؛ فرمول‌های حساس شیمی و حتی کتاب زیست لذت می‌برند؟ خب باید بدانید دانش‌آموزان رشته گرافیک؛ با بدست گرفتن رنگ، قلم مو و لوازم نقاشی کیف می‌کنند و به اوج میرسند.

این رشته دوست‌داشتنی تاریخچه‌ای به وسعت تمدن یونان دارد. درواقع یونانیان باستان بودند با کشیدن و طراحی کردن، گرافیک را معنا کردند. به‌گونه‌ای که هم‌اکنون طراحی و نقاشی جزء دروس اصلی این رشته بوده و علاقمندان میتوانند از این طریق؛ ذوق و هنر و خلاقیت خود را به نمایش درمی‌آورند. در حال حاضر این رشته در کشور ما به جایگاه بسیار مناسبی دست پیدا کرده و این فرصت برای علاقمندان فراهم آمده تا بطور کاملا اصولی این رشته را آموخته و در بازار کار به نفع خود استفاده کنند. از طرفی درآمد قابل قبولی را هم با توجه به میزان مهارت و دانش‌شان کسب نمایند.

برای اینکه در رابطه با رشته گرافیک بیشتر بدانید؛ توصیه ما این است که مقاله شرایط ورود به رشته گرافیک را در ادامه بخوانید.

آموزش رشته گرافیک

آشنایی با رشته گرافیک

رشته گرافیک؛ رشته خلاقیت و تنوع است تا از این طریق خالق طرح‌ها و ایده‌های هیجان‌انگیز باشید. دانشجویان در این رشته با نمادها، علائم و سمبل‎‌ها آشنا می‌شوند و از طریق زبان تصویر حالات درونی و نگرش‌های ذهنی‌شان را به نمایش درمی‌آورند. تحصیل در این رشته برای علاقمندان به گرافیک جذابیت‌های بسیار زیادی دارد.

رشته گرافیک در حال حاضر به دو دسته تقسیم بندی می‌شود.

  • گرافیک سنتی
  • گرافیک مدرن

کارهایی که هر کدام از این دسته میتوانند انجام دهند، کارآیی خاص خود را داشته و بالطبع درآمد متفاوتی را هم برای متخصصان و علاقمندان به گرافیک به همراه خواهد داشت. برای اینکه بدانید به کدام دسته علاقمند هستید در ابتدا به معرفی هرکدام خواهیم پرداخت:

گرافیک سنتی

این رشته همانطور که از اسمش پیداست به خطاطی، نقاشی‌های دوبعدی و البته کنده‌کاری‌ها اشاره دارد. مطمئنا شکلی از آن را در آرایش کتاب‌ها دیده‌اید. در جلدسازی‌ها و حتی خوش‌نویسی‌هایی که در سطح شهر و البته کتب مختلف انجام شده است. دقت داشته باشید منظور از سنتی در اینجا صرفا ریشه این رشته است و نه کاربرد آن در دنیای مدرن امروزی!

هر چند که در حال حاضر شکل قدیمی این رشته با توجه به سبک زندگی مردم در حال تغییر بوده و بسیاری از گرافیست‌ها برای خلق آثار جدید به ترکیب آن با نمادهای امروزی پرداخته و در بازار کار جایگاه متفاوتی را برای خود دست‌وپا میکنند.

نمونه گرافیک سنتی

گرافیک مدرن

در رشته گرافیک مدرن ابزاری که مورد استفاده قرار میگیرد؛ همان ابزارهایی‌ست که نیاز امروزه ما است؛ نرم‌افزارهای کاربردی که تقریبا زندگی بدون آنها غیرممکن است. چقدر از لوگو تایپ میدانید؟ یا با نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ کار کرده‌اید؟ این روزها اگر میخواهید عناصر بصری را به بهترین شکل بکارگیرید و از حجم و نور در صحیح‌ترین حالت استفاده کنید؛ بهره‌گیری از نرم‌افزارهای معرفی شده بسیار کاربردی خواهد بود.

حال از رشته گرافیک دانستید؛ اما شرایط ورود به رشته گرافیک چیست؟

نحوه ورود به رشته گرافیک در دانشگاه

خب برای تحصیل در رشته گرافیک میتوانید از دو طریق اقدام کنید.

راه اول: تحصیل رشته گرافیک در هنرستان و سپس شرکت در کنکور و ورود به دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور

راه دوم: شرکت در کنکور هنر و انتخاب رشته گرافیک.

فکر می‌کنید کدام یک از دو روش بالا برای شما کارآمدتر است؟

حواستان باشد وقتی رشته گرافیک را انتخاب می‌کنید باید؛ پیه همه سختی‌ها و چالش‌های آن را به تنتان بمالید. این رشته شاید به مانند تمامی رشته‌های سختی‌هایی را با خود به همراه داشته باشد. اما شما باید در این رشته چالش دیگری را هم تحمل کنید. یعنی شما باید قوه تخیلتان را بکار بگیرید و از طرفی با سرعت و گیرایی بالای خود، روحیه اجتماعی‌تان را بهبود ببخشید و از طرفی توانایی کار گروهی را هم داشته باشید. اگر یک فرد اجتماعی نیستید و کار با دیگران برای شما دشوار است، تحصیل در این رشته و بالطبع ورود به بازار کار نیز سخت و دشوار خواهد بود.

از طرفی برای ورود به رشته گرافیک باید بدانید؛ هزینه این رشته نسبت به رشته‌های دیگر کمی بالاتر است. درواقع شما باید با علم به این قضیه انتخاب رشته کنید. خرید وسایل متنوع و انجام پروژه‌ها جزء مواردی‌ست که اساتید حتما از شما درخواست خواهند کرد و اصلا جزء واجبات این رشته به حساب می‌اید. با توجه به افزایش روز افزون قیمت‌ها، پس با چشمی باز و آشنایی به تمامی این موارد انتخاب نهایی خود را انجام دهید.

وسایل مورد نیاز برای رشته گرافیک

تمامی وسایلی که در این بخش قصد معرفی آن را داریم برای رشته گرافیک الزامی‌ست. اما دانشجویان با توجه به گرایشی که انتخاب می‌کنند، انتخاب‌های متفاوتی خواهند داشت. بیایید این وسایل را بشناسید:

  • گواش
  • کامپیوتر
  • مقوا آبرنگ
  • ماژیک رنگی
  • وسایلی مانند چوب
  • مداد طراحی
  • دوربین  و فیلم و کاغذ عکاسی
  • ورقه فلزی
  • پاستیل
  • رنگ روغن
  • قلمو

چه رتبه‌ ای برای قبولی در رشته گرافیک لازم است؟

در نحوه ورود به رشته گرافیک گفتیم که شما از طریق شرکت در کنکور و قبولی در آزمون میتوانید در یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور، مشغول به تحصیل شوید. اما حواستان باشد؛ قبولی در دانشگاه‌های دولتی آن هم در رشته گرافیک اصلا کار ساده‌ای نیست. شما نه تنها باید در کنکور تئوری بلکه باید در آزمون عملی آن هم شرکت کرده و رتبه خوبی بدست آورید.

به عنوان مثال؛ دانشگاه هنر تهران و حتی دانشگاه تهران هر ساله تنها 10 الی 12 نفر ظرفیت جهت پذیرش داوطلبان این رشته باز میکند و مسلما برای قبولی در آن باید تلاش فراوانی داشته باشید.

البته دانشگاه‌های معتبر بسیار زیادی در کشور وجود دارد مثل دانشگاه الزهرا، دانشگاه غیرانتفاعی سوره و هنر اصفهان، دانشگاه اهواز، شیراز، گیلان، سمنان، مشهد، رشت و... که هرکدام ظرفیت‌هایی را برای پذیرش علاقمندان به رشته گرافیک در نظر گرفته‌اند.

اما میرسیم به رتبه‌ها!

داوطلبان رشته گرافیک در منطقه 2 حداقل رتبه 4000 و داوطلبان منطقه 3 تا رتبه 6000 شانس قبولی در دانشگاه‌های معتبر کشور را دارند. البته باید حواستان باشد؛ رشته گرافیک جزء رشته‌های نیمه متمرکز به حساب می‌اید و باید در آزمون عملی آن هم رتبه خوبی را بدست آورید. پس صرفا تمرکزتان را بر روی آزمون تئوری نگذاشته و برای آزمون‌ عملی هم تمرینات لازم را انجام دهید.

رشته گرافیک در دانشگاه

گرایش‌ های رشته گرافیک

در حال حاضر رشته گرافیک در دانشگاه‌های کشور در گرایش‌های مختلفی ارائه می‌شود. بیایید برخی از این گرایش‌ها را بشناسید.

*پوستر و نشانه: در این شاخه با صفحه آرایی کتاب و مجله، مدیریت مراکز، انواع رسانه و... آشنا خواهید شد.

*تصویر سازی: تصویرسازی یکی از جذاب‌ترین گرایش‌های شاخه گرافیک به حساب می‌آید. در این شاخه تصویرسازی میتواند به صورت نقاشی و یا حتی گرافیکی و با استفاده از نرم‌افزارهای موجود، پیام مدنظر را به بیننده منتقل نماید. حواستان باشد در این مسیر شما باید به مهارت‌های کامپیوتری تسلط کامل داشته باشید تا از پس کار با نرم‌افزار مدنظر خود برآیید.

*چاپ و دسته بندی: در این گرایش روش‌های مختلف چاپ و نقوش سنتی به شما آموزش داده خواهد شد.

*گرافیک تزئینی و محیطی: همانطور که از اسمش پیداست این شاخه از گرافیک به چگونگی زیباترکردن محیط و فضای جامعه میپردازد. تاکنون چندبار از نقاشی دیوارها و کوچه ها و خیابان‌ها لذت‌ برده‌اید؟ باید بدانید که تمامی این کارها اعم از ایده‌پردازی؛ خلاقیت و اجرا توسط دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان رشته گرافیک شاخه تزئین محیط انجام گرفته است.

تمامی افرادی که در کنکور هنر شرکت میکنند باید در یکی از این شاخه‌ها تحصیلات خود را ادامه دهند.

در این میان شاید براتان جالب باشد که بدانید؛ در دوره هنرستان و البته کار و دانش شاخه‌ای از گرافیک تحت عنوان گرافیک کامپیوتری هم وجود دارد. برای تحصیل در این رشته باید کار با ویندوز و البته کار با اینترنت را به خوبی بدانید تا در صورت قبولی در دانشگاه در یکی از مقاطع کاردانی و کارشناسی، توانایی ادامه تحصیل را داشته باشید.

در گرایش‌های رشته گرافیک کامپیوتری، طراحی گرافیک رنگی، طراحی گرافیک سیاه و سفدی، کاربر رایانه، گرافیک رایانه و تایپ رایانه‌ای ارائه می‌شود.

بازار کار رشته گرافیک

اگر میخواهید در مدت زمانی کوتاه جذب بازار شده و درآمدی به جیب بزنید؛ در صورتی که معدل معقولی را کسب کرده‌اید؛ کار خیلی سختی پیش روی شما نیست. چون بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی در این رشته، آماده حضور در بازار کار هستید. شما در حین تحصیل در دانشگاه بطور مداوم کارهای عملی تحویل داده‌اید و ایده‌های خلاقانه‌ای را پیاده‌سازی کرده‌اید. شاید در ابتدای کار برای همسو شدن با افکار کارفرما با چالش‌هایی مواجه شوید اما این بدین معنی نیست که توانایی لازم برای فعالیت در این رشته را ندارید.

شما پس از فارغ‌التحصیلی از رشته گرافیک میتوانید در مشاغل زیر فعالیت خود را آغاز نمائید.

  • طراحی حروف
  • صفحه آرایی
  • طراحی صفحات وب
  • طراحی تبلیغات
  • تصویرسازی
  • طراحی پوستر
  • لوگوتایپ
  • طراحی نقشه

یکی از بزرگ‌ترین محاسنی که شغل‌های مرتبط با رشته گرافیک با خود به همراه دارند این است که شما حتی در منزل هم میتوانید به راحتی به کار خود بپردازید و کسب درآمد کنید. چه بسا که در حال حاضر سایت‌های کاریابی و فریلنسینگ بسیار زیادی در کشور و حتی خارج از کشور وجود دارد که یک بستر مناسب برای فعالیت به عنوان آزادکار را به مخاطبین می‌دهد.

برای پیدا کردن این دسته از سایت‌ها کافیست به جستجویی کوتاه در اینترنت بپردازید. مطمئنا از آن میزان پروژه‌ای که در سطح اینترنت وجود دارد؛ متعجب خواهید شد.

درآمد گرافیست‌ ها چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه‌هایی که درخصوص رشته گرافیک وجود دارد این است که پس از فارغ‌التحصیلی میتوانند تا چه میزان درآمد داشته باشند! خب باید قبول کنید میزان درآمد افراد در هیچ رشته‌ای بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی مشخص نیست. تا زمانی که افراد توانایی‌هایشان را نشناسند نمیتوان انتظار درآمد معقولی را داشته باشند.

اما با یک حساب سرانگشتی میتوان گفت؛ اگر به صورت پاره وقت کار خود را در حین تحصیل شروع کنید میتوانید به راحتی ماهیانه چیزی حدود 1.5 الی 2 میلیون تومان درآمد داشته باشید. این مسئله نه تنها به حرفه‌ای شدن شما کمک می‌کند بلکه یک رزومه قوی برای دوران پس از فارغ‌التحصیلی شما نیز خواهد بود.

درآمد گرافیست ها چقدر است؟

در حال حاضر سازمان‌های خصوصی نظیر شرکت‌های تبلیغاتی به گرافیست احتیاج دارند و میزان درآمدی که به این دسته از افراد در این شرکت‌ها بدست می‌آورند چیزی حدود 1 الی 16 میلیون تومان و به صورت میانگین 10 میلیون تومان در ماه است. این مقدار برای افراد بسیار حرفه‌ای خصوصا در سازمان‌های دولتی به حداکثر 12 میلیون میرسد.

البته همانطور که گفتیم افراد متخصص میتوانند کار خود را به صورت فریلنسری نیز انجام داده و بطور مستقیم بین 500 الی 30 میلیون تومان درآمد ماهیانه داشته باشند. البته باز هم تاکید می‌کنیم، در این موارد همه چیز به میزان توانایی افراد و مهارت‌شان بستگی دارد.

فکر نکنید پس از پایان دوران تحصیل خود در دانشگاه همه چیز گل و بلبل بوده و کار برای شما ریخته! یا صاحبان کسب‌وکارها منتظرند که شما فارغ‌التحصیل شوید و درخواست کار را برایتان بفرستند. شما باید آنقدر باهوش باشید و آنقدر حرفه‌ای عمل کنید که در مدت زمانی کوتاه گلیمتان را از آب بیرون بکشید. اگر واقعا به این رشته علاقمند هستید و وارد آن شده‌اید؛ از طریق رونمایی از هنرتان، ذوق و سلیقه‌تان را به نمایش درآورید.

کلام آخر در خصوص رشته گرافیک

با توجه به مواردی که در مقاله شرایط ورود به رشته گرافیک ذکر کردیم؛ آیا فکر میکنید رشته گرافیک، برای شما یک رشته مناسب است؟ آیا فعالیت‌های شغلی مرتبط با آن میتواند انتخاب درستی برای شما باشد؟ کدام گرایش آن را بیشتر از همه دوست دارید و فعالیت در آن احساسی متفاوت در شما ایجاد می‌کند؟ درواقع باعث می‌شود تا ذوق و سلیقه‌تان شکوفا شود؟

هر چقدر که اطلاعات شما از رشته گرافیک و چگونگی ورود به آن افزایش یابد، مسلما نتیجه‌ای که از آن حاصل می‌کنید؛ لذت‌بخش‌تر و کارآمدتر خواهد بود و چه بسا که آینده‌ای متفاوت‌تر را برای شما رقم خواهد زد. 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی