|

طرح عجیب خانه‌ دار کردن جوانان!

در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ بنا بر مصوبه شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات مسکن جوانان از ۴۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد تومان افزایش یافت.

لینک کوتاه کپی شد

طبق گفته مدیر عامل بانک مسکن سقف این تسهیلات در پایتخت معادل یک میلیارد تومان‌ اعلام شد.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از خبرآنلاین، بر اساس این طرح وام یک میلیارد تومانی مسکن بعد از ۱۵ ســال پرداخت خواهد شد آن هم به شرط اینکه سـپرده‌گذار تا ۱۵ سال آینده حداقل ماهانه مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به حساب مورد نظر بانک مسکن واریز کند تا بتواند از سقف میزان این تسهیلات استفاده کند.

بر این اساس سپرده گذار پس از دریافت تسهیلات یک میلیارد تومانی طی ۲۰ سال با نرخ سود ۹درصد، باید ماهانه مبلغ ۸ میلیون و ۹۷۳ هزار تومان قسط به حساب بانک مسکن واریز کند. به گفته کارشناسان اقتصاد و مسکن، طرح وام یک میلیارد تومانی جوانان، از اساس طرحی کارشناسی نشده و بی‌فایده است که بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و با توجه به فضای تورمی اقتصاد ایران، در ۱۵ ســال آینده هیچ ارزشی نداشته و در نهایت محکوم به شکست است. چرا که اگر میانگین سالانه تورم در این ۱۵ سال ۲۰ درصد در نظر گرفته شود، یک میلیارد تومان در ۱۵ ســال آینده به اندازه ۶۵ میلیون تومان کنونی ارزش خواهد داشت که با آن شاید بتوان تنها یک متر خانه خریداری کرد!

1_3ce_jJ4-6fLSp1RAU-_yrw

به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌ها در این طرح به صورت یک جانبه و بدون در نظرگرفتن شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه صورت گرفته و به عبارتی دیگر، با واقعیات جامعه تطابق نداشته و بیشتر شبیه طنز تلخی است که نه تنها کمکی به خانه‌دار شدن جوانان در آینده نمی‌کند؛ بلکه با توجه به شوی تبلیغاتی کــه وام یک میلیاردی بــه راه انداخته، عــدد بزرگی را به ذهن متبادر ساخته و به این شکل، زمینه افزایش قیمت مسکن را نیز به وجود می‌آورد.

تهیه مسکن این روزها به یکی از مشکلات بزرگ خانواده‌ها تبدیل شده اسـت. براساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، مردم ایران پایین‌ترین رتبه میزان قدرت خرید خانه در بین مردم جهان را دارا هستند. طبق گفته شهردار تهران در صورتی که فردی بخواهد در تهران با حقوق متعارف خودش مسکن تهیه کند حدود ۷۰ سال به طول می‌انجامد. به اعتقاد کارشناسان یکی از راهکارها برای برون رفت از شرایط فعلی، این است که میزان تسهیلات مسکن جوانان در انتهای بازه زمانی سپرده گذاری به صورت بخشی از هزینه خرید یک واحد مسونی اعلام شود. برای مثال به جای اعلام سقف عدد مشخص یک میلیارد تومــان، اعلام شود در انتهای بازه زمانی سـپرده گذاری، معادل ۶۰ درصد از هزینه خرید یک واحد مسکونی توسط بانک در قالب تسهیلات به متقاضی ارائه خواهد شد.

مسئولین امر نباید وعده خانه‌دار شدن ۱۵ سال آینده را به مردم بدهند و آنها را با مشکلات خود تنها بگذارند. قانون‌گذاران موظف هستند اسباب آرامش مردم را فراهم کنند. مردم ایران لایق بهترین‌ها هستند. شایسته است دولت و مجلس در جسـت‌وجوی راهکارهایی باشند تا خانه‌دار شدن برای جوانان به رؤیایی دست نیافتنی تبدیل نشود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها