|

معرفی شغل گرافیست — یک گرافیست باید چه مهارت هایی داشته باشد؟

معرفی شغل گرافیست

منظور از گرافیست شخصی‎ست که از تکنیک‌های بسیار مختلف، با تکیه بر زبان هنری، پیام خود را به مخاطب و بیننده انتقال می‌دهد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز-گرافیست‌ها را میشناسید؟ همان اشخاصی که به واسطه هنر خلق تصاویر، پیام خود را از طریق نشانه‌ها به مخاطب میرسانند. در این نوع ارتباط‌ها نمادها، رنگ‌ها و سمبل‌ها مهم‌ترین ابزار کار گرافیست‌ها بوده و با استفاده از آن در انتقال پیام، بسیار رساتر و بهتر عمل می‌کنند، آن هم بدون اینکه سخنی به زبان آورند. در این نوع روش‌های ارتباطی، هیچ اهمیتی ندارد که در چه فرهنگی زندگی می‌کنید، چه زبان‌هایی را میدانید و یا اینکه در چه حوزه‌ای مشغول به فعالیت هستید! پیشرفت تکنولوژی به ما این اجازه را داده که از طریق تصاویر با یکدیگر سخن بگوییم!

و از طرفی با توجه به پیشرفت فناوری و نیاز روزافزون به تبلیغات، اکثر شرکت‌ها و سازمان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند برای معرفی محصولات و خدمات خود باید به سراغ یک راه ارتباطی موثرتر بروند و چه چیزی بهتر از تصاویر و گرافیک که پیام آنها را به بهترین شکل ممکن به مخاطب انتقال دهد؟ هر چند که در این راستا همکاری با یک گرافیست باتجربه و کاربلد اهمیت پیدا می‌کند.

اما فارغ از تمامی این موارد؛ آیا این نیاز را احساس میکنید که به معرفی شغل گرافیست بپردازیم و از پایه درخصوص این شغل پرکاربرد و البته دوست‌داشتنی و خلاقانه صحبت کنیم؟ پس در ادامه همراه ما باشید. نکاتی را شرح خواهیم داد که حتما برایتان کاربردی خواهد بود.

منظور از گرافیک چیست؟

گرافیک یک واژه کاملا یونانی است که اگر بخواهیم آن را در لغت معنا کنیم باید به مواردی همچون طراحی، حکاکی، رسامی و نگاشتن اشاره نمائیم. فردی که از طریق این روش، پیام خود را به مخاطب انتقال می‌دهد، گرافیست یا گرافیک‌کار نام دارد.

منظور از طراحی گرافیک همان تکنیک‌ها و شیوه‌هایی‌ست که در آن با کمک ابزارهای مختلفی که در اختیار دارند، بر روی هر سطحی که فکرش را کنید؛ اعم از کتاب، فلز، دیوار، پارچه، پلاستیک؛ نمایشگر رایانه و... جهت انتقال پیامی خاص استفاده می‌نمایند.

گرافیست چه وظایفی بر عهده دارد؟

در معرفی شغل گرافیست باید بگوییم؛ منظور از گرافیست شخصی‎ست که از تکنیک‌های بسیار مختلف، با تکیه بر زبان هنری، پیام خود را به مخاطب و بیننده انتقال می‌دهد. گرافیستی که ذوق هنری نداشته باشد، محکوم به شکست است! هیچ گرافیستی را نمیتوانید بیابید که بدون ذوق و سلیقه به موفقیت رسیده باشد.

امروزه حتی ابزارهای رایانه‌ای متعددی برای گرافیست‌ها طراحی و روانه بازار شده که تا حدود زیادی کار را برای آنان آسان کرده است. درواقع یک گرافیست حرفه‌ای نه تنها باید آموزش‌های مهارتی مرتبط با تخصص خود را دریافت کند، بلکه یادگیری این نرم‌افزارها نیز برای آنها حیاتی به شمار می‌آید. زیرا این برنامه‌ها در ارائه خدماتی باکیفیت‌تر و چشم‌نوازتر، نقشی غیرقابل انکار دارند.

 مهم‌ترین نرم‌افزارهای مرتبط با گرافیک

از جمله مهم‌ترین نرم‌افزارهایی که یک گرافیست باید به آنها آشنا باشد، عبارتند از:

  • Adobe Illustrator
  • Corel
  • Adobe XD
  • Adobe Photoshop
  • Flash
  • InDesign

آشنایی به حداقل یکی از این نرم‌افزارها الزامی بوده و هرچقدر که مهارت‌های خود را در این نرم‌افزارها بهبود بخشند، مسلما میتوانند نام خود را به عنوان یک گرافیست حرفه‌ای، خیلی آسان‌تر برسر زبان‎‌ها بیاندازند.

ابزار گرافیست چیست؟

یک گرافیست در ابتدا برای یادگیری و حتی شروع فعالیت‌های تخصصی نیاز است تا برخی لوازم و ابزارها را تهیه کند. از جمله این لوازم باید به مداد رنگی، ماژیک، مقوا، قلم مو، چوب، گواش، فلز، چوب و... اشاره کرد که با توجه به نوع فعالیت خود میتوانند به سراغ یکی از آنها بروند.

هرچند؛ این روزها ابزارهایی مانند فتوشاپ که آموزش‌های آن در فرادرس برای علاقمندان فراهم آمده، یکی از ضروری‌ترین ابزارهایی‌ست که یک گرافیست در شروع فعالیت خود در این صنعت، باید به آن مسلط شود! میتوانید برای دریافت آموزش فتوشاپ در فرادرس کلیک کنید.

تحصیلات لازم برای ورود به شغل گرافیست

روش‌های زیادی وجود دارد که افراد میتوانند از طریق آن به شغل گرافیست ورود کنند. اجازه دهید این روش‌ها را به تفکیک برای شما شرح دهیم.

روش اول: افراد میتوانند با شرکت در دروه‌های خصوصی و کلاس‌های مرتبط در شهر خود به مهارت‌های مرتبط با گرافیک و هنر آشنا شده و سپس وارد بازار کار شوند.

روش دوم: افراد علاقمند به این حرفه، در سال نهم در رشته گرافیک در هنرستان به تحصیل بپردازند و در ادامه نیز تحصیلات دانشگاهی این رشته را سپری نمایند.

روش سوم: آن دسته از دانش‌آموزانی که علاقمند به رشته گرافیک بوده و حتی آشنایی بسیار نسبی با ابزارهای مرتبط دارند، در کنکور هنر ثبت‌نام کرده و با قبولی در این رشته، چهار سال دوره تحصیلی کارشناسی گرافیک را پشت سر بگذارند و در نهایت وارد بازار کار شوند.

اینکه کدام یک از روش‌ها را انتخاب می‌کنید کاملا به علایق شما و البته شرایط زندگی‌تان برمیگردد. اینکه میخواهید صرفا به مدارک آموزشگاه بسنده کنید و یا اینکه حتما مدارک دانشگاهی‌ داشته باشید، هیچ اهمیتی ندارد. آن چیزی که این روزها بیش از همه از جانب شرکت‌ها و سازمان‌ها مورد توجه قرار میگیرد، میزان تجربه و مهارتی‌ست که در این حرفه کسب کرده‌اید. آن میزان ذوق و خلاقیتی‌ست که در یک کار هنری بکار میگیرید و مطابق با میل کارفرما و مشتری به او تحویل میدهید!

پس با اطمینان میتوانیم بگوییم هیچ کدام از روش‌های بالا در استخدام شما و رسیدن به موفقیت تاثیرگذار نیست. تمرین، تجربه و تخصص و البته استعداد شماست، که میزان موفقیت شما را مشخص می‌کند. به عنوان مثال؛ مسلما اگر به نرم‌افزار ایلاستریتور آشنا بوده و در آن به یک متخصص تبدیل شده باشید بسیار ارزشمندتر از این است که صرفا موارد تئوری را خوانده و تحصیلات دانشگاهی داشته باشید.

البته نباید از این مسئله غافل شوید؛ شغل گرافیست یک شغل تماما هنری بوده و علاقه فرد در رسیدن به موفقیت در آن بسیار تاثیرگذار است. اگر هیچ تمایلی به کارهای هنری ندارید، انتظار موفقیت در این شغل را هم نداشته باشید. در این شغل، هنر حرف اول را میزند. و میزان مهارت اولیه فرد و استعداد افراد در کارهای طراحی و هنری دومین چیزی‌ست که برای ورود به این شغل باید مورد توجه قرار گیرد.

نبود این دو مورد تنها باعث می‌شود که زمان خود را تلف کنید!

چطور گرافیست شویم؟

در معرفی شغل گرافیست گفتیم؛ تنها تحصیل و مدارک دانشگاهی و آموزشگاهی برای موفقیت در این حرفه کافی نبوده و شما باید آموزش‌های تخصصی زیادی را بگذارنید و تجارب زیادی را بدست آورید. اما اگر میزان ذوق و سلیقه لازم را در اختیار دارید و فعالیت و موفقیت در این شغل، جز اهداف شما به حساب می‌آید، حتما مواردی که در این بخش میگوییم را رعایت کنید:

یک دوره کار آموزی بروید

پس از فارغ‌التحصیلی از رشته گرافیک و هنر و حتی پس از گذراندن دوره‌های گرافیک، نیاز است برای کسب تجربه و استفاده از مهارت‌هایتان به شکل عملی، در یک شرکت طراحی، به عنوان کارآموز مشغول به کار شوید. به این ترتیب تجارب ارزشمندی را کسب خواهید کرد و از طرفی روابط حرفه‌ای را شکل خواهید داد که در آینده شما را به جایگاه‌ بخصوصی خواهند رساند.

چطور گرافیست شویم؟

پورتفولیوی اختصاصی بسازید

هر فردی برای رسیدن به شغلی بهتر باید رزومه‌ای از سوابق خود داشته باشد. حال این سوابق میتواند تحصیلی و یا کاری باشد! اگر در یک مصاحبه استخدامی شرکت کنید؛ حتما کارفرمایان درخصوص پورتفولیوی از شما سوالاتی را خواهند پرسید. پس ساخت پورتفولیوی را پشت گوش نیاندازید. حتی اگر مشغول تحصیل هم هستید، بطور مرتب آن را به روز نگه دارید تا به مهارت و تجربه بالایی برسید. به سراغ نمونه کارهایی بروید که استعداد و خلاقیت شما را هدف قرار داده است.

تلاش‌تان بر این باشد که نمونه کارهای خود را چه از تبلیغات چاپی و چه از طراحی سایت در این پورتفولیوی بیاورید. اگر نگاهی به پورتفولیوی طراحان حرفه‌ای بیاندازید میبینید که آنها 10 الی 15 قطعه از بهترین و برترین کارهایشان را قرار داده‌اند.

مهارت‌ تان را ارتقا دهید

صنعت طراحی همواره و هر لحظه در حال تغییر و پیشرفت است. اگر میخواهید در سطح بهترین‌ها فعالیت کنید باید از آخرین تغییراتی که ایجاد می‌شود، نرم‌افزارها و حتی کنفرانس‌ها و وبینارها باخبر باشید و یا حتی در آنها شرکت نمائید. به این ترتیب نه تنها نام‌تان را بر سر زبان‌ها می‌اندازید، بلکه یک جایگاه کاملا متفاوت در این صنعت برای خود دست‌وپا خواهید کرد.

متخصص شوید

این روزها تنها متخصص‌ها هستند که میتوانند پول به جیب بزنند. شاید همه چیز پول نباشد اما ما درس میخوانیم؛ شغلی انتخاب می‌کنیم و حرفه‌ای را یاد میگیریم که از قِبَل آن به درآمد برسیم. پس اگر میخواهید به عنوان گرافیست مشغول به فعالیت شوید حتما بر روی یک یا چند جنبه خاص از طراحی متمرکز شده و در آن به یک متخصص تبدیل شوید. هیچ اهمیتی ندارد آن جنبه چه باشد، میتواند برندسازی، طراحی دیجیتال و حتی طراحی موشن گرافیک باشد! اگر قوه خلاقیت بالایی دارید و میبینید که بازاری قابل قبول برای آن وجود دارد، آموزش‌های مستمر را شروع کرده و مهارت خود را به آن سمت سوق دهید.

معرفی شغل گرافیست

توانمندی‌ های مورد نیاز یک گرافیست

بدون این توانایی‌ها عملا رسیدن به موفقیت کمی چالش‌برانگیز خواهد بود. بیایید با این توانمندی‌ها آشنا شوید:

-باید عاشق کارهای هنری و هنر باشید تا اشتیاق ادامه دادن در این حرفه را داشته باشید.

-گرافیست باید مهارت‌های ارتباطی و بازاریابی را به خوبی بداند تا دقیقا همان چیزی که کارفرما از او انتظار دارد را پیاده‌سازی نماید. ایجاد یک ارتباط خوب و به جا آوردن تمام خواسته‌های مشتری، منجر به جلب رضایت او خواهد شد.

-گرافیست باید در مدیریت زمان عملکرد خوبی داشته باشد. شاید ساعت کار معینی برای او وجود نداشته باشد و ساعات انجام کار کاملا در اختیار اوست اما باید در زمان درست، نتیجه را به مشتری برساند.

-باید ذوق هنری بالایی داشته باشد.

-باید نسبت به تمامی تکنیک‌ها و ابزارهای طراحی و حتی متریال‌های لازم که در این کار نیاز است، آشنایی داشته باشد. از طرفی نکات ضعف و قدرت آنها را بداند از هرکدام باید در کجا و چه زمانی بهره بگیرد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

-یک گرافیست باید آنقدر خلاق باشد که چیزهایی را در تصویر خود بگنجاند که تاکنون وجود نداشته و بالاترین میزان تاثیرگذاری را بر روی مخاطب داشته باشد.

-باید در عکاسی نیز به تخصص لازم رسیده باشد.

بسیاری بر این عقیده‌اند؛ عکاسی یک حرفه کاملا جداست. بله ما با این مسئله اصلا هیچ مخالفتی نداریم. اما مسئله اینجاست که عکاسی هم بخشی از هنر بوده و برای روتوش عکس‌ها باید کار را به یک گرافیست حرفه‌ای بسپارید.

آینده شغلی گرافیست

حال بطور کامل به معرفی شغل گرافیست پرداخته‌ایم. اما چه آینده شغلی برای این دسته از افراد حرفه‌ای وجود دارد؟ خب در حال حاضر هیچ اطلاعات موثقی را درخصوص میزان استخدام گرافیست‌ها نمیتوانیم در اختیار شما قرار دهیم. اما مسئله اینجاست؛ جامعه روز به روز به اهمیت تبلیغات و بازاریابی پی برده و حتی سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی دریافته‌اند برای صفحه‌آرایی، طرح روی جلد کتاب‌ها و... به یک گرافیست حرفه‌ای و کاربلد احتیاج دارند. از همین‌رو میتوان آینده بسیار روشنی را برای آنها متصور شد. البته این مسئله تا زمانی صادق است که گرافیست‌ها به میزان لازمی از مهارت و تجربه رسیده باشند. مطمئنا رقابت بسیار بالایی در این شغل وجود دارد و هر فردی که قوی‌تر و خلاقانه‌تر کار کند مسلما نتیجه بهتری را هم دریافت کرده و پیروز میدان خواهد شد. اما با این حال مسائلی درخصوص بازار کار گرافیست‌ها وجود دارد، اینکه آنها هم میتوانند به صورت مستقل کار کنند و هم اینکه استودیی را بنا کرده و با تشکیل تیمی از هنرمندان و طراحان، یک جایگاه خاص را برای خود ایجاد کنند.

آینده شغلی یک گرافیست

امروزه خوشبختانه فریلنسینگ در کشور ما بسیار جا افتاده و سایت‌های زیادی هستند که شرایط همکاری به صورت دورکاری را فراهم می‌آورند. اگر کار خود در موعد مقرر تحویل دهید و کار تحویل داده شده خلاقانه باشد، حتما طبعات خوبی که از آن حاصل میشود را مشاهده خواهید کرد.

داشتن استودیو نیز اجازه می‌دهد تا در کاری که انجام می‌دهید به یک مدیر هنری حرفه‌ای تبدیل شوید و در بخش تبلیغات، بازاریابی و همچنین برقراری ارتباط درست با مشتریان عملکرد قابل قبولی را از خود نشان دهید.

از طرفی سازمان‌های دولتی نظیر وزارت ارشاد، صداوسیما، شرکت‎‌های تبلیغاتی و... نیز با گرافیست‌ها وارد کار شده و شرایط خوبی را برای همکاری فراهم می‌آورند. اگر میخواهید یک کار دائم و بی دردسر داشته باشید؛ فعالیت در این ارگان‌ها یک گزینه مناسب است.

کلام آخر درباره شغل گرافیست

با وجود تمامی مواردی که گفته شد؛ آن چیزی که در ابتدای فعالیت و حضور در شغل گرافیست باید از خود بپرسید این است؛ آیا من به کارهای هنری علاقمندم؟ آیا ذوق و سلیقه لازم برای فعالیت در این صنعت را دارم؟

به این ترتیب موفقیت خیلی دور از انتظار نیست!

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها