|

از آزمایشات طب کار چه می‌دانید؟

آزمایشات طب کار مجموعه‌ای از معایناتی است که سلامت جسمی، اجتماعی و روحی متقاضیان کار را مورد بررسی قرار می‌دهد.

لینک کوتاه کپی شد

اگر تا به حال تجربه مصاحبه و آزمون استخدامی و قبولی در آن را داشته باشید با آزمایشات و معاینات طب کار آشنایی دارید. اما آزمایشات طب کار چه هستند و چه زمانی این آزمایشات و معاینات انجام می‌شود؟ این آزمایشات شامل چه مواردی است؟ چه کسی هزینه این آزمایشات را می‌پردازد؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤالات با ما همراه باشید.

آزمایش طب کار چیست؟

آزمایشات طب کار مجموعه‌ای از معایناتی است که سلامت جسمی، اجتماعی و روحی متقاضیان کار را مورد بررسی قرار می‌دهد تا متقاضی در کاری متناسب با شرایط و توانایی‌هایش مشغول به کار شود. آزمایش طب کار در ابتدا برای بررسی آسیب‌های ناشی از کار انجام می‌شد اما ازآنجایی‌که پیشگیری بهتر از درمان است و هزینه‌های پیشگیری بسیار کمتر است انجام این آزمایشات در بدو استخدام بسیار الزامی شد.

آزمایش طب کار

چرا انجام آزمایشات طب کار و معاینات بدو استخدام الزامی است؟

مطابق ماده 90 قانون تأمین اجتماعی انجام آزمایشات طب کار در بدو استخدام ضروری است. این آزمایشات سلامت فرد را بررسی می‌کند تا وظیفه و مسئولیتی به او سپرده شود که خارج از توانایی او نباشد همچنین به‌وسیله این آزمایشات مدارک و سابقه پزشکی متقاضی مستندسازی می‌شود تا در صورت بروز حادثه و آسیب دیدن کارکنان از این مدارک در مراجع قضایی  استفاده شود. اگر حادثه‌ای برای یکی از کارکنان پیش آید، پزشک با کمک این آزمایشات تشخیص می‌دهد که علت آسیب فرد به دلیل شرایط کار بوده است یا خیر.

به‌طورکلی اهداف انجام این معاینات به شرح زیر است:

  • بررسی وضعیت سلامت کارکنان و محول کردن وظایف متناسب با شرایط سلامتی آن‌ها
  • به‌کارگیری نیروی کارآمد
  • کاهش آسیب‌های احتمالی ناشی از کار
  • ایمن‌سازی محیط کار
  • کاهش هزینه‌های درمان و غرامت
  • مستندسازی مدارک پزشکی
  • استفاده از اطلاعات پزشکی جهت انجام معاینات دوره‌ای آینده

انواع آزمایشات طب کار

آزمایشات طب کار را با توجه به هدف انجام آن‌ها می‌توان به موارد زیر دسته‌بندی کرد:

آزمایشات بدو استخدام

آزمایش طب کار شامل چه مواردی است؟

معاینات اندام‌ها

ابتدا متخصص طب کار شرح‌حالی از متقاضی می‌گیرد و از او در مورد سوابق پزشکی فرد، بیماری افراد خانواده و لیست داروهای مصرفی، سوالاتی می‌پرسد. سپس اندام‌های مختلف بدن متقاضی را مورد معاینه عمومی قرار می‌دهد. همچنین سلامت قلب او را با استفاده از اندازه‌گیری فشارخون بررسی می‌کند.

آزمایش خون طب کار

در آزمایش خون فاکتورهای روتین مورد بررسی قرار می‌گیرد. این فاکتورها عبارت‌اند از: آزمایش CBC (یا آزمایش شمارش اجزای خون که شامل گلبول‌های سفید و قرمز، هموگلوبین، پلاکت و ... هست)، آزمایش چربی خون که شامل کلسترول و تری گلیسیرید می‌شود، آزمایش قند خون و آزمایش آنزیم‌های کبدی.

آزمایش ادرار و تست اعتیاد

آزمایش ادرار برای بررسی اعتیاد فرد متقاضی به خواسته کارفرما انجام می‌شود. گاهی اوقات اعتیاد به‌وسیله آزمایش خون هم بررسی می‌شود. اعتیاد بر خلقیات افراد تأثیر می‌گذارد به همین علت انجام آن اهمیت دارد. از آزمایش ادرار همچنین برای تشخیص بیماری‌های کلیوی، کبدی و دیابت هم استفاده می‌شود.

نوار قلب

برای تشخیص بیماری‌های قلبی مانند آریتمی قلبی، سکته قلبی، تنگی نفس و گرفتگی رگ‌های قلب از تست نوار قلب استفاده می‌شود. در این تست ضربان و فرکانس‌های قلب به‌وسیله الکترودهایی که به بدن وصل می‌شود اندازه‌گیری می‌شود. این آزمایش برای افراد بالای 35 سال اجباری است و برای افراد زیر 35 سال به تشخیص کارفرما انجام می‌شود.

بینایی‌سنجی

این تست به‌وسیله تخته چارت بینایی و پرسیدن جهت نشانه‌ها صورت می‌گیرد. پزشک ممکن است در صورت نیاز و با توجه به شرایط بینایی متقاضی او را برای آزمایشات تخصصی‌تر مانند آزمایشات میدان دید و تست رنگ به متخصص ارجاع دهد. درصورتی‌که فرد از عینک استفاده می‌کند باید عینک را همراه خود داشته باشد.

شنوایی‌سنجی

با این آزمایش وضعیت سلامت شنوایی متقاضی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در مشاغلی که فرد در آن با صداهای زیاد سروکار دارد انجام این آزمایش ضروری است. درصورتی‌که فرد از سمعک استفاده می‌کند باید آن را همراه خود داشته باشد.

تست تنفس

با استفاده از تست تنفس سلامتی ریه‌ها بررسی خواهد شد. از این تست برای تشخیص بیماری‌های مختلف مانند آسم و برونشیت استفاده می‌شود. این تست برای افرادی که در محیط‌های آلوده به مواد شیمیایی فعالیت دارند اجباری است.

چکاپ دوره‌ای

برخی از سازمان‌ها سالانه آزمایش‌هایی را تحت عنوان چکاپ دوره‌ای انجام می‌دهند. طبق ماده 92 قانون کار انجام این آزمایشات حداقل یک‌بار در سال اجباری است. این آزمایشات با هدف بررسی مجدد سلامت کارکنان جهت تشخیص و درمان به‌موقع، ایمن کردن محیط کار، سلامت سایر کارکنان، تغییر وظایف کارکنان و پیشگیری از انتقال بیماری‌های واگیردار صورت می‌گیرد.

معاینات بازگشت به کار

هریک از کارکنان یک مجموعه یا شرکت، بعد از بروز هر حادثه یا بیماری نیاز به انجام آزمایش‌هایی جهت بررسی امکان بازگشت به کار را دارند. پزشک با بررسی نتایج این معاینات تصمیم می‌گیرد که آیا فرد امکان حضور مجدد در محل کار خود را دارد یا خیر.

معاینات هنگام بازنشستگی

این معاینات شامل آزمایشاتی است که سلامت کارکنان در هنگام بازنشستگی را بررسی می‌کند. اگر مشخص شود آسیبی بر اثر کار برای فرد به وجود آمده است هزینه‌های درمان و غرامت از طریق مراجع قضایی قابل‌پیگیری و دریافت است.

آزمایشات طب کار

نتیجه آزمایش طب کار

نتیجه آزمایشات و معاینات معمولاً در همان روز مشخص می‌شود. کسی که درنهایت تصمیم می‌گیرد که آیا فرد می‌تواند مشغول به کار شود یا نه، پزشک متخصص طب کار است. پزشک بعد از بررسی نتایج تمام آزمایشات تشخیص می‌دهد که آیا شرایط شغل با شرایط متقاضی تطابق دارد یا خیر. درنهایت پزشک یکی از تصمیمات زیر را اتخاذ می‌کند.

  • متقاضی از سلامت جسمی، روحی و اجتماعی برخوردار است و می‌تواند مشغول به کار شود
  • فرد می‌تواند با انجام برخی از اقدامات مشغول به کار شود
  • فرد باید به پزشک متخصص مراجعه کند
  • فرد نمی‌تواند مشغول به کار شود.

شرایط لازم آزمایش طب کار

  • برای انجام آزمایشات حداقل به مدت 8-10 ساعت ناشتا باشید
  • در صورت استفاده از عینک و سمعک آن را همراه خود داشته باشید
  • معرفی‌نامه از کارگزینی، اصل و کپی شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی، اصل و کپی کارت پایان خدمت و دو عدد عکس 4*3 از مدارکی است که باید همراه خود داشته باشید.

آزمایش طب کار با هومکا

انجام آزمایشات طب کار مطابق قانون ضروری است زیرا به کارفرما این امکان را می‌دهد که نیرویی متناسب با شرایط کار استخدام کند. همچنین انجام این آزمایشات باعث کاهش هزینه‌های جانی و مالی خواهد شد. هزینه انجام آزمایشات طب کار طبق قانون برعهده کارفرماست اما معمولا خود متقاضی هزینه را پرداخت می‌کند.

برای انجام آزمایشات طب کار باید به مراکز درمانی تأمین اجتماعی و یا مجموعه‌های طب کار مراجعه کنید. هومکا این امکان را فراهم کرده بدون نیاز به مراجعه به مراکز شلوغ و پرازدحام این آزمایشات را در منزل و یا در محل کارتان انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از هزینه این آزمایشات به وب‌سایت هومکا به آدرس www.homeca.ir مراجعه کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها