|

بست های کمربندی پلاستیکی چه کاربردی دارند؟

یکی از دلایلی که استفاده از بست کمربندی پلاستیکی را ضروری می‌کند، سادگی در استفاده، قیمت ارزان و کاربرد بالای آن‌هاست.

لینک کوتاه کپی شد

در صنعت الکترونیک برای اینکه کابل‌ها و سیم‌های برق را دسته‌بندی کنند، از بست کمربندی استفاده می‌شود. این بست‌ها به صورت نوارهای باریک پلاستیکی هستند که یک سگک دارند. سر نوار داخل سکگ می‌رود و بعد آن را می‌کشند. بر روی نوار دندانه‌هایی وجود دارد که بعد از کشیده شدن، مانع از باز شدن بست می‌شوند. در ادامه شما را بیشتر با بست کمربندی یا همان بست زیپی آشنا می‌کنیم.

بست کمربندی پلاستیکی چیست؟

این محصول کاربردی به منظور سفت کردن، متصل کردن، دسته بندی، بستن و یا جمع کردن اجسام مختلف کاربرد دارد. به طوری که می‌توان یک دسته بزرگ از کابل و سیم را توسط تنها یک بست کمربندی به هم متصل کرد تا از ریخت و پاش و به هم ریختگی جلوگیری شود. این بست‌ها در صنعت خودروسازی، هواپیما و سایر تجهیزات صنعتی کاربرد دارند.

استفاده از آن‌ها آسان است. از سوی دیگر قیمت بست کمربندی آنقدرها بالا نیست که صرفه اقتصادی نداشته باشد. از دیگر مزیت‌های این ابزارهای کاربردی باید به سبک بودن و حجم کم آنها اشاره کنیم. تمام صنعت‌گران و کسانی‌ که کارهای فنی انجام می‌دهند، با نام بست‌های پلاستیکی کمربندی آشنایی دارند.

برای تولید این محصولات از پلاستیک‌های فشرده استفاده می‌شود. همین ویژگی مقاومت بست را تا حد زیادی بالا می‌برد. از سوی دیگر باز شدن آن‌ها نیز به راحتی نیست. حتی برخی از آن‌ها یک بار مصرف هستند. یعنی به محض بسته شدن، دیگر قابل باز شدن نیستند و برای باز کردنشان به چاقو یا قیچی نیاز دارید.

unnamed

کاربرد بست کمربندی چیست؟

بیشترین کاربرد بست زیپی برای تجهیزات الکترونیک است تا سیم‌ها و کابل‌ها را مرتب کنند. اما غیر از این موارد باید به بستن لوله‌های خرطومی، مصارف خانگی، لیبل‌گذاری و حتی بستن دست زندانیان هم اشاره کنیم. در خودروهای قدیمی برای اتصال قالپاق به رینگ هم از بست استفاده می‌شد. البته در سال‌های اخیر رینگ و قالپاق را به صورت پیچ و مهره به هم متصل می‌کنند که دیگر نیازی به بست نیست.

بست زیپی چطور کار می‌کند؟

کار کردن با این محصول کار سختی نیست. درست مثل یک کمربند (اما نازک‌تر و کوچکتر) است. بر روی بدنه این نوار دندانه‌هایی تعبیه شده است. جنس آن از پلاستیک مقاوم است تا دندانه‌های مقاوم مانع از باز شدن بست شود. وقتی سر نوار را در داخل سکگ کمربند قرار می‌دهید و از آن می‌کشید، بست محکم می‌شود. حالا اگر بخواهید آن را باز کنید، دندانه‌ها در داخل سکگ گیر می‌افتد و اجازه حرکت را به نوار نمی‌دهد.

قیمت بست زیپی چقدر است؟

قیمت بست کمربندی براساس برند، نوع بست و ضخامت آن متفاوت است. همچنین اگر بخواهید به صورت تکی خریداری کنید، قطعا گرانتر خواهد بود. این محصول به دلیل ارزان بودن اغلب به صورت بسته‌ای خریداری می‌شود. سایز، برند و جنس سه عامل مهم در تعیین قیمت این محصول است.

برندهای خارجی همیشه از برندهای ایرانی گرانتر بوده است. البته به این معنا نیست که بست‌های ایرانی ضعیف عمل می‌کنند و یا زود پاره می‌شوند. جنس هم در محصولات مختلف متفاوت است. پلاستیک فشرده مهم‌ترین متریال برای ساخت این محصولات است که البته برخی از بست‌ها با مواد ضد اشعه نورآفتاب تهیه می‌شوند.

همچنین این بست‌های زیپی با سایز و ضخامت متفاوتی تولید می‌شوند. قاعدتا هرچقدر یک بست بزرگتر و ضخیم‌تر باشد، قیمت بالاتری هم دارد.

انواع بست‌های زیپی موجود در بازار

بست‌هایی که به عنوان بست کمربندی شناخته شده‌اند، انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

بست‌های زیپی پلاستیکی

یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین نوع بست‌های پلاستیکی است. برای ساخت آن‌ها از پلاستیک پلی آمید استفاده می شود. این نوع از بست‌ها باید در محیط خشک و خنک نگهداری شوند. زیرا حساس و شکننده هستند و در مقابل اشعه UV مقاومت بالایی ندارند. همچنین نمی‌توانید از آن‌ها در مقابل نور آفتاب استفاده کنید.

همچنین این نوع از بست‌ها اغلب در بسته‌بندی خالی از هوا نگهداری می شود تا پلاستیک آن‌ها ضعیف نشود. دوام آن‌ها زیاد نیست.

unnamed

بست‌های استنلس استیل

اگر به دنبال یک بست کمربندی قدرتمند هستید که در برابر تابش نور آفتاب هم مقاومت کند، بست استنلس استیل را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این نوع بست زیپی را می‌توانید در محیط‌های مرطوب و خشک هم استفاده کنید. همچنین اگر قرار باشد در مقابل نور آفتاب قرار بگیرد، هیچ مشکلی برای آن‌ها ایجاد نمی‌شود. مقاومت آن‌ها برای تحمل وزن‌های بالا نیز رضایت‌بخش است. اگر بخواهید برای بستن اجسام سنگین از بست زیپی استفاده کنید، این نوع بست را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

انواع بست‌های زیپی پلاستیکی

همانطور که گفتیم بست‌ها به دو نوع پلاستیکی و استیل دسته‌بندی می‌شوند. حالا که بست کمربندی پلاستیکی کاربرد بیشتری دارد، خوب است با انواع آن نیز آشنا شوید که عبارتند از:

بست زیپی پلاستیکی پلی آمید 66

این نوع از بست‌ها برای مدت زمان کوتاه کاربرد دارند. البته برای فضای باز آن‌ها را توصیه نمی‌کنیم. زیرا در مقابل اشعه مضر آفتاب پوسیده می‌شوند. از این نوع بست‌ها می‌توان برای کارهای سبک استفاده کرد. اغلب بست‌های زیپی پلاستیکی پلی آمید 66 به رنگ سفید هستند.

unnamed

بست پلاستیکی سر نصب

دومین نوع بست زیپی کمربندی به صورت سرنصب است. یعنی یک پیچ در سر نوارش دیده می‌شود. از این نوع بست پلاستیکی می‌توانید برای کارهای زیادی از جمله مصارف خانگی استفاده کنید. بست‌های سرنصب در 5 سایز هستند و با استفاده از پلاستیک 6.6 اما با مقاومت بیشتر تولید می‌شوند. برای بستن اجسامی که وزن بین 20 تا 60 کیلوگرم دارند، می‌توانید از این بست‌ها استفاده کنید. بست پلاستیکی سرنصب رنگ‌های متنوعی دارد که کاربردشان را برای تجهیزات برق آسان‌تر می‌کند.

بست پلاستیکی پلی آمید 46

نوع دیگری از بست‌های کمربندی پلاستیکی هستند که نسبت به پلی آمید 66، مقاومت بالاتری دارند. این نوع بست زیپی که به رنگ مشکی هم در بازار موجود است، در برابر اشعه مضر نور آفتاب مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل در محیط‌های باز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

بست کمربندی پلاستیکی سوارفشار

چهارمین نوع بست کمربندی اغلب با طول 6 تا 8 متر تولید می‌شود. برای اتصال کابل و سیم‌ها به صفحه شاسی بهترین بستی که می‌توانید استفاده کنید، از نوع سوار فشار است. این نوع بست به دو صورت بال‌دار و بدون بال تولید می‌شود. بیشترین کاربرد را هم برای تجهیزات صنعتی و الکترونیکی دارند.

چرا به بست کمربندی نیاز دارید؟

همه ما برای انجام امور کاری و روزانه به وسایل سبک، کم حجم و آسان نیاز داریم. از سوی دیگر این محصولات اگر ارزان هم باشند که دیگر کارمان ساده‌تر می‌شود. بست پلاستیکی کمربندی از جمله ابزارهای کار است که برای متصل کردن، بستن، جمع کردن و نظم‌دهی کاربرد دارد.

به طور کلی مزیت استفاده از این بست‌های زیپی عبارت است از:

  • مرتب کردن کابل‌های برق و دسته‌بندی آن‌ها
  • امکان کدبندی کابل‌ها با استفاده از بست‌های رنگی پلاستیکی
  • برای بسته‌بندی سریع و آسان
  • ارزان بودن
  • مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و اشعه مضر آفتاب
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و سایش
  • مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و اسیدی

برای اینکه بست‌های زیپی مقاومت بالاتری داشته باشند، بهتر است آن‌ها را در دمای متعادل و خشک نگهداری کنید.

unnamed

چطور بست کمربندی مناسب خریداری کنیم؟

فروشگاه‌های زیادی در زمینه فروش بست کمربندی فعالیت دارند. اگر قصد خرید اینترنتی این محصول را دارید، فروشگاه بازاری یکی از مراکز عرضه این محصول است. در این فروشگاه می‌توانید بست‌های کمربندی را با قیمت مناسب خریداری کنید. همچنین مشخصات هر محصول هم در کنار آن ذکر شده است.

حرف آخر

یکی از دلایلی که استفاده از بست کمربندی پلاستیکی را ضروری می‌کند، سادگی در استفاده، قیمت ارزان و کاربرد بالای آن‌هاست. برای تجهیزات الکترونیکی و صنایع مختلف این نوع ابزارها کاربرد زیادی دارند. انجام کارهای صنعتی و الکترونیکی با کمک این بست‌ها آسانتر انجام می‌شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها