|

محبوب ترین روش های ارتودنسی در بین جوانان

انجام ارتودنسی علاوه بر اینکه باعث بهبود وضعیت ظاهری دندان ها و اصلاح طرح لبخند می شود؛ بلکه منجر به بهبود بسیاری از بیماری های دندان و…

لینک کوتاه کپی شد

انجام ارتودنسی علاوه بر اینکه باعث بهبود وضعیت ظاهری دندان ها و اصلاح طرح لبخند می شود؛ بلکه منجر به بهبود بسیاری از بیماری های دندان و لثه نیز می شود. در واقع ارتودنسی یک روش زیبایی و درمانی در حوزه دندانپزشکی است. 

ارتودنسی دندان روش های مختلفی دارد که برخی از این روش ها مانند ارتودنسی نامرئی به نسبت سایر روش ها در بین جوانان پرطرفدارتر است. در این نوشتار با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی در ارتباط با ارتودنسی نامرئی در اختیار شما قرار دهیم.

ارتودنسی نامرئی

نگرانی های رایج افراد در مورد درمان های ارتودنسی 

برخی از افراد نگران عوارضی ناشی از ارتودنسی دندان در سنین بالا هستند. با وجود اینکه بروز برخی از عوارض اجتناب ناپذیر است؛ اما در صورت انتخاب یک متخصص ارتودنسی خوب و مجرب نگرانی درباره عوارض این روش درمانی بی مورد است. همچنین رعایت نکات مراقبتی در زمان درمان ارتودنسی و ترک عادات غلط مانند دندان قروچه، گاز گرفتن اجسام سفت و سخت با دندان و ... از بروز عوارض جلوگیری می کند. 

برخی از افراد هم نگران بروز حساسیت در دندان در صورت درمان ارتودنسی هستند. افزایش سن باعث ضعیف شدن و آسیب پذیر شدن دندان ها می شود که پس از انجام ارتودنسی مینای دندان ضعیف تر و دندان ها حساس تر می شوند. این مورد حتما باید توسط متخصص ارتودنسی بررسی شود و در صورتی که پزشک معالج، شما را کاندیدای مناسبی برای انجام ارتودنسی نداند باید از انجام آن صرف نظر کنید. 

 یکی دیگر از نگرانی های رایج افراد شکل ظاهری و سیم کشی دندان ها می باشد. در ادامه چند نمونه از جدیدترین روش های ارتودنسی را معرفی خواهیم کرد که جزء ارتودنسی های نامرئی هستند. 

پرطرفداترین روش های ارتودنسی

یکی از پرطرفداترین روش های ارتودنسی در بین جوانان و بزرگسالان ارتودنسی نامرئی است که انواع ارتودنسی نامرئی عبارتند از:

ارتودنسی لینگوال

در روش ارتودنسی نامرئی لینگوال دستگاه ارتودنسی به پشت دندان ها چسبیده می شود به همین دلیل به این روش ارتودنسی مخفی یا ارتودنسی پشت دندانی هم گفته می شود.

افرادی که دندان های بلندی دارند و پشت دندان آنها فضای کافی برای نصب براکت ارتودنسی دارد برای انجام این روش درمانی مناسب هستند. لازم به ذکر است که قیمت ارتودنسی لینگوال نسبتا زیاد است.

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی سرامیکی

یکی دیگر از روش های پرطرفدار در بین بزرگسالان، ارتودنسی سرامیکی است. براکت های این نوع ارتودنسی نامرئی، شفاف و پلاستیکی هستند و به نسبت ارتودنسی فلزی نمای کمتری دارد. 

ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف

این روش یکی از جدیدترین و البته محبوب ترین روش های ارتودنسی است که با روی کار آمدن این روش درمانی آمار مراجعه کنندگان کلینیک های ارتودنسی به طرز چشم گیری افزایش پیدا کرد. 

البته ارتودنسی با پلاک های شفاف برای افرادی مناسب است که لثه های سالمی داشته باشند و ناهنجاری دندانی آنها متوسط یا جزئی باشد. 

از جمله دلایل پرطرفدار بودن این روش ارتودنسی علاوه نامرئی بودن متحرک بودن آن ها است. در این روش هیچ خبری از سیم و براکت های ارتودنسی نیست و از الاینرهای شفاف و بی رنگ برای درمان ناهنجاری های دندانی استفاده می شود. همچنین بیمار می تواند در زمان غذا خوردن، آشامیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به راحتی الاینرها را از دهان خود خارج کند و مجدد آنها را در دهان خود قرار دهد. 

ارتودنسی نامرئی

مراحل درمان ارتودنسی دندان با الاینرهای شفاف

  1. در مرحله اولیه مشاوره، متخصص ارتودنسی دندان های بیمار را معاینه می کند و پس از عکسبرداری از دهان و دندان وی یک برنامه درمانی سفارشی برای بیمار می چیند.

  2. پس از مشاهده وضعیت دندان ها و شدت نامنظمی دندان ها، هزینه و طول درمان توسط متخصص ارتودنسی اعلام می شود.

  3. رادیوگرافی و اسکن سه بعدی از دندان های بیمار گرفته می شود.

  4. پس از قالب گیری از دندان ها، طرح درمانی بیمار با استفاده از پرینتر سه بعدی ایجاد می شود که بیمار می تواند نتیجه نهایی درمان خود را قبل از شروع درمان مشاهده کند.

  5. پس تایید، مدل های دیجیتال به لابراتوار ارسال می شود و الاینرهای اختصاصی بیمار توسط این مرکز ساخته می شود.

  6. تعدادی الاینر تحویل بیمار داده می شود که می بایست هر کدام از آنها را به مدت 1 الی 3 هفته استفاده کند. برای اینکه بیمار از این روش درمانی نتیجه مثبت دریافت کند باید حدود 20 الی 22 ساعت در روز الاینرها را بر روی دندان های خود قرار دهد. 

  7. پس از تکمیل دوره درمان متخصص ارتودنسی، یک نگهدارنده شفاف سفارشی تحویل بیمار می دهد.

  8. بیمار موظف است تا مدت زمان تعیین شده از این نگهدارنده ها هر شب استفاده کند که تا بی نظمی ها مجدد عود نکنند.

تفاوت ارتودنسی دندان کودکان و بزرگسالان

تصور بسیاری از افراد این است که ارتودنسی حتما باید در سنین کودکی یا نوجوانی انجام گیرد؛ در حالی که این تصور کاملا غلط است. ارتودنسی دندان هیچ محدودیت سنی ندارد؛ اما روند درمان در سنین کودکی و نوجوانی سریع تر انجام می شود. 

عوامل موثر بر قیمت ارتودنسی نامرئی

  • نوع روش درمانی؛

  • نوع و شدت ناهنجاری؛

  • طول درمان ارتودنسی؛

  • سن بیمار؛

  • میزان همکاری بیمار با متخصص ارتودنسی؛

  • هزینه های جانبی مانند هزینه عکس دندان، هزینه کشیدن دندان (در صورت لزوم) و ...

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی