|

کاربردهای لوله مانیسمان و عوامل موثر بر قیمت آن

کاربردهای لوله مانیسمان و عوامل موثر بر قیمت آن

لوله مانیسمان چه کاربردهایی دارد و چه عواملی بر قیمت لوله مانیسمان موثر است؟ لوله‌های بدون درز که از جنس فولاد هستند را با نام مانیسمان…

لینک کوتاه کپی شد

محصولات فولادی تنوع زیادی دارند که لوله بدون درز یا لوله مانیسمان، یکی از آنهاست. این محصول، کاربردها و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت لوله مانیسمان به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

لوله مانیسمان چیست؟

به طور کلی در صنعت فولاد، لوله‌ها به دو شکل درز دار و بدون درز تولید می‌شوند. لوله‌های بدون درز، مانیسمان نام دارند. تفاوت این لوله، با لوله‌های درز دار در این است که به دلیل نداشتن هیچگونه درز، استحکام آن بسیار بالا است. این درحالیست که لوله‌های درز دار، هرچقدر هم با دقت و وسواس جوشکاری شوند، باز هم امکان ترک خوردن برای آنها وجود دارد.

هر کارخانه لوله مانیسمان را با استاندارد و گواهی مخصوصی به تولید می‌رساند. همچنین قمیت لوله به عوامل مختلفی بستگی داشته و امکان دارد هر کارخانه قیمت متفاوتی را در بازار ارائه دهد. به طور کلی برای لوله مانیسمان یا بدون درز، دو استاندارد زیر وجود دارند:

  • لوله‌های فولادی با استاندارد ASME B36.10
  • لوله‌های استیلی با استاندارد ASME B36.19

هر کدام از این استانداردها برای لوله‌های بدون درز، قطر، ضخامت و طول مشخصی را در نظر گرفته‌اند. بنابراین هر کارخانه که ادعا دارد محصولات خود را طبق یکی از این استانداردها تولید می‌کند، باید طبق همان معیارها عمل کرده باشد.

انواع لوله مانیسمان و کاربرد آنها

لوله‌های مانیسمان معمولاً به شکل‌های زیر تولید شده و در بازار عرضه می‌شوند:

لوله مانیسمان رده 20

این لوله که حدوداً 300 کیلو گرم وزن دارد، ضخامتی برابر با 2 تا 6 میلی‌متر داشته و سایز آن 1 تا 12 اینچ است.

لوله مانیسمان رده 40

وزن این لوله گاهی به 500 کیلوگرم نیز رسیده و سایز آن بین 1 تا 12 اینچ متغیر است. همچنین ضخامت آن هم از 2 تا 12 میلی‌متر متغیر است.

لوله مانیسمان رده 60

جالب است بدانید برخلاف سایر لوله‌های مانیسمان، این لوله بدون درز نیست و به همین دلیل تقاضای آن در بازار کمتر است. با توجه به قطر آن که از 8 تا 24 اینچ متغیر است، وزن متفاوتی هم دارد.

لوله مانیسمان رده 80

محصولی که حدوداً 150 کیلوگرم وزن داشته و ضخامت آن بین 3 تا 9 میلی‌متر است. البته لازم به ذکر است که این لوله از نظر سایز متنوع است.

لوله مانیسمان رده 120

این محصول تا 700 کیلوگرم نیز وزن داشته و با توجه به نیاز مشتری، در سایز و ابعاد متنوعی به تولید می‌رسد.

لوله مانیسمان رده 160

این لوله که در برخی از صنایع خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد، وزن بسیار بیشتری نسبت به سایر لوله‌ها دارد.

کاربرد لوله مانیسمان چیست؟

حالا که با لوله مانیسمان آشنا شدید، خوب است کاربردهای آن را هم بشناسید. همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، این لوله‌ها استحکام بالایی دارند. برای همین هنگام اتصال، آسیبی نمی‌بینند. این ویژگی لوله مانیسمان باعث شده تا از آن در صنایعی استفاده شود که نصب لوله‌ها بسیار سخت و دشوار است.

کاربردهای لوله مانیسمان عبارتند از:

  • خط لوله انتقال و استخراج نفت و گاز
  • صنایع پالایشگاهی
  • شرکت‌های پتروشیمی
  • مبدل گرمایی و حرارتی
  • آبرسانی صنعتی
  • آبرسانی برای کشاورزی
  • نیروگاه‌های تولید انرژی
  • عایق کابل‌های فشار قوی برق

کاربردها و قیمت لوله مانیسمان روز

قیمت لوله مانیسمان

مثل هر محصول دیگری، قیمت لوله مانیسمان هم تحت تاثیر عوامل مختلف است. برای مثال، شرکتی که این لوله را تولید می‌کند، می‌تواند تاثیر زیادی روی آن داشته باشد. چراکه برخی شرکت‌ها، از نظر کیفیت محصول، شناخته شده و سرآمد هستند. بنابراین قیمت لوله تولید شده در آنها نسبت به رقبا بیشتر است.

کیفیت یک محصول، در قیمت آن موثر است. هرچه کیفیت لوله‌های بدون درز بیشتر باشد، در نتیجه قیمت آنها هم بالاتر است. اما به طور کلی، با توجه به نوساناتی که ارز و دلار دارند، نمی‌توان قیمت مشخصی برای این محصول در نظر گرفت. بلکه باید به صورت لحظه‌ای و روزانه، قیمت لوله را از طریق منابع معتبر بررسی کرد.

چه معیارهایی می‌توانند روی قیمت لوله مانیسمان موثر باشند؟

طبق برخی معیارهای کلی، قیمت محصولاتی مثل لوله بدون درز مشخص می‌شوند. این معیارها شامل موارد زیر هستند:

  • ابعاد لوله
  • وزن لوله
  • ضخامت لوله
  • کیفیت لوله
  • سایز لوله
  • شرکت تولید کننده لوله
  • کشور تولید کننده لوله

کدام کشورها به تولید لوله مانیسمان می‌پردازند؟

در حال حاضر برخی از کشورهای جهان در حال تولید لوله بدون درز هستند. این کشورها شامل موارد زیر هستند:

  • چند
  • هند
  • ایران
  • آلمان

عوامل موثر بر قیمت لوله مانیسمان

چه عواملی باعث تغییر قیمت لوله می‌شوند؟

وضعیت اقتصادی هر کشور، می‌تواند باعث نوسانات و تغییر قیمت محصولات موجود در آن شود. برخی از این موارد را ما به خوبی می‌شناسیم، چراکه همواره درگیر آنها هستیم و تاثیر مستقیم آن‌ها را روی زندگی خود حس می‌کنیم. دلار و ارز، مهم‌ترین این عوامل هستند که نه تنها روی قیمت لوله بلکه روی قیمت بسیاری از محصولات تاثیر می‌گذارند.

قیمت ارز و دلار

مثل سایر محصولات که با بالا رفتن قیمت دلار، دچار افزایش قیمت می‌شوند، لوله مانیسمان هم چنین وضعیتی دارد. برای همین باید روزانه از طریق منابع مربوط قیمت آن را بررسی کنید.

قیمت مواد خام

چین یکی از کشورهایی است که بیشترین تولید مواد اولیه خام را برای تهیه محصولات آهنی و فولادی دارد. وقتی در سراسر جهان، تقاضای محصول نسبت به تولید مواد اولیه بیشتر شود، قیمت آن محصول افزایش پیدا می‌کند.

تورم جهانی

کشورهای در حال توسعه، بیشتر از سایر کشورها به تولید فولاد می‌پردازند. برای همین هرگونه اتفاقی که در این کشورها رخ دهد و روی قیمت تاثیر داشته باشد، روی قیمت محصولات فولادی هم اثر خواهد گذاشت. این اتفاق باعث تورم در سطح جهانی خواهد شد و قیمت لوله همه جا افزایش پیدا خواهد کرد.

قیمت نفت

همیشه قیمت نفت روی قیمت سایر محصولات تاثیر داشته است. لوله مانیسمان هم مستثنی از این قضیه نیست. بنابراین با افزایش قیمت نفت، قیمت این محصول فولادی هم افزایش پیدا می‌کند.

نسبت عرضه و تقاضا در کشور

این مورد برای تمام محصولات صدق می‌کند. هرچه تقاضای یک محصول در بازار بیشتر از تولید آن باشد، تبعاً قیمت آن هم افزایش پیدا خواهد کرد. قیمت لوله مانیسمان هم شامل حال این قضیه می‌شود.

هزینه حمل و نقل

کشورهایی که به دلیل عدم توانایی در تولید فراورده‌های فولادی، باید آنها را از سایر کشورها خریداری کنند، باید هزینه حمل و نقل را بپردازند. این هزینه با توجه به تجهیزاتی که نیاز دارد، بالا خواهد بود.

حرف آخر

حالا که همه عوامل موثر بر قیمت لوله مانیسمان را بررسی کردید، حتماً متوجه شدید که نمی‌توان قیمت ثابتی برای آن در نظر گرفت. چراکه عوامل موثر روز به روز در حال تغییر هستند. برای همین باید از طریق منابع موثق و معتبر که در این حوزه فعال هستند، قیمت لوله مانیسمان و سایر محصولات را بررسی کرد. سایت آهن آنلاین یکی از همین منابع معتبر است که به غیر از فراهم کردن بررسی قیمت‌ها، امکان خرید انواع محصولات فولادی را هم در اختیار شما قرار می‌دهد.

https://ahanonline.com/

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها