|

قول نایب رئیس مجلس درباره زمان دقیق ابلاغ افزایش حقوق بازنشستگان؛ 28 تیر 1401

عضو هیات نظارت سازمان تامین اجتماعی گفت: این سازمان حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است.

لینک کوتاه کپی شد

گردهمایی سالروز تأمین اجتماعی بعدازظهر دوشنبه در خانه کارگر جمهوری اسلامی برگزار شد. در ابتدای این مراسم بازنشستگان شعارهایی چون: تورم صد درصد، افزایش ۱۰ درصد/ گرانی، تورم، بلای جان مردم/ مصوبه‌ دولت ابطال باید گردد و… سر دادند. 

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ایلنا، محمد حمزه‌ای، معاون امور بین‌الملل خانه کارگر در این مراسم گفت: امروز ۲۵ تیر ماه، روز تامین اجتماعی است و ما این روز را تبریک می‌گوییم. در همه جا تامین اجتماعی اساس یک زندگی ایده‌ال است. در آلمان تامین اجتماعی در قرن ۱۹ و پیش از قانون کار به وجود آمد.

وی با تاکید بر اینکه کسانی که معتقدند افزایش مزد باعث تورم می‌شود، اشتباه می‌کنند، تصریح کرد: در کتابی که نوشته کارشناسان سازمان بین‌المللی کار است، بیان شده که هر کشوری به حداقل دستمزد، کرامت انسانی، بهداشت و ایمنی توجه کند اقتصادی پایدار دارند و در غیر این صورت، اقتصاد و اشتغال پایداری ندارند.

امیدواریم تصمیم درستی در مورد حقوق بازنشستگان گرفته شود

حمزه‌ای با اشاره به مصوبه‌ دولت در مورد حقوق بازنشستگان خاطرنشان کرد: تورم در برخی از کالاها ۱۰۰ درصد است و به طور میانگین تورم بالای ۵۰ درصد اعلام شده اما دولت حقوق بازنشستگان سایر سطوح را تنها ۱۰ درصد افزایش داده این بی‌انصافی در حق بازنشستگان است. وی ادامه داد: ما امیدواریم دولت یا مجلس تصمیم درستی در این زمینه اتخاذ کنند تا این مبلغ ناچیز بتواند بخشی از افزایش نرخ تورم را جبران کند.

دولت معادل حدود هشت سال یارانه به تامین اجتماعی بدهکار است

در ادامه این مراسم، پرویز نصیری، عضو هیات نظارت سازمان تامین اجتماعی ابراز داشت: در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی با معضلات بسیاری مواجه است. دولت طی سال‌های متمادی، سهم خود را به سازمان پرداخت نکرده و امروز این سازمان حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است. برای اینکه بزرگیِ این ۴۰۰ هزار میلیارد تومان را متوجه بشوید، باید بگویم که یارانه پرداختی در طول یک سال چیزی حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان است. یعنی دولت معادل حدود هشت سال یارانه به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است.

وی ادامه داد: در این شرایط، دولت به جای اینکه تکلیف خود را مشخص کند و برای حل این مشکلِ اساسی برنامه اجرایی دهد، در افزایش حقوق بازنشستگان بدون توجه به ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و مصوبه شورای عالی کار عمل می‌کند.

این فعال کارگری با اشاره به رویکرد هیات نظارت سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: ما به عنوان هیات نظات سازمان از مصوبه شورایعالی کار و قانون تامین اجتماعی دفاع می‌کنیم و پیگیرِ مطالبات بازنشستگان هستیم.

نصیری با اشاره به رایزنی‌های انجام شده یادآور شد: هفته گذشته جمعی از دوستان کانون عالی بازنشستگان با نائب رییس اول جلسه داشتند و در آنجا قول گرفتند که رئیس مجلس مصوبه هیات تطبیق قوانین و مقررات را به صورت رسمی به دولت ابلاغ کند. تا پایان ماه جاری رئیس مجلس باید به صورت رسمی این ابلاغ را انجام دهد.

وی با بیان اینکه تصمیم دولت در مورد افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح انگیزه پرداختِ حق بیمه بیشتر به این سازمان را از اعضا می‌گیرد و این سازمان در آینده با بحران بیشتری مواجه خواهد شد، عنوان کرد: این صندوق در حال حاضر نسبت به صندوق‌های دیگر وضعیت بهتری دارد و اگر دولت و مجلس نمی‌خواهند صندوق تامین اجتماعی به سرنوشت صندوق‌های دیگر دچار شود باید فکری به حال این صندوق کنند.

نصیری با اشاره به سیاست‌های اقتصادی دولت گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جراحیِ اقتصادی دولت سبب افزایش نرخ تورم شده است. در آن زمان هشدارهای لازم به مجلس و دولت داده شد اما متاسفانه به این موضوع توجه نکردند. ما امیدواریم حالا که تبعات این قضیه مشخص شده دولت رویه خود را اصلاح کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها