|

10 راه برای کنار آمدن با شغلی که از انجام آن لذت نمی‌برید

استخدام

ماندن در شغل و فضای کاری نامناسب می‌تواند منجر به فرسودگی شغلی و خستگی ذهنی و جسمی بشود. زمانی که از کارتان راضی نیستید، باید برای...

لینک کوتاه کپی شد

ماندن در شغل و فضای کاری نامناسب می‌تواند منجر به فرسودگی شغلی و خستگی ذهنی و جسمی بشود. زمانی که از کارتان راضی نیستید، باید برای رفع این مشکل تلاش کنید تا به دیگر جنبه‌های زندگی شما صدمه نزند. همیشه برطرف کردن مشکل به معنی استعفا و قطع همکاری نیست. در بسیاری از مواقع به دلیل هزینه‌ها و تعهدات مالی که داریم، نمی‌توانیم به راحتی کارمان را ول کرده و یا تغییر بدهیم. اما راهکارهایی وجود دارند که می‌توانند به شما در پیشبرد بهتر شرایط کاری نامناسب کمک کنند. اگر از کارتان و فرهنگ سازمانی ناراضی هستید، با ادامه این مقاله و معرفی 10 راهکار برای مقابله با این شرایط همراه باشید.

1. احساساتتان را بپذیرید

تا وقتی که احساس خشم و نارضایتی را در محیط کار یا شبکه‌های اجتماعی بروز ندهید، ابراز کردن آن ایرادی ندارد. بیان احساسات باعث می‌شود راحت‌تر بتوانید از شر آن‌ها خلاص شده و با ذهنی بازتر به سراغ چالش های محیط کارتان بروید. بهتر است مشکلات و احساساتتان را با افراد خانواده و دوستان نزدیک و مورد اعتماد در میان بگذارید.

2. بپذیرید که این شرایط موقتی است

شما تا زمانی که بتوانید کار جدیدی پیدا کنید در شغل فعلی‌تان هستید و این شرایط موقتی است. در این حین، به دنبال موقعیت‌های شغلی مورد علاقه‌تان باشید. برای پیدا کردن جدیدترین فرصت‌های شغلی در حوزه‌های مختلف می‌توانید صفحه اخرین استخدامی را ببینید. از زمان‌های خالی برای تقویت مهارت های خود یا یادگیری یک تخصص جدید استفاده کرده و رزومه‌تان را با توجه به شغل مورد نظر بروزرسانی کنید.

3. برای خودتان وقت بگذارید

کار مداوم و نداشتن تفریح و استراحت کافی از متداول ترین دلایل ایجاد فرسودگی شغلی است. تنها یکی از جنبه های زندگی کار کردن است. برای رسیدگی به خودتان وقت بگذارید و اگر به استراحت نیاز دارید این موضوع را نادیده نگیرید. فعالیت‌های کوچکی مثل گوش دادن به موسیقی را پیدا کنید که انجامشان در طول روز به بهتر شدن روحیه‌تان کمک می‌کند.

4. لحظات لذت بخش برای خودتان بسازید

در طول روز کاری را انجام بدهید که برایتان لذت بخش است. خودتان را به یک خوراکی خوشمزه مهمان کنید، در صورت امکان از زمان نهارتان برای قدم زدن استفاده کنید، چند دقیقه در روز را به بازی اختصاص بدهید و سعی کنید در بین فعالیت‌های کاری لحظات لذت بخشی برای خودتان ایجاد کنید.

5. بخندید!

خندیدن بهترین درمان برای لحظات سخت است. خندیدن را فراموش نکنید، گاهی می‌تواند مثل یک دارو عمل کرده و منجر به بهبود حال روحی و جسمی شما شود. ویدیوهای خنده‌دار نگاه کنید، لطیفه تعریف کنید و بدانید هر شرایط سختی گذراست و شما توان تغییرش را دارید.

6. روی زندگی خارج از کار تمرکز کنید

احتمالا در محیط خارج از کار نیز با مسائل مختلفی درگیر هستید. بهتر است به جای مشکلات کاری، روی این مسائل تمرکز کنید. حس بد ناشی از کار را با خودتان به خانه نبرید و سعی کنید با غنی و لذت بخش‌تر کردن زندگی خارج از کار، حال خودتان را بهتر کنید.

7. سعی کنید عملکرد بهتری داشته باشید

اگر از کارتان متنفر باشید، احتمالا تلاش برای عملکرد بهتر در آن برایتان خیلی سخت خواهد بود. اما هرچه عملکرد بهتری در کار فعلی‌تان داشته باشید، اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و شانس بیشتری برای رشد و پیشرفت در سازمان یا به دست آوردن شغل جدید خواهید داشت. انرژی خودتان را به جای نفرت از کار روی بهتر شدن مهارت‌ و توانایی های خود متمرکز کنید و خواهید دید که شرایط برایتان بهتر می‌شود. برای خودتان اهداف کوتاه و بلند مدت داشته و مشخص کنید که به طور مثال در سال آینده می‌خواهید به چه اهدافی دست پیدا کنید.

8. شرایط را بدتر نکنید

ممکن است از کارتان متنفر باشید، اما اخراج شدن برای هیچکس خوشایند نیست. به خاطر حس بدی که نسبت به کارتان دارید شرایط را بدتر نکنید. اجازه ندهید عملکردتان به خاطر احساسات منفی کاهش پیدا کند. برای به دست آوردن موقعیت‌های بهتر نیاز به مهارت کافی و رفرنس خوب از محیط کار قبلی دارید.

9. خوش بگذرانید

با همکارانتان یک برنامه تفریحی بریزید و با هم وقت بگذرانید. این افراد بیشتر از هر کسی می‌توانند شرایط و دغدغه‌های شما را درک کنند و وقت گذرانی و صحبت با آن‌ها می‌تواند برای هر دو طرف تاثیرات مثبتی داشته باشد. وقت گذرانی خارج از کار با همکاران، کمک می‌کند تا تعامل بهتری با آن‌ها داشته و در نتیجه در محیط کار روابط بهتری بسازید. نحوه تعامل با همکاران، در تغییر حس و حال شما درباره شغلتان بسیار اثر گذار است. 

10. صبور باشید

خیلی سخت است که هر روز به انجام کاری بپردازید که از آن متنفرید، اما تنها تا زمانی که کار بهتری بتوانید پیدا کنید این شرایط ادامه دارد. در زمانی که برای پیدا کردن کار جدید تلاش می‌کنید، کار فعلی‌تان را به نحو احسن انجام داده و صبور باشید.  

چه زمانی شغلمان را رها کنیم؟

شرایط زندگی هر فردی با دیگری متفاوت است و در نتیجه رها کردن شغل برای افراد مختلف تبعات متفاوتی خواهد داشت. قبل از تصمیم گیری برای رها کردن شغلی که از آن ناراضی هستید، به خودتان فرصت بدهید تا برای بهتر کردن شرایط تلاش کنید. گاهی مساله اصلی شغل شما نیست، شرایط جانبی است که ذهنیت و عملکرد شما در کار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زمانی که هر راهکاری را برای بهتر شدن شرایط امتحان کرده و با این وجود، ساعات کار برایتان به سختی و با احساس شدید نارضایتی می‌گذرند، بهتر است کارتان را رها کنید.

قبل از اینکه از شغل فعلی خودتان استعفا بدهید، به دنبال موقعیت‌های شغلی جدید باشید. حضور در مصاحبه های شغلی و آشنایی با سوالاتی که مصاحبه کننده در طول جلسه مصاحبه شغلی از شما می‌پرسد کمک می‌کند دید بهتری درباره مسیر شغلی جدیدی که انتخاب کردید پیدا کنید. سعی کنید مهارت‌هایتان را برای رسیدن به شغل دلخواهتان ارتقا بدهید. هدف مصاحبه کننده شناخت بیشتر شخصیت و نقاط قوت و نقاط ضعف شماست و هر چه بهتر بتوانید درباره خودتان و توانایی‌هایی که دارید توضیح دهید، شانس بیشتری برای استخدام شدن دارید.

جمع بندی

کار تمام وقت مهم ‌ترین ساعات روز شما را به خودش اختصاص می‌دهد و اگر به اندازه کافی رضایت‌بخش نباشد می‌تواند زندگی شخصی شما را نیز تحت تاثیر قرار بدهد. در این مقاله راهکارهایی را به شما معرفی کردیم که می‌توانند در مدیریت بهتر شرایط کاری که از آن ناراضی هستید به شما کمک کنند. با انجام این راهکارها، می‌توانید به بهتر شدن شرایط تا زمان پیدا کردن شغل دلخواهتان کمک کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها