|

تخم مرغِ ارزان وارد بازار می شود؟

معاون اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای کالاهای اساسی حد نوسان داریم و اگر از نرخ مصوب کاهش یا افزایش نداشتیم در بازار دخالت نمی‌کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

قیمت تخم مرغ یکی از مواردی بود که در گرانی های اخیر افزایش داشت. از آنجایی که تخم مرغ یک کالای پرمصرف است و تقریبا تمامی اقشار به آن نیازمند هستند، متعادل بودن قیمت تخم مرغ اهمیت زیادی دارد.

به گزارش«شایانیوز» و به نقل از جهان اقتصاد، قیمت تخم مرغ نیز به صورت روزانه اعلام می شود. افزایش قیمت تخم مرغ یکی دیگر از نگرانی های مردم بود و به همین دلیل بعد از گرانی میزان خرید آن بالا رفت. اما بعد از آن قیمت تخم مرغ نیز مانند سایر کالاها پایین آمد.

قیمت+تخم+مرغ+قیمت+هر+شانه+تخم+مرغ

ناصر نبی پور با بیان اینکه متوسط نرخ تخم‌مرغ درب مرغداری به کیلویی ٢٧ هزار تومان رسیده است، گفت: نرخ تمام شده تولید این کالا حدود ۴٣ هزار تومان است

وی درباره اینکه آیا در چنین شرایطی دولت مازاد تخم‌مرغ را از تولیدکنندگان خریداری نمی‌کند؟، افزود: دولت اعلام کرده هر کیلوگرم تخم‌مرغ را درب سردخانه ٣١ هزار تومان خریداری می‌کند، در حالی که با احتساب هزینه حمل و کارتن نرخ تخم‌مرغ ٣١ هزار تومان تمام می‌شود بنابراین مرغدار ترجیح می‌دهد آن را همان کیلویی ٢٧ هزار تومان بفروشد ضمن اینکه دولت اعلام کرده در خرید توافقی تخم‌مرغ مازاد، ۴۵ روز بعد از خرید مطالبات تولیدکنندگان تسویه می‌شود.

نبی پور همچنین با اشاره به نرخ بالای نهاده‌های دامی گفت: مرغداران توان خرید نهاده را ندارند و اکثراً از ذخایر موجود در مرغداری‌ها استفاده می‌کنند.

وی پیش‌بینی کرد که در تیر و مرداد این ذخایر به اتمام برسد و تولیدکنندگان مجبور به خرید نهاده جدید شوند.

نبی پور با اشاره به اینکه حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی زمانی اتفاق افتاد که میزان تولید بسیار زیاد بود، گفت: شاید بتوان گفت تولید در بالاترین سطح خود در تاریخ صنعت مرغ تخم‌گذار و روزانه حدود ٣٣٠٠ تن بود و البته در کنار این مسئله با کاهش تقاضا از سوی مردم مواجه هستیم که همه این عوامل منجر به کاهش نرخ شده است.

صادرات تخم‌مرغ محدود شد

همچنین بر اساس نامه‌ معاون وزیر جهاد کشاورزی به رئیس سازمان دامپزشکی کشور صادرات تخم مرغ خوراکی تا سقفی مشخص آزاد شد، متن این نامه به شرح زیر است.

بر اساس بند چهار مصوبه قرارگاه امنیت غذایی وزارت متبوع به نامه شماره ۰۲۰/۳۵۱۸ مورخ ۱۴۰۱/۲/۴ و همچنین با عنایت به درخواست اتحادیه مرکزی مرغداران میهن به نامه شماره ۱۴۰۱/۲۹۸۸ مورخ ۱۴۰۱/۲/۱۹ با صادرات تخم‌مرغ خوراکی تا سقف مطرح شده در مصوبه مذکور موافقت می‌گردد.

معاون اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نیز اظهارکرد: برای کالاهای اساسی حد نوسان در نظر گرفته شده است و در صورتی تا حد در نظر گرفته شده از نرخ مصوب کاهش یا افزایش نداشته باشیم در بازار دخالت نمی‌کنیم تا اینکه بازار خود را تنظیم کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها