|

بررسی آخرین جزئیات همسان سازی حقوق بازنشستگان

نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی جزئیات تازه ای از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اعلام کرد.

لینک کوتاه کپی شد

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: به دنبال این هستیم تا بندی به تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اضافه شود تا بخشی از بدهکاری دولت به تامین اجتماعی پرداخت شود البته لازم به ذکر است که تامین اجتماعی متکی به اعتبار دولتی نیست.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از روزنو؛ وی با تاکید بر اینکه تامین اجتماعی خودش باید برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان خود اقدام کند اظهار کرد: تنها بهانه ای که تامین اجتماعی دارد طلب دولت به این سازمان است که ۲۶۰ هزارمیلیارد تومان تایید شده است و توقع داریم دولت به صورت یکجا آن را پرداخت و تهاتر کند علاوه براین ما تلاش می کنیم که حداقل بخشی از آن تهاتر شود تا دست تامین اجتماعی برای اجرای بهتر و کامل همسان سازی باز باشد.

بابایی ادامه داد: اما این موضوع نباید بهانه شود تا تامین اجتماعی اجرای قانون همسان سازی در کشور را انجام ندهد.

نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره تفاوت حقوق بین بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و لشکری بیان کرد: منابع بازنشستگان کشوری و لشکری زیر نظر دولت است و دولت سالانه تعهد پرداخت حقوقشان را به عهده دارد این درحالیست که حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باید توسط سازمان تامین اجتماعی فراهم شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احتمال افزایش چند درصدی بازنشتگان تامین اجتماعی وجود دارد خاطرنشان کرد: به نسبت سایر حقوق بازنشستگان باید همسان سازی انجام شود. درصد افزایش حقوق ها مرتبط با قانون تصمیم گیری تامین اجتماعی با هیئت امناست و به عهده دولت نیست و وابسته به تصمیات شورای عالی کار است.

بابایی افزود: امیدواریم که باتوجه به نرخ تورم و وضعیت اقتصادی موجود حداقل های زندگی و توقعات بازنشستگان فراهم شود.

نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درخصوص افزایش حقوق کارمندان دولت تصریح کرد: در این خصوص ما کف افزایش حقوق کارمندان را ۲۵ درصد می دانیم. البته لازم به ذکر است که ما روش پلکانی را قبول نداریم و روش ترکیبی و درصدی و ثابت برای مجلس مقبولیت دارد چرا که همه سطوح را در نظرمی‌گیرد و حقوق ثابت نیز به نسبت تورم افزایش پیدا می کند اما روش پلکانی عین بی عدالتی است.

اجرای کامل متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان در نامه‌ای به کانون بازنشستگان بنیاد شهید و امور ایثارگران این استان اعلام کرد که سازمان تامین اجتماعی متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان را به طور کامل اجرا کرده است.

مسعود علیاری، با اشاره به درخواست کانون بازنشستگان بنیاد شهید و امور ایثارگران از رئیس‌جمهوری برای رسیدگی به اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، در نامه‌ای به این کانون یادآور شد که سازمان تامین اجتماعی، از اول مرداد سالِ ۹۵ متناسب‌سازی را به طور کامل اجرا کرده است.

بر اساس این نامه، مبالغ متناسب‌سازی بر مبنای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و بند (ب) ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه پرداخت شده است.

علیاری همچنین تاکید کرده که هر سال سابقه در مشاغل سخت و زیان‌آور معادل ۱.۵ سال است و این عینا با افزایش سنوات مزبور در اعمال متناسب‌سازی به عنوان سابقه بیمه‌پردازی ملاک قرار گرفته و محاسبه شده است.

بر اساس اعلام مدیرکل تامین اجتماعی زنجان مابه‌التفاوت متناسب‌سازی در مشاغل سخت و زیان‌آور که در مرداد ماه لحاظ نشده بود هم پرداخت شده است.

وی همچنین اعلام کرد که اجرای متناسب‌سازی با اعاده سطح ۷۵ درصد، تفاوت تطبیق با ۵۰ درصد افزایش، تفاوت تطبیق متناسب‌سازی حداقل دریافتی بر اساس سابقه پرداخت حق بیمه، متناسب‌سازی کمک هزینه مسکن، متناسب‌سازی کمک به تامین معیشت، متناسب‌سازی کمک هزینه اولاد و عائله مندی انجام شده و در حال پرداخت است و کلیه اقدامات سازمان در راستای اجرای صحیح قانون بوده و صحیح است.

آخرین وضعیت متناسب‌سازی احکام بازنشستگان

در هفته گذشته، متنی منتشر شد با عنوان «درخواست سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی از رئیس کانون شهرستان تهران برای پاسخ به ابهام‌ها». در این نامه که توسط جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی به امضا رسیده بود، بازنشستگان از علی دهقان کیا (رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران) درخواست کرده‌اند به چندین سوال در ارتباط با متناسب‌سازی، تداوم متناسب‌سازی و افزایش حقوق بازنشستگان، به تفصیل پاسخ دهد.

دهقان‌کیا در گفتگوی زیر،که در خبرگزاری ایلنا منتشر شده است ضمن پاسخ به سوالات و ابهامات بازنشستگان، در ارتباط با تداوم متناسب‌سازی و مساله‌ی بحران منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی به تفصیل توضیح می‌دهد. او معتقد است اگر دولت بدهی خود به سازمان را نپردازد و با تامین اجتماعی به مثابه‌ی «قلک خزانه» نگاه کند، این بحران به سرعت به مرحله‌ی غیرقابل بازگشت می‌رسد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی