|

انواع روش های درمان سرطان پروستات

به گفته پزشکان سرطان پروستات زمانی شروع می‌شود که برخی سلول‌های درون غده‌ پروستات دچار ناهنجاری می‌شوند.

لینک کوتاه کپی شد

آیا در مورد سرطان پروستات و راه‌های درمان آن چیزی می‌دانید؟ آیا می‌دانید که برای درمان این بیماری باید به کدام متخصص کلیه و اورولوژی مراجعه کنید؟ با سیستم دکتریاب که سامانه معرفی، مشاوره و نوبت دهی آنلاین متخصص جراح اورولوژی و بیماری‌های دیگر است چقدر آشنا هستید؟ آیا تاکنون از پزشک نوبت آنلاین به کمک این سیستم را تجربه کرده‌اید؟

image_cb844b1fa4c3a97c0fc627aa99b2f9ece74a9270

سرطان پروستات مانند بسیاری از سرطان‌های دیگر ممکن است در مراحل اولیه هیچ علامت و نشانه‌ای از خود نشان ندهد اما وقتی به مرحله پیشرفت نزدیک شد ممکن است در بیمار علائمی همچون سختی در ادرار، جریان ادرار ضعیف، خون در مایع منی، ناراحتی در ناحیه‌ی لگنی، درد استخوانی و مشکل در نعوظ را ایجاد کند. دلیل ایجاد سرطان پروستات چندان مشخص نیست. تنها در این حد تشخیص داده شده است که این بیماری زمانی شروع می‌شود که برخی سلول‌های درون غده‌ی پروستات دچار ناهنجاری می‌شوند. این جهش در DNA سلول‌های ناهنجار موجب می‌گردد که سلول‌های سرطانی نسبت به سلول‌های عادی متفاوت‌تر رشد کنند و به سرعت تقسیم گردند. حتی زمانی‌که سلول‌های طبیعی از بین می‌رود این سلول‌های ناهنجار همچنان زنده باقی می‌مانند و به رشد و تکثیر خود ادامه می‌دهند.

تجمع این سلول‌های غیرطبیعی منجر به ایجاد تومورهای خوش‌خیم و یا بدخیم در بیمار می‌گردد که می‌تواند به سلول‌ها و بافت‌های مجاور نیز سرایت کند. حتی در برخی مواقع بعضی از این سلول‌ها می‌توانند به دیگر قسمت‌های بدن هم انتشار یابند. از جمله عوامل خطرناک در ایجاد سرطان پروستات می‌توان به سن، نژاد، سابقه‌ی خانوادگی و چاقی اشاره کرد. هنگامی که تشخیص سرطان پروستات و میزان و مرحله بیماری مشخص شد، پزشک و بیمار تصمیم خواهند گرفت که از کدام گزینه‌های درمانی استفاده کنند تا بیمار زودتر به بهبودی مطلوب دست پیدا کند.

معاینه‌ی دیجیتالی رکتال (DRE)، آزمایش آنتی ژن ویژه‌ی پروستات (PSA)، سونوگرافی و نمونه‌برداری از بافت پروستات از آزمایش‌های غربالگری سرطان جهت تشخیص و درمان سرطان پروستات می‌باشد که توسط متخصص کلیه و اورولوژی مورد بررسی قرار می‌گیرند. برای دریافت نزدیک‌ترین زمان نوبت جهت معاینه و مشاوره می‌توانید به سامانه دکتریاب مراجعه کنید و از سیستم نوبت آنلاین این سامانه جهت دریافت نوبت آنلاین متخصص جراح اورولوژی کمک بگیرید. در اینجا اطلاعاتی در مورد روش‌های درمانی سرطان پروستات در مراحل اولیه، ارائه خواهیم داد با ما تا انتهای مطالب همراه باشید.

مرحله انتظار و مراقبت

سرطان پروستات یکی از انواع سرطان‌هاییست که اغلب به کندی رشد می کند و تهدیدی فوری برای افراد مبتلا، به وجود نمی‌آورد. به همین دلیل تومورهای بیشتری در مراحل اولیه تشخیص بیماری کشف می‌شوند، که نیاز به درمان فوری احساس می‌شود. اما قبل از شروع درمان باید سنجیده عمل نمود که آیا مزایای یک درمان با خطرات و عوارض جانبی مورد انتظار آن رابطه معقولی دارد یا خیر. در واقع این استراتژی‌ها هستند که در سرطان پروستات مهم اند. متخصص کلیه و اورولوژی و نیز خود بیمار مبتلا به سرطان پروستات همیشه باید بین دو رویکرد متفاوت «انتظار مراقب» و «نظارت فعال» تمایز قائل شوند.

image_2a20a4b2778b2603408bcdcf1044c60eb4982532

در بخش رویکرد منتظر ماندن، ابتدا هیچگونه درمانی برای تومور صورت نمی‌گیرد بلکه روش‌های مختلف درمان تنها زمانی شروع می‌شود که علائم ظاهر شوند. بیمارانی که تومور آنها به طور بالقوه قابل درمان است باید فقط در صورتی منتظر بمانند که امید به زندگی آنها کمتر از 10 سال به دلیل سن یا سایر بیماری‌ها باشد و نمره گلیسون از 7 تجاوز نکند. در مورد رویکرد *مراقبت فعال* بیماران به دقت تحت نظر قرار می‌گیرند تا در صورت لزوم بتوانند درمان را به موقع شروع کنند. اگر تومور طبیعی باقی بماند، هیچ درمانی انجام نمی‌شود. با این حال، اگر بیماری در حال پیشرفت باشد، معمولاً پروستاتکتومی رادیکال یا پرتودرمانی انجام می‌شود. البته، تصویربرداری MRI نیز باید قبل از تصمیم‌گیری برای نظارت فعال انجام شود. این رویکرد مناسب افراد جوانی است که مبتلا به سرطان پروستات شده‌اند و مناسب افراد مسن نمی‌باشد.

معاینات منظم شامل تعیین مقدار PSA و معاینه لمس دیجیتال رکتوم هر سه ماه یکبار است. در این میان، معاینات منظم MRI نیز بخشی از نظارت فعال است. اگر مقدار PSA به مدت دو سال ثابت بماند، فاصله کنترل را می‌توان تا 6 ماه افزایش داد. اگر معیارهای گنجاندن در یک معیار دیگر برآورده نشود یا اگر زمان دو برابر شدن PSA به کمتر از سه سال کاهش یابد، نظارت فعال باید خاتمه یابد. البته، بیمار همچنین می‌تواند در هر زمانی تصمیم بگیرد که بیشتر منتظر نماند، بلکه اقدام فعالی علیه تومور انجام دهد. اگر امید به زندگی کمتر از 10 سال باشد، تغییر به "انتظار و مشاهده" نیز می تواند مفید باشد. برای دریافت مشاوره و دریافت نوبت آنلاین جهت تشخیص و درمان سرطان پروستات می‌توانید به سامانه دکتریاب مراجعه کنید و نوبت آنلاین متخصص جراح اورولوژی را به راحتی دریافت نمایید.

مراحل درمان

متخصصین پس از مراحل انتظار و مراقبت، مرحله درمان را جهت بهبودی فوری با روش‌های مختلف شروع می‌کنند که شامل موارد زیر است:

image_722b78d1ce9e773fde12b947dc2c449cfe26d671

  • جراحی؛ جراحی سرطان پروستات شامل خارج نمودن غده‌ی پروستات (پروستاتکتومی رادیکال)، خارج کردن برخی از بافت‌های اطراف و نیز خارج کردن تعدادی از گره‌های لنفاوی است. پروستاتکتومی رادیکال به دو روش ایجاد برش در شکم و استفاده از ربات کمک جراح، صورت می‌گیرد.
  • پرتودرمانی؛ در پرتودرمانی از نوعی انرژی با قدرت بالا جهت نابودی سلول‌های سرطانی استفاده می‌گردد. پرتو درمانی به دو روش تابش خارجی و تابش درون بدن انجام می‌شود.
  • هورمون درمانی؛ به کمک این روش در بدن بیمار مبتلا به سرطان پروستات، تولید هورمون مردانه تستوسترون متوقف می‌گردد. از جمله گزینه‌های هورمون درمانی می‌توان به تجویز داروهایی که تولید هورمون را در بدن متوقف می‌کند، تجویز داروهایی که مانع رسیدن تستوسترون به سلول‌های سرطانی می‌گردند و گزینه اورچیتکتومی اشاره کرد.
  • درمان بیولوژیکی؛ در این روش از سیستم ایمنی بدن جهت مبارزه با سلول‌های سرطانی و درمان سرطان پروستات استفاده می‌شود.
  • فریز کردن بافت پروستات یا همان کرایوسرجری؛ از این روش جهت فریز کردن بافت برای کشتن سلول‌های سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • شیمی درمانی؛ روشی است که در آن از داروهایی جهت ممانعت از رشد سلول‌هایی که به سرعت در حال تکثیر هستند استفاده می‌شود.
  • داروهای جایگزین؛ هر چند که هیچ نوع داروی جایگزینی نمی‌تواند موجب بهبودی این بیماری شود اما روشی مناسب جهت مقابله با عوارض جانبی سرطان پروستات و درمان آن محسوب می‌گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت آنلاین از بهترین متخصص کلیه و اورولوژی می‌توانید به سامانه نوبت‌دهی آنلاین دکتریاب مراجعه کنید و مطابق با برنامه های زمانی مد نظر خود، نوبت آنلاین متخصص جراح اورولوژی را به کمک این سامانه دریافت نمایید. 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها