|

آیا رتبه بندی معلمان به ایستگاه آخر رسید؟

۶۰۰ هزار نفر از فرهنگیان ارزیابی شدند و ضمن امکان تعیین رتبه آن‌ها نقاط ضعف و قوت هر معلم به او ارائه شد.

لینک کوتاه کپی شد

محسن زارعی امروز در نشست «ارائه و نقد الگوی اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» اظهار کرد: استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در آموزش و پرورش به عنوان یک تکلیف تعیین شده است همچنین در مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، شاخص‌ها تدوین و اعلام شده است که نبض آموزش و پرورش با رصد این شاخص‌ها باید مشکل گرفته تا اگر انحرافی اتفاق افتاده مشخص شود.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از تسنیم؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: در حوزه دانش‌آموزان، رصد و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی صرفاً در پایه دوازدهم به صورت دقیق و براساس امتحانات نهایی انجام می‌شود تا بدانیم وضعیت دانش‌آموزان به چه صورت است؛ بر این اساس همواره اعلام می‌کردیم معدل دانش‌آموزان ۱۲ است، فارغ از اینکه آینده دانش‌آموز در کنکور رقم می‌خورد.

زارعی بیان کرد: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فرصت مناسبی برای خروج آموزش و پرورش از این گرفتاری است، برای اطلاع از وضعیت دانش‌آموزان در سایر دوره‌های تحصیلی رصد دقیقی نداریم و آنچه به ما گزارش می‌شود براساس نتایج آزمون‌های بین‌المللی تیمز و پرلز است، آزمون پیشرفت تحصیلی می‌تواند به رصد دانش‌آموزان کمک کند.

وی با تأکید بر معرفی معلم تراز گفت: در این رابطه باید شاخص‌ها اعلام شود البته قانون رتبه بندی بهترین فرصت برای این موضوع و ارزش‌گذاری زحمات معلمان است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ادامه داد: در فرایند رتبه‌بندی ابتدا همکاران نسبت به شایستگی‌ها خود اظهاری و مدارک را بارگذاری کردند و پس از آن مدیران مدارس که بیشترین تعامل را با معلمان دارند نسبت به این خوداظهاری، گزارشی را به ارزیابان ارائه دادند.

وی گفت: ۶۰۰ هزار نفر از فرهنگیان ارزیابی شده‌اند و می‌توانند براساس کارنامه تولید شده، تعیین رتبه شوند همچنین بازخورد شایستگی‌ها به صورت نقاط قوت، قابل قبول و نیازمند توسعه به هر معلم ارائه می‌شود تا ضعف‌ها و نقاط قوت کار خود را بداند.

قانون رتبه‌بندی معلمان چیست؟

طرح رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تدوین آن مدت‌ها زمان برده بود آذر سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیس‌جمهوری وقت ابلاغ شد.

در مقدمه این سند آمده است: در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش کوشش شده با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره گیری از ارزش‌های بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم‌انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی تبیین شود. این سند مشتمل بر ۷ فصل و ۱۳۱ راهکار ذیل چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ تنظیم شده و در زمان تنظیم مدل سه گام برای اجرای آن تصور شد؛ گام نخست تدوین سند و نقشه راه، گام دوم زمینه‌سازی برای اجرای سند و گام سوم اجرای احکام سند است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها