|

معرفی روش های مختلف برای دریافت کد بورسی

به طور کلی لازمه ورود به بازار سرمایه، دریافت کد بورسی و معاملاتی است.

لینک کوتاه کپی شد

بازار سرمایه در سال‌های اخیر مورد استقبال بی نظیری قرار گرفت. این بازار به واسطه داشتن سودهای جذاب، برای خیلی از سرمایه‌گذران مناسب به نظر می‌آید. حال مسئله اینجاست که حتی برای شروع فعالیت نیز باید مراحلی طی شود و کار کردن با سامانه‌های معاملاتی نیز، نیاز به آموزش دارد.

به طور کلی لازمه ورود به بازار سرمایه، دریافت کد بورسی و معاملاتی است. تنها با داشتن این دو کد و استفاده از بسترهای آنلاین کارگزاری‌ها امکان فعالیت و انجام معامله در بازار سرمایه وجود دارد. در این مقاله به بررسی این دو کد و نحوه دریافت آن‌ها خواهیم پرداخت.

کد بورسی چیست؟

کد بورسی در واقع نشان‌دهنده هویت شما در بازار سرمایه است. این کد تنها یک بار صادر می‌شود و به واسطه آن، شما یکی از اهالی بازار سرمایه شناخته خواهید شد. کد بورسی شناسه ای 8 رقمی است که از 3 حرف و 5 عدد تشکیل شده است. این کد به‌وسیله سازمان بورس صادر می‌شود. برای گرفتن کد بورسی دانستن دو نکته لازم است:

نکته اول این است که شماره تلفن همراه، باید به اسم درخواست‌کننده باشد در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهید شد.

مورد دیگر کد‌‌گیری برای فرزندانی است که به سن قانونی نرسیده‌اند. در این حالت قیم آن‌ها پدر است و باید شماره‌ای به نام خود و مغایر با شماره سجام خود ارائه کند تا احراز هویت فرزندان به واسطه قیومیت پدر انجام شود.

3 روش مختلف برای دریافت کد بورسی

برای صدور کد بورسی می‌توان به دو روش حضوری و غیر حضوری اقدام کرد. هر بخش نیز به چند روش قابل انجام است که در ادامه به توضیح و بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

دریافت کد بورسی به روش غیر حضوری

برای گرفتن کد بورسی به روش غیر حضوری به دو صورت می‌توانیم اقدام کنیم:

ثبت نام در سامانه سجام و احراز از طریق اپ‌های موجود

برای دریافت کد بورسی با این روش، ابتدا لازم است که در سامانه سجام ثبت نام‌ کنید. پس از آن یک کد ده رقمی برای شما ارسال می‌شود که می‌توانید با این کد از طریق اپ‌های موجود اقدام به احراز هویت سجام کنید. پس از آن یک شناسه 8 رقمی متشکل از سه حرف و 5 عدد برای شما ارسال می‌شود. با ثبت نام و احراز سجام دارای شناسه بورسی می‌شوید و می‌توانید به ادامه مراحل بپردازید.

ثبت نام و احراز سجام از پنل کارگزاری‌ها

در این روش با استفاده از پنل کارگزاری خود می‌توانید ثبت نام سجام را انجام دهید و پس از آن برای شما کد 10 رقمی ارسال می‌شود. اگر کارگزاری شما امکان احراز هویت سجام داشته باشد، می‌توانید از آن طریق احراز را انجام دهید. در غیر این صورت با استفاده از کد 10 رقمی و استفاده از اپ‌های موجود می‌توانید احراز هویت سجام را انجام دهید و پس از آن کد بورسی برای شما صادر می‌شود.

دریافت حضوری کد بورسی

در روش حضوری می‌توان به دو روش مراجعه به دفاتر پیشخوان یا شعب کارگزاری‌ها اقدام کرد. در هر دوی این روش‌ها با در دست داشتن مدارک هویتی می‌توانید مراجعه حضوری داشته باشید و مراحل لازم برای شما انجام می‌شوند. لازم به ذکر است که سرعت انجام این مراحل از طریق شعب کارگزاری‌ها بیشتر است.

کد معاملاتی

پس از این که کد بورسی برای شما صادر شد، نیاز به دریافت کد معاملاتی است. کد معاملاتی نشان‌دهنده هویت شما در کارگزاری است. با دریافت کد معاملاتی می‌توانید از سامانه معاملاتی آنلاین استفاده کنید و در برخی از کارگزاری‌ها مانند کارگزاری آگاه تسهیلاتی نیز دریافت کنید. برای دریافت کد معاملاتی نیاز به ثبت نام و احراز هویت کارگزاری دارید.

نحوه دریافت کد معاملاتی

برای دریافت کد معاملاتی نیر می‌توان به دو روش حضوری و غیر حضوری اقدام کرد:

حضوری

در روش حضوری می‌توانید با در دست داشتن مدارک هویتی به دفاتر پیشخوان یا شعب کارگزاری خود مراجعه کنید. تمام مراحل برای شما انجام می‌شوند و لازم به ذکر است با مراجعه به شعب کارگزاری می‌توانید در سریع‌ترین زمان، کد معاملاتی دریافت کنید.

غیر حضوری

در این روش بعد از وارد کردن تمامی اطلاعات مورد نظر، ثبت نام شما انجام می‌شود. سپس با استفاده از دوربین گوشی، می‌توانید احراز هویت آنلاین شوید و به صورت الکترونیک قرارداد را امضا کنید. پس از دریافت کد معاملاتی چند روزی زمان لازم است تا پنل معاملاتی شما فعال شود.

کلام آخر

برای ورود و فعالیت در بازار سرمایه، نیاز به داشتن کد بورسی و معاملاتی است. برای دریافت این دو شناسه می‌توانید به صورت حضوری و غیر حضوری اقدام کنید. کد بورسی را سازمان بورس و کد معاملاتی را کارگزاری‌ها صادر می‌کنند. با کد بورسی هویت شما در سازمان بورس احراز می‌شود و با کد معاملاتی هویت شما در کارگزاری ثبت می‌شود.

 سامانه‌ی معاملاتی بدون ثبت نام و احراز هویت فعال نمی‌شود. کارگزاری آگاه برای ایجاد آرامش در مشتریان و توانایی آن‌ها برای دریافت کد معاملاتی و بورسی در سریع‌ترین زمان، شرایطی را فراهم کرده است تا بتوانید تمامی مراحل کد‌گیری را بدون نیاز به مراجعه حضوری و به صورت آنلاین انجام دهید. با استفاده از خدمات کارگزاری آگاه می‌توانید آرامش و امنیت را برای فعالیت در این بازار لمس کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها