|

طرح صیانت پیشران مهاجرت جوانان و مرگ استارت آپ‌ها

با اجرای طرح صیانت نیمی از کسب و کارهای خلاقانه اینترنتی فلج خواهد شد و با خارج شدن جوانان ایده پرداز از کشور اقتصاد دچار نقص می‌گردد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز-امروز میخواهیم درباره ارتباط مستقیم اجرای طرح صیانت و افزایش مهاجرت در ایران صحبت کنیم. شما جوانی را فرض کنید که از دانشگاه فارغ التحصیل شده است و حالا می‌خواهد به طور انفرادی و یا گروهی استارت آپی را شروع کند.

همانطور که‌ می‌دانید استارت آپ یک نهاد انسانی ست که برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد پدیدار می‌شود، چرا می‌گوییم ابهام؟ زیرا جوان از احتمالات فروش و مشتریان خود شناختی ندارد. پس با کلی ایده و آمال و آرزو وارد یک دنیای پر از ریسک می‌شود، و می‌خواهد کسب و کارش را آغاز کند.

حالا فکر کنید در حال پرورش ایده‌اش است که بازار خبرهای طرح صیانت داغ می‌شود، جوان که تازه شروع به کار کرده و می‌خواهد اقدامی کند دست و دلش می‌لزرد.. به خودش می‌گوید آیا ریسک کنم و این کار را در کشورم انجام دهم و یا اینکه عطای ایده هایم را در اینجا به لقایش ببخشم و مهاجرت کنم..

چرا راه دوری برویم من به عنوان یک جوان وقتی اسم طرح صیانت را شنیدم اولین جمله‌ای که به ذهنم خطور کرد این بود "پس کارم چه می‌شود؟" بنابراین مهاجرت میتواند اولین گزینه انتخابی باشد برای فرار از مرگ خاموش ایده. 

mohajerat

چند روز پیش عادل فردوسی‌ پور در سخنرانی‌ اش در جمع فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف در مورد جوانانی که مهاجرت می کنند گفت: "همیشه یکی از حسرت‌ ها، افسوس‌ ها و ناراحتی‌ هایم رفتن بچه‌ ها به خارج هست. هر یک نفری که از ایران خارج می‌ شود و می‌ رود انگار یک خنجر به قلب من زده می‌ شود و خیلی ناراحت می‌ شوم. ای کاش برای نخبه‌‌ های ما فضای فعالیت مهیا بشود. می‌ دانم خیلی سخت است، می‌ دانم هیچ فرش قرمزی برای هیچ کدام از ما هیچ وقت پهن نشده، باید کلی موانع را پشت سر بگذارید، کلی تلاش کنید، کلی کوشش کنید تا به آنچه استحقاقش را دارید برسید. اینقدر این روزها استارتاپ و کار خلاقانه هست که شاید نیازی نباشد شما منتظر استخدام شدن باشید و می توانید مسیر خودتان را پیدا کنید. من کاملا درک می کنم که شرایط بسیار سخت است. شرایط برای کار و پیدا کردن جایگاه مورد نظرتان خیلی سخت است و کسانی در این شرایط، رفتن را انتخاب می‌ کنند."

باتوجه به آمار، میل به مهاجرت در جوانان به 63 درصد رسیده، احتمال اینکه با خارج شدن جوانان خلاق و ایده پرداز از کشور، اقتصاد دچار نقص اساسی شود بسیار زیاد است و با اجرای طرح صیانت نیمی از کسب و کارهای خلاقانه اینترنتی فلج خواهد شد.

پس رونق کسب  کارهای نوپا و یا همان استارت آپی در گرو اجرای طرح صیانت می‌تواند باشد.

چندی پیش نماینده مردم تهران اظهار داشت: با اجرای طرح صیانت تغییری در عملکرد پلتفرم های شبکه های مجازی نخواهیم داشت اما شایعات فضای مجازی و تبلیغات منفی در مورد طرح صیانت به گونه ای ست که در ذهن مردم اینطور نقش بسته که طرح صیانت یعنی قلع و قمع شبکه های اجتماعی،  اما اینطور نیست. 

الهیان گفت: طرح صیانت برای جلوگیری از سوءاستفاده گران و کلاهبرداران مجازی است که این این روزها به اطلاعات و دارایی‌های آحاد مردم دست‌اندازی می‌کنند و خانواده‌های بسیاری از اقدامات آنها متضرر شده‌اند، اما از آنجا که قانون دقیق و روشنی در این باره وجود ندارد پیگیری این پرونده‌ها نیز چندان مقدور و میسر نیست.

پس با توجه به صحبت های مسئولین طرح صیانت نمی‌تواند به شبکه های مجازی که قرار است در آن کسب وکار ایجاد گردد، لطمه ای وارد کند. 

زیرا یک میلیون و هشتصد هزار شغل در فضای مجازی و همینطور 9 میلیون نفر شاغل در این محیط مشغول فعالیت هستند. پس با وجود این آمارها، مسدود و یا محدود شدن فضای مجازی می‌تواند کاری غیرمعقولانه باشد.

در هر صورت این باوری ست که در جامعه شکل گرفته و تا این طرح اجرا نشود با هزاران فکت هم نمیتوانیم آن را خوب و با بد قلمداد کنیم دقیقا مانند هندوانه ای در بسته است که نمی‌دانیم درونش کال است و یا شیرین..

خلاصه آنکه امیدواریم در کشمکش اجرای طرح صیانت، ناامیدی صاحبین کسب و کار تبدیل به تصمیم مهاجرت نشود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها