|

نقش مذهب در ازدواج

نقش مذهب در ازدواج بنا به گزارش سایت ARABIA، یکی از مهم‌ترین معیارهایی که در کیفیت و پایداری رابطه زناشویی تاثیر زیادی دارد، اعتقادات…

لینک کوتاه کپی شد

بنا به گزارش سایت ARABIA، یکی از مهم‌ترین معیارهایی که در کیفیت و پایداری رابطه زناشویی تاثیر زیادی دارد، اعتقادات مذهبی است. به زبان ساده، مذهب را می‌توان به مثابه جهان بینی در نظر گرفت. بنابراین مذهبی بودن یا نبودن به معنی تفاوت در دیدگاه‌های افراد نسبت به دنیای پیرامونشان است. بعضا شاهدیم که بسیاری از افراد نسبت به نقش مذهب در ازدواج سهل‌انگاری می‌کنند. به عبارت دیگر بدون در نظر گرفتن اختلافات اعتقادی زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند. اما آیا از نظر کارشناسان و مشاوران ازدواج این تصمیم درستی است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی پیدا و پنهان جایگاه اعتقادات دینی در ازدواج بپردازیم.

مذهب؛ مانع یا تسهیل‌کننده ازدواج

در آموزه‌های دینی به ویژه آیات قرآن کریم، اهمیت مسئله ازدواج به دفعات مورد تاکید قرار گرفته است. از منظر دین اسلام ازدواج به عنوان یک امر مستحب مؤکد به شمار می‌رود. البته برای افرادی که در صورت ازدواج نکردن دچار مفسده می‌شوند، ازدواج به عنوان واجب دینی به حساب می‌آید. این موضوع کم و بیش در سایر ادیان الهی نیز به چشم می‌خورد. به طور کلی ازدواج از منظر دینی به عنوان امری مقدس و الهی تلقی می‌شود که باعث استمرار و بقای جوامع بشری است.

از طرفی دیگر، خالی از لطف نیست که نقش مذهب را در پایداری روابط زناشویی مورد بررسی قرار دهیم. تحقیقات میدانی روانشناسان در سراسر دنیا نشان می‌دهد که اعتقادات دینی نقش کلیدی در تحکیم بنیاد خانواده دارد. به طوری که هر چه باورهای دینی مرد و زن قوی‌تر باشد، روابط زناشویی آن‌ها نیز از پایداری بیشتری برخوردار بوده و با مشکلات کمتری در طول زندگی مشترک دست و پنجه نرم خواهند کرد.

اهمیت هم کفو بودن در ازدواج

هم در آموزه‌های دینی و هم از نظر متخصصان ازدواج، مسئله هم کفو بودن مهم‌ترین شرط برای ازدواج مرد و زن به حساب می‌آید. هم کفو بودن در شئون مختلفی موضوعیت پیدا می‌کند. از آداب و رسوم فرهنگی گرفته تا سطح مالی، میزان تحصیلات، جایگاه اجتماعی و اعتقادات مذهبی در دایره کفویت برای ازدواج تعریف می‌شوند. وقتی دو نفر قرار است وارد رابطه زناشویی شوند، باید میزان هماهنگی خود را در معیارهای مختلف کفویت بررسی کنند.

در این بین وجود اختلاف در برخی از معیارهای کفویت را می‌توان به نوعی مدیریت کرد. مثلا تفاوت‌های جزئی در آداب و رسوم‌های خانوادگی با گفتگو و تعامل قابل مدیریت است. اما برخی از موضوعات را به هیچ عنوان نمی‌توان صرفا از کانال تعامل به نتیجه رساند. مهم‌ترین موضوع بدون تردید اعتقادات مذهبی است.

نوع و میزان اعتقادات مذهبی مؤید آن است که یک فرد چگونه به ابعاد مختلف زندگی نگاه می‌کند. نگاهی که ریشه در اعماق فکر و جان او دارد و در طول زندگی بارور شده است. بنابراین اصلا نمی‌توان از طریق گفتگو و تعامل مقطعی این نگاه را دگرگون کرد. در چنین شرایطی کارشناسان تاکید می‌کنند که حتما برای ازدواج کردن باید نسبت به شرط تشابه اعتقادات مذهبی حساس بود. به همین خاطر است که این روزها شاهد ازدواج میان مسلمانان از فرهنگ‌های متفاوت هستیم، چرا که معتقد هستند دین یکسان می‌تواند به بنیان خانواده‌های آنها کمک کند.

عواقب اختلافات مذهبی در ازدواج

733f5351-a2ae-42e8-8af4-142fd688ce44

اختلاف مذهبی را باید از دو جنبه مورد بررسی قرار داد. نخست ازدواج فرد معتقد مذهبی با فرد غیر مذهبی است و جنبه دیگر ازدواج دو فرد با مذهب متفاوت است. هر یک از این دو موضوع باید در جای خود به طور ویژه مورد توجه قرار بگیرند. به طور کلی از منظر دو فرد با اعتقادات مذهبی مختلف، تعاریف کوچک‌ترین پدیده‌ها و رخدادهای زندگی نیز ممکن است باهم تفاوت داشته باشند.  

به عنوان مثال، برگزاری یک مراسم مهمانی ساده را در نظر بگیرید. یک فرد با اعتقادات مذهبی قائل به رعایت چارچوب‌های دینی در مراودات اجتماعی است که این موضوع در برگزاری و شرکت در مهمانی به وضوح خود را نشان می‌دهد. اما طرف مقابل قید و بند چندانی برای این موضوع قائل نیست. بنابراین عملا نه تنها در کلیات زندگی مشترک بلکه در کوچک‌ترین مسائل نیز دچار اختلافات معناداری خواهند شد.

مسئله نوع پوشش، تربیت فرزندان، تغذیه و سایر موضوعات مرتبط با سبک زندگی نیز تحت تاثیر اختلافات مذهبی قرار می‌گیرند. به عنوان مثالی دیگر تربیت فرزندان را در نظر بگیرید. در جریان تربیت فرزندان، دین نقش محوری را ایفا می‌کند. به طوری که سرفصلی تحت عنوان تربیت دینی فرزندان مطرح می‌شود که در بسیاری از جنبه‌ها با شیوه‌های تربیت غیر دینی در تضاد آشکار قرار دارد.

راهکارهایی برای مدیریت اختلافات جزئی مذهبی در ازدواج

اهمیت تشابه و هماهنگی اعتقادات مذهبی در ازدواج را بررسی کردیم. اما نباید از یک موضوع مهم غفلت کرد. همان‌طور که به تعداد انسان‌ها راه برای رسیدن به خدا وجود دارد؛ خیلی سخت و بعید است که بتوانید کسی را که از نظر اعتقادات دینی کاملا شبیه شماست را برای ازدواج بیابید. تا جای ممکن باید سعی کنید فردی را درصد سازگاری مذهبی بالاتر نسبت به خودتان برای ازدواج برگزینید.

اما راهکارهایی هم وجود دارند که با توجه به آن‌ها می‌توان اختلافات جزئی در امور مذهبی را مدیریت کرد. سعی کنید از زاویه احترام به اعتقادات همسر خود بنگرید. روی خطوط قرمز دینی حساس باشید؛ اما نسبت به موضوعات فرعی سخت‌گیری و تعصب نشان ندهید. به جای مخالفت آشکار، به دنبال گفتگو و تعامل برای رسیدن به نقاط مشترک دینی بیشتر باشید. همیشه سعی کنید نقاط مشترک را پررنگ کنید. به دنبال ایجاد تغییر و تحول بنیادی در همسر خود نباشید. به این ترتیب می‌توانید اختلافات جزئی مذهبی در زندگی مشترک را تا حد زیادی مدیریت کنید.

کلام پایانی

فرقی نمی‌کند که فردی مذهبی یا غیر مذهبی هستید. در هر صورت باید توجه داشته باشید که نقش مذهب در ازدواج به خصوص در کشورهای اسلامی غیر قابل انکار است. تردید نکنید که زندگی دو فرد با اعتقادات مذهبی متضاد دوام و پایداری نخواهد داشت. به همین دلیل تاکید ما بر آن است که قبل از آغاز زندگی زناشویی با شرکت در جلسات مشاوره ازدواج، کفویت خود و همسر آینده‌تان را بسنجید. به این ترتیب با انتخاب آگاهانه می‌توانید زندگی مsشترک پایدار و موفقی را تجربه کنید.

لینک های مرتبط دانلود ARABIA App:

ARABIA Arab Muslim Dating App (iOS)

ARABIA Arab Muslim Dating App (Android)

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها