|

خبر خوب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه از طرح رتبه بندی معلمان

رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۸ هزار میلیارد تومان برای مصوبه نظام رتبه‌بندی معلمان اختصاص داده‌ شده است.

لینک کوتاه کپی شد

پس از کش و قوش های فراوان بر سر طرح رتبه بندی معلمان بالاخره آیین نامه اجرایی ناظر به قانون رتبه‌بندی معلمان در نشست هیئت وزیران مطرح و تصویب شد. با این اتفاق بایستی مشکلات بر سر راه طرح رتبه بندی معلمان برطرف شود. طرح رتبه بندی معلمان با قدرت تاثیر گذاری اش بر معیشت قشر فرهنگی جامعه یکی از مطالبات آنها شده بود. اما اجرای طرح رتبه بندی معلمان منوط به گذر از مراحل پیچیده قانونی در کشور بود. 

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فارس، حمیدرضا حاجی‌بابایی امروز در جلسه هم‌اندیشی فرهنگیان نیشابور، فیروزه و زبرخان که در محل دبیرستان خیام برگزار شد، با اشاره به تصویب نظام رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: اگرچه برای اجرای این طرح ۳۸هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص داده‌شده است، اما نمی‌دانم گیر کار کجاست؟

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه چرا در کنار افزایش حقوق شاغلین به وضعیت بازنشستگان بی‌توجهی می‌شود، افزود: باوجوداینکه ۹ هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان کشوری و ۵ هزار میلیارد برای بازنشستگان لشگری اختصاص‌یافته است، اما از فروردین تا امروز این حکم اجرایی نشده است؟

رتبه+بندی

وی با تأکید بر اینکه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ازنظر مجلس شورای اسلامی قطعی است و باید اجرایی شود، بیان کرد: آموزش‌وپرورش امسال ۱۸۰ میلیارد تومان پول دارد و مجلس باید برای ۱۵۰۰ نیروی بازنشسته همسان‌سازی کند.

حاجی بابایی با اذعان به اینکه در حال حاضر کشور با کمبود ۳۰۰ هزار معلم مواجه است، خاطرنشان کرد: متأسفانه از درس پرورشی، تنها اسم آن باقی‌مانده است، لذا ضروری است که برای آموزش‌وپرورش باید هزینه کنیم.

وی با اشاره به اختصاص بودجه ۱۳ درصدی به آموزش‌وپرورش بعد از سال ۹۲ خاطرنشان کرد: بنا به تأکید رهبر معظم انقلاب باید برای تربیت دانش‌آموزان هر آنچه لازم است، هزینه شود.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه تحصیل ۴۰ دانش‌آموز در یک کلاس یک موضوع درون‌سازمانی است و ربطی به مجلس و دولت ندارد، بیان کرد: با توجه به اینکه اعتبار لازم برای حوزه آموزش‌وپرورش اختصاص می‌یابد باید مشخص شود این اعتبارات چگونه هزینه می‌شود، نه اینکه کابینه دولت زیر سؤال برود.

حاجی بابایی با اشاره به تحقق ۸۰درصدی بودجه سال جاری کشور اذعان کرد: در بودجه امسال ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در قالب یارانه پرداخت می‌شود.

وی با اذعان به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی از دولت حذف و به مردم پرداخت می‌شود، ابراز کرد: نان، دارو و بیشتر اقلام با همان ارز ۴۲۰۰ تومان تأمین و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با یادآوری اینکه مملکت را با فروش اوراق، اوراق کردند، گفت: در بودجه ۱۴۰۱ یک ریال فروش اوراق اضافه نکردیم و این در حالی است که بودجه ۱۴۰۱ ازنظر ارزش ریالی افزایش‌یافته، اما تورم‌زا نیست.

وی ادامه داد: در بودجه سال ۱۴۰۱ یک دلار از پول نفت از بانک مرکزی برداشته نمی‌شود و در این راستا نیز اجازه ندادیم یک عدد پول جدید هم چاپ شود.

حاجی بابایی بابیان این‌که در سال ۱۴۰۱ یک نفر بیمه نشده نباید در کشور باشد، عنوان کرد: تا امروز ۳ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و ۲۵ هزار میلیارد تومان هم برای بیماران صعب‌العلاجی که هیچ بیمه درمانی ندارند اختصاص داده‌شده است.

233549_565

رتبه بندی معلمان بدون آزمون انجام خواهد شد

حسین حق وردی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: بر اساس کلیاتی که در جلسه هیئت دولت تصویب شده است، فعلا دیگر آزمونی وجود ندارد و رتبه بندی معلمان بدون آزمون انجام خواهد شد؛ بنابراین رتبه بندی معلمان بر اساس نص قانونی که مجلس تصویب کرده است، اجرا می‌شود؛ چرا که در آن نیز اسمی از آزمون نیامده است.

این صحبت‌ها در شرایطی مطرح شده اند که پیش از این یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش از الزامی بودن برگزاری آزمون برای طرح رتبه بندی معلمین گفته و انجام این کار را برای اجرایی کردن طرح رتبه بندی مهم خوانده بود.

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: نباید شیرینی اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در کام فرهنگیان تلخ شود؛ بلکه بهتر است هر چه سریع‌تر وزیر آموزش و پرورش بدون تعلل و تاخیر اجرای آن را آغاز کرده و از شهریور سال گذشته پرداخت مابه‌التفاوت حقوق معلمان را در قالب این طرح انجام دهد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با عنوان کردن افزایش حقوق معلمین با اجرایی شدن طرح رتبه بندی گفت: به نظر می‌رسد با قانون رتبه‌بندی معلمان حقوق فرهنگیان به طور متوسط سه تا ۶ میلیون تومان افزایش یافته و در کنار افزایش حقوق، جایگاه معنوی و شان و منزلت معلمان نیز در گروه‌های مختلف حفظ خواهد شد.

نیکزاد گفت: در اجرای این قانون معلوم نیست وزیر آموزش و پرورش به دنبال چه موضوعی است که در روند اجرای آن تعلل و تاخیر ایجاد کرده و بهتر است هر چه سریع‌تر این قانون اجرایی و عملیاتی شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اعلام آمادگی کامل وزارت آموزش و پرورش برای اجرایی کردن طرح رتبه بندی درباره آخرین وضعیت این طرح گفت: آمادگی کامل اجرایی کردن این طرح از سوی وزارت آموزش و پرورش وجود دارد و با توجه به مهلت داده شده منتظر هستیم که دولت تاییدیه این پیش‌نویس را به ما ابلاغ و آن را نهایی کند.

به گفته این مسئول وزیر به تمامی استان‌ها و ۷۵۰ رئیس اداره، کار تنظیم اطلاعات معلمان زیرمجموعه خود را بر اساس امتیاز ابلاغ کرده است.

او گفت: ما در آموزش و پرورش برای این طرح موظفیم که ۸۰۴ هزار معلم را بر اساس امتیازاتی که کسب می‌کنند به گروه‌های پنج‌گانه آموزشیارمعلم، مربی معلم، استادیار معلم و دانش‌یار معلم و استاد معلم تقسیم کنیم.

فرهنگیان و معلمین می‌توانند درباره اجرایی شدن این طرح نظرات خود را با ما در میان بگذارند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها