|

آخرین خبرها از همسان سازی و پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان امروز سه شنبه 9 اسفند

یک نماینده مجلس شورای اسلامی به وزیر کار بابت باقیمانده متناسب‌سازی بازنشستگان کارگری تذکر داد.

لینک کوتاه کپی شد

عباس مقتدایی  نماینده مردم اصفهان درجلسه علنی دیروز مجلس، در خصوص لزوم اعمال ۲۵ درصد باقیمانده متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی به صولت مرتضوی  وزیر تعاون کار ورفاه اجتماعی تذکر داد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از سناپرس؛ پیگیری‌های ما از کانون عالی بازنشستگان نشان می‌دهد که کمیته‌ای با حضور کارشناسان سازمان تامین اجتماعی برای بررسی میزان اعتبار لازم برای اجرای باقیمانده متناسب‌سازی و جزئیات اجرای آن تشکیل شده است؛ علیرغم تشکیل این کمیته، هنوز خبری از زمان اجرای دقیق آن نیست.

اعضای کانون بازنشستگان می‌گویند: احتمال اینکه احکام جدید بازنشستگانِ مشمول قبل از پایان سال صادر شود، بسیار کم است.

این در حالیست که فعالان صنفی بازنشستگان بارها خواستار صدور احکام متناسب‌سازی قبل از پایان سال و پرداخت معوقات آن شده‌اند.

حالا بازنشستگان می پرسند آیا اجرای باقیمانده متناسب‌سازی سال قبل که باید از ماه ابتدای امسال اجرایی می‌شد، به سال آینده موکول می‌شود؟

آیا احکام جدید صادر می‌شود؟

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین از وزیر کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواست زمان اجرای ۲۵ درصد باقیمانده‌ی همسان سازی حقوق بازنشستگان کارگری را مشخص کنند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: با طرح پیشنهادات جدید در صحن علنی مجلس باید سقف واگذاری سهام مشخص شود، اما آقای قالیباف جلوی طرح پیشنهاد در مورد میزانِ سهام را بسته است! به عبارتی دیگر، ما رقمی برای سازمان تأمین اجتماعی در بودجه نداریم؛ این وضعیت برای ما که ۲۲۰هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم نگران‌گننده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین از وزیر کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواست زمان اجرای ۲۵ درصد باقیمانده‌ی همسان سازی حقوق بازنشستگان کارگری را مشخص کنند.او با بیان اینکه چرا باید بازنشستگان کارگری باید برای وصول تک تک مطالباتشان مطالبه‌گری کنند، افزود: در حالی  بازنشستگان کارگری از دو سال پیش در انتظار پرداخت ۲۵ درصد باقیمانده همسان سازی حقوق بازنشستگان خود هستند که همسان سازی حقوق بازنشستگان دولتی از ابتدای هر سال برای جبران تورم و گرانی‌ها اجرایی می‌شود. حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در انتقاد از رویه‌‍‌ی دولت و مجلس در خصوص سهم تأمین اجتماعی در بودجه ۱۴۰۲ گفت: کمیسیون تلفیق در بودجه ۱۴۰۲ برای سازمان تأمین اجتماعی واگذاری سهم درنظر گرفته اما رقمی برای آن تعیین نکرده است؛ ما چه می‌دانیم این سهم چقدر است؟ شاید ده هزار میلیارد سهم بدهند درحالیکه کسری بودجه ما برای سال آتی ۲۲۰هزار میلیارد تومان است. وی ادامه داد: با طرح پیشنهادات جدید در صحن علنی مجلس باید سقف واگذاری سهام مشخص شود، اما آقای قالیباف جلوی طرح پیشنهاد در مورد میزانِ سهام را بسته است! به عبارتی دیگر، ما رقمی برای سازمان تأمین اجتماعی در بودجه نداریم؛ این وضعیت برای ما که ۲۲۰هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم، نگران‌گننده است. وی افزود: دولت باید سهم خود را نسبت به این سازمان در بودجه‌ی جاری ۱۸۰هزار میلیارد تومان می‌دید. متاسفانه نه تنها این رقم را ندیده بلکه پیشنهادات تامین اجتماعی و کمیسیون اجتماعی، یعنی پیشنهاد پرداختِ ۹۰ و ۱۲۰هزار میلیارد تومان، را هم ندیده و صرفا به واگذاری سهام بسنده کرده است.

صادقی تأکید کرد: برای واگذاری سهام باید عدد ارائه شود؛ یعنی مشخص کنند که مثلا ۱۲۰ یا ۹۰ هزار میلیارد تومان سهام قابل عرضه به بورس برای سازمان در نظر گرفته می‌شود. انتظارداشتیم در صحن علنی مجلس با ارائه‌ی پیشنهادات جدید این نگرانی برطرف شود اما آقای قالیباف جلوی هر گونه پیشنهاد را با این دلیل که این کار مخالف اصل ۴۴ قانون اساسی است، بسته است. این اشتباه سال قبل هم انجام شد و بعد مجبور شدند آن را اصلاح کنند. رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: اگر میزانِ سهم واگذار شده به سازمان با عدد و رقم مشخص نشود، یعنی کوتاهی کرده‌اند و ما این کوتاهی را از چشم رئیس مجلس می‌بینیم، در ان صورت، اگر بازنشستگان اعتراض کردند، شخص آقای قالیباف باید تبعاتِ آن را برعهده بگیرد.

اگر سازمان نتواند حقوق بازنشستگان را پرداخت کند اعتراض شکل می‌گیرد و مسئولِ این وضعیت هم آقای قالیباف خواهند بود که مانع طرح پیشنهادات برای تعیین رقم هستند. صادقی ادامه داد: طبق محاسبات، اگر مولفه‌های تعریف شده در حوزه‌ی نظام بیمه‌پردازی با توجه به افزایش حقوق در نظرگرفته شود، در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن، ماهی چیزی حدود ده هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت. این درحالی است که کارشناسان ۲۲۰هزار میلیارد تومان کسری بودجه پیش‌بینی کرده‌اند؛ این رقم چگونه باید تامین شود؟ مسلم است که باید از محل اختصاص بودجه تأمین شود.

وی ادامه داد: چرا نباید سهمی برای سازمان ببینند در حالیکه ۳۲۰هزار میلیارد تومان سهم برای سه سازمان بیمه‌گرِ دیگر دیده شده است؟ قانون در مورد تعهدات دولت به صندوق صراحت دارد که هرساله باید سهم سازمان محاسبه و به حساب آن واریز شود. اگر دولت این کار را انجام ندهد مجلس باید به دلیلِ نقش نظارتیِ خود ورود کند. آقای قالیباف وکیل دولت است یا وکیل ملت؟ ایشان موضع خود را مشخص کنند؛ اگر وکیل ملت هستید سهم ۴۴ میلیون نفری که نادیده گرفته شده را بگیرند! رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بیان کرد: اگر سهمی برای سازمان دیده نشود، مردم از چشم نمایندگان و رئیس مجلس می‌بینند.

صادقی گفت: ما با جدیت حرکات را رصد می‌کنیم؛ اگر بی‌توجهی ادامه پیدا کند انتظار سکوت از کارگران و بازنشستگان نداشته باشند. سازمان تامین اجتماعی به دلیلِ کسریِ بودجه، ۲۵درصد باقیمانده متناسب‌سازی را نمی‌دهد و علتِ رسیدن به اینجا همین دیدگاه‌های تنگ‌نظرانه‌ی سازمان مدیریت و برنامه و کمیسیون تلفیق است. نقطه‌ی اتکای ما آقای قالیباف بود اما متاسفانه الان می‌بینیم ایشان در مقابل ما و در کنار آقای میرکاظمی هستند. به نظر می‌رسد ایشان وکیل دولت هستند نه وکیل ملت. وی در پایان تاکید کرد: انتظار ما این است که اجازه دهند پیشنهادات برای تعیین رقم داده شود و رقم مشخصی برای واگذاری سهام درنظر گرفته شود. در ابهام حرف زدن، نوعی فرار رو به جلو و زیر پا گذاشتنِ حقوق بازنشستگان و بیمه‌شدگان است.

ما انتظار داریم مجلس واقعیتِ کسریِ بودجه‌ی سازمان را بپذیرد و رفتار متناسب از خود نشان دهد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها