|

چگونه در بورس سهام بخریم؟

برای شروع یک معامله، قدم اول داشتن کد بورسی است. برای این که کد بورسی داشته باشیم باید از طریق سامانه سجام و سامانه کارگزاری اقدام کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

برای ورود به بازارهایی چون بورس یا ارز دیجیتال باید روش و اصول معامله در آن را بیاموزیم و چم و خم انجام معاملات را یاد بگیریم. در این مقاله با نحوه خرید و فروش سهام آشنا خواهیم شد و این که چگونه می‌توان در بورس سرمایه گذاری کرد را آموزش خواهیم دید.

در بورس ایران مراحلی برای خرید و فروش سهام وجود دارد به عبارت زیر:

  • دریافت کد بورسی و ورود به سامانه معامله آنلاین
  • شارژ کردن حساب کارگزاری خود
  • جست و جو کردن نام نماد بورسی مورد نظرتان
  • ثبت سفارش خرید سهم
  • تایید سفارش و اضافه شدن سهم به پرتفوی سرمایه‌گذارتان
  • ثبت سفارش فروش و فروختن سهم
  • دریافت وجه و واریز به حساب بانکی

کد بورسی قدم اول

برای شروع یک معامله، قدم اول داشتن کد بورسی است. برای این که کد بورسی داشته باشیم باید از طریق سامانه سجام و سامانه کارگزاری اقدام کنیم. یعنی در ابتدا وارد سایت سجام می‌شویم؛ تمام اطلاعات شخصی درخواست شده را وارد می‌کنیم تا به مرحله احراز هویت برسیم. این مراحل را در سایت کاگزاری نیز سپری می‌کنیم.

تفاوتی نمی‌کند از طریق کدام کارگزاری اقدام کنیم اما کارگزای آگاه یک ویژگی خاص دارد و آن هم سامانه آگاه اکسپرس است که در آن می‌توان به طور همزمان در سجام و کارگزاری ثبت نام کرد. در نهایت این کارگزاری است که برای‌ شما کد بورسی صادر می‌کند و نام کاربری و کلمه عبوری را به شما پیامک می‌کند تا با آن وارد پنل معاملاتی خود شوید و برای مرحله خرید و فروش سهام آماده شوید.

مرحله بعد شارژ کردن حساب کارگزاری

با ورود به سامانه معاملاتی خود مرحله بعدی این است که حساب کاربری خود را شارژ کنید. برای شارژ حساب سه کار می‌توان انجام داد:

  • شارژ آنلاین از حساب بانکی یا پرداخت شتابی یا واریز آنی
  • فیش واریز نقدی به صورت ثبت فیش
  • اتصال حساب کارگزاری به حساب بانکی

جست و جوی نام نماد بورسی مورد نظر خود

در مرحله بعدی که یافتن نماد مورد نظرتان برای خرید است کافیست نام نماد را در کادر بالای صفحه معاملاتی خود جست و جو کنید. به عنوان مثال نماد فملی را تایپ و دکمه ذره‌بین را کلیک کنید تا تمامی اطلاعات مربوط به فملی را مشاهده کنید. اطلاعاتی چون جدول عرضه و تقاضا، مشخصات نماد، نمودار روند سهام و اطلاعات حجم خرید و فروش سهام توسط حقیقی و حقوقی و... .

ثبت سفارش خرید سهم

در این لحظه نماد و اطلاعات آن رو به روی ما قرار دارند و تنها کاری که باقی‌مانده، این است که به میزان دلخواه‌مان سهم را خریداری کنیم. برای این کار دو گزینه در صفحه وجود دارد با نام‌های «خرید» و «فروش». گزینه خرید را که سبز رنگ است انتخاب می‌کنیم و دست به کار می‌شویم.

هر تعداد سهام را که در محدوده قیمتی مورد نظر خود سفارش‌گذاری کنیم و کادرهای مربوط به آن را پر کنیم سفارش ما ثبت و در لیست انتظار خرید قرار خواهد گرفت. گفتنی است که اگر برای سهم صف خرید تشکیل شده باشد برای پروسه خرید زمان بیشتری سپری خواهد شد.

تکمیل سفارش خرید و اضافه شدن سهم به پرتفوی

در فرآیند خرید و فروش سهام، پس از آن که خرید خود را انجام دادید و سیستم خرید شما را نهایی کرد، از حساب کاربری‌تان مبلغ خریداری شده کم می‌شود. دقت کنید که مبلغ خریداری شده شما از حداقل مبلغ قابل قبول (500 هزار تومان) بیشتر باشد. حداقل مبلغ خرید یک سهم در بورس ایران از500 هزار تومان شروع می‌شود.

گفتیم که پس از ثبت سفارش خرید، اگر در قیمت و حجم تعریف شده فروشنده‌ای پیدا بشود خرید شما به سرعت تکمیل می‌شود. در اینجا سوالی که مطرح می‌شود این است که ما از کجا بفهمیم سهم مورد نظر به طور کامل خریداری شده است یا نه؟ برای فهمیدن آن کافی است در همان صفحه کارگزاری، گزینه پرتفوی لحظه‌ای را مشاهده کنید، تمامی نمادهای خریداری شده توسط شما (قیمت خرید، قیمت آخرین معامله و سود و زیان شما در این بخش ثبت می‌شود.

چگونه سهام خود را بفروشم؟

پس از مدتی که در بازار سهام فعالیت کردید و سهام تحلیل خود را خریدید، با توجه به استراتژی معاملاتی خود به مرحله‌ای می‌رسید که باید برخی از سهم‌هایتان را بفروشید. معمولا سهامداران به چند دلیل سهم خود را می‌فروشند، یا سهام مورد نظر به سوددهی رسیده یا سوددهی‌ خود را از دست داده و در سراشیبی ضرر افتاده است، یا شخص به پول نقد نیاز دارد و قصد دارد پول خود را از بازار خارج کند. مورد دیگر این که سهامدار بر اساس تحلیل خود قصد دارد سهامی با پتانسیل سوددهی بیشتر بخرد.

در این شرایط لازم است از سهم قبل خارج شده و گزینه فروش را انتخاب کنید. به همین منظور کادر تعداد و قیمت را مانند مرحله خرید پر کنید البته در اینجا سعی کنید به سهم را به بیشترین قیمت بفروشید.پس از فروش پول شما به حساب کاربری کارگزاری شما منتقل می‌شود.

برداشت پول از حساب کارگزاری

گام آخر آموزش خرید و فروش سهام برداشت پول از حساب کارگزاری است. برای این که بتوانید مبلغ داخل حساب کارگزاری خود را به حساب بانکی‌ منتقل کنید و آن را در بازاری غیر از بازار سهام خرج کنید، لازم است از منوی سامانه، گزینه تقاضای وجه را انتخاب کنید.

پس از آن صفحه‌ای باز می‌شود که در آن سه گزینه وجود دارد. سه گزینه تاریخ و یک گزینه محدودیت برداشت. تاریخ‌ها بسته به کارگزاری، معمولا از سه روز کاری بعد شروع می‌شوند و در این تاریخ‌ها کارگزاری می‌تواند وجه مورد نظرتان را به حساب‌تان واریز کند. گفتنی است که به روزهایی که بازار سهام فعال است روز کاری می‌گویند. یعنی همه روزهای هفته به جز پنج‌شنبه، جمعه و ایام تعطیل رسمی.

برای فروش شما یکی از کادرهای تاریخ‌ را انتخاب می‌کنید ودر کادر قیمت، مبلغ مورد نظرتان را در وارد می‌کنید. سپس ثبت درخواست می‌کنید تا پول به شماره حسابی که در کارگزاری ثبت کردید واریز شود. دقت کنید که دریافت وجه تنها از طریق همان حساب بانکی که داده بودید صورت می‌گیرد اما در مرحله واریز وجه می‌توانید از هر حساب بانکی که مایلید استفاده کنید.

جمع بندی

در این مقاله چگونگی خرید و فروش سهام در بورس را یاد گرفتیم اما برای کسب تجربه، نیاز به تمرین ئانسته‌ها و آشنایی بیشتر با بازار بورس دارید. توصیه ما این است که برای یادگیری و خرید عجله نکنید، مقالات  و ویدئوهای آموزشی را در کنار تحلیل‌های خود دنبال کنید تا کم‌کم به یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای در بازار سهام تبدیل شوید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها