|

انتقاد از افزایش حقوق بازنشستگان؛ «شرمنده شدیم!»

در اقدامی عجیب و بی سابقه نحوه افزایش حقوق بازنشستگان در 15 خرداد که مصادف با روز تعطیل بود اعلام شد.

لینک کوتاه کپی شد

نحوه افزایش حقوق بازنشستگی سال ۱۴۰۱ سازمان تامین اجتماعی همچنان مورد توجه افکار عمومی قرار دارد. پانزدهم خرداد ماه در تقویم رسمی کشور روز تعطیل عمومی است. اما امسال، درست در چنین روزی دولت پس از دو ماه و نیم تاخیر نحوه افزایش حقوق کارگران بازنشسته را اعلام کرد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از تجارت نیوز، صرف نظر از غیر متعارف بودن زمان ابلاغ این افزایش، میزان افزایش حقوق کارگران بازنشسته نیز بحث برانگیز بود. در این واکنش‌ها مروری می‌کنیم بر نظراتی که در رابطه با میزان افزایش مزایای بازنشستگی سال ۱۴۰۱ داشند.

محض یادآوری برای سال جاری حداقل مستمری بازنشستگی ۵۷ درصد و دریافتی سایر سطوح بگیران به میزان ۱۰ درصد زیاد شد، در کنار این افزایش، مزایای جانبی و ثابت ماهانه نیز به مقدار ۱۰ درصد افزایش یافتند.

به صورت مشخص نظراتی که در ارتباط با افزایش مستمری و مزایای ثابت آن از طرف خوانندگان این خبر ثبت شده‌اند‌، یک نقطه اشتراک دارند و آن انتقاد از پایین بودن مبالغ تعیین شده جدید است. در عین حال برخی مخاطبان با تردید نسبت به قطعی بودن این افزایش نگاه می‌کنند.

خیالمان دیگه راحت شد!

گروهی از بازنشستگان با وجود دلخوری از افزایش حقوقشان، لحنی کنایه آمیز در پیش گرفته‌اند و با گوشه و کنایه انتقاد خود را مطرح می‌کنند.

– « خوش بحال ما بازنشسته ها باین این شرایط دیگر کم وکسر نداریم !!»

– « دستشون درد نکنه خیلی مارو شرمنده کردند، ما با این ده درصد هم مسافرت میریم تفریح می‌کنیم، دیگه نگران کرایه خونه و هزینه‌های درمانی و مخارج خونه نیستیم، شرمنده خانوادمون نشدیم، تازه پس انداز هم می‌کنیم.»

– « خوب حساب دفتریمان تصویه میشه»

– « خیلی زحمت افتادید بااین اضافه حقوق …..خیلی خیلی».

– «چه خوب با این افزایش می‌تونیم مهمون دعوت کنیم مسافرت بریم خلاصه خیلی کارا می‌تونیم بکنیم».

چرا فقط جلوی افزایش حقوق را می‌گیرن؟

برخی بازنشستگان نیز با لحنی جدی همچنان بر غیر منصفانه بودن افزایش مستمری‌های سال ۱۴۰۱ تاکید دارند.

– « اصلا مدیر عامل سازمان که فقط دستورات را اجرا میکند یعنی هیچ عکس العملی از خود نشان نمی‌دهد به این خاطر حرفی را که در شورای عالی کار به همراه وزیر ونمایندگان باز نشستگان زده را نمی تواند تکرار کند و محکم بگویند که اجرای قانون شورای عالی کار را قبول دارد».

– «حقوق بازنشستگی هر کسی مبنی بر سابقه است ولی این اشتباه است که مزایای حق مسکن حق عائله مندی وحق اولاد و….رو بر مبنای سابقه اختصاص داد .این مزایا برای همه بازنشستگان و مستمری بگیران باید یکسان باشد تنها حقوق باید بر مبنای سابقه تعلق بگیرد» .

– «واقعا نمیدونم با چه عقلی اینا این ده درصد رو زدن آخه مگه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی رو دولت میده که قانون تعیین می‌کنه این حقوق سالیان متمادی از حقوق به حق خود بازنشستگان کم شده برای دولت ضرری نداره چرا باید مدیر کل تامین اجتماعی از این قانون ۹۶ تبعیت کنه».

– « پس ۲۵ درصد سال قبل چی شد. دیگه صحبتی نیست. اینم تورم زا هست».

– « من مستمری بگیر هستم و دو تا نوه ام خونه ما زندگی میکنن و یه پسر هم دارم حقوق من و پسرم رو خرج می‌کنیم حتی نمیتونیم ماهی ۲۰۰ هزار تومان پس انداز داشته باشیم بعضی ماهها تا ۸۰۰ تومان نسیه بقال میشه».

– « چرا قیمت همه چی ده برابر ولی حقوق حتی دو برابر هم نشده».

– « نظرمن اینه که بازنشستگان محترم از پیگیری شکایت به دیوان عدالت اداری کوتاه نیایند وبخاطرداشته».

ـ «پس ۲۵درصد باقیمانده از همسان سازی سال قبل چی شد».

– « هنوز فیش حقوقی صادر نشده سایت بسته ست».

– « متاسفانه امروز فیش حقوقی مستمری خرداد ۱۴۰۱ تامین اجتماعی زدند هیچ افزایشی نداشت».

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها