|

ایزو ارزان و معتبر را از کجا بگیریم؟

استانداردهایی مانند ایزو 10002، ایزو 10004 و ... اگر ارزان و معتبر در اختیار ما قرار بگیرد موجب افزایش رضایت مشتری و بهبود مستمر می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

ایزو ارزان از مواردی است که توجه اکثر سازمان‌ها را به خود جلب می‌کند. دریافت ایزو و پیاده‌سازی آن، گواهی می‌دهد که یک سازمان، فرایند تولید، خدمات و رویه مستندسازی تمام الزامات استاندارد و تضمین کیفیت را دارد.

استانداردهایی مانند ایزو 10002، ایزو 10004 و ... اگر به صورت ارزان و معتبر در اختیار ما قرار بگیرد موجب افزایش رضایت مشتری و بهبود مستمر می‌شود.

چه کسی به گواهینامه ISO نیاز دارد؟

اخذ گواهینامه ISO برای اکثر سازمان‌ها ضروری است. این گواهی نشان از کیفیت و اعتبار شرکت هاست. انواع مختلفی از گواهینامه بر اساس نوع کسب و کار یک شرکت وجود دارد. مهم نیست که یک شرکت چقدر بزرگ یا کوچک باشد، گواهینامه ISO همیشه یک دارایی برای سازمان است.

03

چگونه می توانم گواهی ایزو بگیرم؟

در اینجا چهار مرحله ضروری برای تبدیل شدن به یک کسب و کار دارای گواهی ISO آورده شده است.

  • سیستم مدیریت خود را توسعه دهید. فرآیندهای اصلی یا تجاری خود را شناسایی کنید
  • سیستم خود را پیاده سازی کنید اطمینان حاصل کنید که مراحل همانطور که در مستندات شما توضیح داده شده است انجام می شود
  • بررسی کنید که سیستم شما موثر است
  • سیستم خود را ثبت کنید

آیا به گواهینامه معتبر ایزو نیاز دارید؟

برخی از مجموعه‌های مشاوره ایزو، علاوه‌بر بحث مشاوره، فرایند صدور را نیز انجام می‌دهند. اما مجموعه‌های مشاور صرف نیز، می‌توانند از شما در گرفتن خدمات از سایر ارائه‌دهندگان پشتیبانی کنند.

علیرغم اینکه این مجموعه‌ها گواهینامه معتبر ارائه نمی‌کنند، مشاورانشان به‌طور منظم سیستم‌های مدیریت را برای ارائه‌دهندگان گواهینامه معتبر بررسی می‌کنند و به خوبی از این فرایند اطلاع دارند.

 حتی در صورت نیاز می‌توانند به شما کمک کنند تا یک ارائه‌دهنده گواهی معتبر برای ارزیابی کسب‌وکارتان تهیه کنید و در طول این مراحل شما را همراهی کنند تا با پشتیبانی منظم در مسیر خود بمانید و اطمینان حاصل شود که به رعایت الزامات گواهینامه خود ادامه می‌دهید.

02

مزایای اخذ گواهینامه ISO

اخذ گواهینامه های ایزو به طور کلی مزایایی به همراه دارد. برخی از مزایا عبارتند از:

کاهش ضایعات

 چرخه PDCA امکان تخصیص و استفاده آگاهانه از منابع را فراهم می کند و در نتیجه منجر به اتلاف کمتر می شود.

فرآیندهای لاغرتر

 از آنجایی که چرخه PDCA سازمان‌ها را ملزم می‌کند که فرآیندهای خود را ارزیابی کنند، اسناد، همپوشانی‌ها و افزونگی‌ها حذف می‌شوند و در نتیجه فرآیندها ساده‌سازی شده و کارایی آن ها را افزایش می‌دهند.

فرصت های تقویت شده

اخذ ایزو به سازمان کمک می کند تا زمینه های رشد و همچنین فرصت ها را شناسایی و کشف کند و به سازمان کمک می کند وارد بازارهای جدیدتر شده و محصولات/خدمات جدید را آزمایش کند

شناخت بهتر برند

از آنجایی که گواهی ایزو، صرف نظر از استاندارد خاصی که برای آن درخواست می کنید، در سطح بین المللی شناخته شده است، به طور خودکار اعتبار و شناخت برند شما را افزایش می دهد و به شما کمک می کند تا به بازارهای داخلی و بین المللی دسترسی پیدا کنید.

افزایش بهره وری

استانداردهای ISO سازمان ها را ملزم می کنند تا آموزش هایی را برای از بین بردن شکاف های مهارتی موجود انجام دهند. با وضوح نقش بهتر و مهارت های جدیدتر، بهره وری افزایش می یابد.

ISO صدور گواهینامه را انجام نمی دهد

سازمان ISO، استانداردهای بین‌المللی مانند ISO 9001 و ISO 14001 را توسعه می‌دهد، اما در صدور گواهینامه آنها دخالتی ندارد. این کار توسط نهادهای صدور گواهینامه خارجی انجام می شود، بنابراین یک شرکت یا سازمان نمی تواند توسط ISO تأیید شود.

با این حال کمیته ارزیابی انطباق تعدادی استاندارد مربوط به فرآیند صدور گواهینامه را تولید کرده است که توسط سازمان های صدور گواهینامه استفاده می شود.

01

انتخاب یک مرجع صدور گواهینامه

هنگام انتخاب یک مرجع صدور گواهینامه باید:

  • چندین مرجع صدور گواهینامه را ارزیابی کنید.
  • بررسی کنید که آیا نهاد صدور گواهی از استاندارد مربوطه استفاده می‌کند.
  • بررسی کنید که آیا معتبر است یا خیر.

اعتباربخشی تاییدیه مستقل شایستگی را فراهم می کند. با این حال، اعتبار سنجی اجباری نیست، و عدم اعتبار لزوماً به معنای معتبر نبودن نهاد گواهی نیست.

در حال نمایش گواهی شما

به یاد داشته باشید، هنگام صدور گواهینامه استانداردها نباید فقط عنوان «گواهینامه ایزو» درج شود. بلکه باید نوع استاندارد موردنظر نیز مشخص شود.

به عنوان مثال نگویید: "گواهینامه ISO". بگویید: "گواهینامه ISO 9001:2015" یا "گواهینامه ISO 9001:2015"

سازمان های بین المللی با همکاری ISO برای اعتباربخشی

انجمن بین‌المللی اعتباربخشی (IAF) انجمن جهانی سازمان‌های اعتبارسنجی ارزیابی انطباق و سایر نهادهای علاقه‌مند به ارزیابی انطباق در زمینه‌های سیستم‌های مدیریت، محصولات، خدمات، پرسنل و غیره است.

ILAC سازمانی بین‌المللی برای نهادهای اعتباربخشی است که مطابق با ISO/IEC 17011 فعالیت می‌کند و درگیر اعتبارسنجی نهادهای ارزیابی انطباق از جمله آزمایشگاه‌های کالیبراسیون (با استفاده از ISO/IEC 17025، آزمایشگاه‌های آزمایش با استفاده از ISO/IEC 17025، آزمایشگاه‌های تست پزشکی با استفاده از ISO 15189، نهادهای بازرسی با استفاده از ISO/IEC 17020) و ارائه دهندگان تست مهارت (با استفاده از ISO/IEC 17043) است.

منبع:

ایزوسیستم

https://isosystem.org

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها