|

آشنایی با کاربرد ورق سیاه

ورق سیاه در صنعت آهن، ورقی است که ساخت آن عمدتاً طی فرایند نورد گرم تولید می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

شاید تا الان اسم ورق سیاه به گوش شما نخورده باشد و با این ورق آشنایی نداشته باشید، پس قبل از اینکه در مورد کاربرد ورق سیاه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم، ابتدا باید بدانید که ورق سیاه چیست؟ و خرید ورق سیاه به چه صورت انجام می شود؟

ورق سیاه در صنعت آهن، ورقی است که ساخت آن عمدتاً طی فرایند نورد گرم تولید می‌شود. در این فرایند، ورق‌ها در دمای بالا و در کوره قرار می‌گیرند و رنگ آن‌ها تیره و مات می‌شود، به همین دلیل عنوان ورق سیاه به انگلیسی Hot Rolled sheet را به خود اختصاص داده است. 

حرارت کوره، استحکام و کیفیت ورق را افزایش می‌دهد. تولید ورق سیاه به این روش هزینه کمتری دارد و همین امر کاربرد ورق سیاه را گسترده‌تر می‌کند. 

از جمله استانداردهایی که در تولید ورق سیاه مورداستفاده قرار می‌گیرد، استاندارد DIN 17006 است که یکی از معتبرترین استانداردهای آلمانی محسوب می‌شود و بیشتر برای تولید این نوع ورق کاربرد دارد.

 در ادامه مطب با ما همراه باشید تا در مورد کاربرد این ورق بیشتر صحبت کنیم.

ورق سیاه چگونه ساخته می‌شود و چه ابعادی دارد؟

Hot Rolled Sheet حاصل ترکیب فولاد، آهن و سایر فلزات است. از این ورق در صنایع مختلف استفاده می‌شود و یکی از ورق‌های پرکاربرد نسبت به ورق‌های دیگر است. 

همان‌طور که اشاره شد برای اینکه ورق سیاه تولید شود، آن‌ها را توسط فرایند نورد گرم در کوره با دمای 930 درجه و یا حتی بیشتر حرارت می‌دهند. در این کوره، ورق‌ها تحت‌فشار قرار گرفته و ذوب می‌شوند. 

بعد از آن عملیات فرم‌پذیری شروع و طی این عملیات، مواد توسط استوانه‌های بزرگی تحت‌فشار قرار می‌گیرند و به شکل‌های متفاوت درمی‌آیند. استوانه‌های بزرگ باعث می‌شوند ضخامت مواد کم و به ورق تبدیل شوند. این عملیات تا زمانی انجام می‌شود که ضخامت ورق‌ها کمتر شود و تولید ورق سیاه به پایان برسد. همین امر در کاربرد ورق سیاه تأثیرگذار است.

بنابراین، می‌توان گفت که ضخامت ورق‌های سیاه باتوجه‌به تکرار عملیات فرم‌پذیری، متفاوت است. این ورق‌ها به‌خاطر اینکه براق و روغنی نیستند به ورق سیاه معروفند. 

ضخامت ورق سیاه

ضخامت ورق سیاه متفاوت است. معمولاً این ورق‌ها در ضخامت‌های بیش از 2 میلی‌متر عرضه می‌شوند، اما در ضخامت‌های 1/8 و 1/5 نیز وجود دارد که برای تولید فرقان و بیل و همچنین تولید لوله و پروفیل مورداستفاده قرار می‌گیرند. 

ورق‌های سیاه با ضخامت 2 میلی‌متر نیز معمولاً در صنعت کشتی‌سازی و ساخت لوله پروفیل مورداستفاده قرار می‌گیرد. بنابراین کاربرد ورق سیاه با توجه به ضخامت آن متفاوت است.

images_1668499632

کاربرد ورق سیاه

کاربرد ورق سیاه باتوجه‌به اینکه از چه استانداری استفاده شده و یا اینکه با چه فرایندی تولید شده است، متفاوت است. از ورق سیاه در صنعت ساختمان برای تولید انواع مصالح و قطعات فلزی استفاده می‌شود. در ادامه به برخی دیگر از کاربردهای این ورق اشاره می‌شود:

  • ساخت انواع تانکر 
  • ساخت انواع آب‌گرم‌کن
  • خودروسازی
  • صنعت کشاورزی و تولید تجهیزات کشاورزی
  • تولید رینگ و چرخ
  • ساخت ماشین‌های جنگی مثل تانک
  • سدسازی
  • تولید سیلندرهای گاز
  • صنایع فلزی سنگین
  • تولید مخازن بزرگ برای کشتی
  • صنایع فلزی سنگین
  • ساخت سیلوی غلات

یکی دیگر از ورق‌هایی که علاوه بر صنایع ساختمانی در تولید میل‌لنگ‌های صنعتی، محور پمپ‌ها و شفت‌های تراشکاری استفاده می‌شود، ورق فولاد ck45 است. قیمت ورق ck45 همانند دیگر انواع ورق گرم از سایت آیرومارت قابل استعلام است. 

انواع ورق سیاه بر اساس کاربرد

ورق سیاه از نظر کاربرد به دودسته ورق سیاه صنعتی و ورق سیاه معمولی تقسیم می‌شود. در خصوص کاربرد ورق سیاه در ادامه به‌تفصیل هر یک از این کاربردها می‌پردازیم. 

کاربرد ورق سیاه در ساختمان

همان‌طور که گفته شد از ورق سیاه برای صنایع ساختمان‌سازی و سوله‌سازی استفاده می‌شود. ورق st37 پرکاربردترین انواع ورق سیاه در ساختمان است؛ بنابراین می‌توان گفت هر یک از

ورق‌های سیاه باتوجه‌به خاصیتی که دارند، برای پروژه خاصی مورداستفاده قرار می‌گیرد. 

کاربرد ورق سیاه در ساخت تجهیزات دریایی

یکی دیگر از کاربردهای ورق سیاه استفاده از این ورق در ساخت سکوهای نفتی، باربرها، تجهیزات دریایی و ساخت کشتی‌ها است.

کاربرد در صنایع نظامی

ورق سیاه دارای استحکام بالایی است. به همین دلیل در ساخت سازه‌ها و تجهیزات نظامی از آن استفاده می‌شود. کارخانه‌های فولادی معمولاً این ورق‌ها را باتوجه‌به استانداردهای تعیین شده وزارت دفاع و بخش‌های مختلف آن از جمله ارتش، نیروی دریایی و نیروی زمینی تولید می‌کنند.

در صنایع نظامی برای ساخت جت‌ها، هلیکوپترها، کامیون‌ها، تانک‌ها، جیپ‌ها و هواپیماها از این ورق استفاده می‌شود.

کاربرد ورق سیاه در صنعت خودروسازی

در صنعت خودروسازی از ورق سیاه برای ساخت قطعات خودرو استفاده می‌شود. همچنین ورق‌های روغنی برای ساخت بدنه خودرو مورداستفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل می‌توان گفت قیمت ورق سیاه به طور مستقیم روی قیمت خودرو تأثیر می‌گذارد.

از کاربردهای دیگر ورق سیاه در صنعت خودروسازی می‌توان به ساخت شاسی، چارچوب خودرو، سیستم تعلیق خودرو، قطعات زیر بدنه خودرو اشاره کرد.

images_1668499680

کاربرد در سوارکاری

در صنعت سوارکاری از ورق سیاه برای ساخت ابزار قلاب برای اسب‌ها استفاده می‌شود و به‌طورکلی می‌توان گفت کاربرد ورق سیاه در این صنعت بیشتر جنبه تزئینی دارد.

کاربرد ورق سیاه در صنعت هوافضا

ورق سیاه در صنعت هوافضا نیز بسیار کاربرد دارد و به طور قطعی می‌توان گفت که از ورق سیاه در ساخت هواپیما و تجهیزات فضایی استفاده می‌شود.

کاربرد در صنعت کشاورزی

در صنعت کشاورزی برای ساخت تجهیزات کشاورزی و ابزارهای باغبانی از جمله سیستم‌های آبیاری، چنگک، بیل و غیره از ورق سیاه استفاده می‌شود. همچنین ورق سیاه برای ساخت سیلو برای انبار غلات نیز کاربرد دارد.

مزایا و معایب ورق سیاه

ویژگی‌هایی که در ورق سیاه وجود دارد باعث شده است که این محصول مزایای و معایبی داشته باشد. در ادامه به برخی از مزایا و معایب این محصول اشاره می‌شود:

مزایا

استحکام بالا، مقاومت کششی بالا، قابلیت ماشین‌کاری، ارتجاع پذیری خوب از جمله ویژگی‌های خوب و مزایای ورق سیاه محسوب می‌شود.

معایب 

احتمال زنگ‌زدگی بالا، از معایب ورق سیاه است که باتوجه‌به شرایط محیط، ممکن است با سرعت‌های مختلف اتفاق بیفتد. برای جلوگیری از این اتفاق، باید سطح ورق را با مواد دیگر مانند فلز روی، پوشش داد. 

راه‌های خرید ورق سیاه

فروش ورق سیاه در بازار به چند صورت امکان‌پذیر است. یکی از این راه‌ها، مراجعه به سایت بازرگانی آیرومارت است. ورق سیاه جزء مواد اولیه این بازرگانی بوده و شما برای خرید ورق سیاه می‌توانید به این سایت مراجعه و سفارش خود را ثبت نمایید.

روش دیگر، خرید از بازار و فضای دیجیتال است. در این روش برای خرید ورق سیاه می‌توانید با کارشناسان آیرومارت تماس بگیرید.

images_1668499505

توصیه‌های پایانی برای خرید ورق آهن سیاه

در هنگام خرید ورق سیاه علاوه بر اینکه باید به کاربردهای آن دقت ویژه‌ای داشته باشید، در ادامه به موارد دیگری اشاره خواهیم کرد که بسیار مهم است:

وزن ورق 

در هنگام خرید ورق سیاه توجه کردن به وزن اولیه آن بسیار اهمیت دارد. طول، عرض و ضخامت ورق از جمله مواردی است که در میزان وزن آن تأثیر می‌گذارد.

ابعاد و ضخامت

ابعاد و وزن ورق سیاه از دیگر مواردی است که در قیمت ورق تأثیرگذار است. نوع برند و کارخانه تولیدکننده آن نیز بسیار مهم است. توصیه می‌شود خرید ورق را از تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان معتبر خریداری کنید. 

بازرگانی آیرومارت عرضه‌کننده همه انواع ورق سیاه، ورق مسی و ورق استیل است و شما می‌توانید برای خرید و استعلام قیمت ورق مس و دیگر آلیاژها نیز با کارشناسان آیرومارت به شماره 02145306 ما در تماس باشید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها