|

لمینت دندان و کامپوزیت دندان چه فرقی با هم دارند؟

اصولا اکثر افرادی که قصد اصلاح طرح لبخند دارند به دنبال تفاوت بین لمینت دندان و کامپوزیت دندان هستند؛ ما در این نوشتار قصد داریم با معرفی…

لینک کوتاه کپی شد

اصولا اکثر افرادی که قصد اصلاح طرح لبخند دارند به دنبال تفاوت بین لمینت دندان و کامپوزیت دندان هستند؛ ما در این نوشتار قصد داریم با معرفی هر یک از این روش های اصلاح طرح لبخند درباره تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان صحبت کنیم. 

لمینت دندان

 

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان در چیست؟

کامپوزیت و لمینت دندان هر کدام مزایای مختص به خود را دارند که باعث ایجاد تفاوت بین لمینت و کامپوزیت می شود که این تفاوت ها عبارتند از:

مقرون به صرفه بودن کامپوزیت در مقابل لمینت دندان

در واقع یکی از فاکتورهای بسیار مهم در انتخاب نوع روکش دندان قیمت آن است. بهتر است بدانید هزینه لمینت دندان در مقایسه با کامپوزیت بیشتر است و البته این گرانی بی دلیل نیست که در ادامه به دلایل گران بودن هزینه لمینت دندان خواهیم پرداخت.

طول درمان کامپوزیت کوتاه تر است

طول ترمیم و درمان دو روش کامپوزیت و لمینت دندان هم با یکدیگر فرق دارد؛ به طور معمول درمان کامپوزیت در یک جلسه قابل انجام است اما درمان به روش لمینت سرامیکی حدود 2 الی 3 هفته طول می کشد. 

کامپوزیت دندان برگشت پذیر است اما لمینت نه!

یکی دیگر از تفاوت های لمینت و کامپوزیت دندان برگشت پذیری این دو روش است. در واقع یکی از مزایای کامپوزیت دندان در مقایسه با لمینت دندان همین برگشت پذیری است؛ چرا که  در روش ونیر کامپوزیت نیازی به تراشیدن دندان نیست و فرد می تواند هر زمان که بخواهد به کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی یا سایر مراکز دندانپزشکی برای برداشتن روکش مراجعه کند. البته اگر دندان های شما دچار شکستگی، لب پر شدگی و ... شده است توصیه ما استفاده از لمینت دندان است. 

طول عمر و ماندگاری لمینت بیشتر از کامپوزیت است

با ویژگی هایی که تا به اینجای مطلب از این دو روش گفته ایم به احتمال زیاد به این نتیجه رسیده اید که ماندگاری لمینت از کامپوزیت بیشتر است. دلیل ماندگاری بیشتر لمینت به نسبت کامپوزیت متریال و مواد مورد استفاده در ساخت این روکش دندانی است. 

انواع کامپوزیت دندان

انواع روش های کامپوزیت دندان شامل درشت دانه (ماکروفیل)، ریزدانه (میکروفیل)، هیبرید، نانو کامپوزیت و ... است که در ادامه توضیح اجمالی درباره هر یک خواهیم داشت:

  • کامپوزیت درشت دانه یا ماکروفیل از ذراتی به ابعاد 10 تا 50 میکرومتر تشکیل شده است؛ در واقع این ذرات بزرگ باعث مقاومت بالای این کامپوزیت می شود. 

  • کامپوزیت ریز دانه یا میکروفیل از ذراتی به ابعاد 100 نانومتر تشکیل شده است. مزیت این روش در مقایسه با کامپوزیت درشت دانه سهولت پولیش کردن آن است اما این نوع دوام و ماندگاری کمتری به نسبت نوع قبلی دارد.

  • در روش هیبرید ابعاد ذرات چیزی ما بین کامپوزیت درشت دانه و ریزدانه است و اندازه تقریبی آن حدو 10 الی 50 میکرومتر و همچنین تا 40 نانومتر است. در این روش زیبایی دندان در اثر استهلاک و به مرور زمان کمتر می شود اما به دلیل فیبر بالایی که در ساخت آن به کار رفته مقاومت بالایی دارد. 

  • نانو کامپوزیت روش نسبتا جدیدی است که ابعاد ذرات آن به حدد 20 نانومتر می رسد. ماندگاری و مقاومت این نوع کامپوزیت فوق العاده است. 

انواع کامپوزیت دندان

انواع لمینت دندان 

انواع لمینت دندان شامل لمینت سرامیکی، کامپوزیتی، فوری و ... است. هزینه لمینت دندان به نسبت کامپوزیت بیشتر است اما در مقابل ماندگاری و مقاومت بالایی دارد. 

در واقع کامپوزیت دندان نوعی لمینت است (لمینت کامپوزیتی) که به نسبت لمینت سرامیکی قیمت کمتری دارد.

روکش لمینت لمینت فوری، لمینت های آماده هستند؛ بنابراین طبیعی است که قیمت ارزان تری هم داشته باشند. 

در واقع بهترین نوع لمینت دندان لمینت سرامیکی است که از استحکام فوق العاده ای برخوردار است و زیبایی طبیعی و منحصر به فردی به دندان ها می دهد. همان طور که بارها گفتیم طول عمر و ماندگاری این روش به نسبت کامپوزیت بسیار بیشتر است؛ البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که هزینه آن نیز در مقابل کامپوزیت بیشتر است و همین عامل باعث شده که افراد بیشتر کامپوزیت را انتخاب کنند. 

لمینت دندان

لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت؟

تا به اینجا درباره تفاوت های لمینت و کامپوزیت دندان صحبت کردیم و گفتیم که هر کدام چه مزایا و معایبی دارند. اما اینکه لمینت برای شما بهتر است یا کامپوزیت به نظر دندانپزشک، سلیقه خود شما، بودجه ای که دارید و ... بستگی دارد. 

اما به طور کلی به دلیل اینکه لمینت بر اساس مینای دندان انجام می شود، شباهت بسیار زیادی به دندان های طبیعی دارد. همچنین به دلیل متریالی که در ساخت لمینت به کار می رود مقاومت و ماندگاری بسیار بیشتری در مقابل خراشیدگی و لکه شدن دارد؛ اما در روش کامپوزیت دندان امکان آسیب دیدگی و شکستگی روکش بسیار بالاتر است، همچنین به دلیل اینکه امکان تغییر رنگ کامپوزیت وجود دارد بنابراین باید در رژیم غذایی خود دقت داشته باشید. در مقابل نیز کامپوزیت دندان روشی سریع تر، آسان تر، کم هزینه تر و همچنین قابل برگشت است.

نگهداری و مراقبت از لمینت و کامپوزیت دندان چگونه است؟

نگهداری و مراقبت از لمینت و کامپوزیت دندان کاملا مشابه مراقبت از دندان های طبیعی است. اما توصیه می شود که در صورت استفاده از کامپوزیت دقت بیشتری کنید برای مثال از جویدن مواد غذایی سخت پرهیز کنید، مواد غذایی و نوشیدنی های رنگدار نخورید و ...

هزینه لمینت دندان چقدر است؟

هزینه لمینت دندان در تمامی مراکزها و کلینیک های دندانپزشکی یکسان نیست اما اصولا مراکز دندانپزشکی شبانه روزی و دولتی هزینه کمتری بابت خدمات دندانپزشکی دریافت می کنند. 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها