|

تبریز شهر نخستین های ایران

شهر زیبای تبریز در طول تاریخ پستی‌هاو بلندی‌های فراوانی به خود دیده است. از این رو با تلخی‌ها و بی‌مهری‌ها آشنایی دیرینه دارد.

لینک کوتاه کپی شد

برای هر چیزی اولین باری وجود دارد. شهر اولین‌های ایران، شهر تبریز است. چراکه اولین خیلی از چیزها در این شهر ساخته شده است. پیش از آنکه بخواهید درمورد نخستین‌های ایران که از تبریز شکوفا شده‌اند بدانید، خوب است کمی بیشتر با این شهر آشنا شوید. تبریز که در استان آذربایجان شرقی واقع شده است، بزرگترین قطب اقتصادی منطقه آذربایجان محسوب می‌شود.

با سفر به این شهر صفحات زیادی از تاریخ ایران را ورق خواهید زد. شهر زیبای تبریز در طول تاریخ پستی‌هاو بلندی‌های فراوانی به خود دیده است. از این رو با تلخی‌ها و بی‌مهری‌ها آشنایی دیرینه دارد. همانطور که می‌دانید در دوره‌های مختلف با روی کار آمدن حکومتهای جدید شهرهای مختلفی به عنوان پایتخت کشور توسط شاهان انتخاب می‌شدند. ازاین رو لازم به ذکر است که شهر تبریز یکی از طولانی مدت‌ترین پایتختهای ایران بود.

با وجود وقایع مهم و مختلفی که این شهر به خود دیده، همچنین آثار تاریخی بسیاری که در دل قدمت خود جای داده، بعید است کسی برای سفر به آن بی‌میل باشد. همانطور که می‌دانید سفر از راه هوایی سریع‌ترین و در اغلب مواقع مناسبترین روش برای تجربه گشت وگذار در شهرهای مختلف است. ازاین رو علی بابا به شما کمک می‌کند تا با قیمتی مناسب سفری باکیفیت و درشان را تجربه کنید.

بلیط هواپیما تهران تبریز و نیز بلیط هواپیما تبریز تهران، از پرفروش‌ترین بلیط‌های هواپیما هستند که باید با انتخاب بهترین زمان برای تهیه آن اقدام کنید. حتما برای آشنایی با اولین‌های ایران که در تبریز متولد شده‌اند اشتیاق کافی دارید.

نخستین های ایران در تبریز

جالب است بدانید اولین چاپخانه و اولین شهرک دانشگاهی و دانشگاه، در شهر تبریز تاسیس شده‌اند. و این اتفاق نه فقط برای ایران بلکه برای جهان، اولین بار در تبریز به وقوع پیوست.

علاوه بر آن، مواردی نظیر ایجاد شهربانی، شهرداری، نخستین مرکز زلزله نگاری، چاپ اسکناس، اولین سینمای عمومی، نخستین کودکستان و نخستین مدرسه کر و لال‌ها، اولین سازمان توسعه گردشگری و اولین خیابان ایران که دارای برق شد، متعلق به شهر بزرگ تبریز هستند. به‌جز همه این‌ها موارد دیگری نیز هستند که به برخی از آنها اشاره می‌شود.

نخستین چاپخانه ایران در تبریز

اولین چاپخانه در سال 1227 توسط شاهزاده عباس میرزا در شهر تبریز تاسیس شد و پس از حدود 12 سال، دومین چاپخانه ایران در شهر تهران ساخته شد.

image_1650378175

نخستین قطار شهری ایران

نخستین تراموا یا قطار شهری، در سال 1280 خورشیدی در تبریز راه اندازی شد. میدان استقرار این قطار به قونقا باشی مشهور است. این تراموا طی 40 سال مزدم را از ایشتگاه راه آهن تا قونقا باشی جابجا می‌کرد. این وسیله نقلیه، نیروی محرکه قابل توجهی داشت. نیرو محرکه آن اسب‌هایی بودند که واگن‌ها را روی ریل حرکت می‌دادند.

این مطلب را هم بخوانید:  انواع تورهای گران استانبول

نخستین کافه رستوران در تبریز

اولین کافه رستوران با سبک و سیاق امروزی در محله‌ای به نام پاشاژ در شهر تبریز ساخته شد. این کافه رستوران که توسط آقا بیک ایستگاهی (شفیع فرهور) در سال 1284 خورشیدی بنا شده بود، امروزه نیز با عنوان قهوه خانه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

ادبیات نوین و بنیانگزار انشای جدید

بنیانگزار انشای جدید، فردی به نام میرزا عبدالرحیم نجار زاده تبریزی است که به طالبوف مشهور بوده است. همچنین بنیانگزار نمایش نامه نویسی در ایران فردی به نام میرزا فتحعلی آخوند زاده است. میرزا آقا تبریزی نیز نخستین نمایش نامه نویس به زبان فارسی در ایران است.

نخستین برج سازی در تبریز

امروزه در همه شهرها خصوصا کلان شهرهای ایران شاهد بالا بردن برج‌های چند طبقه و عظیم هستیم. از این رو با شنیدن نام برج بلافاصله یاد بناهایی میفتیم که جایگزین طبیعت و سد دیدمان شده‌اند.

اما جالب است بدانید که نخستین و بلندترین برج ایران برج 110 طبقه کهکشان در تبریز است که همچنان در دست ساخت بوده و تا همین الان هم با ارتفاع 474 متر عنوان بلندترین برج ایران را از آن خود کرده است.

نخستین هتل با سبک امروزی در تبریز

در سال 1321 قمری یا همان 1282 خورشیدی اولین مهمانخانه به سبک امروزی در ایران در شهر تبریز بنا شد. این هتل یا همان مهمانخانه توسط میرزا اسحاق خان معزالدوله در کنار پل قاری تبریز تاسیس شد و مهمانخانه نظافت نام گرفت.

image_1650378302

اولین رستوران در ایران در تبریز 

جالب است بدانید که نخستین رستوران ایران، رستورانی بود که در سال 1282 خورشیدی در مهمانخانه نظافت در تبریز ساخته شد. این اماکن تاریخی که خاطرات قرن‌ها پیش را روی پیکرشان حک کرده‌اند، انگیزه سفر به تبریز را چند برابر افزایش می‌دهند.

اگر حتی فقط برای چند روز کوتاه بخواهید نخستین‌های شهر بزرگ تبریز را با چشمان خودتان ببینید، بلیط هواپیما تهران تبریز و همچنین بلیط هواپیما تبریز تهران با تخفیف‌های متنوع سفری عالی را برای شما رقم خواهدزد.

مواردی که پیرامون اولین‌های ایران در تبریز ذکر شده‌اند فقط تعدادی از همه رویدادها، بناها و اشخاص پیشگام هستند. حتی می‌توان گفت همه این نخستین‌ها، فقط تکه‌ای از پازل جا مانده از تاریخ ایران در تبریز هستند.

اگر تصمیم به آشنایی بیشتر با این شهر پرجاذبه گرفته‌اید، می‌توانید بدون کوچکترین مشغله با هزینه‌ای مناسب بلیط هواپیما تهران تبریز را تهیه کنید و با خیالی راحت‌تر، بلیط هواپیما تبریز تهران را در دستان خود داشته باشید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها