|

ایران خودرو از ابتدا تا اکنون + معرفی محصولات این شرکت ماشین سازی

در این مقاله با تاریخچه شرکت خودرو سازی ایران خودرو آشنا شویم و تلاش می کنیم برخی از محصولات این شرکت خودرو سازی ملی را برای شما شرح دهیم.

لینک کوتاه کپی شد

یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی ایران، شرکت ایران خودرو است که محصولات مختلفی از جمله خودروی سواری، اتوبوس و مینی‌بوس تولید می‌کند. این شرکت خودروسازی که دفتر مرکزی آن در شهر تهران است، از سال ۱۳۴۱ تا کنون مشغول فعالیت بوده و فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته‌ است. با هم نگاهی به تاریخچه این شرکت خودروسازی ایرانی می‌اندازیم. با ما همراه باشید.

ایران خودرو در گذر زمان

شرکت ایران خودرو، سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی با نام “ایران ناسیونال” فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت با شماره ثبت ۸۳۵۲ و شناسه ملی ۱۰۱۰۰۳۶۰۷۹۴ در شهریورماه سال ۴۱ در تهران به ثبت رسید. سرمایه اولیه‌ این شرکت در حدود ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ میلیون ریال بود. محصولات اولیه ایران ناسیونال، اتوبوس‌هایی به نام “ال پی” بودند. البته شاسی این اتوبوس‌ها از آلمان وارد می‌شد و ایران خودرو کابین و قطعات را بر روی آن مونتاژ می‌کرد.

اگر می‌خواهید اطلاعات جامع‌تری در مورد ایران خودرو این شرکت خودرو سازی ملی، کسب کنید به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/mag/iran-khodro/

امپراطوری پیکان در ایران

تولید اتوبوس‌های ال پی، تمام آن چیزی نبود که برادران خیامی به دنبال آن بودند. در پی گسترش کسب و کار، برادران خیامی به فکر برقراری ارتباط با دیگر شرکت‌های خودروسازی جهان افتادند. مانند فولکس واگن که می‌خواست خودرویی تولید کند که مردم عادی و قشر متوسط هم بتوانند از آن استفاده کنند، ایران ناسیونال هم این ایده را در ذهن داشت.

تماس‌هایی با شرکت‌های خودروسازی در کشورهای مختلف گرفته شد ولی در نهایت، این شرکتِ روتس انگلستان بود که به عنوان گزینه نهایی انتخاب شد و قراردادی برای مونتاژ پیکان که در انگلستان به نام هیلمن هانتر شناخته می‌شد، منعقد گردید. این اتفاق که در سال ۴۵ به وقوع پیوست، منجر شد تا یک سال بعد کارخانه خودروسازی ایران ناسیونال تأسیس شود. سرمایه‌ای در حدود ۴۰۰ میلیون ریال برای تأسیس این کارخانه و خرید ماشین‌آلات و … در نظر گرفته شد. این کارخانه توان تولید ۱۰ خودروی سواری و ۷ دستگاه وسایل نقلیه سنگین داشت.

از زمان تأسیس کارخانه تا حدود ده سال بعد، مدل‌های مختلف پیکان از پیکان جوانان گرفته تا استیشن، دولوکس، کار و وانت تولید می‌شد. علاوه بر پیکان، همچون گذشته، اتوبوس‌های ۳۰۲ شهری، بیابانی و سوپرلوکس، مینی‌بوس و آمبولانس هم در خط تولید بودند. تولید پیکان هر سال رو به افزایش بود به طوری‌که در سال ۵۶ در حدود ۹۸ هزار دستگاه از این خودرو روانه بازار شد.

ایران خودرو در تلاش برای خودکفایی

در سال ۵۲ سیاست‌گذاری این شرکت خودرو سازی (در آن زمان ایران ناسیونال) بر این اصل استوار بود که به خودکفایی برسد و قطعات را در داخل کشور تولید کند. به همین دلیل شرکت‌های بلبرینگ، پیستون،  ایدم تبریز و شرکت رضای مشهد و ریخته‌گری پایه‌گذاری شدند. در سال ۵۳ در حدود ۴۵ درصد از سهام ایران ناسیونال وارد بورس شد.

ایران خودرو در آستانه ورشکستگی

اواخر سال ۵۶ و اوایل سال ۵۷ بود که ایران ناسیونال اعلام کرد که پیکان قدیمی شده و کم‌کم باید از خط تولید کنار برود.  این شرکت تصمیم به بستن قرارداد با پژو فرانسه مبنی بر مونتاژ پژو ۳۰۵ گرفت. انقلاب به وقوع پیوست و این پروژه به سرانجام نرسید. با وقوع انقلاب اسلامی در سال ۵۷ ایران ناسیونال ملی اعلام شد. از آن طرف جنگ ایران و عراق و مشکلاتی که در پی داشت، این شرکت خودرو سازی را بسیار تحت تأثیر قرار داد و بسیاری از پروژه‌های این شرکت به حال تعلیق در آمد. مشکلاتی از جمله کمبود ارز، عدم تأمین قطعات و مواد اولیه از خارج از کشور و دستگاه‌های قدیمی و کهنه، برخی از مشکلات آن زمان ایران خودرو بودند. سال ۶۵ ایران خودرو در آستانه ورشکستگی بود.

احیای دوباره ایران خودرو

این شرکت، بالاخره در سال ۶۷ توانست قرارداد ۳ ساله با شرکت خودروسازی پژو منعقد کند و تولید پژو ۴۰۵ در ایران رقم خورد. این اتومبیل همچنان در کشور تولید می‌شود.

سال ۶۸ برای ایران خودرو سال پرتحولی بود. سالن پژو به سالن اتوبوس تبدیل شد که سالانه در حدود ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس تولید می‌کرد. اتفاق دیگر مربوط به تولید دوباره پیکان با نام پیکاژو  و بعدتر با نام پیکان ۱۸۰۰ بود، موتور ۵۰۴ روی پیکان قرار گرفت.

2

پیکان محصولی از ایران خودرو

در سال ۷۰ پیکان مجدداً به خط تولید بازگشت. در همین سال بود که شرکت ساپکو نیز تأسیس شد. سال ۷۳ ایران خودرو شروع به بالابردن کیفیت محصولاتش کرد و در سال ۷۷ بسیاری از واحدهای تولیدی این شرکت توانستند، گواهینامه ایزو ۹۰۰۲ دریافت کنند که اتفاق بسیار خوشایندی بود.

سمند اولین خودروی ملی

پس از تأسیس ساپکو و راه‌اندازی بخش تحقیقات ایران خودرو، سمند طراحی شد. تولید انبوه سمند به عنوان اولین خودروی ملی از سال ۸۱ رقم خورد. از دیگر خودروهایی که در دهه ۸۰ تولید شد، پژو پارس و پژو ۲۰۶ را می‌توان نام برد.

از اتفاقات مهم دهه ۸۰ می‌توان به تولید موتور ملی پایه گازسوز، اشاره کرد. همچنین در اواخر دهه ا،ین شرکت خط تولید سمند را در کشورهای آذربایجان، بلاروس و سوریه راه انداخت. در اواسط دهه ۸۰ خودروی ال ۹۰ هم با همکاری شرکت رنو به محصولات ایران خودرو اضافه شد. دومین خودوری ملی، یعنی رانا در سال ۸۷ رونمایی شد.

محصولات ایران خودرو

مدیریت ایران خودرو پس از انقلاب چندین بار تغییر کرد. این شرکت خودرو سازی با توجه به فراز و فرودها و مشکلاتی که کشور تا کنون با آن‌ها دست به گریبان بوده همچنان به تولید خودرو ادامه می‌دهد و محصولات متنوعی را طی سالیان فعالیتش تا کنون تولید کرده‌است.

ایران خودرو هم اکنون با شرکت‌های خودروسازی مانند: پژو، رنو هایما، DFM، ایکاپ و سوزوکی همکاری می‌کند. در ادامه فهرستی از محصولاتی که ایران‌خودرو در لیست محصولاتش دارد را مشاهده می‌کنید:

3

برخی از محصولات شرکت ایران خودرو

  • ایران خودرو: تارا، دنا، دنا پلاس، سورن، سورن پلاس، رانا، رانا پلاس، سمند SE، سمند ال ایکس، وانت آریسان
  • ایکاپ: پژو ۲۰۰۸، پژو ۵۰۸، پژو ۳۰۱ وارداتی،
  • پژو: پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۷!، پژو ۲۰۷! صندوق دار، پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۶ اس دی، پژو پارس
  • رنو: تندر ۹۰ (رنو ال ۹۰)، کپچر، تندر پیکاپ
  • سوزوکی: گرندویتارا
  • هایما: هایما S7، هایما S7 پلاس، هایما S5

در این مقاله با تاریخچه شرکت خودرو سازی ایران خودرو آشنا شدیم. همچنین تلاش کردیم برخی از محصولات این شرکت خودرو سازی ملی را برای شما شرح دهیم. شما عزیزان اگر قصد تهیه انواع بیمه‌نامه از جمله خرید بیمه خودرو برای هر یک از محصولات این شرکت خودرو سازی را دارید، می‌توانید به صفحه اصلی سایت بیمه دات کام مراجعه نمایید.

ماخذ: سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی