|

وزن قبل از بارداری یک عامل سلامتی بزرگتر از افزایش وزن در دوران بارداری است

خرید مولتی ویتامین های دوران شیردهی

همه ما می‌دانیم که بارداری و مشکلاتی که در زنان باردار ایجاد می‌کند، این مرحله از زندگی را به یکی از مراحل سخت و گاه...

لینک کوتاه کپی شد

همه ما می‌دانیم که بارداری و مشکلاتی که در زنان باردار ایجاد می‌کند، این مرحله از زندگی را به یکی از مراحل سخت و گاهی عذاب‌آور تبدیل کرده است. بهتر است قبل از اقدام به بارداری، اطلاعات جامعی در این‌باره به دست آورید تا احتمال بروز مشکلات و بیماری‌های خاص برای شما کمتر شود. بیشتر زنان نگران اضافه وزن خود در دوران بارداری هستند اما موضوع مهمی که باید به آن توجه کنند، وزن قبل از بارداری آنها است. در دوران بارداری، شما ناگزیر دچار اضافه وزن خواهید شد پس بهتر است وزن قبل از بارداری خود را کنترل کنید که پس از بارداری و تغییرات بسیاری که همراه دارد، کمتر دچار مشکل شوید. تحقیقات نشان می‌دهند که احتمال بروز بیماری‌ها و عوارض در زنانی که قبل از بارداری دچار اضافه وزن و چاقی بوده‌اند به مراتب بیشتر از افرادی است که قبل از بارداری، وزن طبیعی داشته‌اند. در حقیقت خطر ابتلا به بیماری‌های پره اکلامپسی، فشار خون بارداری، دیابت بارداری، زایمان سزارین و زایمان زودرس در زنانی که در دوران بارداری و قبل از آن اضافه وزن داشته‌اند، بسیار بیشتر است. برخی محققان معتقدند که 34 درصد از زنانی که با وزن طبیعی باردار شده‌اند، عوارض بارداری را تجربه می‌کنند؛ این در حالی است که 60 درصد از زنانی که با اضافه وزن باردار شده‌اند، عوارض بارداری را تجربه خواهند کرد. در برخی تحقیقات این درصد به شدت افزایش یافته است و درصد بیشتری از زنانی که قبل از بارداری، اضافه وزن داشته‌اند درگیر عوارض شدید بارداری شده‌اند.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ارتباط اضافه وزن در زمان بارداری و بروز عوارض بارداری بسیار کم است؛ این در حالی است که اضافه وزن قبل از بارداری و احتمال بروز عوارض بارداری با هم ارتباط مستقیم و قوی دارند. پس این نکته بسیار مهم است که به جای تمرکز بر روی اضافه وزن مادر و نوزاد در دوران بارداری، بر روی بهینه‌سازی استراتژی‌های کاهش وزن مادر قبل از بارداری تمرکز کنید. بسیاری از افراد تمرکز خود را بر روی بهینه‌سازی افزایش وزن در دوران بارداری گذاشته‌اند اما نتایج ناامیدکننده این استراتژی‌ها گویای نکاتی است که بالاتر ذکر کرده‌ایم.

همچنین این احتمال وجود دارد که زنان پس از زایمان، به سرعت به دنبال اقدامات کاهش وزن خود می‌روند اما این اقدامات می‌تواند برای نوزاد شیرخوار خطرناک باشد. شما به عنوان یک مادر که به نوزاد خود شیر می‌دهد، باید دقت بسیار زیادی بر روی تغذیه خود داشته باشید تا ویتامین‌های مورد نیاز کودک شما از طریق خوردن شیر تامین شود. همچنین شما می‌توانید با مشورت پزشک از ویتامین‌های دوران شیردهی استفاده کنید تا نوزاد شما رشد بهتری داشته باشد.

آیا اضافه وزن قبل از بارداری رایج است؟

به گفته محققان، تعداد بسیار زیادی از زنان قبل از اقدام به بارداری اضافه وزن دارند. این تحقیق نشان می‌دهد که اضافه وزن قبل از بارداری مسبب بروز عوارض بارداری در زنان است. در واقع دانشمندان معتقدند که توجه به شاخص توده بدنی و وزن استاندارد قبل از بارداری، بسیار مهم‌تر از اضافه وزن پس از بارداری است. عوارض جانبی پس از بارداری بیشتر از همه، برای زنانی ایجاد شده است که قبل از بارداری به تناسب اندام و وزن خود اهمیت نمی‌دهند. اگر زنان قبل از بارداری، این اطلاعات را کسب کنند یا از پزشک معالج خود مشاوره دریافت کنند، قطعا می‌توانند اضافه وزن خود را درمان کنند اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که زنان پس از بارداری متوجه مشکلات خود می‌شوند و در واقع در آن زمان نمی‌توانند رژیم غذایی لاغری داشته باشند. پزشکان کاهش وزن در دوران بارداری را خطرناک می‌دانند پس بهتر است قبل از اقدام به بارداری برای اضافه وزن خود کاری بکنید.

حتی زنانی که به بیماری چاقی مبتلا هستند، در دوران بارداری نمی‌توانند رژیم غذایی کاهش وزن داشته باشند و این موضوع شرایط آنها را خطرناک می‌کند. پس بهترین زمان برای داشتن یک رژیم غذایی لاغری مناسب و رعایت برنامه ورزشی، دقیقا قبل از برنامه‌ریزی برای بارداری است. توصیه پزشکان به افرادی که قبل از بارداری به بیمارستان مراجعه می‌کنند، بررسی وضعیت بدنی، وضعیت سلامتی، اندازه‌گیری شاخص توده بدنی و در نهایت در صورت لزوم کاهش وزن استاندارد و مدیریت شده است. اگر خانمی قبل از بارداری مبتلا به بیماری چاقی باشد، پزشک به او توصیه می‌کند که بارداری خود را تا زمان کاهش وزن مطلوب متوقف کند. حتی کاهش وزن اندک قبل از بارداری، شرایط زنان را پس از بارداری بهبود می‌بخشد؛ پس بهتر است همین امروز شروع کنید.

5aea4194-616d-483f-906d-89e6641f5b24

آیا اضافه وزن پس از بارداری رایج است؟

سوالی که تمام زنان از پزشکان خود دارند این است که آیا اضافه وزن پس از بارداری من منطقی است؟ این اضافه وزن تا چه میزان طبیعی خواهد بود؟ در واقع باید به شما بگوییم که اضافه وزن شما پس از بارداری طبیعی است. اضفه وزن شما در د.ران بارداری ناشی از رشد جنین و جفت، انبساط مایعات و تجمع چربی مادر جهت حفاظت از جنین است. اما اگر اضافه شدن وزن شما در دوران بارداری بیش از اندازه باشد، این موضوع می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد و احتمال بروز عوارض بارداری را بیشتر کند. شاید جالب باشد که بدانید احتمال ابتلا به عوارض شدید بارداری در افرادی که پس از بارداری اضافه وزن شدید دارند نسبت به افرادی که قبل از بارداری اضافه وزن داشته‌اند، بسیار کمتر است. پس همچنان باید بر روی وزن خود قبل از اقدام به بارداری تمرکز داشته باشید.

پزشک قبل از اقدام به بارداری، شرایط وزنی شما را می‌سنجد و با توجه به اطلاعات به دست آمده به شما خواهد گفت که تا چه میزان افزایش وزن در دوران بارداری طبیعی است. همچنین این احتمال وجود دارد که شما به علت کمبود وزن قبل از بارداری، نیاز به تغذیه مناسب جهت افزایش وزن داشته باشید.

کلام پایانی

مطالعات نشان می‌دهند که هر چه وزن شما قبل از بارداری بیشتر باشد، در دوران بارداری باید افزایش وزن کمتری داشته باشید و برعکس، هر چه وزن شما قبل از بارداری کمتر باشد، در دوران بارداری افزایش وزن بیشتری را تجربه خواهید کرد. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که افرادی که قبل از بارداری با بیماری چاقی شدید دست‌وپنجه نرم می‌کنند، با احتمال زیادی دچار بیماری‌های بارداری خواهند شد؛ در برخی گزارشات نشان داده شده که احتمال مرده‌زایی و سقط جنین نیز وجود خواهد داشت. حتی اگر زنان قبل از بارداری وزن قابل توجهی از دست ندهند، همچنان می‌توانند رژیم غذایی خود را برای سلامت خود و نوزادشان بهبود بخشند. پزشکان در این دوران به شما پیشنهاد می‌کنند که برای کاهش وزن لازم نیست که به خودتان گرسنگی بدهید بلکه لازم است از یک رژیم غذایی سالم و تحرک مناسب در طول روز بهره‌مند شوید. تغییرات کوچک در سبک زندگی می‌توانند تاثیر زیادی بر روی سلامت شما داشته باشند. در این شرایط بهتر است به یک پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا تاثیرات بدنی خود را به چشم ببینید و از آن لذت ببرید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها