|

نکات مهم درباره استفاده از مسواک بین دندانی

با مسواک بین دندانی (مسواک ارتودنسی) می توان حتی ذرات ریز مواد خوراکی را از بین دندان ها خارج کرد و از پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه…

لینک کوتاه کپی شد

با مسواک بین دندانی (مسواک ارتودنسی) می توان حتی ذرات ریز مواد خوراکی را از بین دندان ها خارج کرد و از پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه جلوگیری کرد. اخیرا استفاده از مسواک های بین دندانی بسیار رواج پیدا کرده است به همین دلیل ما قصد داریم به چند نکته مهم درباره نحوه استفاده از مسواک ارتودنسی اشاره کنیم.

مسواک بین دندانی

مسواک بین دندانی چیست؟

به این مسواک در زبان انگلیسی اینتردنتال گفته می شود؛ همان طور که از نام این مسواک پیداست، این مسواک فضاهای بین دندانی را تمیز می کند. مسواک های بین دندانی سری بسیار کوچک و باریک دارند که از الیاف ریز و نرمی ساخته شده اند و برای تمیز کردن لابلای دندان ها بسیار مناسب هستند.

شایان ذکر است که این نوع مسواک ها به هیچ عنوان جایگزین مسواک های معمولی نیستند، بلکه باید در کنار مسواک های معمولی از مسواک اینتردنتال هم برای ارتقا سلامت دهان و دندان خود استفاده کنید.

به دلیل اینکه مسواک های معمولی توانایی تمیز کردن سطوح جلویی و عقبی دندان ها را دارند اصولا فضای بین دندانی از دسترس مسواک های معمولی به دور می مانند و به مرور به دلیل تجمع مواد غذایی دچار پوسیدگی می شوند؛ بنابراین شما با استفاده از مسواک ارتودنسی یا بین دندانی به راحتی می توانید این فضاها را نیز تمیز کنید.

انواع مسواک ارتودنسی

چه کسانی باید از مسواک ارتودنسی استفاده کنند؟

هر کسی که به سلامت دهان و دندان خود اهمیت می دهد می تواند از این مسواک ها استفاده کند. اما به توصیه بهترین متخصص ارتودنسی افرادی که دندان های نامرتبی دارند و تمیز کردن فضای بین دندانی برایشان دشوار است می توانند از مزایای مسواک اینتردنتال بهره مند شوند.

همچنین به تمام افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند توصیه می شود که از این مسواک ها برای تمیز کردن فضای بین دندانی و دستگاه ارتودنسی خود استفاده کنند. به دلیل اینکه بیشتر افرادی که تحت درمان ارتودنسی هستند از این مسواک استفاده می کنند به آن مسواک ارتودنسی هم گفته می شود.

نحوه استفاده از مسواک بین دندانی

نحوه استفاده از مسواک بین دندانی بسیار آسان است و تنها باید حین استفاده کمی احتیاط کنید. برای تمیز کردن دندان های خود با این نوع مسواک ها کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  1. در مرحله اول با مشورت متخصص ارتودنسی خود یک مسواک ارتودنسی متناسب با نوع دستگاه ارتودنسی و وضعیت دندان های خود تهیه کنید.
  2. قبل از اینکه با مسواک معمولی دندان هایتان را مسواک بزنید، ابتدای فضای بین دندانی خود را مسواک ارتودنسی تمیز کنید.
  3. برس مسواک را با ملایمت به فضای بین دندانی خود وارد کنید.
  4. مسواک را بدون هیچ فشاری و با ملایمت در جهت عقب و جلو به حرکت دربیاورید و اینکار را در تمام فضای بین دندانی تکرار کنید.
  5. توصیه می شود قبل از هر بار مسواک زدن، از مسواک اینتردنتال استفاده کنید. اما استفاده از این ابزار حداقل یک بار در طول شبانه روز به تمامی افراد پیشنهاد می شود.

نحوه استفاده از مسواک بین دندانی

ویژگی های یک مسواک خوب ارتودنسی چیست؟

- داشتن طراحی مناسب برای خارج کردن باقیمانده غذاها: ارتودنسی ثابت فلزی جزء رایج ترین دستگاه های ارتودنسی هستند که از براکت، چسب و سیم فلزی تشکیل شده اند. براکت های فلزی با ماده مخصوصی به دندان ها متصل می شوند، سپس توسط سیم فلزی براکت ها به یکدیگر متصل می شوند تا به کمک همدیگر دندان ها را حرکت دهند و در یک ردیف قرار دهند. در صورت استفاده از این نوع بریس ها غذا به راحتی لابلای سیم فلزی و براکت ها گیر می کند؛ بنابراین باید از مسواکی استفاده کنید که طراحی آن به گونه ای باشد تا بتواند باقی مانده غذا را از بین سیم ها و براکت ها خارج کند.

- داشتن سر باریک و کوچک: در واقع بهترین مسواک ارتودنسی مسواکی است که بتواند به راحتی به تمامی نقاط غیرقابل دسترس دسترسی داشته باشد. توصیه می شود که از مسواک هایی استفاده کنید که سر باریک و کوچکی داشته باشند تا تمامی نواحی دهان، دندان، لثه و بریس ها دسترسی پیدا کند.

- مسواک ارتودنسی باید دارای پرزهای نرم باشد تا هنگام مسواک زدن بین دندان ها احساس ناخوشایندی به شما دست ندهد.

کلام آخر

ما در این نوشتار سعی کردیم درباره مسواک ارتودنسی و موارد استفاده آن صحبت کنیم. از آنجا که از مسواک بین دندانی بیشتر در زمان درمان ارتودنسی استفاده می شود به آن مسواک ارتودنسی هم گفته می شود.

در واقع به دلیل اینکه ارتودنسی جزء خدمات گران قیمت دندانپزشکی است بنابراین مراقبت از آن و دندان ها در طول و بعد از درمان بسیار حائز اهمیت است؛ یکی از شیوه های مراقبتی در زمان ارتودنسی رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از مسواک ارتودنسی است.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که هزینه ارتودنسی چقدر است؟ هزینه ارتودنسی به موارد مختلفی بستگی دارد اعم از نوع ارتودنسی (ثابت یا متحرک)، شدت پیچیدگی دندانی، مهارت متخصص ارتودنسی و حتی هزینه ارتودنسی فک بالا و پایین هم با یکدیگر متفاوت است. برای اطلاع دقیق از قیمت ارتودنسی حتما باید یک جلسه مشاوره با متخصص ارتودنسی داشته باشید تا بتواند به نسبت ناهنجاری دندانی شما و همچنین بودجه ای که برای این درمان در نظر گرفته اید هزینه دقیق را اعلام کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها