|

چند درصد از افراد معتاد در کمپ ها، مواد مخدر را برای همیشه ترک می کنند؟

حدود هشتاد درصد از افرادی که به صورت خودسرانه و در محیط خانه اقدام به ترک مواد مخدر می کنند پس از مدتی، مجددا به سمت مصرف مواد مخدر روی می…

لینک کوتاه کپی شد

یکی از بهترین راه های ترک مواد مخدر، مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد است. اعتیاد یک بیماری روانی است و فرد معتاد یک بیمار شناخته می شود. برای درمان هر نوع بیماری (از جمله اعتیاد که روح و جسم فرد بیمار را درگیر خود می کند) مراقبت و حمایت ویژه خانواده به همراه دانش پزشکی نیاز است. اعتیاد یک بیماری بسیار حساس به شمار می رود که احتمال بازگشت آن در هر لحظه برای بیمار وجود دارد و اگر فرد به صورت اصولی مراحل ترک اعتیاد را طی نکرده باشد، احتمال لغزش مجدد برای آن بسیار زیاد است. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا متوجه شوید چند درصد از افراد معتاد در کمپ ها، مواد مخدر را برای همیشه کنار می گذارند.

در کمپ های ترک اعتیاد چه اتفاقاتی رخ می دهد؟

اکثر افرادی که قصد ترک اعتیاد دارند، می خواهند بدانند که در مراکز ترک اعتیاد چه اتفاقاتی رخ می دهد و آیا ترک اعتیاد در کمپ های ترک اعتیاد مفید است یا خیر. قبل از هرچیزی لازم است بدانید که انتخاب یک کلینیک ترک اعتیاد خوب می تواند تا حد بسیار زیادی پروسه ترک اعتیاد و مراحل پس از آن را برای شما آسان و سریع کند. پس یک بار و برای همیشه به سراغ بهترین مرکز ترک مواد مخدر شهر خود بروید و مراحل ترک اعتیاد را به صورت اصولی طی کنید.

همزمان با ورود فرد بیمار به مراکز ترک اعتیاد، آزمایشات و جلسات مشاوره او با پزشکان متخصص و روانشاسان شروع می شود. در طی این آزمایشات و جلسات، شدت اعتیاد فرد، نوع اعتیاد او، مدت زمان مصرف او و سایر موارد بررسی خواهد شد و متناسب با ویژگی های فرد، برنامه مشخصی به او داده می شود. در طی دورانی که فرد در حال گذراندن مراحل ترک اعتیاد خود است، تحت نظر پزشک قرار می گیرد. در کمپ های ترک اعتیاد تمامی امکانات لازم برای درمان و ترک فرد بیمار به صورت اصولی فراهم شده است. علاوه بر این ها، با برگزاری جلسات مشاوره برای خانواده فرد بیمار، آن ها نیز آگاهی لازم را جهت رویارویی با بیمار و نحوه برخورد مناسب با او بدست خواهند آورد.

چند درصد از افراد معتاد در کمپ ها، مواد مخدر را برای همیشه ترک می کنند؟

طبق تحقیقات انجام شده، حدود هشتاد درصد از افرادی که به صورت خودسرانه و در محیط خانه اقدام به ترک مواد مخدر می کنند پس از مدتی، مجددا به سمت مصرف مواد مخدر روی می آورند. این آمار به جهت ناآگاهی افراد در مراحل ترک اعتیاد و انجام روش های غیر اصولی است. به یاد داشته باشید که اگر ترک اعتیاد به صورت اصولی و با برنامه ریزی مشخص انجام نشود، احتمال بازگشت در آن بسیار زیاد است. برای ترک دائمی و همیشگی اعتیاد باید در کنار درمان جسمی، درمان های مخصوص و لازم برای بعد روحی و روانی فرد بیمار در نظر گرفته شود تا وسوسه مصرف مجدد مواد مخدر در فرد بیمار به حداقل برسد و پس از مدتی نابود شود. به همین خاطر توصیه می شود تا همواره بهترین مرکز ترک اعتیاد را برای درمان اعتیاد در نظر بگیرید. سعی کنید در زمان بیکاری با اطرافیان دلسوز خود صحبت کنید. دوستان، خانواده، مشاوران و روانشناسان گزینه‌های بسیار مناسبی برای انتقال احساسات و افکار شما به شمار می‌روند، آن ها دوستدار شما هستند و همیشه حمایتگر شما خواهند بود. با انجام این کار شما به صورت عقلانی و با چشمانی بازتر به مساله ترک اعتیاد نگاه خواهید کرد و به صورت منطقی از دام آن بیرون خواهید آمد.

آیا هدف کمپ ترک اعتیاد، تنها قطع مصرف است؟

یکی از اصلی ترین معضل های ترک اعتیاد، مبارزه با وسوسه های پس از ترک است. به همین خاطر مراکز ترک اعتیاد معتبر تنها به قطع مصرف مواد مخدر توجه نمی کنند و همواره در پی ایجاد برنامه های آموزشی و پایدار برای بیماران هستند. این برنامه های آموزشی به بیماران کمک می کند تا با بزرگترین معضل، یعنی وسوسه دوستان و محیط بیرون از خانه مبارزه کنند و به صورت آگاهانه در برابر آن بایستند. در این میان نقش خانواده از اهمیت بسزایی برخور دار است، رفتار نامناسب یا ناآگاهانه خانواده می تواند یکی از اصلی ترین دلایل بازگشت فرد به مصرف مواد مخدر باشد.

چه ویژگی هایی باعث شده تا کمپ ترک اعتیاد گزینه مناسبی برای ترک کردن باشد؟

افراد درگیر اعتیاد روحیه بسیار شکننده و آسیب پذیری دارند و با هر تنش کوچکی احتمال بازگشت آن ها به مصرف مواد مخدر وجود دارد. یکی از مهمترین ویژگی هایی که در کمپ های ترک اعتیاد معتبر به چشم می خورد، ایجاد انگیزه و حس ارزشمندی در بیماران است. در این کمپ ها به معتادان به چشم یک مجرم نگاه نمی شود بلکه آن ها را انسان هایی ارزشند، همانند سایر همنوعان خود می دانند که اکنون به دنبال ارتقا سطح اجتماعی خود هستند.

در این میان وجود پزشکان و روانشناسان متخصص در حوزه ترک اعتیاد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. عموما خدماتی که در مراکز ترک اعتیاد به بیمار داده می شوند، ادامه دار هستند. یعنی بیمار حتی پس از ترک و ترخیص از مرکز ترک اعتیاد همچنان می تواند از خدمات کمپ مربوطه بهره‌مند شود و با روانشناسان یا مددکاران متخصص در تماس و ارتباط باشد. بسیاری از کمپ های ترک اعتیاد جلسات مشاوره گروهی را برای بیماران در نظر می گیرند تا علاوه بر آموزش گروهی، محیطی امن و تاثیرگذار را برای آن ها فراهم آورند.

در کمپ های ترک اعتیاد هیچ عامل خارجی تحریک کننده ای برای ترغیب فرد بیمار به مصرف مجدد مواد مخدر وجود ندارد و خطر لغزش در این افراد به حداقل می رسد. به صورت کلی پروسه ترک اعتیاد دارای عوارض بسیار زیادی است که با حضور فرد بیمار در کپ های ترک اعتیاد این عوارض به حداقل خواهد رسیدف چرا که در تمامی مراحل سم زدایی  و مراحل بعدی آن همیشه پزشکان متخصص و روانشناسان حرفه ای در کنار بیمار حضور دارند و بر پروسه درمانی او نظارت می کنند.

سخن پایانی

پروسه ترک اعتیاد به صورت خود سرانه امری بسیار خطرناک است که می تواند آسیب های جبران ناپذیری را برای فرد بیمار به دنبال داشته باشد. علاوه بر این پروسه ترک اعتیاد مراحل خاص خود را دارا است که در صورت طی کردن غیر اصولی این مراحل امکان بازگشت فرد بیمار به سمت مصرف مجدد مواد مخدر بسیار زیاد خواهد بود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها