|

حقوق بازنشستگان صندوق کشوری در 1401 چقدر است؟

حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری در سال آینده ده درصد افزایش می یابد

لینک کوتاه کپی شد

هر ساله با شروع سال جدید و میزان تورم افزایش حقوقی برای بازنشستگان در نظر گرفته می شود که در سال 1401 با افزایش ده درصدی روبروست.

به گزارش «شایانیوز» طبق تصویب مجلس حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی در سال ۱۴۰۱ با ده درصد افزایش مواجه خواهد شد و رقم آن متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، نباید از ۵ میلیون تومان کمتر باشد.

آیا سن بازنشستگی در سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد؟

اما در لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت، موضوعی دال بر افزایش سن بازنشستگی مطرح شده است که میزان آن دو سال است و محاسبه مستمری بر حسب ۳ سال آخر خدمت خواهد بود.

در بند “د” تبصره ۲۰ لایحه که موضوع آن منابع انسانی دولت آمده است:

به‌منظور پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی، از ابتدای سال ۱۴۰۱، به اصلاحات پارامتریک و افزایش سن و سابقه و تغییر مبنای محاسبات مستمری بازنشستگی پرداخته شده است، که بر مبنای آن سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمام مستخدمین زن و مرد دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمام صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشگری و سازمان تأمین اجتماعی ۲ سال افزایش خواهد یافت.

حداقل و حداکثر سن بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن به هر میزان سابقه خدمت در صندوق تأمین اجتماعی، ۲ سال افزایش خواهد یافت.

احکام قطعی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری برای بازنشستگی از این حکم مستثنا است. محاسبه حقوق بازنشستگی در تمام صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری و سازمان تأمین اجتماعی بر اساس متوسط سه سال آخر زمان اشتغال خواهد بود.

اما رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت که پیشنهاد حذف بند افزایش سن بازنشستگی از لایحه بودجه ۱۴۰۱ به کمیسیون تلفیق بودجه ارائه شده است.

وی در صحبت‌های خود عنوان کرد که این افزایش به عنوان یک حکم دائمی در قانون، بر خلاف قانون برنامه ششم توسعه است.

صندوق تامین اجتماعی بهتر است یا صندوق بازنشستگی کشوری؟

پرسشی که ذهن بسیاری از همکاران را به خود مشغول کرده است ارجح بودن کدام یک از صندوق های بازنشستگی است.

یقینا نمی توان پاسخ قاطعی به پرسش فوق داد اما می توان تفاوت های دو صندوق را در دریافت ها و پرداخت ها و توان مالی صندوق ها بیان نمود.

بازنشستگان تامین اجتماعی معتقدند بازنشستگان کشوری در مقایسه با آنها از وضعیت بهتری به لحاظ حقوق، مزایا، پاداش، تسهیلات بانکی و رفاهی و تامین اجتماعی تکمیلی برخوردارند.

نداشتن بیمه طلایی و خدمات نامناسب بیمه دی از جمله مشکلاتی است که به آن اعتراض دارند.

مهم ترین نکته در خصوص هر دو صندوق این است که در حال حاضر توان مالی زیادی در مقایسه با صندوق های بازنشستگی کشورهای توسعه یافته ندارند.

در حال حاضر برخی از بزرگترین کمپانی ها نفتی و … متعلق به صندوق های بازنشستگی می باشند که با سرمایه گذاری های مناسب قدرت مالی آنان را بسیار بالا برده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها