|

مخالفان جدی لایحه رتبه بندی معلمان چه می گویند؟

لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس تصویب شد و بعد از تأیید شورای نگهبان وارد فاز اجرا خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

برای سال 1401، 25 هزار میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه در جدول شماره 9 ردیف‌های متفرقه لحاظ شده است و برای سال 1400 مقرر شده است که احکام رتبه‌بندی از 31 شهریور 1400 با 12.5 هزار میلیارد تومان اعتبار صادر شود همچنین افزایش حقوق برای همه کارکنان طبق قانون خدمات کشوری بوده و این میزان علاوه بر قانون رتبه‌بندی است.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از روز نو؛ با اجرای رتبه‌بندی معلمان در 5 گروه تقسیم‌بندی می‌شوند و در رتبه‌های مختلف درصدی به مجموع حقوق، مزایا و فوق‌العاده‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان افزوده می‌شود.

آموزشیار معلم 10 درصد، مربی معلم 25 درصد، استادیار معلم 37 درصد، دانشیار معلم 47 درصد و استاد معلم 52 درصد افزایش حقوق خواهد داشت.

حداقل حقوق معلمان 8 میلیون تومان

طبق گفته‌های علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اجرای رتبه‌بندی، حداقل دریافتی معلمان بر اساس طرح رتبه‌بندی مبلغ 8 میلیون و 80 هزار تومان خواهد بود چراکه در متن ماده 6 این لایحه قید شده؛ هریک از معلمان باید 80 درصد مجموع حقوق فوق العاده‌های هیئت علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران دریافت کنند که رقم آن معادل 8 میلیون و 80 هزار تومان می‌شود.

هر فردی حکم او معلم باشد مشمول رتبه بندی معلمان می‌شود

معلمانی که کارمند هستند، مشمول رتبه بندی می‌شوند بر این اساس 230 هزار نفر به جمعیت تحت پوشش رتبه‌بندی اضافه شدند و در مجموع 733 هزار و 816 نفر مشمول رتبه‌بندی می‌شوند. به گفته رئیس کمیسیون آموزش مجلس، هم‌اکنون میانگین حقوق معلمان 7 میلیون و 200 هزار تومان است، با رتبه‌بندی هیچ معلمی کمتر از 8 میلیون و 80 هزار تومان دریافت نخواهد کرد و به حقوق تمام معلمان حداقل 800 هزار تومان اضافه می‌شود همچنین وقتی رتبه فرد مشخص شد به ازای هر رتبه افزایش حقوق خواهد داشت. به عنوان مثال رتبه اول 10 درصد و رتبه دوم 25 درصد افزایش حقوق خواهد داشت، هر فردی که در حکم او عنوان معلم ذکر شده باشد مشمول رتبه‌بندی می‌شود.

مخالفان جدی رتبه بندی معلمان چه گفتند؟

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز با تأکید بر اینکه جلسات برای تدوین آیین‌نامه تدوین می‌شود تا به محض ابلاغ قانون رتبه‌بندی، آیین‌نامه آن را داشته باشیم و گروه‌های ممیزی را تشکیل دهیم؛ رتبه‌بندی مشمول کارکنان اداری نمی‌شود و برای معلمانی که در مناطق مرزی و مدارس استثنایی فعالیت می‌کنند، فاصله زمانی کمتری برای ارتقای رتبه در نظر گرفته شده است.

البته علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس به این موضوع اشاره کرد که رتبه‌بندی معلمان مخالفان جدی هم داشت و برخی می‌گفتند، خروجی معلمان اندک است و با رصد معدل دانش‌آموزان در هر سال تحصیلی، خروجی معلمان را می‌سنجند؛ نماینده دولت در مجلس اعلام کرد که امسال برای اجرای رتبه‌بندی پول نداریم اما رئیس مجلس اعلام کرد «با دولت توافق کردیم تا از 31 شهریور 1400 رتبه‌بندی اجرا شود و برای سال 1401 نیز 25 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است».

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها