|

کاربرد انواع تیرآهن بر اساس سایز در ساختمان

پرکاربردترین سایزهای تیرآهن 12، 14، 16، 18 سانتی‌متری هستند که در پروژه‌های ساختمانی مختلف به کار می‌روند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش آهن یکتا تیرآهن یکی از مصالح ساختمانی مهم و پرکاربرد از گذشته تا به امروز است که در ساخت سازه‌ های صنعتی و مسکونی با اسکلت‌ بندی فلزی و پروژه‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آن به عنوام خرپا، ستون، درگاه، پل لانه زنبوری و تیر در پوشش سقف‌ ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. این محصول هم به طور افقی و هم به طور عمودی در ساختمان‌ سازی کاربرد دارد. به تیرهایی که به شکل عمودی استفاده شوند، ستون می‌گویند. برای تحمل فشار لنگر خمشی، تیرهای آهن را به صورت افقی در ساختمان به کار می‌برند. نصب آسان، سرعت بالای اجرا، امکان توسعه دادن پس از پایان ساخت سازه، حمل و جابجایی راحت، استحکام و مقاومت بسیار بالا، استفاده در ارتفاعات بالا، ارائه اجزا و قطعات آن به صورت پیش ساخته در بازار و سادگی اتصال چندین قطعه به یکدیگر از مهم‌ترین مزایای این آهن‌ آلات به شمار می‌رود. در این مقاله قصد داریم درباره سایزهای مختلف انواع تیرآهن و کاربردهای آن صحبت کنیم.

image_1642055309

تیرآهن‌ ها از لحاظ استاندارد ساخت به چه دسته تقسیم می‌شوند؟

  • تولید تیرهای آهن با استاندارد IPE

تیر‌های آهنی که طبق این استاندارد تولید می‌شوند با نام تیرآهن معمولی معروف هستند و به عنوان پرمصرف‌ ترین نوع این محصول شناخته می‌شوند‌. اکثر تولیدکنندگان داخلی مانند تیرآهن اهواز، تیرآهن اصفهان، تیرآهن کرمانشاه و تیرآهن فایکو مازندران برای تولید محصولات خود از استاندارد IPE استفاده می‌کنند‌. سطح مقطع و ظاهر تیرها طبق استاندارد اروپایی طراحی شده  و به حرف انگلیسی I شباهت زیادی دارد. ضخامت بال‌ ها نیز در همه قسمت‌های تیرآهن هم اندازه و یکسان است. سایز و اندازه این محصولات معمولا بین 8 الی 60 سانتی‌متر است.

  • تولید تیرهای آهن با استاندارد INP

تیر‌های آهنی که طبق این استاندارد تولید می‌شوند، در کشور ما کاربرد زیادی ندارند و جزو استانداردهای روسی و چینی به شمار می‌روند. این محصولات از لحاظ شکل ظاهری و سطح مقطع شبیه به حرف انگلیسی I هستند و به گونه‌ای ساخته شده‌اند که هر چه از مرکز تیر‌ها فاصله گرفته شود، ضخامت باله‌ای آن‌ها نیز کمتر می‌شود. سایز و اندازه این محصولات معمولا بین 8 الی 60 سانتی‌متر است.

  • تولید تیرهای آهن با استاندارد CNP

تیرهای آهنی ساخته شده طبق استاندارد CNP در مرکز خود دارای حفره‌های شش ضلعی هستند و با نام لانه‌ زنبوری نیز شناخته می‌شوند و از طریق برشکاری و جوشکاری دو تیرآهن ساخته شده با استاندارد IPE تولید می‌شوند. از این محصولات در سازه‌هایی استفاده می‌شود که به مقاومت خمشی بالا و وزن کم نیاز دارند. این تیرها برای بخش‌هایی که نیازمند مقاومت برشی بالا هستند، هیچ کاربردی نخواهند داشت‌.

image_1642055669

  • تولید تیرهای آهن با استاندارد IPB

این تیرهای آهن براساس استاندارد اروپایی و در دو نوع سبک و سنگین ساخته می‌شود و سطح مقطع سنگینی دارد؛ به همین دلیل فقط چند کارخانه این محصول را تولید می‌کنند. این محصولات از لحاظ شکل ظاهری به حرف انگلیسی H شباهت بسیار زیادی دارند و دارای باله‌ای پهن هستند و با نام هاش نیز معروف هستند. سایز و اندازه این تیرها بین 10 الی 100 سانتی‌متر است.

معرفی پرکاربردترین انواع تیرآهن در ایران بر اساس سایز

تیرهای آهن‌ از سه بخش شامل بدنه اصلی، جان و دو بال تشکیل شده‌اند. در واقع جان بخشی است که بال‌ ها را به یکدیگر متصل می‌کند‌. سایز این محصولات بر اساس ارتفاع جان و با واحد سانتی‌متر تعیین می‌شود. طول شاخه‌ها معمولا دوازده متر است و در سایزهای بین 8 الی 60 سانتی‌متر ساخته می‌شوند. پرکاربردترین سایزها تیرهای 12، 14، 16، 18 سانتی‌متری هستند و در پروژه‌های ساختمانی مختلف به کار می‌روند. در ادامه کاربرد هر یک از این محصولات را توضیح می‌دهیم.

  • کاربرد تیرآهن 12

این تیرهای آهن بر اساس استاندارد IPE اروپا در کارخانه‌های ایرانی مانند تیرآهن اصفهان، اهواز، فایکو و کرمانشاه ساخته می‌شوند و کاربرد بسیار زیادی در صنعت ساختمان‌سازی ایران دارند. سایز این تیرها معمولا 12 سانتی‌متر بوده و طول بال‌ها 64 میلی‌متر است. هر متر از این محصول بین 10.4 الی 26.8 کیلوگرم و شاخه 12 متری آن تقریبا 124.8 کیلوگرم وزن دارد. بیشترین کاربرد تیر آهن 12 در ساخت ستون، پوشش سقف سازه و تیر است و با انجام محاسبات و اندازه گرفتن پروژه ساختمانی می‌توان فهمید که در کدام بخش ساختمان کاربرد بیشتری خواهد داشت؛ به عنوان مثال در ساختمان بزرگ نمی‌توان تیر سایز 12 را به عنوان ستون ساختمان استفاده کرد و فقط به عنوان تیر در قسمت‌های دیگر سازه به کار می‌رود.

image_1642055768

  • کاربرد تیرآهن 14

یکی دیگر از تیرهای آهن‌ بسیار پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی که بر اساس استاندارد IPE در کارخانجات ایران تولید می‌شود، تیرآهن 14 است. طول بال‌های این محصول 74 میلی‌متر است و هر متر از آن 12.9 کیلوگرم وزن دارد. با این حساب وزن هر شاخه 12 متری از تیرآهن 14 برابر با 154.8 کیلوگرم تخمین زده می‌شود. وزن تیرهای آهن 14 از سایز 12 سنگین‌تر است و مقاومت و استحکام بالاتری دارند. بر اساس استانداردها وزن این محصولات معمولا بین 12.9 الی 33.7 کیلوگرم است. تیرهای آهن 14 برای استفاده به عنوان نعل، ستون، خرپا و تیرهای پوشیده در سقف کاربرد دارند. البته پیمانکاران با توجه به طرح و نوع ساختمان تعیین می‌کنند که این سایز از تیر آهن در کدام قسمت از ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد. اگر سازه کوچک و سبک باشد، تیرهای آهن سایز 14 به عنوان ستون به کار می‌روند و اگر سازه بزرگ باشد، به‌عنوان تیر فرعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • کاربرد تیرآهن 16

تیرآهن 16 نسبت به سایزهای 12 و 14 سنگین‌تر است و استحکام و مقاومت بالایی دارد. قیمت تیرآهن 16 نیز از دو نوع قبلی گران‌تر است. طول بال‌های آن 74 میلی‌متر، ضخامت جان 5 میلی‌متر و وزن آن بین 15.8 الی 41.6 کیلوگرم است. ساخت این محصول بر اساس استاندارد IPE در کارخانه‌هایی مانند تیراهن کرمانشاه، تیرآهن فایکو، تیرآهن اهواز و تیرآهن اصفهان انجام می‌شود‌. هر متر از این تیر 15.8 کیلوگرم و شاخه 12 متری آن 189.6 کیلوگرم وزن دارد. تیرآهن 16 به دلیل مقاومت بسیار بالا به عنوان ستون، تیر، خرپا، نعل و پل‌های زنبوری در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد فراوانی دارد. در ساخت خرپا به عنوان یک سازه چند عضوی همه بخش‌ها به هم وصل هستند و این سازه مفصل گشتاور ندارد. البته کاربرد نهایی آن را برند تولیدکننده این محصول مشخص خواهد کرد که در کدام بخش ساختمان کاربرد داشته باشد.

image_1642055906

  • کاربرد تیرآهن 18

تیرآهن 18 در مقایسه با سایزهای 12، 14 و 16 از مقاومت و استحکام بسیار بالاتری برخوردار است. وزن هر متر از این محصولات چیزی بین 18.8 الی 49.1 کیلوگرم، طول جان 18 سانتی‌متر، طول بال‌ها 91 میلی‌متر و وزن هر شاخه دوازده متری معادل 225.6 کیلوگرم است. تیرآهن ۱۸ نیز طبق استاندارهای IPE ساخته می‌شود. این تیرها در مقابل هر نیروی خمشی و تنش‌های مختلف مقاوم هستند و به خاطر وزن بالاترشان در ساختمان‌های بزرگ کاربرد بیشتری دارند. این تیرها در ساز‌ه‌های بزرگ به عنوان ستون اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در زمان ساخت این محصولات از روش نورد گرم استفاده می‌شود‌. در این روش فولاد را تا دمای 1100 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهند تا ذوب شود و به شکل قالب درآید.

قیمت تیرآهن به چه عواملی بستگی دارد؟‌

عوامل مختلفی روی قیمت تیرآهن موثر هستند. کسب و کارهایی که به این محصولات متکی هستند، همواره به پارامتر قیمت توجه ویژه‌ای دارند. در این بخش به مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی قیمت آهن‌ آلات اشاره می‌کنیم.

  • میزان تقاضا در بازار

 یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در قیمت آهن آلاتی مانند تیرآهن، میزان تقاضا در بازار است. اوضاع اقتصادی کشور تاثیر بسزایی در میزان تقاضا دارد. وقتی اوضاع اقتصادی کشور با رکود مواجه شود، صنایع مختلف مانند صنعت ساخت و ساز نیز دچار رکود خواهند شد. در چنین مواقعی با توجه به کاهش تقاضا، کارخانه‌های تولیدکننده مجبورند که میزان تولیدات خود را کاهش دهند. با کاهش تولید در کارخانه‌ها قیمت سنگ آهن پایین می‌آید و در نهایت قیمت آهن‌ آلات نیز کاهش می‌یابد. اما اگر میزان ساخت و ساز افزایش یابد، با افزایش تقاضا قیمت آهن‌آلات افزایش خواهد یافت.

  • کیفیت محصولات کارخانه تولیدکننده تیر آهن

کیفیت تیرهای آهنی که در کارخانه‌های مختلف تولید می‌شوند با هم فرق دارد. کارخانجاتی که محصولات با کیفیت‌تری به بازار عرضه می‌کنند، طرفداران بیشتری دارند و محصولات خود را با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند. البته در بازار رقابتی ایران برخی از کارخانه‌ها برای جذب مشتری بیشتر محصولات خود را با قیمت مناسب‌تری نسبت به رقبای خود به فروش می‌رسانند.

  • نوسانات موجود در بازار ارز

یکی دیگر از عواملی که به شدت روی قیمت تیرآهن موثر است، نوسانات بازار ارز به حساب می‌آید. ارزش پول کشور با توجه به نوسانات قیمت دلار یا یورو روز به روز در حال کاهش است. کاهش ارزش پول ملی هزینه واردات متریال‌های اولیه آهن‌آلات را افزایش می‌دهد. همین اتفاق باعث بالا رفتن قیمت آهن‌آلات خواهد شد.

  • میزان صادرات و واردات آهن آلات

میزان صادرات و واردات محصولاتی مانند تیرهای آهن در سایزهای مختلف به اوضاع سیاسی کشور وابسته است. گاهی اوقات شرایط سیاسی و رابطه با کشورهای دیگر شرایطی را ایجاد می‌کند که صادرات یک محصول صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به واردات آن دارد و گاهی برعکس واردات آن مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

image_1642055967

اطلاع از قیمت تیرآهن با مراجعه به سایت آهن استیل یکتا

برای اطلاع از قیمت آهن آلات مختلف می‌توانید به سایت آهن استیل یکتا با آدرس اینترنتی https://ahanyekta.com/ مراجعه کنید. این سایت به عنوان بهترین، کامل‌ ترین و بزرگ‌ ترین مرجع رسمی و آنلاین با تیمی باتجربه و قدرتمند قیمت خرید و فروش تمام آهن‌ آلات را در اختیار مشتریان قرار داده است. محصولات معرفی شده در این سایت دارای قیمتی مناسب و کیفیتی بسیار بالا هستند. در این سایت جدیدترین اخبار بازار آهن و قیمت روز آهن‌ آلات در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی