|

پوست شما نیاز به آبرسانی دارد!!

آبرسانی پوست به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند و چین و چروک را از بین می‌برد لذا سعی کنید بهترین آبرسانی را برای پوست انجام دهید.

لینک کوتاه کپی شد

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که از مشکلات ناشی از کم آبی پوست خود رنج می‌برید، بهتر است در رژیم غذایی و هم چنین انجام روتین‌های پوستی تغییراتی ایجاد کنید. آبرسانی پوست جزو یکی از اصلی‌ترین نیازهای سلامت و شادابی پوست است. در این میان سوالاتی در رابطه با چگونگی آبرسانی و معرفی محصولات آبرسان پیش می‌آید. در این مقاله ما به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

چرا باید مراقب آبرسانی پوست باشیم؟

با توجه به اینکه بیشتر از 50% بدن شما از آب تشکیل شده‌است، جای تعجبی وجود ندارد که پوست به آب فراوانی نیاز دارد.

آب یکی از مهم‌ترین منابع تأمین سلامتی شما است. ما هر روز مقدار زیادی آّب از دست می‌دهیم و این آب به صورت مرتب در بدن ما تجدید می‌شود. اما بحث اصلی ما درباره آبرسانی این است که آب قبل از رسیدن به پوست به بخش‌های دیگری از بدن می‌رسد و همین امر ممکن است باعث کم آبی پوست بدن و صورت شود.

آبرسانی پوست اهمیت زیادی در جبران این کمبود آب دارند. این آبرسانی به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند و چین و چروک روی پوست را از بین می‌برد. هنگامی که پوست شما به مقدار کافی آّبرسانی شده باشد قادر به بیرون راندن سموم از بدن خواهد بود. بنابراین سعی کنید بهترین آبرسانی را برای پوست انجام دهید تا بهترین نتیجه ممکن را برای پوست زیبای خود بگیرید. همچنین آبرسانی قوی پوست روند پیری را کاهش داده و در سنین بالاتر نسبت به بقیه افراد پوست شاداب‌تری خواهید داشت.

image_1641046693

مزایای آبرسانی پوست

همان‌طور که گفتیم آبرسانی پوست مزایای بی‌شماری به همراه دارد. از مزایای مهم آن مبارزه با چربی‌های روی پوست است؛ هنگامی که پوست شما رطوبت کافی نداشته باشد چربی‌های روی پوست جایگزین آب می‌شوند. در نتیجه پوستی چرب خواهید داشت.

 در اکثر موارد افراد با پوست‌های چرب بر این باور هستند که باید از موادی استفاده کنند که پوست را به حالت خشک تبدیل کند و این یک باور کاملا غلط است. لازم به ذکر است که پوست‌های کم آّب در مقابل تحریک کننده‌های محیطی مانند آلودگی‌ها و میکروب‌ها مقاومت کمتری دارند.

 پیش‌تر گفتیم پوستی که آبرسانی شود قابلیت بیرون راندن سموم بدن را دارد. بنابراین باید برای بهبود عملکرد سلول‌های پوست به آبرسانی توجه کنید. در ادامه به روش‌های تأمین آب کافی برای شادابی پوست خواهیم پرداخت.

آبرسانی پوست همراه با نوشیدن آب

هنگامی که پوست به خوبی آبرسانی شود، مقاومت آن بالا می‌رود. علت این امر تا حدودی وجود ماده‌ای در پوست به نام هیالورونیک اسید است. کار این ماده نگه داشتن اّب کافی در پوست است. هنگامی که آب کافی روی پوست و داخل بدن شما وجود داشته باشد پوست سالم‌تر به نظر رسیده و مستعد چین و چروک نیست. نوشیدن مایعات زیاد در طول روز برای رسیدن به پوستی سالم و شاداب‌تر از اهمیت بسیاری برخوردار است. احتمالا شنیده‌اید که نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز یکی از مهمترین نکات در زمینه تضمین سلامت پوست و مو به شمار می‌رود. اما به یاد داشته باشید با توجه به میزان فعالیت شما در طول روز این میزان متغیر خواهد بود. در کنار تمام این موارد از نوشیدن قهوه و نوشابه به عنوان نوشیدنی‌هایی که آب بدن شمارا تأمین می‌کند خودداری کنید. این نوشیدنی‌ها به دلیل کافیین باعث می‌شوند که آب بدن شما توسط ادرار کردن تخلیه شود.

image_1641046895

هیالورونک اسید چه نقشی در آبرسانی پوست دارد؟

با افزایش سن، پوست به دلیل تخریب کلاژن‌ها و کاهش میزان رطوبت موجود در بدن درخشش و استحکام خود را از دست می‌دهد. سطح اسید هیالورونیک با روند پیری کاهش پیدا می‌کند و تخمین زده می‌شود که تا سن ۴۰ سالگی تقریبا نیمی از اسید هیالورونیک موجود در پوست مصرف می‌شود.

هیالورونیک یک ترکیب طبیعی است که دارای عملکردهای مهمی از جمله ترمیم بافت، نگه داشتن اجزای ساختاری پوست یعنی کلاژن و الاستیناست. این ماده ارزشمند با ایجاد سدی محافظ در در برابر میکروارگانیسم‌ها از سلامت پوست اطمینان حاصل می‌کند. اسید هیالورونیک برای کاهش و بهبود چین و چروک مفید است و سبب نرم و روشن بودن پوست می‌شود.

این ترکیب به عنوان معجزه‌ای در آبرسانی پوست نیز به شمار می‌رود؛ زیرا با توجه به حجم خود مقدار بسیار زیادی آب جذب کرده و به آبرسانی کمک کند. بسیاری از پزشکان از این اسید در جراحی‌های زیبایی و ترمیمی استفاده می‌کنند و با جایگذاری این اسید در زیر چروک‌های پوستی سعی می‌کنند که حجم خاصی از آب در آن منطقه تولید شود.

تفاوت میان پوست‌های کم آب و خشک

پوست‌های کم آب را با پوست‌های خشک اشتباه نگیرید! پوست‌های خشک با توجه به مقاله انواع پوست، نوعی از پوست هستند که به صورت ارثی و از طریق ژنتیک به ارث می‌رسند.

 از طرفی کم آبی پوست یک نوع آسیب پوستی به شمار می‌رود که از عناصر خارجی و داخلی متعددی نشأت می‌گیرد. عناصر خارجی که روی این مورد تأثیر می‌گذارند انواع متفاوتی را شامل می‌شوند. تغییرات آب و هوایی و فصلی، رژیم غذایی ناسالم، انتخاب شیوه زندگی نامناسب، مصرف کافئین زیاد از جمله این منابع هستند. این نکته قابل توجه است که این نوع آسیب‌های پوستی در انواع پوست مشاهده می‌شوند. درواقع عواملی از این دست نه تنها پوست‌های خشک بلکه دیگر پوست‌ها را نیز با آسیب‌های جدی روبه‌رو می‌کند. این آسیب‌ها با ترک عادت‌های غلط و رعایت نکات پوستی قابل ترمیم هستند.

 نشانه‌های پوست کم آب

 زمانی که میزان آب موجود در پوست کاهش پیدا می‌کند، پوست با نشان دادن واکنش‌هایی این امر را به خوبی بروز می‌دهد. با مشاهده علائمی از این دست به نشانه‌های کم آبی پی می‌برید.

آبرسانی پوست و خارش پوست

آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که با احساس خارش شدید از تعطیلات اسکی یا تعطیلات تابستانی گرم به خانه بازگشتید؟ ممکن است عناصر خارجی مانند باد و تغییرات شدید دما در لایه بیرونی پوست رطوبت طبیعی این عضو را کاهش دهد و باعث ایجاد خارش شدید شود. این موضوع اغلب با پوسته پوسته شدن همراه است.

پوستی با ظاهری خسته

آیا پوست شما ظاهری خسته دارد؟ کم آبی بدن بر توانایی سلول‌ها در انجام عملکردهای اساسی پوست تداخل ایجاد می‌کنند. اگر آبرسانی پوست به اندازه کافی انجام نشود پوست شما به اندازه کافی لایه بیرونی خود را از آلودگی دفع نمی‌کند و سلول‌های مرده روی سطح آن جمع می‌شوند. این سلول‌های مرده باعث گرفتکی منافذ پوست شده و پوست را کدر و خسته نشان می‌دهند.

افزایش حساسیت پوست

یکی از بزرگ‌ترین عواقب کم آبی پوست افزایش حساسیت آن است. هنگامی که آبرسانی پوست را نادیده می‌گیرید درواقع توانایی مقابله با عوامل حساسیت زا، میکروب‌ها و آلودگی‌ها را در پوست خود تضعیف می‌کنید. در نتیجه مواد محرک مانند میکروب‌ها و باکتری‌ها به بیرونی‌ترین لایه آن نفوذ کرده و علائمی مانند خارش، قرمزی و سوزش را ایجاد می‌کنند.

image_1641046934

رژیم غذایی در آّبرسانی پوست

رعایت نکات غذایی در روز نقش به سزایی در آبرسانی دارد. شما با انجام این نکات به مرور زمان نتایج مطلوبی خواهید گرفت. سعی کنید در انتخاب سبد غذایی خود از موادی استفاده کنید که آب مرود نیاز پوست را به خوبی تامین کنند. در این حالت آبرسانی پوست از طریق مصرف مواد غذایی مناسب انجام خواهد شد.

استفاده از شیر کم چرب

شیر به طور طبیعی حاوی غلظت بالایی از الکترولیت است که به متعادل کردن آب بدن شما کمک می‌کند. توجه داشته باشید که از شیر کم چرب استفاده کنید. اگر علاقه چندانی به نوشیدن آب ندارید، شیر را به عنوان یک جایگزین در برنامه روزانه خود بگنجانید.

استفاده از میوه و سبزیجات

میوه و سبزیجات با ۸۰ تا ۹۹ % آب یک میان وعده عالی برای آبرسانی پوست به شمار می‌روند. در مقایسه غذاهای فرآوری شده تنها ۱ تا % ۹ آّب را شامل می‌شوند. در ادامه از برخی از پرآب‌ترین میوه‌ها و سبزیجات موجود را نام می‌بریم. با استفاده از این منابع غنی در رژیم غذایی پوست را به خوبی آبرسانی خواهید کرد.

توت‌فرنگی

توت فرنگی ۹۱ % از وزن توت‌فرنگی از آب تشکیل می‌شود و به آبرسانی پوست شما کمک می‌کند. علاوه بر این توت‌فرنگی در خود مقدار زیادی فیبر، آنتی اکسیدان و ویتامین c دارد که همه موارد برای پوست شما مفید هستند. بنابراین با مصرف این ماده علاوه بر تامین آب مورد نیاز پوست، مواد مغذی ارزشمندی را نیز جذب می‌کنید.

گریپ فروت

88% از وزن این میوه پرطرفدار را آب تشکیل می‌دهد. علاوه بر این گیریپ فروت دارای ویتامین A، آنتی اکسیدان و فیبر است.

گوجه‌فرنگی

سعی کنید همیشه مقداری از آن را در کنار بشقاب غذایی خود داشته باشید زیرا این میوه مقداری زیاد یعنی درصد ۹۴ آب در خود دارد. گوجه‌فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان‌های ضد بیماری هم چون لیکوپن است.

ویتامین هایی که در آبرسانی پوست شما نقش مهمی دارند

 آبرسانی تنها به استفاده از موادی که آب پوست را تأمین می‌کنند ختم نمی‌شود، بلکه بسیاری از ویتامین‌ها نیز در تأمین رطوبت مورد نیاز پوست تأثیرگذار هستند.

ویتامین E

ویتامین E دارای خاصیت آنتی اکسیدان است و در محافظت از آسیب‌های ناشی از کم آبی پوست کمک شایانی به شما می‌کند. اگر این ویتامین به صورت روغن موضعی استفاده شود، جلوی از دست رفتن آب پوست را گرفته و پوست را مرطوب نگه می‌دارد.

ویتامین D

ویتامینD در محافظت از پوست نقش بسیار مهمی دارد. کلسیتریول (شکل فعال ویتامین D) به رشد، ترمیم و متابولیسم سلول‌های پوست کمک می‌کند.

روتین‌های پوستی برای آبرسانی

برای آبرسانی پوست علاوه بر تغذیه و نوشیدن آب کافی در طول روز، باید نکات مهم دیگری را نیز رعایت کنید.روتین پوستی یکی از عوامل مهم در سلامت پوست می باشد. در ادامه نکاتی برای داشتن یک روتین پوستی خوب را به شما معرفی خواهیم کرد. سعی کنید این روتین‌ها را به صورت مرتب انجام دهید.

برای پوست خوب یک مرطوب کننده مناسب انتخاب کنید

ماسک آبرسانی پوست را انتخاب کنید. این ماسک که ممکن است هفته‌ای یک بار مورد استفاده قرار می‌گیرد، سطح هیدراتاسیون پوست شما را بالا نگه می‌دارد و باعث صاف شدن پوست و جلوگیری از پوسته پوسته شدن می‌شود. این ماسک با خشکی، زبری، کسل بودن پوست و خطوط ریز چین و چروک در صورت مبارزه می‌کند.

از روغن‌های آبرسانی پوست هم چون روغن نارگیل، جوجوبا، یا روغن زیتون استفاده کنید. به یاد داشته باشید ممکن است پوست شما نسبت به روغن خاصی حساسیت نشان دهد، پس سعی کنید قبل از استفاده از روغن راجع به سازگاری آن با نوع پوست خود تحقق کنید.

از تونرها استفاده کنید و این باور غلط که تونرها رطوبت را از پوست می‌گیرند را از خود دور کنید. در واقع تونرها رطوبت پوست را افزایش خواهند داد و این به انتخاب شما بستگی دارد.

لوسیون‌های پوستی را در روتین خود قرار دهید. لوسیون‌هایی انتخاب کنید که از ۷۰ درصد آب تشکیل شده باشند. این محصولات به نوعی یک مرطوب‌کننده ملایم هم به شمار می‌روند. در این میان به دنبال محصولات حاوی هیدروسول باشید. این عنصر علاوه بر آب دارای مزایای گیاهی نیز است.

از سرم‌های مبتنی بر آب استفاده کنید. این محصولات مراقبتی برای آبرسانی پوست فوق‌العاده هستند و باعث درخشش پوست هم می‌شوند. همچینین در خرید سرم‌های آبرسان عنصر هیدروسول، اسید هیالورونیک وگلیسیرین گیاهی را هم جست‌و‌جو کنید.

پوست خود را همواره در معرض شست‌وشو با آب ولرم قرار دهید و از شستن آن با آب بسیار داغ خوددرای کنید. زیرا دمای بالای آب پوست شما را به یک پوست خشک تبدیل کرده و همین از آبرسانی پوست شما جلوگیری می‌کند.

نتیجه گیر‌ی

پیش‌تر درباره آبرسانی پوست عوامل مؤثر بر آبرسانی، از جمله عوامل درونی و بیرونی پرداختیم. اگر نکات ذکر شده به خوبی رعایت شوند شما پوستی زنده خواهید داشت و از شر آسیب‌های پوستی ناشی از کم آبی پوست در امان خواهید بود. به یاد داشته باشید عواملی هم چون تغذیه و انجام روتین‌های پوستی در این زمینه به شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد. از موارد ذکر شده در می‌یابیم که نوشیدن آب به مقدار کافی، عدم مصرف نوشابه و قهوه و استفاده از میوه و سبزی تازه در برنامه غذایی ویتامین ها و اب کافی را برای پوست تامین می‌کند. از این گذشته بهتر است آبرسان، سرم و پاک کننده مناسب پوست را انتخاب کنید و شاهد معجزه‌ای باشید که درخشش و جوانی را برای پوست شما به همراه خواهد داشت.

منبع : https://roshapharmacy.com/blog/moisturizer-in-addition-to-hydration

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها