|

چگونه بهترین بیمه شخص ثالث را انتخاب کنیم؟

بیمه شخص ثالث

برای اینکه بتوان بهترین بیمه شخص ثالث را انتخاب کرد نیاز است که با یکسری عوامل آشنا شد که ما در این مقاله آن ها را به شما توضیح می دهیم

لینک کوتاه کپی شد

خرید بیمه شخص ثالث می‌تواند جبران کننده خسارت‌های احتمالی در آینده‌ای باشد که در بیشتر مواقع قابل پیش بینی نیست. هنگامی ‌که بیمه نامه را خریداری می‌کنید پوشش‌های مالی و جانی را برای جبران خسارت‌های ایجاد شده ناشی از حادثه رانندگی تهیه خواهید کرد. با توجه به اینکه حادثه هیچ وقت خبر نمی‌کند، بنابراین افراد همواره به ‌دنبال روشی هستند تا علاوه‌ بر دریافت بهترین خدمات در شرایط مختلف، کمترین میزان هزینه را نیز داشته باشند. بیمه ثالث یکی از مهم‌ترین بیمه نامه‌هایی است که بیمه مرکزی آن را به صورت اجباری طراحی کرده است. بدین معنا که همه دارندگان وسایل نقلیه زمینی باید این بیمه نامه را خریداری کنند و در صورت عدم تمدید بیمه نامه و خرید آن با جریمه دیرکرد بیمه و توقیف وسیله نقلیه روبه رو خواهید شد. شاید برای برخی از افراد میزان سقف تعهدات در سال 1401 و میزان پوشش‌های بیمه نامه سوال باشد از این رو در این مطلب سعی داریم درباره اهمیت بیمه نامه، سقف تعهدات و پوشش‌های بیمه ثالث توضیحاتی ارائه کنیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

بیمه شخص ثالث چیست؟

قبل از هر توضیحی بهتر است که با تعریف کلمه شخص ثالث در بیمه نامه آشنا شد. بیمه یک قرارداد دوطرفه است که بین بیمه‌گزار و بیمه‌گر منعقد می‌شود از این رو در بیمه شخص ثالث به شخص اول طرف قرارداد بیمه‌گزار به شخص دوم طرف قرارداد بیمه‌گر و به فرد زیان دیده در حادثه شخص ثالث گفته می‌شود.

بعد از دانستن اینکه بیمه شخص ثالث چیست، حالا باید دلیل نام گذاری آن را بدانیم. در بیمه ثالث، مالک وسیله نقلیه شخص اول به شمار می‌آید (که در اکثر بیمه نامه‌ها تحت عنوان بیمه‌گزار شناخته می‌شود)، شخص ثانی شرکت بیمه است که متعهد به جبران هزینه‌ها طبق قرارداد است. ( در بیمه‌نامه با عنوان بیمه‌گر درج می‌شود.) شخص ثالث فرد زیان‌دیده در حوادث رانندگی است (که منظور غیر از راننده مقصر است). به عنوان نمونه، تمامی اشخاصی که در یک حادثه تصادف، زیان مالی و جانی می‌بینند، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرند.

این بیمه نامه دو نوع پوشش مالی و جانی را برای اشخاص ثالث آسیب دیده در حادثه در نظر گرفته است که با توجه به سقف تعهدات شرکت بیمه خسارت‌های ایجاد شده را تحت پوشش قرار دهد.

حداقل و حداکثر پوشش مالی بیمه شخص ثالث

دیه یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر تعیین نرخ حق بیمه شخص ثالث تاثیر می‌گذارد. دیه کامل انسان در ماه حرام به عنوان حداکثر سقف تعهدات جانی مشخص می‌شود و برای پوشش‌های مالی هم حداکثر نصف دیه در ماه‌های حرام در نظر گرفته خواهد شد. با توجه به اینکه دیه در سال 1401 و در ماه‌های حرام مبلغ 800 میلیون تومان اعلام شده است، طبق فرمول گفته شده حداکثر سقف تعهدات مالی می‌تواند 400 میلیون تومان باشد. همچنین دیه برای ماه‌های عادی سال مبلغ 600 میلیون تومان است که بیمه مرکزی آن را جزو حداقل‌های سقف تعهدات خسارت‌های جانی در نظر گرفته است.

از طرف دیگر حداقل سقف تعهدات برای پوشش مالی معادل یک چهلم یا همان 2.5 درصد از دیه کامل انسان در ماه‌های حرام است که معادل 20 میلیون تومان خواهد بود. این مبلغ به این مفهوم است که بیمه‌گزار باید برای خرید پوشش‌های خود حداقل مبلغ مشخص شده از پوشش مالی را خریداری کند. همچنین بیمه‌گزار به عنوان مالک وسیله نقلیه می‌تواند میزان پوشش‌های مالی را با پرداخت حق بیمه بیشتر، افزایش دهد.

از این رو طبق قانون، شرکت‌های بیمه‌گر می‌تواند با توجه به میزان توانگری خود، مبلغی را میان عدد 20 میلیون تومان و 400 میلیون تومان به عنوان سقف تعهدات و پوشش‌های بیمه شخص ثالث خودرویی مجموعه خود انتخاب کنند.

خرید بهترین بیمه شخص ثالث

خرید بهترین بیمه شخص ثالث

انواع پوشش‌های بیمه شخص ثالث

همانطور که اشاره شد، بیمه شخص ثالث دو نوع خسارت مالی و جانی را تحت پوشش دارد که شامل فوت، نقص عضو و تمام هزینه‌های پزشکی است. اگر در حادثه رانندگی، شخص ثالثی در اثر تصادف دچار خسارت شود با توجه به قرارداد بیمه باید غرامت دریافت کند.

در پوشش خسارت مالی بیمه ثالث می‌توان خسارت‌هایی که در اثر حادثه رانندگی به اموال ایجاد می‌شود، جبران کرد. از طرف دیگر این بیمه نامه تعهدی برای جبران هزینه‌های ایجاد شده ناشی از حادثه راننده مقصر ندارد.

عوامل موثر در انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث

برای اینکه بتوان بهترین بیمه شخص ثالث را انتخاب کرد نیاز است که با یکسری عوامل آشنا شد، در حقیقت این عوامل باعث می‌شوند که در انتخاب بیمه نامه شخص ثالث دقت بیشتری کرد. این عوامل عبارتند از:

  • میزان توانگری مالی شرکت بیمه در مقایسه با شرکت‌های دیگر
  • تعداد شعب و مراکز فعال برای پرداخت خسارات بالا
  • میزان شهرت و محبوبیت شرکت بیمه‌گر در ارائه خدمات
  • امکان ارائه پرداخت خسارات به صورت سیار
  • میزان رضایتمندی بالای مشتریان قبلی
  • امکان اعمال تخفیف و ارائه قیمت‌های مناسب
  • میزان پوشش مالی بالای شرکت

عوامل تاثیر گزار در محاسبه قیمت و نرخ حق بیمه شخص ثالث

همانطور که گفته شد، دیه جزو مهم‌ترین عواملی است که برای نرخ حق بیمه در نظر گرفته می‌شود. اما در کنار دیه عوامل مختلف دیگری هم می‌توانند نرخ حق بیمه را تغییر دهند. این عوامل به شرح زیر هستند.

تخفیف عدم خسارت

تخفیف عدم خسارت برای بیمه‌گزار‌هایی در نظر گرفته می‌شود که در طی مدت قرارداد بیمه نامه خسارتی از شرکت بیمه‌گر دریافت نکرده باشند. هر چه تعداد سال‌هایی که بیمه‌گزار خسارت دریافت نکرده باشد، بیشتر شود به طور حتم میزان تخفیف عدم خسارت هم افزایش پیدا می‌کند. بدین ترتیب که اگر به مدت یک سال متوالی از بیمه شخص ثالث خودروی خود استفاده نکرده باشید و از طرفی در زمان مقرر نیز برای تمدید آن اقدام کنید، مشمول 5 درصد تخفیف خواهید شد و تا چهارده سال می‌توان از این تخفیف‌ها استفاده کرد.

نوع کاربری وسیله نقلیه

میزان ریسک خودرو یا وسیله نقلیه زمینی از دیگر عواملی است که برای تعیین نرخ بیمه نامه تاثیر خواهند گذاشت. بنابراین نوع کاربری خودرو می‌تواند در تعیین میزان ریسک بیمه نامه ثالث تاثیر داشته باشند. هرچه میزان ریسک وسیله نقلیه‌ای بیشتر باشد به طور حتم باید حق بیمه بیشتر هم برای آن پرداخت کرد. کاربری‌های متفاوت خودرو عبارتند از:

  • تاکسی
  • آمبولانس
  • آتش نشانی
  • خودروی بارکش
  • خودروی صنعتی

از این رو خودروهایی مانند: تاکسی که تردد زیادی در طول روز دارند، با 20 درصد حق بیمه بیشتر صادر خواهد شد.

جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه

با توجه به قانون بیمه مرکزی، بیمه شخص ثالث اجباری است و در صورت عدم تمدید آن باید جریمه تمدید بیمه نامه را پرداخت کرد. در صورتی که بیمه نامه را به موقع تمدید نکرد با نمره منفی و جریمه روزشمار مواجه خواهید شد. در حقیقت شرکت‌های بیمه‌ای با توجه به قانون بیمه مرکزی برای بیمه‌گزار‌هایی که حق بیمه را به موقع پرداخت نکرده‌اند و تمدید بیمه نامه انجام نشده باید جریمه در نظر گیرند. مبلغ جریمه دیرکرد با توجه به روزهای عدم تمدید بیمه نامه، محاسبه شده و به نرخ بیمه شخص ثالث اضافه می‌شود.

چگونه بهترین بیمه شخص ثالث را بخریم؟

شاخص‌های تاثیرگذار در تعیین بهترین بیمه شخص ثالث، سطح توانگری شرکت‌های بیمه، تعدد مراکز پرداخت خسارت، میزان تخفیفات بیمه شخص ثالث، پوشش‌های مالی، رتبه رضایتمندی و سهم از بازار شرکت بیمه‌گر هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت bimeh.com، بهترین بیمه شخص ثالث بیمه دات کام را با توجه به شرایط خود از بین شرکت‌های بیمه‌ای مختلف انتخاب و خریداری نمایید.

تمام مالک‌های خودرو برای دریافت بیمه نامه ثالث باید چند روز قبل‌تر اقدام کنند تا شرایط جریمه دیرکرد و توقیف خودرو برای آن‌ها رخ ندهد. از طرف دیگر توصیه می‌کنیم که بیمه نامه را به صورت بلند مدت سالانه خریداری کنید. علت اینکه می‌گوییم بیمه کوتاه مدت را انتخاب نکنید به خاطر ریسک بیشتر این بیمه نامه و قیمت بالاتر آن است. اما به طور کلی مدت اعتبار بیمه نامه می‌تواند قیمت بیمه را تغییر دهد. اگر شما بیمه نامه را به صورت سالانه خریداری کنید به طور حتم به صرفه‌تر بوده و از نظر اقتصادی به نفع بیمه‌گزار است. همچنین شرایط فراموشی تمدید بیمه نامه در بیمه‌های کوتاه مدت بیشتر است و همین موضوع می‌تواند به ضرر بیمه‌گزار خواهد بود.

به طور کلی برای اینکه بهترین بیمه شخص ثالث را خریداری کنید توصیه می‌کنیم که از سامانه‌های آنلاین بیمه‌ای مانند: بیمه دات کام استفاده کنید تا شرایط استعلام و مقایسه شرایط شرکت‌های بیمه‌ای و پوشش‌ها برای شما فراهم شود. در حقیقت همیشه خرید بیمه برای خودرو و وسایل نقلیه زمینی یکی از دغدغه‌های راننده‌ها و صاحبان وسایل نقلیه زمینی است. از این رو با پیشرفت تکنولوژی، خرید بیمه هم مانند: سایر محصولات می‌تواند به صورت آنلاین تهیه شود و به راحتی تنها با چند کلیک بیمه نامه را تمدید کرد. کافی است که به صفحه اصلی بیمه دات کام مراجعه کنید تا بدون محدودیت زمانی و مکانی بیمه نامه مورد نظر خود را خریداری کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها