|

همه نکاتی که برای انتخاب کلاه کاسکت موتور باید رعایت کنید!

در خرید کلاه کاسکت، اصلی‌ترین فاکتورها دقت به سایز و کاربری آن است برای انتخاب سایز مناسب، فقط یک متر نیاز دارید تا سرتان را اندازه بگیرید.

لینک کوتاه کپی شد

رانندگی با موتورسیکلت در کنار تمام هیجاناتی که دارد، گاه می‌تواند، بسیار خطرناک باشد. بررسی آمار تصادفات نشان‌دهنده میزان بالای آسیب‌های مغزی در موتورسواران است. برای جلوگیری از این آسیب‌های جبران ناپذیر توصیه می‌شود در هنگام رانندگی با موتورسیکلت حتما کلاه ایمنی موتور داشته باشید. در قوانین رانندگی کشور ما داشتن این کلاه اجباری است. حتما می‌پرسید که چگونه می‌توان کلاه کاسکت خوب انتخاب کرد؟ در این مقاله می‌توانید با اصول انتخاب کلاه کاسکت موتور آشنا شوید. با ما همراه باشید.

راهنمای انتخاب کلاه کاسکت موتور

کلاه کاسکت انواع مختلفی دارد. جنس آن طیف بزرگی از کلاه‌های پلاستیک فشرده –ترمو پلاستیک- تا مدل‌های فیبر کربن پیشرفته را شامل می‌شود. بعضی از آنها ارزان و برخی دیگر گران‌قیمت و بسیار حرفه‌ای هستند.

مارک‌های بسیاری چون: AGV، Shoei، Shark، HJC، Arai، Caberg، Nolan، LS2 در بازار دیده می‌شوند. معمولا تنوع زیاد، تصمیم‌گیری را سخت می‌کند. فاکتورها و معیارهای خرید کلاه ایمنی به شما کمک می‌کند تا بر اساس نیاز خود، بهترین انتخاب را داشته باشید. اگر به دنبال انتخاب کلاه کاسکت موتور هستید؛ جای درستی آمده‌اید. ابتدا به سراغ قسمت‌های مهم کلاه کاسکت می‌رویم.

قسمت‌های مهم کلاه کاسکت

کلاه کاسکت از سه بخش اصلی تشکیل شده‌است:

لایه بیرونی کلاه: این بخش کلاه را معمولا از سبک‌ترین و مقاوم‌ترین مواد می‌سازند. این مواد به اختصار ABS نامیده می‌شوند.

لایه داخلی کلاه: این بخش کلاه را معمولا از یونولیت می‌سازند. یونولیت قابلیت جذب بالایی در گرفتن ضربه دارد. روی آن را نیز با پارچه‌ای می‌پوشانند که در فرد ایجاد حساسیت نکند.

طلق: این بخش کلاه را معمولا از موادی با ضریب شفافیت ۸۵ درصد می‌سازند. طلق در دید موتورسوار مانند شیشه جلوی ماشین عمل می‌کند.

فاکتورهای اصلی خرید کلاه کاسکت مناسب

در خرید کلاه کاسکت، اصلی‌ترین فاکتورها دقت به سایز و کاربری آن است. برای انتخاب سایز مناسب، فقط یک متر نیاز دارید تا سرتان را اندازه بگیرید. در مورد کاربری و جنس نیز لازم است به قیمت، نوع موتورسیکلت و کاری که با آن انجام می‌دهید، دقت کنید. مثلا: اگر موتور ۱۰ میلیونی دارید و صرفا برای کار از آن استفاده می‌کنید، لازم نیست کلاه ۱ میلیونی بخرید. در این مثال سرعت شما معمولا در حدی نیست که در صورت تصادف، آسیب جدی ببینید. پس هنگام انتخاب کلاه، دقت به موارد زیر کافی به نظر می‌رسد:

  • کلاه اندازه سرتان باشد.
  • ایمنی شما را در تصادفات احتمالی حفظ کند.

نکات موبوط به سایز سر

همان‌طور که گفته شد، سایز جزو اصلی‌ترین فاکتورهای خرید کلاه کاسکت است. برخی از موتورسواران به علت اینکه کلاه سایزشان نیست از آن استفاده نمی‌کنند. جدول زیر در انتخاب سایز مناسب به شما کمک می‌کند:

بزرگ

۵۸۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر

متوسط

۵۶۰ تا ۵۸۰ میلی‌متر

کوچک

۵۴۰ تا ۵۶۰ میلی‌متر

ظرفیت مخزن(میزان گودی کلاه)

۷۰۰ سی‌سی

ابتدا دور سر خود را اندازه بگیرید بعد با کمک این جدول سایز مناسب خود را پیدا کنید.

نکته: بهتر است کلاه کاسکت اندکی تنگ باشد؛ چون مانند کفش به مرور زمان، جا باز می‌کند. کلاه گشاد هر چقدر هم که ایمنی و جنس خوبی داشته باشد با اولین ضربه از سر خارج می‌شود.

سایر معیارهای مهم در خرید کلاه کاسکت

فاکتورهای اصلی برای خرید کلاه کاسکت را معرفی کردیم. در این بخش می‌خواهیم سایر معیارهای مهم در انتخاب کلاه ایمنی موتور سیکلت را برایتان شرح بدهیم. این معیارها شامل موارد زیر است:

  • انواع کلاه کاسکت
  • قیمت کلاه
  • جنس کلاه
  • وزن کلاه کاسکت
  • مارک کلاه کاسکت
  • طلق کلاه
  • عایق صدا
  • زاویه دید
  • تهویه مطبوع
  • قابلیت‌های کلاه
  • داشتن امکاناتی جانبی
  • داشتن استانداردهای ایمنی
  • ویژگی‌های آیرودینامیک
  • ضمانت‌نامه

به طور کلی توصیه می‌شود موقع انتخاب کلاه ایمنی موتور، هر کدام از معیارهای بالا را در کنار فاکتورهای اصلی قرار دهید. معمولا جنس و وزن کلاه مهم‌تر از سایر معیارها در نظر گرفته می‌شود.

انواع کلاه کاسکت

اولین معیار مهم در انتخاب کلاه کاسکت موتور، نوع آن است. کلاه‌کاسکت به ۶ نوع زیر تقسیم می‌شود:

  • کلاه فک‌دار (Full Face)
  • کلاه فک متحرک (Modular)
  • کلاه‌کاسکت بدون فک (Open Face)
  • کلاه نیمه (Half)
  • کلاه آفرودی (Off-Road)
  • کلاه‌کاسکت دوال اسپرت (Dual Sport)

نکته: برای مدیریت قیمت کلاه در هنگام خرید به کاربری آن دقت کنید.

قیمت کلاه ایمنی موتور

قیمت کلاه به عوامل زیادی بستگی دارد: جنس مواد مورد استفاده در کلاه، نوع کلاه و… . اگر کاربری شما از موتورسیکلت در دسته پرخطر قرار دارد، قید کلاه‌های ارزان‌قیمت را بزنید؛ زیرا هیچ چیزی جای سلامتی شما را نمی‌گیرد.

کلاه ایمنی حافظ سلامتی شما در موتور سواری

کلاه ایمنی حافظ سلامتی شما در موتور سواری 

جنس کلاه

جنس کلاه ایمنی موتور سیکلت در دو سطح لایه بیرونی و نوع تودوزی (جنس داخل کلاه) بررسی می‌شود. این عامل بر وزن، ایمنی و قیمت کلاه تاثیرگذار است. جنس فیبرکربن، الیاف شیشه‌ای و پلی‌کربنات از نظر ایمنی، سبکی و قیمت به ترتیب از بالا به پایین طبقه‌بندی می‌شوند. همچنین بهتر است کلاهی را انتخاب کنید که پد و روکش داخلی قابل شستشو، جداشونده و ضد حساسیت داشته باشد.

وزن کلاه

اکثر موتورسواران معمولا با وزن کلاه ایمنی موتور سیکلت، مشکل دارند. توصیه می‌شود وزن کلاه بین ۱.۳ تا ۱.۶ کیلوگرم باشد. برای محاسبه وزن کلاه از دستان خود استفاده نکنید. کلاه کاسکت را روی سر خود بگذارید. اگر به گردن‌تان فشار نیاورد و با آن احساس راحتی داشتید، احتمالا وزن متعادلی را انتخاب کرده‌اید. برای اطمینان بیشتر ۱۰ الی ۱۵ دقیقه کلاه را روی سرتان نگه دارید. توجه داشته باشید که وزن کلاه در جدول مشخصات آن درج شده‌است.

مارک کلاه ایمنی موتور

از بین کلاه‌های موجود در بازار معمولا مارک‌های: ردلاین، ال‌اس‌تو، شارک، راپیدو، ورسک و تی‌اس‌پی پرطرفدار هستند. مارک‌هایی چون Arai و AVG به علت قیمت بالایی که دارند فقط به موتورسواران حرفه‌ای پیشنهاد می‌شوند.

طلق کلاه کاسکت موتور سیکلت

ضریب شفافیت، ضد ضربه و ضد خش بودن از جمله مهم‌ترین شاخصه‌های طلق کلاه است. رنگ دودی نیز به عنوان بهترین گزینه برای آن پیشنهاد می‌شود.

عایق صدا

صدای باد یکی از آزاردهنده‌ترین صداها در هنگام رانندگی با موتور سیکلت است. بهتر است کلاهی را انتخاب کنید که عایق بهتری برای صدا باشد.

زاویه دید کلاه ایمنی موتور سیکلت

زاویه‌ی دید در کلاه کاسکت در دو حالت زیر باید استاندارد باشد:

  • زاویه دید جانبی موتورسوار را بیش از ۱۰۵ درجه پوشش دهد.
  • زاویه دید بالای موتورسوار نباید کمتر از ۷ درجه باشد.

تهویه مطبوع

ورود و خروج هوا مخصوصا در فصل‌های گرم سال برای کلاه کاسکت حیاتی است. معمولا ورودی و خروجی در قسمت کناره‌ها، بالا و پشت کلاه تعبیه می‌شوند. همچنین در برخی کلاه‌ها روی چانه نیز دریچه‌ای می‌گذارند تا از مه‌گرفتگی درون کلاه، جلوگیری شود. در هنگام خرید حتما از باز و بسته شدن خروجی و ورودی هوا مطمئن شوید.

قابلیت‌های کلاه ایمنی موتور

برخی کلاه‌ها قابلیت‌هایی چون: اتصال به گوشی‌های هوشمند، دوربین، بلوتوث، کنترل صوتی و… دارند. بر اساس نوع کاربری می‌توانید این قابلیت‌ها را در نظر بگیرید.

داشتن امکانات جانبی

برخی کلاه‌های ایمنی امکانات جانبی از قبیل: بادشکن، سایه‌بان، شبرنگ و… دارند.

داشتن استانداردهای ایمنی

یکی از مهم‌ترین معیارها در انتخاب کلاه کاسکت موتور، توجه به استانداردهای ایمنی جهانی است. استانداردهایی چون: ECE، Fmvss218، Snell و DOT کیفیت کلاه ایمنی را می‌سنجند.

استفاده از کلاه کاسکت جزو الزامات موتور سواری است.

استفاده از کلاه کاسکت جزو الزامات موتور سواری است.

ویژگی‌های آیرودینامیک

علم آیرودینامیک به بررسی جریان هوا در اطراف اجسام و تاثیرات آن می‌پردازد. اگر در طراحی کلاه، ویژگی‌های آیرودینامیکی لحاظ شود در هنگام رانندگی به گردن موتورسوار بیش از حد فشار وارد نمی‌شود.

ضمانت‌نامه

در مارک‌های مختلف، شرایط ضمانتی متفاوتی تعریف شده‌است. در هنگام خرید به این نکته هم دقت کنید تا در صورت ایراد در کلاه دچار مشکل نشوید.

بیمه شخص ثالث موتور سیکلت

داشتن کلاه ایمنی می‌تواند بخشی از ریسک حوادث رانندگی با موتور را پوشش دهد. اما عقل سلیم و قانون می‌گوید خود را برای هر شرایطی آماده کنیم. از جمله بیمه‌های اجباری، بیمه شخص ثالث موتور سیکلت است که پوشش‌های خوبی برای مدیریت مالی ریسک تصادفات رانندگی دارد. مطابق قانون راهنمایی و رانندگی نداشتن کلاه کاسکت و بیمه موتور سیکلت  باعث توقیف موتورسیکلت شما می‌شود.

خرید بیمه شخص ثالث موتور سیکلت

بیمه دات کام یک کارگزاری آنلاین خرید انواع بیمه‌نامه است. شما عزیزان برای خرید بیمه موتور سیکلت به صفحه محصولات سایت bimeh.com  بروید. در آنجا می‌توانید بر اساس نوع موتور، بیمه خود را انتخاب کنید.

موتورسواری یکی از هیجان‌انگیزترین کارهای دنیا است. رعایت موارد ایمنی در هنگام موتورسواری موجب آسودگی خاطر ما می‌شود. داشتن کلاه کاسکت و بیمه شخص ثالث از جمله موارد ایمنی مهم در رانندگی با موتور است. تنوع کلاه ایمنی در بازار بسیار بالاست. به همین دلیل در این مقاله انتخاب کلاه کاسکت موتور را ارائه کردیم.

برگرفته از سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها