|

کدام خودروها بدون قرعه‌کشی عرضه می‌شوند؟

حذف قرعه‌کشی خودرو روندی است که باید مرحله به مرحله انجام شود و با افزایش تیراژ تولید خودروسازان، میسر خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

کدام خودروها بدون قرعه‌کشی عرضه می‌شوند؟

قرعه‌کشی خودرو تاثیرات زیادی بر بازار گذاشت. یکی از مهم‌ترین اثرات آن، ایجاد اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار بود که روز به روز افزایش یافت و آشفتگی ایجاد کرد. این آشفتگی تا جایی ادامه یافت که قیمت روز خودرو (https://bama.ir/price) دائما در حال تغییر بود.

وزارت صمت مسئول رسیدگی به این آشفتگی است و باید بازار خودرو را سامان دهد. در همین راستا، شخص وزیر وعده داده که تا پایان سال 1401 تمامی خودروها از روند قرعه‌کشی حذف خواهند شد و آرامش به بازار خودرو باز می‌گردد. اگر این وعده محقق شود، قیمت ماشین های ایران‌ خودرو و سایپا نیز تک نرخی شده و اختلاف قیمت از بین می‌رود.

حذف قرعه‌کشی خودرو روندی است که باید مرحله به مرحله انجام شود و با افزایش تیراژ تولید خودروسازان، میسر خواهد شد. تاکنون شرکت سایپا توانسته تا چندین محصول خود را بدون قرعه‌کشی عرضه کند. این محصولات با روش تکمیل ظرفیت عرضه شده‌اند و به تمامی درخواست‌های ثبت شده، خودرو تعلق گرفته است. قیمت محصولات کمپانی سایپا برای این محصولات مشخص بوده و اختلاف کم‌تری، نسبت به سایر محصولات سایپا ، با بازار دارند.

شرکت ایران‌خودرو تاکنون تنها محصول هایما را بدون قرعه‌کشی عرضه کرده است؛ اما قصد دارد تا به زودی با افزایش تولید و کاهش محصولات ناقص، مدل‌های بیش‌تری را بدون قرعه‌کشی ارائه دهد.

کوییک R

کوییک R از سال 98 وارد بازار شد و با نام کوییک دو رنگ نیز شناخته می‌شد. این خودرو هیچ تفاوت فنی‌ای با کوییک معمولی ندارد و تنها ظاهر آن کمی تغییر یافته است. از جمله تفاوت‌های ظاهری آن می‌توان به سقف، قاب آینه‌های جانبی و قاب مه‌شکن‌های قرمز رنگ اشاره کرد. تریم رنگی کوییک R داخل کابین نیز دیده می‌شود.

کوییک R در شرایط فروش سایپا با قیمت 178 میلیون تومان عرضه می‌شود.

کوییک S

کوییک S در واقع فیس‌لیفتی از کوییک معمولی است که در سال 1400 به بازار آمد. تغییر ظاهری این مدل در جلوپنجره و سپر خلاصه می‌شود و خطوط سیاه‌رنگی به آن‌ها افزوده شده است. مهم‌ترین نکات فضای داخلی خودرو، فرمان جدید دی‌کات و صفحه کیلومتر جدید است که از ساینا S گرفته شده‌اند. در بخش فنی، هیچ گونه تغییر قابل توجهی دیده نمی‌شود؛ اما استاندارد آلایندگی پیشرانه M15 به یورو 5 ارتقا یافته و دریچه گاز نیز برقی است.

سایپا محصول کوییک S را با قیمت 184.6 میلیون تومان عرضه می‌کند. قیمت این خودرو در بازار به 220 میلیون تومان می‌رسد.

شاهین

شاهین جدیدترین محصول سایپا است و با روش تکمیل ظرفیت عرضه می‌شود. سایپا برخی از شرایط ثبت‌نام را نیز برای این مدل حذف کرده است. مهم‌ترین ویژگی شاهین، پلتفرم آن است که بر اساس پلتفرم بومی SP ساخته شده است و اولین محصول سایپا با این پلتفرم محسوب می‌شود. شاهین امکانات خوبی را مانند سانروف، کی‌لس استارتر، نمایشگر 7 اینچی لمسی، روکش چرم صندلی‌ها و فرمان، دوربین عقب و ... ارائه می‌دهد.

این خودرو از همان پیشرانه M15 یورو 5 سایپا نیرو می‌گیرد که به سیستم توربوشارژ مجهز شده و خروجی آن به 110 اسب‌بخار قدرت و 178 نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد. شاهین در مدت زمان 13.2 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مصرف سوخت ترکیبی آن برابر با 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر است.

سایپا محصول جدید شاهین را با قیمت 344.5 میلیون تومان عرضه می‌کند. اما همین خودرو در بازار با قیمت 360 میلیون تومان معامله می‌شود.

هایما S7 توربو پلاس

هایما S7 پلاس نخستین بار در سال 1400 عرضه شد. این محصول تغییرات ظاهری جزئی با نسخه‌های قبلی خود دارد. تغییرات بیش‌تر در فضای داخلی دیده می‌شوند. داشبورد خودرو اصلاح شده و به جای دکمه‌های فیزیکی زیر نمایشگر اطلاعات و سرگرمی، یک پنل لمسی تعبیه شده است. تریم کابین نیز تماما مشکی است و دیگر رنگ نارنجی دیده نمی‌شود. صفحه کیلومتر هایما S7 توربو پلاس نسبت به نسخه‌های قبلی کاملا جدید است. در بخش مشخصات فنی، هیچ اصلاح و تغییراتی ایجاد نشده و تنها مصرف سوخت خودرو اندکی کاهش یافته است.

هایما S7 توربو پلاس از همان پیشرانه 1.8 لیتری توربوشارژ نیرو می‌گیرد و 170 اسب‌بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

قیمت مصوب هایما S7 توربو پلاس برابر با 843 میلیون تومان است؛ اما در بازار حدود 965 میلیون تومان قیمت دارد.

هایما S5

یکی دیگر از محصولات ایران‌ خودرو که بدون قرعه‌کشی عرضه می‌شود، هایما S5 است. این کراس‌اور در سال 1396 عرضه شد. پیشرانه آن از نوع 1.5 لیتری توربوشارژ بوده و به یک گیربکس CVT متصل است. اما ایران‌خودرو در سال 1400 نسخه جدیدی از هایما S5 را عرضه کرد که در بخش فنی ارتقا یافته است. مهم‌ترین تغییر، گیربکس خودرو است. گیربکس CVT قبلی، اکنون با یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جایگزین شده و عملکرد خودرو را بهبود بخشیده است. علاوه بر آن، ارتقاهایی نیز در بخش پلوس، دسته موتور، کاتالیست و سایر بخش‌های موتور، ایجاد شده است.

درست همانند تغییر هایما S7 توربو پلاس، هایما S5 نیز در بخش کابین تماما تیره و تک رنگ شده است.

ایران‌خودرو این کراس‌اور کوچک را با قیمت 794 میلیون تومان عرضه می‌کند؛ اما در بازار با قیمت تقریبی 803 میلیون تومان معامله می‌شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها