|

راهنمای کامل بیمه موتور، پوشش‌ها و ضرورت دریافت آن در زمستان 1400

ماهیت بیمه موتورسیکلت تقریباً مشابه بیمه شخص ثالث خودرو است. اما در این میان نوع پوشش‌های این نوع بیمه اندکی متفاوت خواهد بود

لینک کوتاه کپی شد

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت که به عنوان زیر شاخه بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه موتوری شناخته می‌شود در حال حاضر به امری ضروری و اجباری تبدیل شده است. به این مفهوم که اگر پلیس راهنمایی و رانندگی موتورسیکلتی را متوقف کند که فاقد بیمه شخص ثالث است یا مدت اعتبار بیمه‌نامه شخص ثالث موتور به پایان رسیده، علاوه‌بر جریمه نقدی، موتورسیکلت را به پارکینگ منتقل خواهد کرد. بنابراین در چنین شرایطی راکب موتورسیکلت باید علاوه‌ بر پرداخت هزینه پارکینگ، جریمه دیرکرد نیز پرداخت کند که به صورت روزشمار محاسبه شده و به بیمه شخص ثالث جدید اضافه می‌شود. بنابراین چه بهتر که برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی و همین‌طور دریافت خسارت در یک حادثه رانندگی، برای دریافت بیمه موتور اقدام کنید. در ادامه به بررسی پوشش‌های بیمه موتور و نحوه محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت  می‌پردازیم.

بیمه موتور و پوشش‌های آن

ماهیت بیمه موتورسیکلت تقریباً مشابه بیمه شخص ثالث خودرو است. اما در این میان نوع پوشش‌های این نوع بیمه اندکی متفاوت خواهد بود که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • جبران خسارت مالی وارده به شخص ثالث در حادثه: شرکت بیمه‌گر با توجه به شدت و میزان خسارات مالی وارد به وسیله نقلیه شخص ثالث برای پرداخت غرامت اقدام خواهد کرد.
  • جبران خسارات جانی وارد به شخص ثالث: شرکت بیمه‌گر با توجه به نوع صدمه وارده که می‌تواند شامل شکستگی، نقص عضو، از کار افتادگی موقت یا دائم، از کار افتادگی کلی یا جزئی، هزینه‌های بیمارستان و دیه فوت باشد طبق پوشش‌های بیمه‌نامه شخص ثالث موتور برای پرداخت خسارت اقدام خواهد کرد.
  • خسارات جانی وارده به راننده مقصر در حادثه: اگر راننده موتورسیکلت مقصر در حادثه دچار خسارات جانی شود، طبق بیمه‌نامه شخص ثالث موتور، شرکت بیمه‌گر موظف به پرداخت غرامت خواهد بود.

بیمه موتورسیکلت

بیمه موتور سیکلت خسارت جانی و مالی را پرداخت می کند.

قوانین بیمه موتورسیکلت بدون گواهینامه

طبق قوانین بیمه موتورسیکلت، اگر راکب موتورسیکلت مقصر در یک حادثه رانندگی فاقد گواهینامه باشد شرکت بیمه‌گر خسارت فرد زیان دیده را بدون قید و شرط پرداخت خواهد کرد. اما در مقابل راکب موتورسیکلت مقصر باید مبلغ خسارت را به صورت کامل به شرکت بیمه‌گر پرداخت کند. اگر حادثه منجر به خسارت جانی و دیه فوت شود پرداخت دیه از جانب شرکت بیمه‌گر غیرممکن خواهد بود چرا که بر اساس ماده ۳ قانون بیمه موتورسیکلت یکی از شروط پرداخت دیه به راننده مقصر داشتن گواهینامه متناسب با نوع وسیله نقلیه موتوری است. به علاوه موارد زیر باید اشاره کرد که در صورت نداشتن بیمه موتورسیکلت :

  • مدام باید ترس از پلیس داشته باشیم؛ پلیس به محض شناسایی موتورسیکلت بدون بیمه‌نامه آن را به پارکینگ منتقل خواهد کرد. در این صورت، موتورسوار باید همه زندگی خود را تعطیل کرده و به دنبال ترخیص موتور از پارکینگ بدود. تازه تا بیمه شخص ثالث را هم نخرد،موتورش را رفع توقیف نمی‌کنند.
  • موتور بدون بیمه‌نامه شخص ثالث  خرید و فروش نمی‌شود.

با توجه به توضیحاتی بالا، کسب آگاهی درباره بیمه موتور ضروری به نظر می رسد، پیشنهاد میکنیم که که همه راکبان موتورسیکلت با پوشش‌های بیمه موتور و تمام جزییات آن آگاهی کسب کنند تا هرگز درگیر توقیف موتورسیکلت و انتقال آن به پارکینگ پلیس یا عدم امکان پرداخت خسارت در تصادفات و حوادث نشوند.

نحوه محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث موتور

عوامل مختلفی در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت تاثیر گذار هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

نوع موتورسیکلت: موتورسیکلت‌ها به طور کلی به سه دسته اصلی موتورسیکلت برقی، موتورسیکلت سه چرخ و موتورسیکلت دو چرخ تقسیم می‌شوند که نرخ بیمه شخص ثالث برای هر کدام از آن‌ها متفاوت است دیگری است. به عنوان مثال نرخ بیمه موتور سه چرخ بیشتر از موتور دو چرخ است.

سال تولید موتورسیکلت: هر چقدر موتورسیکلت جدیدتر باشد احتمال یا ریسک بروز حادثه برای آن پایین‌تر خواهد بود، در نتیجه نرخ بیمه موتور نیز کاهش پیدا می‌کند.

تعداد سیلندرهای موتور: هر چقدر تعداد سیلندرهای یک موتور بیشتر باشد قدرت موتورسیکلت نیز افزایش پیدا می‌کند که به واسطه آن ریسک بروز حادثه بیشتر خواهد شد. در نتیجه نرخ بیمه شخص ثالث با افزایش تعداد سیلندرهای موتور افزایش پیدا خواهد کرد.

بیمه

قیمت بیمه موتور سه چرخ از موتور دو چرخ بیشتر است.

نوع و ساختار موتور: موتورسیکلت‌های دنده‌ای و برقی با توجه به ساختار متفاوتی که دارند نرخ بیمه شخص ثالث متفاوتی نیز خواهند داشت. همان‌طور که اشاره شد با افزایش قدرت موتور سایز آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه ریسک بروز حادثه بیشتر می‌شود. به واسطه این امر نرخ بیمه شخص ثالث نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در جدول زیر می‌توانید نرخ بیمه پایه موتورسیکلت در سال ۱۴۰۰ را برای انواع موتورسیکلت‌های دنده‌ای و گازی ببینید.

نوع موتورسیکلت

مبلغ حق بیمه پایه شخص ثالث موتور در سال 1400 به تومان

موتور دنده‌ای تک سیلندر

587600

موتور دنده‌ای دو سیلندر و بیشتر

645500

موتور دنده‌ای سه چرخ

694200

موتور گازی

481000

 
نرخ پوشش مالی انتخابی: هر چه پوشش مالی بیشتری انتخاب گردد که گاهی این پوشش ها به سقف هزینه های مالی مربوطه نیز می رسد ، بالاتر رفتن نرخ حق بیمه شخص ثالث موتور را به همراه خواهد داشت.

تخفیف عدم خسارت بیمه موتورسیکلت: تخفیف هایی که به موتورسوارانی تعلق می گیرد که از خسارت های بیمه نامه شخص ثالث خود در سال های قبل استفاده نکرده باشند.میزان سقف تخفیف عدم خسارت 70 درصد درنظر گرفته شده است.

و) جریمه دیرکرد بیمه موتورسیکلت: عامل دارای تاثیر غیرمستقیم بر نرخ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت است که در صورت دیرکرد بیمه کردن موتورسیکلت بعد از سررسید بیمه شخص ثالث به آن تعلق می‌گیرد.

ارزان ترین بیمه موتورسیکلت

با توجه به عوامل تاثیرگذار در قیمت بیمه شخص ثالث موتورسیکلت، همان طور که متوجه شده اید، عوامل تعداد سیلندر و نوع و ساختار موتور عوامل ثابتی هستند که در نرخ بیمه موتور سیکلت تاثیر می گذارند پس جهت برخورداری از ارزان ترین بیمه موتور سیکلت، بیمه گزار باید بیمه موتورسیکلت خود را قبل از اتمام سررسید آن تمدید نماید تا مشمول جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث نشود.ضمنا با برخورداری از سقف تخفیف عدم خسارت و انتخاب کمترین پوشش انتخابی نیز می توان ، قیمت بیمه موتورسیکلت را کاهش داد. شما می توانید برای استعلام قیمت بیمه موتور یا تمدید و خرید ارزان ترین بیمه موتورسیکلت به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/thirdpartyMotor

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث موتور

در زمان فروش وسایل نقلیه موتوری نظیر خودرو و موتورسیکلت، یکی از مهم‌ترین مسائل انتقال بیمه موتور و خودرو خواهد بود. برای انتقال بیمه موتور روش‌های مختلفی وجود دارد که بیمه‌گزار با توجه به شرایط و صلاحدید خود می‌تواند یکی از آن‌ها را انتخاب کند. روش‌های انتقال بیمه موتورسیکلت به شرح زیر است.

  • انتقال مالکیت موتورسیکلت
  • حفظ تخفیف‌های موتورسیکلت برای موتور بعدی مالک و بیمه‌گزار فعلی
  • مراجعه حضوری به شعب شرکت بیمه‌گزار و انتقال بیمه شخص ثالث

مدت زمان اعتبار بیمه شخص ثالث موتور

بر خلاف بیمه شخص ثالث خودرو که می‌تواند دارای اعتبار بلند مدت یک ساله یا کوتاه مدت در بازه‌های زمانی یک ماه و دو ماهه و بیشتر باشد، مدت اعتبار بیمه‌نامه شخص ثالث موتور تنها یک ساله خواهد بود. بنابراین امکان خرید بیمه موتور به صورت کوتاه مدت وجود نخواهد داشت.

خرید آنلاین بیمه

خرید آنلاین بیمه موتورسیکلت  از بیمه دات کام

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث موتور

با توجه به اینکه بسیاری از راکبان موتورسیکلت برای دریافت گواهینامه اقدام نمی‌کنند بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که بیمه موتور نیز توسط آن‌ها دریافت شود. اما با توجه به ریسک بالایی که موتورسیکلت در حوادث رانندگی دارد، لازم است کلیه راکبان موتور برای دریافت این نوع بیمه اقدام کنند. برای خرید بیمه موتور و دیگر انواع بیمه وسایل نقلیه موتوری می‌توانید از خدمات کارگزاری آنلاین بیمه دات کام استفاده کنید. این سایت شرایطی را فراهم کرده تا بتوانید به صورت آنلاین برای استعلام قیمت بیمه، بررسی و مقایسه شرکت‌های مختلف بیمه‌گر، دریافت مشاوره تخصصی رایگان برای انتخاب و خرید بیمه و در نهایت خرید آنلاین بیمه موتور یا دیگر انواع بیمه اقدام کنید. در نهایت نیز بیمه‌نامه به صورت رایگان برای شما ارسال خواهد شد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های هنگفت در حادثه، بیمه موتور را از  بیمه دات کام(https://bimeh.com/ )خریداری کنید.

راه های ارتباط با کارشناسان بیمه دات کام:

نشانی :تهران، سعادت آباد، میدان تهرانی مقدم (کاج)، خیابان سرو شرقی، جنب بیمارستان پارسیان،‌ پلاک ۱۷ طبقه ۶، واحد ۶

کد پستی ۱۹۹۸۶۵۳۷۴۰

شماره های تماس: ۰۲۱-۴۳۷۲

پست الکترونیکی: info@bimeh.com

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها