|

خبر فوری: میزان عیدی کارگران و بازنشستگان سال ۱۴۰۱ اعلام شد!

عیدی کارگران در سال ۱۴۰۱

همانطور که بین کارمند عادی با رزومه کم و کارمند خوب، با رزومه عالی تفاوت‌های زیادی وجود دارد؛ میزان دریافت عیدی آ‌نها نیز متفاوت خواهد بود.

لینک کوتاه کپی شد

هنگامی که کارفرما یک به یک نیروهای خود را استخدام می‌کند، می‌بایست طبق قانون وزارت کار، حقوق و سنوات آن‌ها را تعیین کند. محاسبه عیدی کارگران، نیز یکی از وظایف کارفرمایان به شمار می‌رود. عیدی کارگران، از روز اول فعالیت تا عید همان سال محاسبه می‌شود. در واقع، کارفرما باید حداقل دو برابر پایه حقوق و حداکثر ۳ برابر پایه حقوق، عیدی سالانه برای کارمندانش درنظر بگیرد. اگر شما هم کارمندید و می‌خواهید بدانید چقدر عیدی می‌گیرید؛ کارفرما هستید و می‌خواهید بدانید عیدی کارمندانتون چقدر خواهد بود تا برنامه‌ریزی مالی کنید، پس این راهنمای کامل محاسبه عیدی کارگران را از دست ندهید!

یافتن کارکنان عالی که با تیم سازگار هستند، همیشه آسان نیست. استخدام افراد اشتباه نیز می‌تواند هزینه بر و هم بی‌نتیجه باشد. با این حال، وقتی کارمند مناسب را در نقش مناسب پیدا کردید، آنها می‌توانند کل بخش را تغییر دهند. زیرا تأثیر مثبت بر بازده کار و دیگران ایجاد می‌کنند.

یک کارمند سخت کوش، کسی است که مایل به یادگیری است و همیشه به دنبال راه‌های جدیدی برای رشد در شرکت است. آنها به این موقعیت بسنده نمی‌کنند و می‌خواهند، بهترین باشند و در بین همکاران خود پیش قدم شوند.

کارمندانی که مشتاق کار و حصول اهداف خود هستند، همیشه منتظرند هرچه زودتر صبح شده و به سرکار بروند. آنها فردی هستند که از کار خود لذت می‌برند و طبیعتاً بدون توجه به وظیفه‌ای که برایشان درنظر گرفته شده است، بهترین تلاش را خواهند کرد.

در مقابل شرکت یا سازمان نیز باید کارمندان را از دریافت حقوق سر موقع، عیدی، سنوات و دیگر پاداش‌ها مطمئن سازد. تا انگیزه‌ی کارمندان از پیش بیشتر شده و هر روز افتخار آفرینی کنند. به این علت و به درخواست بسیاری از کارکنان، در این مقاله  نرخ عیدی سال ۱۴۰۱ و چگونگی محاسبه‌ی آن‌ را برای شما شرح می‌دهیم.

عیدی سال ۱۴۰۱

برخی از کارفرمایان قانون‌مند، به اندازه‌ی میزان عیدی وزارت کار ۱۴۰۱، مبلغ عیدی را به کارمندان می‌پردازند. اما برخی از کارفرمایان نیز بیشتر از حد تعیین شده عیدی پرداخت می‌کنند. البته این موضوع بستگی به مسائل مالی هر سازمان دارد.

محاسبه عیدی کارگران در سال 1401

محاسبه عیدی کارگران در سال ۱۴۰۱

نحوه محاسبه عیدی ۱۴۰۱

همانطور که بین کارمند عادی با رزومه کم و کارمند خوب، با رزومه عالی تفاوت‌های زیادی وجود دارد؛ میزان دریافت عیدی آ‌نها نیز متفاوت خواهد بود. میزان عیدی کارگران یا کارمندان و بازنشستگان با هم متفاوت است. در این بخش نحوه‌ی محاسبه عیدی کارگران در سال ۱۴۰۱ را برایتان شرح می‌دهیم. می‌توانید به راحتی مبلغ عیدی سال ۱۴۰۱ خود را پیشاپیش محاسبه کنید.

جدول عیدی کارگران سال ۱۴۰۱

طبق قانون وزات کار، میزان عیدی پایه سال ۱۴۰۱ برای کارگران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی برابر با ۵.۳۱۰.۹۹۰ تومان است که روی این قیمت، مبالغ دیگری نیز اضافه خواهند شد. برای درک بهتر عیدی کارمندان ۱۴۰۱ و عیدی کارگران ۱۴۰۱ جدول زیر را برای شما طراحی کرده‌ایم:

حداکثر عیدی کارگران

حداقل عیدی کارگران ۱۴۰۱

عیدی کارمندان دولت ۱۴۰۱

۷.۹۶۶.۴۸۵ تومان

.۵.۳۱۰.۹۹۰ تومان

 ۱.۵۰۰.۰۰۰ تومان (علی الحساب)

عیدی و پاداش کارگران پاره وقت

براساس قوانین مندرج در سازمان وزارت کار، عیدی کارگرانی که به صورت پاره‌وقت کار می‌کنند، براساس ساعات کاری حضور آن‌ها محاسبه خواهد شد.

برای مثال: کارگری که به صورت فصلی یا روز مزد فعالیت دارد، براساس ساعات کاری وزارت کار، یک سوم از ساعات اداری را به مشغول کار بوده است. پس عیدی او در واقع ۶۶% حقوق پایه دریافتی خودش است.

آن دسته از کارگرانی که به صورت پاره وقت، در مراکز سازمانی و شرکتی کار می‌کنند، براساس حقوقی که در سه ماه آخر دریافت کرده‌اند، عیدیشان محاسبه می‌شود.

می‌بایست برای محاسبه‌ عیدی کارگران پاره وقت، دو برابر حقوق پایه را در تعداد ماه‌هایی که کار کرده‌اند ضرب و بر دوازده ماه سال تقسیم کنیم.

عیدی سال ۱۴۰۱ بازنشستگان کشوری

با نزدیک شدن سال نو، دغدغه‌های بازنشستگان عزیز افزایش پیدا می‌کند؛ ولی پول جیبشان خیر! به همین علت، منتظر عیدی هستند. براساس قانون وزارت کار عیدی امسال (سال ۱۴۰۱) بازنشسته‌های کشوری، مثل عیدی کارکنان دولت یعنی به صورت پایه برابر با یک میلیون و پانصد هزار تومان است. هنوز مبلغ دقیق اعلام نشده و این عدد به صورت علی الحساب است.

زمان پرداخت این عیدی‌ها نیز در سال ۱۴۰۱ براساس حروف الفبای نام خانوادگی صورت می‌پذیرد.

عیدی سال ۱۴۰۱ بازنشستگان تامین اجتماعی

در رابطه با عیدی سال ۱۴۰۱ تامین اجتماعی برای بازنشستگان نیز باید گفت: براساس قانون و ضوابط مالی، عیدی آن‌ها برابر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (علی الحساب) است؛ اما در سال ۱۴۰۱ این عیدی دستخوش تغییراتی شده و به نظر می‌رسد ۱۵ درصد افزایش داشته است. میزان دقیق و صحیح این افزایش قیمت در نیمه دوم سال تعیین می‌گردد.

محاسبه عیدی ۱۴۰۱

هرچه به سال جدید نزدیک‌تر می‌شویم، کارفرما وظیفه دارد عیدی کارمندان خود را پرداخت نماید میزان عیدی کارگران در  ۱۴۰۱ دوبرابر حقوق پایه و حداکثر سه برابر آن است. مسئله مهم چگونگی محاسبه عیدی ۱۴۰۱ است.

برای این‌که کارفرما بتواند به خوبی تشخیص دهد که میزان مبلغ عیدی ۲ برابر یا ۳ برابر باشد، می‌تواند از یک فرمول استفاده کند:

  • حداقل میزان عیدی، برابر با حقوق و دستمزد او در مدت ۶۰ روز است.
  • حداکثر میزان عیدی، برابر با دستمزد دریافتی او در مدت ۹۰ روز است.

عیدی بازنشستگان در سال 1401

عیدی بازنشتگان در سال ۱۴۰۱

فرمول محاسبه عیدی سال ۱۴۰۱ به صورت زیر است:

حداقل عیدی  ۱۴۰۱= ۶۰ * حداقل دستمزد روزانه

سقف عیدی سال ۱۴۰۱ = ۹۰ * حداقل دستمزد روزانه

بر اساس این فرمول  عیدی کارمندان در سال ۱۴۰۱برابر است با: (هنوز مبلغ عیدی کارمندان اعلام نشده و این اعداد برای سال ۱۴۰۰ هستند)

حداقل عیدی ۱۴۰۱ برابر با ۸۰۰ /۸۲۰/۳ تومان

سقف عیدی سال ۱۴۰۱ برابر با ۵.۷۳۱.۲۰۰ تومان

نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۱ برای سابقه کار کمتر از یک سال

برای محاسبه عیدی این افراد نیز از فرمول بالا استفاده می‌شود.

بنابراین موضوع میزان عیدی سال ۱۴۰۱ برای کارگرانی که کمتر از یک سال کار کرده باشند، مطابق جدول زیر می‌باشد: (البته باید سقف عیدی سال ۱۴۰۱ را در نظر بگیرید)

طول زمان کار      

میزان عیدی زیر یک سال

یک ماه کارکرد

۴۴۲ هزار و ۵۸۲ تومان

دو ماه کارکرد

۸۸۵ هزار و ۵۴۵ تومان

سه ماه کارکرد

۹۷۰ هزار و ۸۷۲ تومان

چهار ماه کارکرد

۱میلیون و ۷۷۰ هزار و ۳۳۰ تومان

پنج ماه کارکرد

۲ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۹۱۲ تومان

شش ماه کارکرد

۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۵ تومان

هفت ماه کارکرد

۳ میلیون و ۹۸ هزار

هشت ماه کارکرد

۳ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۶۶۰ تومان

نه ماه کارکرد

۳ میلیون و ۹۸۳ هزار و ۲۴۲ تومان

ده ماه کارکرد

۴ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۸۲۵ تومان

یازده ماه کارکرد

۴ میلیون و ۸۶۸ هزار و ۴۰۷ تومان

عیدی کارگران، طبق قانون نباید کمتر از حداقل حقوق دریافتی آن‌ها باشد. در واقع این عیدی به میزان دو برابر حداقل حقوق یک کارگر، کارمند و یا بازنشسته است. البته با توجه به وضعیت مالی و سودآوری شرکت و بنابر صلاح‌دید کارفرما می‌تواند بیشتر باشد. به هر حال امید است که این عیدی هرچند بزرگ یا کوچک بتواند گرهی از قالی پر گره زندگی اقتصادی کارگران و حقوق‌بگیران باز کند. بیمه دات کام  در این مقاله سعی به ارائه کلیات عیدی کارگران، نحوه محاسبه آن و مبلغ پایه عیدی در سال ۱۴۰۱ برای حقوق‌بگیران تمام وقت، پاره وقت و بازنشستگان داشت.

برگرفته از سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی