|

شکایت از پیج فروشگاه اینستاگرامی آیا امکان‌پذیر است؟

اولین قدم برای طرح شکایت از پیج‌های اینستاگرامی، تنظیم شکوائیه است که در دادسرا جرایم رایانه ای و پلیس فتا انجام می‌گیرد.

لینک کوتاه کپی شد

امروزه بیش از هر زمان دیگری حضور در فضای مجازی یک امر مهم و ضروری به شمار می‌رود که البته فضای مجازی شرایط و مقررات خاص خود را دارد. 

شاید تا چند سال گذشته از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اطلاعات چندان موثری در دسترس نبوده است و کمتر کسی در این فضاها مشغول به فعالیت بوده است. 

اما در حال حاضر بسیاری از تجارت‌ها و کسب و کار‌ها در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود و از این حیث بسیاری از افراد از این طریق کسب درآمد می‌کنند. 

هر ساله به تعداد شبکه‌های اجتماعی افزوده می‌شود و به مراتب فعالیت کاربران در این شبکه‌ها افزایش می‌یابد. 

شکایت از پیج اینستاگرام

حضور در فضای مجازی فواید و مضرات خاص خود را دارد. گاهی اوقات شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به نفع کاربران باشد اما در مواقعی نیز به دلایل مختلف ممکن است برای افراد مضراتی نیز داشته باشد. 

یکی از شناخته‌ شده‌ترین شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام می‌باشد. اینستاگرام در بین مردم دنیا از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و بسیاری از افراد در این شبکه اجتماعی مشغول به فعالیت هستند.

 اغلب برند‌های مطرح دنیا در اینستاگرام فعالیت می‌کنند که نشان از اهمیت بالای حضور در این شبکه اجتماعی است. 

فعالیت در اینستاگرام نیازمند اطلاعات کافی و تجربه نسبتا بالا است؛ زیرا با توجه به امکانات پیشرفته‌ای که امروزه برای اینستاگرام در نظر گرفته شده است، حضور در آن بدون برخورداری از سطح اطلاعات کافی عملا غیر ممکن است. 

بنابراین فعالیت در اینستاگرام می‌تواند برای کاربران معایبی نیز داشته باشد. 

شاید برای شما یا اطرافیانتان این مشکل پیش آمده است که از طرف یکی از صفحات اینستاگرام مورد توهین یا فحاشی قرار گرفته باشید یا در این زمینه مشکلی خاص برایتان به وجود آمده است که قصد شکایت از پیج اینستاگرام داشته باشید. 

در این صورت ممکن است با این سوال مواجه شوید که آیا می‌توان از چنین صفحاتی شکایت کرد؟ یا نحوه و شرایط شکایت از پیج‌های اینستاگرام به چه نحوی است؟ 

برای پاسخ به این سوالات در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا در زمینه شکایت از پیج اینستاگرامی و سایر مسائل مرتبط توضیحاتی را ارائه دهیم. 

معرفی شبکه اجتماعی اینستاگرام

در حال حاضر اینستاگرام به یکی از محبوب ترین شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است و امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که با اینستاگرام آشنایی نداشته باشد.

 فضای مجازی چند سالی است که در ایران رونق بسیار خوبی پیدا کرده است و با استقبال خوب مردم نیز روبرو شده است. 

اینستاگرام زیر مجموعه‌ای از شبکه اجتماعی فیسبوک محسوب می‌شود که به مراتب امکانات و خدمات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 اینستاگرام در سراسر دنیا محبوبیت خاصی دارد و کار کردن با این شبکه اجتماعی بسیار راحت است و با توجه به امکانات فوق العاده ای که اینستاگرام دارد، می‌توان بهترین استفاده را از آن کرد. 

در واقع شبکه اینستاگرام امروزه به بستر اصلی کسب و کار‌های تجاری تبدیل شده است و بسیاری از برند‌های معروف دنیا از این طریق محصولات خود را به فروش می‌رسانند. 

شکایت از پیج اینستاگرام

با توجه به سوء استفاده بسیاری از کاربران از اینستاگرام، زمینه طرح شکایت قانونی فراهم شده است. فضای مجازی علی رغم یکسری مزایا خاصی که دارد، حاوی معایبی نیز می‌باشد. 

به طور کلی اگر پیج اینستاگرام مرتکب تخلفی شود یا امری غیر قانونی را انجام دهد، امکان شکایت از آن وجود دارد. 

لازم به ذکر است که شکایت از پیج های اینستاگرامی شرایط و مراحل خاص خود را دارد و باید در وهله اول بتوان هویت پیج خاطی اینستاگرام را احراز کرد. 

در هر صورت امکان شکایت از پیج‌های اینستاگرام وجود دارد و شاکی می‌بایست مدارک و ادله کافی برای طرح شکایت خود داشته باشد. 

با توجه به گستردگی این شبکه اجتماعی، زمینه سوء استفاده را برای بسیاری از افراد فراهم کرده است. به همین جهت باید ضمانت اجرایی در این زمینه وجود داشته باشد تا صفحات خاطی مورد پیگرد قانونی قرار گیرند. 

شکایت از پیج اینستاگرام

مراجع صالح به رسیدگی شکایت از پیج های اینستاگرامی

همانطور که گفته شد، امکان شکایت از پیج‌های اینستاگرامی وجود دارد و شاکی باید تمام مراحل لازم برای انجام شکایت را انجام دهد. علی الاصول زمانی می‌توان از پیج‌های اینستاگرام شکایت کرد که مرتکب تخلفی خاص یا جرم شده باشند.

 در این صورت شاکی باید شکایت خود را از طریق مراجع صالح مورد پیگیری قرار دهد. 

سوال اساسی اینجاست که مراجع صالح به رسیدگی شکایت از پیج های اینستاگرامی کدام هستند؟ در واقع چه مراجعی به شکایات از صفحات مختلف اینستاگرام رسیدگی می‌کنند؟ 

در صورتی که پیج اینستاگرامی تخلفی انجام دهد که زمینه قانونی داشته باشد، مراجع قضایی صلاحیت رسیدگی در این زمینه را خواهند داشت. اغلب تخلفاتی که در صفحات اینستاگرام انجام می‌دهد و در نهایت بحث شکایت مطرح می‌شود، زمینه کیفری دارند. 

در واقع پیج‌های اینستاگرام مرتکب جرم می‌شوند که در نهایت شاکی این حق را دارد علیه اینگونه صفحات شکایت کند. با توجه به مطرح شدن موضوع جرم، دادسرا و دادگاه‌های کیفری صلاحیت رسیدگی دارند. 

چنانچه پیج‌های اینستاگرام مرتکب جرمی خاص شوند، رسیدگی به اینگونه شکایات در دادسرا صالح صورت می‌گیرد. برای رسیدگی به شکایات مرتبط با حوزه فضای مجازی، پرونده در وهله اول به دادسرا جرایم رایانه ارجاع داده می‌شود. 

این دادسرا به صورت تخصصی به جرایم به وقوع پیوسته در فضای مجازی رسیدگی می‌کند. 

البته پلیس فتا نیز در این زمینه صلاحیت قانونی دارد و در معیت دادسرا تخصصی جرایم رایانه‌ای به شکایات مرتبط در حوزه فضای مجازی از جمله اینستاگرام رسیدگی می‌کنند. 

گفتنی است که شعب دادسرا جرایم رایانه ای در سراسر کشور گسترش نیافته است و مرکز اصلی آن در تهران و سایر شهر‌های بزرگ می‌باشد.

 دادسرا جرایم رایانه‌ای همانطور که از نام آن پیدا است، به هرگونه جرمی که در فضای مجازی رخ می‌دهد، رسیدگی خواهند کرد. 

جرایمی از قبیل کلاهبرداری اینترنتی، جعل کامپیوتری، تخریب و یا هک داده‌ها و دسترسی غیرمجاز، انتشار تصویر و فیلم در فضای مجازی، تهدید از طریق شبکه‌های اینترنتی، شرکت‌های هرمی و توهین به مقدسات اسلامی در فضای مجازی رخ می‌دهند که در صلاحیت مراجع مزبور می‌باشد. 

شکایت از پیج اینستاگرام

نحوه طرح شکایت از پیج های اینستاگرامی

رسیدگی به جرایم فضای مجازی در دادسرا جرایم رایانه ای و پلیس فتا انجام می‌گیرد. بنابراین اولین قدم برای طرح شکایت از پیج‌های اینستاگرامی، تنظیم شکوائیه مرتبط با موضوع دعوا است. 

بعد از تنظیم شکوائیه، شاکی باید شکایت خود را به ثبت برساند. برخلاف دعاوی حقوقی که رسیدگی به آن ها نیازمند تقدیم دادخواست با فرم های چاپی مخصوص است، در امور کیفری استفاده از فرم های مخصوص برای طرح شکایت موضوعیت نداشته و می‌تواند بر روی کاغذ معمولی نوشته شود. 

برای طرح شکایت از پیج اینستاگرامی، شاکی ابتدا باید شکایت خود را در دادسرا جرایم رایانه ای مطرح کند و سپس تنظیم شکواییه را در دادسرا به قسمت معاونت ارجاع تقدیم می‌کند.

 معاون ارجاع بعد از بررسی پرونده در صورت نبود موانع قانونی، ممکن است پرونده را به شعب پلیس فتا یا یکی از شعبات بازپرسی یا دادیاری ارجاع بدهد. 

اگر پرونده به پلیس فتا ارجاع داده شود، شاکی به مرجع مربوطه مراجعه می کند تا اطلاعات و تحقیقات دستور داده شده توسط ضابطین دادگستری مربوطه انجام گیرد و پرونده دوباره به دادسرا ارجاع داده شود. 

در صورتی که پرونده به یکی از شعبات بازپرسی یا دادیاری فرستاده شود، در این حالت شاکی پس از تحویل شکوائیه از معاونت ارجاع باید به شعبه دادیاری یا بازپرسی مشخص شده مراجعه کند تا پرونده در همان مرجع ثبت شود. 

البته ممکن است قبل از ثبت شکایت، دادیار و یا بازپرس دستوراتی برای انجام تحقیقات مقدماتی برای پلیس فتا صادر کند که در این صورت شاکی باید به شعب پلیس فتا مراجعه کند و مراحل گزارش شده انجام گیرد تا پرونده به شعبه مزبور دوباره ارجاع داده شود. 

بعد از آن که تحقیقات لازم در مورد شکایت از پیج اینستاگرام در مرجع تحقیق صورت گرفت، پرونده با صدور کیفرخواست و قرار جلب به دادرسی به دادگاه کیفری صالح فرستاده می شود تا رای مقتضی در این زمینه صادر شود. 

در صورتی که وقوع جرم برای دادگاه اثبات شد، مرتکبین به میزان مجازات تعیین شده محکوم می‌شوند. 

لازم به ذکر است که نحو ردیابی و احراز هویت پیج‌های اینستاگرامی که مرتکب جرم می‎‎شوند، توسط پلیس فتا انجام می‌شود. 

به همین جهت حضور در تمامی شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام نیازمند رعایت اصول و مقررات خاصی است که در صورت عدم رعایت آنها ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای کاربران فضای مجازی به همراه داشته باشد. 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی