|

تعمیر پمپ باد و موارد مربوط به آن

پمپ‌ باد دقیقا همان کاری را انجام می‌دهد که سال‌ها پیش بشر برای روشن نگهداشتن آتش به واسطه فوت کردن و دمیدن انجام می‌داد.

لینک کوتاه کپی شد

چنانچه در حوزه صنایع خاصی فعالیت می‌کنید که برای ایجاد هوا با فشار زیاد از پمپ باد استفاده می‌کنید، می‌دانید که گاهی نیاز به تعمیر پمپ باد پیدا خواهید کرد و یا لازم است در بازه‌های زمانی مختلف آن را سرویس کنید تا در هنگام کار با مشکل مواجه نشود و کار شما را عقب نیندازد. ما در این مطلب به چیستی و چگونگی عملکرد پمپ باد که به کمپرسور باد نیز معروف شده خواهیم پرداخت و به شما خواهیم گفت که بهترین مرکز تعمیر انواع پمپ باد کجاست؟

image_1641041813

پمپ باد چیست؟

شاید برایتان جالب باشد که بگوییم پمپ‌ باد دقیقا همان کاری را انجام می‌دهد که سال‌ها پیش بشر برای روشن نگهداشتن آتش به واسطه فوت کردن و دمیدن انجام می‌داد. اما این روزها پمپ‌ بادها باعث شده‌اند این عملیات با شدت و قدرت بیشتری صورت گیرد. همچنین پس از کشف آهن و سایر فلزات برای ذوب کردن آن‌ها نیز از روش دمیدن استفاده می‌شد اما دیگر نه با استفاده از فوت کردن. بلکه انسان‌های آن دوره ابزاری را طراحی کرده بودند که با باز و بسته کردن آن می‌توانستند اکسیژن لازم برای افروخته شدن آتش و پایدار ماندن آن را به آتش برسانند و به این ترتیب قادر به ذوب کردن فلزات مختلف برای ساختن لوازم مورد نیاز از قبیل ظروف و یا ابزار آلات جنگی شوند.

با ذکر این تاریخچه می‌توان گفت پمپ بادهایی که اکنون در بازار وجود دارد نیز جهت متراکم کردن هوا و محصور کردن آن در یک محفظه مورد استفاده قرار می‌گیرند و در نهایت برای انجام کارهای خاص می‌توان از این هوای فشرده شده استفاده کرده و آن را با شدت و سرعت بالا بیرون فرستاد.

عملکرد پمپ یا کمپرسور باد چگونه است؟

کمپرسور باد یا پمپ باد به دستگاهی گفته می‌شود که با استفاده از یک موتور الکتریکی یا موتور گازی به کنترل یک دستگاه می‌پردازد و هوایی را که به صورت یک حجم در محفظه‌ای دربسته جمع کرده را با فشار به بیرون منتقل می‌کند. ذکر این نکته لازم است که از کمپرسور باد باید متناسب با نوع کاری که در نظر دارید استفاده نمایید زیرا چنانچه نیاز شما با قابلیت‌های پمپ باد تناسب نداشته باشد یک فشار دائمی همواره به قسمت موتور تحمیل می‌شود و به مرور باعث استهلاک دستگاه شده و شما خواهید دید که در بازه‌های زمانی کوتاه مدت نیاز به تعمیر پمپ باد پیدا خواهید کرد. به طور معمول از کمپرسور یا پمپ باد در صنایع مختلفی از جمله پتروشیمی، معدن، خودروسازی تا صنایع دفاعی و حمل و نقل و ... استفاده می‌شود. علاوه بر کارهای صنعتی شما از انواع پمپ  باد در خانه نیز استفاده می‌کنید که شاید عملکرد آن‌ها به چشم‌تان نیاید. به عنوان مثال در انواع لوازم خانگی مانند جاروبرقی، کولرگازی و یخچال از کمپرسور استفاده شده است.

image_1641042570

انواع پمپ باد

برای اینکه بتوانید متناسب با کاری که قصد انجام آن را دارید کمپرسور و پمپ باد مناسب خریداری کنید باید در ابتدا ببینید این دستگاه چه مدل هایی دارد و سپس با عملکرد آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید پمپ باد مناسبی را خریداری کنید.

کمپرسور باد را در ابتدا می‌توان به دو دسته اصلی کمپرسورهای جابجایی مثبت و کمپرسورهای دینامیکی تقسیم کرد که پمپ‌های پیستونی، اسکرو و فشارقوی جزء زیر مجموعه‌های آن‌ها به شمار می‌آیند و هر یک عملکرد مختلفی دارند.

اما به طورکلی عملکرد پمپ باد به این صورت است که هوا را از بیرون با فشار و دمای کم دریافت کرده سپس به وسیله کمپرسور از قسمت اپراتوار آن را گرفته و تحت یک مکانیزم مکانیکی که در سیستم کمپرسور فراهم شده هوا را فشرده می‌کند، یعنی حجم هوا را کمتر کرده و در محفظه‌ای نگه می‌دارد.

هنگامی که کاربر نیاز به استفاده از باد با فشار مشخصی دارد این هوای فشرده شده از مخزن به کندانسور انتقال می‌یابد. در خصوص تعمیر انواع پمپ باد که موضوع بخش بعدی این مطلب است نیز باید اضافه کرد هر یک از انواع کمپرسورها با توجه به ابعاد، قدرت عملکرد و کارایی خاصی که در صنایع مختلف دارند، ممکن است دچار آسیب‌های متنوعی شده و نیاز به تعمیر کمپرسور باد وجود داشته باشد.

برای تعمیر پمپ باد باید به چه نکاتی توجه کرد؟

هنگامی که هر دستگاهی با مشکل و آسیب مواجه می‌شود باید در ابتدا بررسی کرد و متوجه شد این مشکل از کجا ممکن است به وجود آمده باشد و دلیل آن چیست؟ در خصوص تعمیر پمپ باد نیز همینطور است. ما در ادامه این مطلب به بررسی علت‌هایی که ممکن است موجب خرابی پمپ باد شود اشاره کرده و روش تعمیر آن را با شما در میان خواهیم گذاشت.

داغ شدن بیش از حد پمپ باد

هنگامی که این مشکل برای دستگاه به وجود می‌آید لازم است شما اقدام به تعمیر پمپ باد کنید تا مشکلات دیگری برای دستگاه پیش نیاید.

  • در این شرایط ممکن است روغن کمپرسور کم شده باشد، بنابراین لازم است از روغن مخصوص کمپرسور باد استفاده کنید زیرا اگر غلظت روغن مناسب پمپ شما نباشد احتمال گیری‌پاژ کردن و بروز آسیب‌های بعدی وجود خواهد داشت.
  • دلیل دیگری که ممکن باعث داغ شدن دستگاه شود این است که به احتمال زیاد خط انتقال روغن دچار گرفتگی شده است که با تمیز کردن این مسیر از داغ شدن دوباره پمپ باد جلوگیری خواهد شد.
  • بررسی فیلتر ورودی هوا یکی دیگر از راه‌های تعمیر کمپرسور باد است که با تعویض آن مشکل داغ کردن پمپ برطرف خواهد شد.در صورت بسته شدن منافذ فیلتر هوا به سختی وارد موتور و مخزن خواهد شد که موجب داغ شدن کمپرسور خواهد شد.
  • تغییر فشار باد کمپرسور باعث داغ شدن آن خواهد شد.هرگز کمپرسور را از فشار باد مجاز بیشتر نکنید.
  • در نهایت لازم است به این موضوع اشاره کنیم که بهتر است از روشن بودن مداوم کمپرسور بپرهیزید زیرا در این صورت موتور داغ شده و باعث آسیب رسیدن به سایر قسمت‌های پمپ می‌شود و در این صورت به طور مداوم نیاز به تعمیر کمپرسور باد پیدا خواهید داشت.
  • ایجاد نوسانات برقی نیز یکی از مسائلی است که می‌تواند موجب داغ شدن سیم پیچ پمپ موتور شود، بنابراین بهتر است سیم برق شما چند تکه نبوده و یک راست از کنتور به پمپ باد وصل شده باشد.

بالا رفتن فشار پمپ باد

از دیگر دلایلی که ممکن است باعث نیاز به تعمیرات انواع پمپ باد شود، بالا رفتن فشار آن است. در این شرایط فشار باد بخشی که عملیات فشرده سازی هوا در آن انجام می‌گیرد افزایش یافته و در این صورت کلید اتومات نیز عمل نمی‌کند. هنگامی که چنین مشکلی پدید می‌آید برای تعمیر کمپرسور باد لازم است کارهای زیر انجام شود.

  • با تعویض پرشر سوییچ می‌توان مشکل به وجود آمده را برطرف کرد.
  • گاهی ممکن است تنظیمات پرشر سوئیچ به هم ریختگی پیدا کرده باشد در این صورت تکنسینی که در حوزه عملکرد پرشر سوئیچ اطلاعات دارد می‌تواند تنظیمات آن را بازگرداند.
  • یا اینکه فردی به صورت دستی فشار را افزایش داده باشد که باعث وجود مشکل خواهد شد.

عدم تنظیم میزان هوای فشرده شده پمپ باد

image_1641043980

گاهی مشکلاتی برای پمپ باد به وجود می‌آید که کاربر می‌تواند اقدام به تعمیر کمپرسور باد کرده و دوباره آن را به کار بیندازد اما گاهی مواردی پیش می‌آید که بر طرف کردن آن از عهده یک کاربر غیر حرفه‌ای خارج است. در این شرایط کمک گرفتن از مراکز تعمیر پمپ باد می‌تواند از بروز آسیب‌های دیگر به دستگاه جلوگیری نماید. همچنین برای تعمیر پمپ باد می‌توانید به دنبال برطرف کردن نشتی شیلنگ‌های دستگاه باشید و یا تسمه‌های آن را به خوبی محکم کنید.

پر نشدن پمپ باد

یکی از مشکلاتی که سبب می‌شود شما نیاز به تعمیر پمپ باد پیدا کنید پر نشدن مخزن پمپ باد است به طوری که کاربر رسما نمی‌تواند از باد برای مصارف مورد نیاز خود استفاده نماید. این مشکل در سه حالت زیر ممکن است رخ دهد.

  • توان موتور کمپرسور کاهش پیدا کرده است.
  • مخزن کمپرسور باد دچار نشتی شده است.
  • شیر یکطرفه کمپرسور آسیب دیده است.

بنابراین تشخیص علت به شما کمک خواهد کرد که با تعمیر کمپرسور باد بتوانید مشکل پر نکردن پمپ باد را برطرف نمایید.

image_1641044109

ایران پمپ

چنانچه به استفاده از پمپ باد در صنایع مختلف نیاز دارید، باید توجه کنید که این محصول را از یک برند شناخته شده که دستگاه‌های با کیفیتی را به بازار ارائه می‌کند، تهیه کنید. همچنین در خصوص استفاده از کمپرسور باد باید حتما به موارد مصرف و کاربرد آن توجه داشته باشد تا با نیاز شما تناسب داشته باشد در این صورت کمپرسور باد مدت زمان زیادی برای شما کار کرده و در اثر تحمل فشار زیاد نیاز به تعمیر مداوم نخواهد داشت.

اما به هر حال می‌دانید که هر دستگاهی پس از یک دوره استفاده نیاز به سرویس کاری و تعمیر خواهد داشت. در خصوص تعمیر پمپ باد نیز همین موضوع صادق است. بنابراین لازم است علاوه بر دقت در خرید پمپ باد، کار تعمیر کمپرسور باد را به یک مرکز تعمیر پمپ باد که از تکنسین‌های حرفه‌ای برخوردار است بسپارید. مرکز تعمیر پمپ باد ایران پمپ می‌تواند نیاز شما را در این حوزه تامین نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات ایران پمپ پیشنهاد می‌کنیم سری به وب سایت این مجموعه به آدرس الکترونیکی https://iranpump.com/ بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها