|

یارانه نقدی جدید چه زمانی قابل برداشت است؟

برای سه دهک کم‌درآمد جامعه به ازای هر نفر ماهانه 400 هزار تومان و دهک‌ های سوم تا نهم به ازای هرنفر، ماهی 300 هزار تومان یارانه دریافت کرده…

لینک کوتاه کپی شد

یارانه جدید بلافاصله پس از سخنان تلویزیونی رئیس‌جمهوری و اظهارات تکمیلی احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، به‌حساب سرپرستان ۲۳ میلیون خانوار ایرانی واریز شد اگرچه پس از پیامک خوشحال‌کننده اول، پیامک دومی هم از راه رسید و خبر داد یارانه جدید فعلا قابل برداشت نخواهد بود، اما میزان افزایش در نظر گرفته شده بیشتر به‌چشم آمد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فرارو؛ یارانه جدید برای ۷۲ میلیون ایرانی شامل ۲۳ میلیون خانوار واریز شده و رقم آن برای سه دهک اول به‌ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و برای خانوار‌هایی که در دهک چهار تا ۹ قرار می‌گیرند، به‌ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان است. با این حساب خانوار‌های پنج نفره که قبلا پنج تا یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان (روی هم ۲۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان) و یک یارانه معیشتی به ارزش ۲۰۵ هزار تومان دریافت می‌کردند و روی هم رفته ماهی ۴۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان به حسابشان واریز می‌شد، از حالا به بعد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یارانه جدید می‌گیرند. یارانه این خانوار پنج نفره از بامداد روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، یک میلیون ۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان یعنی معادل ۲۴۷ درصد، افزایش پیدا کرده است. ۳۰ درصد جمعیت کشور یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و ۶۰ درصد جمعیت یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت کرده‌اند. ۱۰ درصد هم بی‌نیاز از دریافت یارانه به‌حساب می‌آیند

مبلغ یارانه جدید چقدر است؟

به گزارش فرارو، یارانه نقدی جدید را باید به دو دسته تقسیم کرد؛ یارانه ۴۰۰ هزار تومان و یارانه ۳۰۰ هزار تومانی. همانطور که رئیس‌جمهوری گفت برای سه دهک کم‌درآمد جامعه به ازای هر نفر ماهانه ۴۰۰ هزار تومان واریزی شده است در حالی که دهک‌های سوم تا نهم به ازای هر نفر، ماهی ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت کرده‌اند. اگر خانواده‌ای پنج‌نفره را در دهک اول تا سوم فرض کنیم، میزان یارانه جدید آن‌ها به دو میلیون تومان می‌رسد. منظور از دهک‌های اول، دوم و سوم پایین‌ترین طبقه اقتصادی در کشور است. افرادی که در دهک اول هزینه‌ای قرار می‌گیرند، ضعیف‌ترین قشر هستند و ماهانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان درآمد دارند. درآمد خانوار‌های موجود در دهک دوم، ماهانه رقمی حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. البته تمام این محاسبه‌ها برمبنای سال ۱۳۹۷ انجام شده است. خانواده‌های دهک سوم نیز در سال ۹۷ ماهانه دو میلیون و ۲۲۰ هزار تومان درآمد داشته‌اند.

یارانه جدید برای خانوار‌های شش دهک بعدی، یعنی دهک چهارم تا نهم به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان واریز شده است و یک خانوار پنج نفره در شب ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت کرده‌اند.

چرا یارانه جدید از رقم اعلام شده کمتر است؟

یارانه جدید برای دهک‌های اول تا سوم به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های چهارم تا نهم نفری ۳۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. مجموع این مبالغ بامداد سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت به حساب سرپرست خانوار واریز شد، اما سرپرستان خانوار گفته‌اند رقم کمتری دریافت کرده‌اند. موضوع خیلی زود روشن شد. پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد قسط وام یک میلیون تومانی کرونا از مبلغ واریزی کسر شده است.

به گزارش فرارو، بررسی‌ها نشان می‌دهد این مابه‌التفاوت، ناشی از کسر مبلغ قسط وام یک میلیون تومانی کمک معیشتی کرونا، توسط بانک‌ها کسر شده است. در سال ۱۳۹۹، دولت پس از شیوع کرونا تصمیم گرفت به حساب یارانه‌بگیران که ۲۳ میلیون خانوار هستند، مبلغ یک میلیون تومان وام واریز کند. مدت بازپرداخت این تسهیلات ۳۰ ماه است و ماهیانه ۳۵ هزار تومان از رقم یارانه واریزی به حساب سرپرستان خانوار دریافت کنندگان وام کسر می‌شود. به‌این ترتیب یک خانوار پنج‌نفره حاضر در دهک چهارم تا نهم به‌جای یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، باید یک میلیون و ۴۶۵ هزار تومان به‌عنوان یارانه جدید دریافت کرده باشد.

چرا یارانه جدید قابل برداشت نیست؟

یارانه نقدی جدید بامداد روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ به‌حساب سرپرستان خانوار واریز شد، اما پیامک دوم، بلافاصله پس از واریز به دست افراد رسید و نشان داد پول واریز فعلا قابل برداشت نیست و اصطلاحا در حساب افراد بلوکه شده است. به‌گفته مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی زمان برداشت یارانه جدید به‌صورت رسمی اعلام خواهد شد.

پرداخت نشدن یارانه جدید را چطوری پیگیری کنیم؟

یارانه نقدی جدید در بامداد روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، طی یک مرحله به‌حساب سرپرستان خانوار کل کشور واریز شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد بعضی افراد که قبلا مشمول دریافت یارانه بودند، این دفعه پیامک واریز نگرفتند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به‌همین دلیل سامانه پیگیری مشکلات احتمالی در توزیع عادلانه یارانه‌ها را معرفی کرده است. آن‌دسته از سرپرستان خانوار که به هر دلیلی ابهام یا اعتراضی نسبت به یارانه اختصاص دارند، می‌توانند با مراجعه به سامانه hemayat.mcls.gov.ir اعتراض خود را ثبت کنند. مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی هم گفته کسانی که یارانه جدید را دریافت نکرده‌اند و فکر می‌کنند مستحق هستند، می‌توانند اعتراض خود را در «سامانه رسیدگی به درخواست کمک حمایت معیشتی و یارانه نقدی» وزارت تعاون ثبت کنند. کسانی که به نحوه دهک‌بندی خود اعتراض دارند هم می‌توانند از طریق سامانه جامع رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتراض خود را ثبت کنند. شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پاسخگویی به سؤالات در نظر گرفته شده است. احتمال دارد واریزی بعضی بانک‌های بزرگ که سرشان شلوغ‌تر است، با تاخیر انجام شود. مسدود بودن کارت بانکی خود خانوار‌ها می‌تواند یکی از دلایل دریافت نکردن رقم واریزی یارانه جدید باشد.

یارانه جدید در شرایطی پرداخت شده که مدیرکل روابط عمومی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها وعده داده در روز‌های آینده اعلام می‌شود کسانی که به هر نحوی از سال ۹۳ به بعد برای یارانه‌ها ثبت‌نام نکرده یا از قلم افتاده بودند، به سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه کنند.

یارانه جدید چقدر افزایش پیدا کرده است؟

یارانه جدید از تجمیع یارانه‌نقدی و یارانه معیشتی که قبلا هر ماه در دو نوبت به‌حساب سرپرستان خانوار ریخته می‌شد، تشکیل شده است. غیر از تجمیع مبالغ، رقم واریزی یارانه جدید افزایش پیدا کرده است. یارانه خانوار‌های تک‌نفره، پیش از این ماهانه حدود ۱۰۰ هزار تومان بود (نقدی و معیشتی) دریافت می‌کردند که با رقم پرداختی توسط دولت سیزدهم (۳۰۰ هزار تومان) رقم دریافتی آن‌ها سه برابر شده است. یارانه خانوار‌های دونفره هم که پیش از این ماهانه حدود ۱۹۴ هزار تومان بود، هم‌اکنون سه برابر شده و به عدد ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. یارانه خانوار‌های سه نفره ۳.۳ برابر شده و از حدود ۲۷۴ هزار تومان به ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین یارانه خانوار‌های چهارنفره از ۳۵۴ هزار تومان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده. یعنی ۳.۴ برابر شده است. یارانه خانوار‌های پنج‌نفره هم با افزایش ۳.۵ برابری از رقم ۴۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها