|

آیا خسارت سرنشینان موتورهم تحت پوشش بیمه موتورسیکلت است؟

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت یک بیمه اجباری است

در این مطلب سعی داریم که درباره اهمیت خرید بیمه شخص ثالث موتور و چگونگی استفاده از خدمات شرکت‌های بیمه‌ای توضیحاتی ارائه کنیم

لینک کوتاه کپی شد

در بیمه اجباری وسایل نقلیه، خسارت بیمه شخص ثالث به سرنشینان موتور هم پرداخت می‌شود. همه افرادی که در جامعه فعالیت می‌کنند و در کوچه و خیابان‌ها تردد دارند به طور حتم می‌بینند که افراد زیادی از موتور سیکلت‌ها برای جابه‌جایی و حمل کالاها استفاده خواهند کرد. در حقیقت استفاده از موتور سیکلت به یک ضرورت برای جامعه تبدیل شده تا سرعت انجام کارها افزایش پیدا کند. از این رو ممکن است که خطراتی هم در کمین این وسایل نقلیه و راکبان آن‌ها باشد که با تصادف و ایجاد هزینه همراه شود. برای جلوگیری از این خسارت‌ها بهتر است که از بیمه شخص ثالث استفاده کرد. خسارت بیمه شخص ثالث به سرنشینان موتور در این بیمه‌نامه جبران خواهد شد.

این بیمه‌نامه شرایطی را فراهم کرده تا با توجه به پرداخت حق بیمه، جبران هزینه‌های ایجاد شده ناشی از حادثه‌های رانندگی هم جبران شود. در این مطلب سعی داریم که درباره اهمیت خرید بیمه شخص ثالث موتور و چگونگی استفاده از خدمات شرکت‌های بیمه‌ای توضیحاتی ارائه کنیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

بیمه موتور چیست؟

بیمه موتور همان نام دیگر بیمه شخص ثالث موتور است که برای تمام موتور سیکلت‌ها اجباری بوده و در صورت عدم خرید یا تمدید آن با جریمه دیرکرد بیمه موتور سیکلت و توقیف موتور مواجه خواهید شد. در این شرایط، راکب موتور سیکلت باید برای آزاد سازی موتور سیکلت خود، علاوه بر تمدید بیمه شخص ثالث باید خلافی موتور را صفر کند و هزینه‌های مربوط به پارکینگ را هم پرداخت کند.

خسارت بیمه شخص ثالث به سرنشینان موتور

مراحل دریافت خسارت بیمه شخص ثالث به سرنشینان موتور

اهیمت خرید بیمه موتور برای زمانی است که شما دچار حادثه‌های رانندگی شده‌اید و برای اشخاص ثالث یا سرنشین خود حادثه ایجاد کرده باشید. بیمه شخص ثالث خسارت‌های ایجاد شده را تا سقف تعهدات بیمه‌گر جبران می‌کند تا نگرانی برای هزینه‌های ایجاد شده ناشی از تصادف‌ها و حادثه‌های رانندگی وجود نداشته باشد. از طرفی هم در بیمه موتور با پرداخت حق بیمه، تحت پوشش برخی از خطرات خواهید بود که شرکت بیمه موظف به پرداخت خسارت‌ها است.

پوشش‌های بیمه موتور سیکلت

در صورتی که حادثه رانندگی رخ داده باشد و سرنشینان موتور سیکلت در آن دچار حادثه شوند، باید توجه کنید که قبل از اقدام به هر کاری، سقف دریافت خسارت خود را بررسی کنید. شخص ثالث می‌تواند هر شخص سومی‌ مانند ترک نشین موتور یا عابر پیاده باشد که در حادثه تصادف دچار آسیب و خسارت می‌شود. در این شرایط شرکت بیمه موظف به پرداخت خسارت تا سقف تعهدات خود خواهد بود.

به طور کلی پوشش‌های بیمه شخص ثالث موتور سیکلت به شرح زیر است:

پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث به سرنشینان موتور

برای جبران خسارت بیمه شخص ثالث به سرنشینان موتور، دقت داشته باشید که خسارت‌های مالی و جانی برای این افراد قابل جبران خواهد بود. بیمه خسارت‌های مالی که برای اشخاص ثالث رخ دهد را تا سقف تعهدات خود جبران خسارت خواهد کرد. البته توجه کنید که جبران هزینه‌های مالی راننده مقصر موتور سیکلت تحت پوشش بیمه شخص ثالث نیست.

سقف تعهدات مالی در بیمه موتور سیکلت در سال ۱۴۰۱ با توجه به نرخ دیه اعلام شده، حداقل ۲۰ میلیون تومان بوده و با پرداخت حق بیمه بیشتر می‌توان تا مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان هم سقف خسارت بیمه شخص ثالث را افزایش داد.

خسارت بیمه شخص ثالث به سرنشینان موتور جزء تعهدات شرکت بیمه در پرداخت خسارت‌های جانی است. در حقیقت هر گونه خسارت جانی با توجه به دیه اعلام شده از سوی قوه قضاییه در ابتدای هر سال مشخص و پرداخت می‌شود. در این بیمه‌نامه با توجه به دیه اعلام شده، تعهد جانی در بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۱ و ماه‌های حرام معادل ۸۰۰ میلیون تومان است که در ماه‌های عادی سال این مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

خسارت بیمه شخص ثالث به راننده موتور

همانطور که توضیح داده شد پرداخت خسارت مالی برای راننده مقصر در حادثه انجام نمی‌شود اما برای جبران هزینه‌های جانی راننده مقصر، تعهداتی در نظر گرفته شده است. برای جبران هزینه‌های خسارت راننده مقصر، دیه اعلام شده در ماه‌های عادی سال در نظر گرفته می‌شود. این یعنی در سال ۱۴۰۱ برای جبران دیه راننده مقصر مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

به طور کلی پوشش‌های بیمه موتور سیکلت عبارتند از:

  • پرداخت خسارت مالی به دیگر افراد

  • پرداخت خسارت‌های جانی به دیگر افراد

  • پرداخت خسارت جانی به راننده مقصر

منظور از خسارت جانی و حادثه در بیمه موتورسیکلت چیست؟

هر نوع دیه یا ارش که در صورت بروز آسیب، شکستگی، نقص عضو، ازکارافتادگی (جزیی یا کلی ـ موقت یا دائم) و فوت شخص ثالث رخ دهد، تحت پوشش خسارت‌های جانی بیمه شخص ثالث خواهد بود.

همچنین حوادثی که از طریق برخورد با یک موتور سیکلت ایجاد شود که شامل: تصادف، سقوط، واژگونی، آتش سوزی و انفجار یا هر نوع سانحه ناشی از وسایل نقلیه بر اثر حوادث غیر مترقبه باشد، جزء حادثه‌های تحت پوشش مالی بیمه‌نامه ثالث خواهد بود.

در حقیقت هر سانحه‌ای که به وسیله موتور سیکلت رخ دهد و شامل موارد ذکر شده باشد تا سقف تعهدات بیمه‌گر قابل جبران خواهد بود.

مزیت‌های استفاده از بیمه شخص ثالث موتور سیکلت

با توجه به توضیحاتی که درباره پوشش‌های بیمه موتور ارائه کردیم کافی است چند لحظه به این فکر کنید که موتور سیکلت شما بیمه‌نامه نداشته باشد! خب مشخص است که تمام هزینه‌ها و خسارت‌هایی که در حادثه‌های رانندگی ایجاد شده است را باید خودتان پرداخت کنید.

در حقیقت، کم‌ترین مزیتی که می‌توان در این بیمه‌نامه در نظر گرفت، جبران خسارت بیمه شخص ثالث به راننده و سرنشین موتور است. با خرید بیمه موتور می‌توان به راحتی در سطح خیابان‌ها تردد داشت و با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی نگرانی برای جبران هزینه‌های ناشی از حادثه‌های رانندگی نداشت.

همه ما می‌دانیم که تمام سختگیری‌هایی که در رعایت قوانین انجام می‌شود برای حفظ امنیت جانی و مالی افراد جامعه است. از این رو شما هم با تهیه بیمه موتور سیکلت می‌توانید تحت پوشش پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث به سرنشینان موتور باشید تا تمام ضررهای مالی و جانی اشخاص ثالث تا سقف تعهدات بیمه‌گر جبران شود.

سقف تعهدات برای خسارت بیمه شخص ثالث به سرنشینان موتور

در طول متن با کلمه سقف تعهدات مواجه شده‌ایم اما اینکه منظور از سقف تعهدات برای جبران خسارت بیمه شخص ثالث به سرنشینان موتور چیست را باید توضیح کوتاهی دهیم. بیمه یک قرارداد بین بیمه‌گر و بیمه‌گزار است که با پرداخت حق بیمه از سوی بیمه‌گزار، شرکت بیمه موظف به جبران هزینه‌های ایجاد شده ناشی از حادثه تحت پوشش خواهد بود.

اینکه بیمه‌گر تا چه میزان از خسارت‌های ایجاد شده را می‌تواند جبران کند، بستگی به انتخاب تعهدات بیمه‌گزار خواهد داشت. تمام بیمه‌گزار‌ها برای جبران هزینه‌های بیمه شخص ثالث میزان حداقلی و حداکثری دارند که این مبلغ‌ها از سوی بیمه مرکزی به آن‌ها اعلام شده است.

برای اینکه بتوان نرخ بیمه‌نامه موتورسیکلت را بررسی کرد و با توجه به آن سقف تعهدات بیمه‌گر را مشخص کرد، بهتر است که درباره دیه اعلام شده در ابتدای سال ۱۴۰۱ اطلاعاتی داشته باشید. در سال ۱۴۰۱ دیه اعلام شده بدین صورت است:

  • ۸۰۰ میلیون تومان در ماه‌های حرام

  • ۶۰۰ میلیون تومان در ماه‌های عادی

عوامل تاثیرگذار در قیمت بیمه‌نامه موتور

به طور حتم میزان دیه اعلام شده اولین موردی است که در نرخ بیمه موتور تاثیر خواهد گذاشت، اما موارد و فاکتورهای دیگری هم وجود دارد که باعث تغییر قیمت بیمه‌نامه خواهد شد. این عوامل عبارتند از:

  • تعداد سیلندرهای موتورسیکلت

  • ‌حق بیمه

  • ‌تخفیف عدم خسارت

  • نوع کاربری

  • میزان پوشش مالی

به طور کلی می‌توان نرخ پایه بیمه‌نامه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ برای موتور سیکلت را اینگونه بیان کرد:

  • موتور سیکلت تک سیلندر دنده ای: ۵۸۷,۶۰۰ تومان

  • موتور سیکلت دو سیلندر دنده ای و بیشتر: ۶۴۵,۵۰۰ تومان

  • موتور سیکلت سه چرخ دنده ای: ۶۹۴,۲۰۰ تومان

عوامل تاثیرگذار در قیمت بیمه‌نامه موتور

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث به سرنشینان موتور

تمام شرکت‌های بیمه‌ای برای اینکه بتوانند جبران خسارت‌های تعهد شده خود را انجام دهند به یکسری مدارک نیاز خواهند داشت. از طرف دیگر هم برای خسارت‌های ایجاد شده حداکثر ۵ روز کاری زمان دارید تا تشکیل پرونده دهید و خسارت‌های ایجاد شده را اعلام کنید.

مدارک مورد نیاز برای خسارت بیمه شخص ثالث به راننده و سرنشین موتور عبارتند از:

  • اصل و تصویر بیمه معتبر موتور راننده مقصر و فرد زیان دیده

  • اصل و تصویر گواهینامه راننده مقصر و فرد زیان دیده

  • اصل و تصویر کارت شناسایی و شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه مقصر و زیان دیده

  • اصل و تصویر کارت ملی مقصر و زیان دیده

  • اصل فاکتور رسمی ‌‌لوازم با تایید کارشناس بیمه

منبع : سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com) 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها