|

اثرات رتبه بندی بلاخره از کی در حقوق معلمان اعمال می شود؟

بلافاصله بعد از تعطیلات عید و در طلیعه سال جدید احکام رتبه‌بندی معلمان صادر خواهد شد تا همکاران از شیرینی آن بهره‌مند شوند.

لینک کوتاه کپی شد

طرح رتبه بندی معلمان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است. طرح رتبه بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است. طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح‌های پر سرو صدای این روز‌ها در مجلس است. زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

یک کارشناس آموزش و پرورش گفت: باید به معلم شان و جایگاه تاثیر گذار آن اهمیت داد یک بخش کوچکش شاید بتواند وجود همین قانون رتبه‌بندی باشد و وقتی به شکل قانونی اجرا و عملیاتی شود می‌توان اطمینان بیشتری به آن پیدا کرد.

خلیل جواد یار در پاسخ به این سوال که رتبه بندی معلمان چه میزان می‌تواند در جهت ارتقای جایگاه معلمان اثر گذار باشد، گفت: یکی از هدف گذاری‌های رتبه‌بندی معلمان بحث ارتقای جایگاه اجتماعی و شغلی آن‌ها است، که باید این به عنوان هدف قرار بگیرد.

وی ادامه داد: ریشه شروع بحث رتبه‌بندی در کشورمان در ۴-۵ سال اخیر است و دو راهکار بارز که مستقیما به رتبه‌بندی معلمان در ابعاد مختلف از جمله صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و شئون مختلف متصل است ابعاد اعتقادی و اخلاقی است.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: اگر رتبه‌بندی به طریق درست و همراه با ساز و کار مطلوب آن مدون شود و به اجرا در بیاید بسیار خوب است، اما باید گفت که برخی مطالبات معلمان در آن نادیده گرفته شده است و چه بسا در بعضی ساز و کار‌ها هم ایراد داشته باشد، اما باید گفت باز هم می‌توان به آن امیدوار بود.

جواد یار با اشاره به شان تاثیر گذار معلمان در جامعه گفت: باید به معلم شان و جایگاه تاثیر گذار آن اهمیت داد یک بخش کوچکش شاید بتواند وجود همین قانون رتبه‌بندی باشد و وقتی به شکل قانونی اجرا و عملیاتی شود می‌توان اطمینان بیشتری به آن پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه موضوع رتبه بندی معلمان از دل سند تحول بنیادین خارج شده است گفت: خیلی خرسندیم از این اتفاق اما یکی از خرده‌گیری‌هایی که معلمان به این قانون دارند این است که چرا این موضوع طولانی شده است، تأخیر‌هایی که رخ داده است نوعی دل‌زدگی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: ما می‌گوییم علی‌رغم اینکه مشکلات اقتصادی وجود دارد آیا این صنف معلمان حقشان این هست یا نه؟ اگر هست باید ادا بشود به هر حال مطالبه گری‌ها در همه اصناف وجود دارد، در مورد معلمان متأسفانه برخورد‌ها یک مقدار متفاوت‌تر است و دلخوری معلمان هم همین است، گاهی اوقات باید به تصویب بعضی از مسائل این چنینی و اجرای آن سرعت بخشید چرا که زمانی که این قشر دلگرم بشوند می‌توانیم نتایج آن را به شکل ملموس ببینیم.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش درباره زمان صدور احکام رتبه‌بندی معلمان گفت: بلافاصله بعد از تعطیلات عید و در طلیعه سال جدید احکام رتبه‌بندی معلمان صادر خواهد شد تا همکاران از شیرینی آن بهره‌مند شوند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها