|

کدام استان‌ها بیشترین فوتی کرونا را دارند؟

کرونا

بیشترین تعداد خانوارهای آسیب‌ دیده از کرون در استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، خوزستان، خراسان رضوی و اصفهان قرار دارند.

لینک کوتاه کپی شد

کرونا بیش از ۱۴ هزار کودک زیر ۱۸ سال را بی‌سرپرست کرد. این آخرین آماری است که وزارت تعاون و کار از خانوارهای سرپرست و دارای کودک آسیب دیده از کرونا منتشر کرد. بر اساس این گزارش کووید ۱۹ بیشتر به خانواده‌های کم‌بضاعت آسیب رسانید.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ایسنا، بیش از دو سال از آغاز همه‌گیری کرونا می‌گذرد. تاکنون حدود ۱۳۹ هزار نفر در کشور بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند. برخی از فوتی‌های کووید ۱۹ سرپرست خانوار بودند. بر اساس گزارش وزات کار، ۶۸ هزار و ۳۶۰ زن به‌ واسطه فوت سرپرست خانوار ناشی از ابتلا به کرونا، سرپرست خانوار شده‌اند. همچنین ۱۴ هزار و ۶۱۳ کودک زیر ۱۸ سال، سرپرست خود را به‌واسطه ابتلا به کووید ۱۹ از دست‌ داده‌اند.

نیمی از خانوارها در سه دهک پایین اقتصادی

اما شرایط برای برخی سخت‌تر است زیرا هیج پوشش حمایتی و بیمه‌ای ندارند. به طور کلی نیمی از خانوارهای دارای کودک با فوتی سرپرست خانوار و نیمی از خانوارهای زن سرپرست آسیب‌دیده از کرونا در سه دهک پایین اقتصادی قرار دارند.

۵۷ درصد از کل خانوارهای زن سرپرست جدید، تحت پوشش بیمه سلامت و ۴۳ درصد از آنها تحت پوشش یکی از بیمه‌های اجتماعی قرار دارند. از مجموع خانوارهای زن سرپرست جدید سه دهک پایین درآمدی، جمعیتی معادل ۱۱۳۰۶ خانوار (معادل ۳۲ درصد) فاقد هرگونه پوشش حمایتی و بیمه‌ای (مستمری بازنشستگی) هستند.

کدام استان‌ها بیشترین فوتی را داشتند؟

اما موضوع دیگری که در روند گذران زندگی سرپرست خانوارها اثرگذار است، سن آنهاست. در ارتباط با زنان سرپرست خانوار آسیب‌دیده از کووید ۱۹ در سه دهک پایین درآمدی، نیمی از آنها بالای ۶۵ سال دارند. از این میان دوسوم این خانوارها، یارانه دریافت می‌کنند.

به عبارت دیگر کووید ۱۹ بیشتر به خانوارهای کم بضاعت و سالمند آسیب رسانید. زنان سرپرست خانوار در سه دهک پایین درآمدی آسیب‌دیده از کرونا، در استان‌های مختلف توزیع متفاوتی دارند. بر اساس گزارش وازت کار، بیشترین تعداد خانوارهای آسیب‌دیده از کرونا (زن سرپرست و دارای کودک) در استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، خوزستان، خراسان رضوی و اصفهان قرار دارند.

همچنین استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و چهارمحال بختیاری کمترین تعداد را در خود جای داده‌اند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها